Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: (Miksu) - 23.11.2010, 18:36:52

Otsikko: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 23.11.2010, 18:36:52
Jos lämmitin meinaa keittää nestettä, nimenomaan silloin kun auton moottori ei ole käynnissä, todennäköisin vika löytyy kiertovesipumpusta. Pumppu saattaa vielä pyöriä, mutta ei riitä nesteen kierrättämiseen tarpeeksi nopeasti ja neste alkaa kiehumaan ja tulee paisuntasäiliöstä pihalle.

Mikäli kiertovesipumppu on kunnossa, nesteen kiehuminen voi johtua myös palotilan pohjan palamisesta ohkaiseksi, jonka seurauksena pohjaan tulee kohouma ulospäin. Tämä aikaansaa otollisen paikan, että neste ei pääse tästä kiertämään pois ja keittyy.
Usein tulee vastaan myös ardic joka vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkestaan, tämä johtuu palotilan pohjaan tulleesta halkeamasta.
Palotilan pohja on normaalisti vain aavistuksen kupera ulospäin, mutta silloin kun siinä on kohouma, sen kyllä erottaa selvästi.

Aloitin projektin, jossa on tarkoituksena vaihtaa palotilaan uusi pohja.
Ennen ajatuksia lämmönvaihtimen rikki olosta, kannattaa vesipumppu uusia, se kun maksaa vain muutaman kympin ja auttaa lämmitintä toimimaan hieman viileämpänä.
Samallahan, kun vesipumppua vaihtaa, voi ardic:n avata ja tarkastaa tuon lämmönvaihtimen pohjan.
(Mulla saattaa tuossa heti alkuvuodesta jo olla pari korjattua lämmönvaihdinta, jos jollekkin tarve iskee.)

Tässä olen kulmahiomakoneella lamellilaikalla hionut vesitilan pohjan auki.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja1P.jpg)



Palotilan pohja kuvattu vesitilan puolelta. Hinkkasin teräsharjalla puhtaaksi, että sain tuon halkeaman teille näytettyä.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja3P.jpg)


Tarkoitus oli pistepuikolla lyödä keskelle jälki, että saan porattua palotilan pohjan pois, mutta pohja olikin paperinohutta ja sille kävi näin.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja4P.jpg)


Uusi pohja, materiaalina 1,5mm haponkestävä, vasaroitu 5mm kuperuus.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja6P.jpg)
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja7P.jpg)




Vähäsen homma on edennyt.. tai oikeastaan aika paljonkin, lämmönvaihtimen pohja on kiinnitetty sulan metallin avustuksella :)
Seuraavana olisi sitten vuorossa ardic:n purku pois autosta ja lämmönvaihtimen uusinta, heti sitten kun ehtii, eli varmaan ensiviikolla.
Tässä pari kuvaa pohja kasattuna ja on pannu saanut happokylvynkin, mukava sitten puhdasta pönttöä ruuvailla autoon takaisin.

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja8P.jpg)

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja9P.jpg)


12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.
Edelleen toiminut ilman ongelmia (28.12.2010)  uuden vesipumpun ostin, mutta en vain ole vielä saanut aikaiseksi sitä vaihdettua :(    No, ei se ole sitä kaivannutkaan, mutta pidemmällä tähtäimellä ajateltuna sen kyllä aion vaihtaa.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: kpranger - 16.12.2010, 15:19:57
12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.

 :)Loistava uutinen! Nyt kun vielä saisi tarkemman tiedon hitsaustavasta...eli kestääkö MIGillä sohaista, vai onko käytettävä "viisaampia" menetelmiä? Olisko tarkempaa tietoa...kellään? Omassa Ardicissa ei pohja ollut kuten (Miksu):lla eli noin ohut, vaan samanmoinen halkeama, mutta pohjaa kesti koputella aika ronskisti sen rikkoutumatta...riittäisiköhän pelkkä halkeaman hitsaus MIG:llä???
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: pptalo - 16.12.2010, 17:20:47
Tig hommia

:)Loistava uutinen! Nyt kun vielä saisi tarkemman tiedon hitsaustavasta...eli kestääkö MIGillä sohaista, vai onko käytettävä "viisaampia" menetelmiä? Olisko tarkempaa tietoa...kellään? Omassa Ardicissa ei pohja ollut kuten (Miksu):lla eli noin ohut, vaan samanmoinen halkeama, mutta pohjaa kesti koputella aika ronskisti sen rikkoutumatta...riittäisiköhän pelkkä halkeaman hitsaus MIG:llä???
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: V70 D5-07 - 16.12.2010, 18:16:59
:)Loistava uutinen! Nyt kun vielä saisi tarkemman tiedon hitsaustavasta...eli kestääkö MIGillä sohaista, vai onko käytettävä "viisaampia" menetelmiä? Olisko tarkempaa tietoa...kellään? Omassa Ardicissa ei pohja ollut kuten (Miksu):lla eli noin ohut, vaan samanmoinen halkeama, mutta pohjaa kesti koputella aika ronskisti sen rikkoutumatta...riittäisiköhän pelkkä halkeaman hitsaus MIG:llä???
Ei riitä,kyllä se on Tigillä tai kaasulla hitsattava
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: kpranger - 16.12.2010, 19:12:08
Tig hommia
Kiitän vastauksistanne, mut perusteluja kehiin! Millä perustelette väitteenne, vai oliko vain "mutua".
Asiaa edelleen miettien.... :)
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: V70 D5-07 - 18.12.2010, 14:52:11
Kiitän vastauksistanne, mut perusteluja kehiin! Millä perustelette väitteenne, vai oliko vain "mutua".
Asiaa edelleen miettien.... :)
Mutusta ei ole tietoo,mutta 8h/pv ja 40h/vk sitä eri matskuja tulee kolvailtuja TYÖKSEEN(TIG,MIG,Puikko,Kaasu),niin sillä perusteella tuli tuota vastausta laiteltua tuohon kymysykseen ja on tuota kolvailua tullut leivän eteen tehtyä jo yli 20 vuotta ja vielä luokkien kanssa.
Mutta mieti silti rauhassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 18.12.2010, 15:43:04
Palotilan pohjan saa varmaan hitsattua mig:llä myös, kun voi päästää vähän ronskimmin, parempi sekin on kyllä laittaa tig:llä, vesitilan pohjaa on melko turha yrittää mig:llä, koska toi ulkovaippa on aika herkkä sulamaan edellä ja pitäisi kuitenkin vesitiivis saada..  Hitsaus tapa täytyisi siis olla sellainen, että sulaa pystyy hallitsemaan paremmin.

Mig:llä etenemisnopeus pitäisi olla melko vakio, että saa tasaisen pitävän sauman (asetetulla langan ja virran asetuksilla), tig:llä taasen voi hieman muuttaa lisäaineensyöttöä ja kuljetusnopeutta ihan tilanteen mukaan.
Lisäksi mig sauma on melko paksua, eikä mahdollisia sulamattomia kohtia pysty kunnolla havaitsemaan hitsauksen aikana.
Koko saumaa ei myöskään voi vettää yhdellä kerralla, koska mareriaali on rosteria, voi vetää kivasti mutkalle mig:llä lopetus ja uudelleen aloituskohtaan voi herkästi saada jäämään vuodon, kun ei tuossa oikein voi kauaa pitää sulaa siinä aloituskohdassa, kun jo alkaa lämmönvaihtimen runko sulamaan..

Itse en siis suosittelisi käyttämään tuohon mig:ä, mikäli juuri kyseinen lämmönvaihdin pitäisi saada varmasti kuntoon asti.

Sanottaisiinko vielä, että itse tukeuduin hitsaamisessa ammattilaiseen, enkä sitten kokeillutkaan itse.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: kpranger - 19.12.2010, 16:18:49
Mutusta ei ole tietoo,mutta 8h/pv ja 40h/vk sitä eri matskuja tulee kolvailtuja TYÖKSEEN(TIG,MIG,Puikko,Kaasu),niin sillä perusteella tuli tuota vastausta laiteltua tuohon kymysykseen ja on tuota kolvailua tullut leivän eteen tehtyä jo yli 20 vuotta ja vielä luokkien kanssa.
Mutta mieti silti rauhassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sori nyt, mut kun en voinut tietää, miten asia oli perusteltu...kiitän infosta! ;)
Itse en siis suosittelisi käyttämään tuohon mig:ä, mikäli juuri kyseinen lämmönvaihdin pitäisi saada varmasti kuntoon asti.
Sanottaisiinko vielä, että itse tukeuduin hitsaamisessa ammattilaiseen, enkä sitten kokeillutkaan itse.

...eli, nyt kun asiaa on perusteltu, olen myös kiikuttamassa pönttöä ammattilaisen hoiviin... 8)

Kiitos mielipiteistänne, sekä avustanne! ;)
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: V70 D5-07 - 19.12.2010, 16:51:48
Sori nyt, mut kun en voinut tietää, miten asia oli perusteltu...kiitän infosta! ;)
...eli, nyt kun asiaa on perusteltu, olen myös kiikuttamassa pönttöä ammattilaisen hoiviin... 8)

Kiitos mielipiteistänne, sekä avustanne! ;)
No samaa Volle perhettähän täällä ollaan ja ei ainakaan omalla kohdalla tulis mieleen(sen kerran kun vastaa)niin p....a kirjottaa/porukkaa kusettaa.Mutta onhan se hyvä olla varuillaan,kun meitä on niin moneen junaan.  ;)
No se siitä ja toivottavasti saat lämppärin iskuun O0
Ja vielä jos tuohon lisäis sen,että MIG:n sauma on kaikista kovin(ratkeaa yleensä vierestä)niin se on viimeisin vaihtoehto jos voi valita millä hitsaa.Itse käytän TIG:ä niin paljon kuin mahdollista. :)
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: kpranger - 20.12.2010, 11:20:27
Ja vielä jos tuohon lisäis sen,että MIG:n sauma on kaikista kovin(ratkeaa yleensä vierestä)niin se on viimeisin vaihtoehto jos voi valita millä hitsaa.Itse käytän TIG:ä niin paljon kuin mahdollista. :)

...tämä oli juurikin se lähtökohta, jonka vuoksi aloin asiaa paremmin tutkimaan...hätäisempi olisikin kenties jo sauman vetäissyt ja "luullut" korjanneensa vian.
Itselläni ei ole TIG:ä joten jos täs joulun jälkeen sais jonkun ammattilaisen asiaan paneutumaan  ;)
-kiitos asiaan osallistuneille, ja hyvää joulua! :)
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: kart - 04.01.2011, 16:54:26
Kiitokset Miksulle hienosta dokumentaatiosta ja harrastuneisuudesta, vai pitäisikö sanoa ammattilaisuudesta!

Linkitän muutaman kuvan vastaavasta operaatiosta.

Tuolta palopesän pitäisi näyttää
(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGWnDmNnwI/AAAAAAAAEXU/5OLQDKZ_xdM/s640/20101231_004.jpg)

Ja tuolta näyttää, kun glykoli käy kylässä
(http://lh6.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGWCZ6_S-I/AAAAAAAAEW0/6DX3p0meQQs/s640/20101231_013.jpg)

Sama turbulaattorissa ja poltinyksikössä
(http://lh6.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGWExQt1II/AAAAAAAAEW4/wWdRLbyPm_k/s640/20101231_010.jpg)

(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGWemXLMwI/AAAAAAAAEW8/578PueEjrVM/s640/20101231_009.jpg)

Nokinen vesitila
(http://lh6.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXKw4tw_I/AAAAAAAAEYA/T-6fF64fbEw/s640/20110102_002.jpg)

Pohjan halkeama
(http://lh6.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXTK8M2_I/AAAAAAAAEZk/j-Oa3M7oM6E/s640/20110102_012.jpg)

Vanha pohjalätkä pois ja uusi hollilla
(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXbkSzAKI/AAAAAAAAEYc/7YnOrU-iWzI/s640/20110102_016.jpg)

(http://lh6.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXepym7fI/AAAAAAAAEYg/WOVq9R3uegM/s640/20110102_018.jpg)

(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXkZm0uvI/AAAAAAAAEYk/NiuCpPn-1sQ/s640/20110102_030.jpg)

2mm rosterilätkä kupille painettuna
(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXmt4TDMI/AAAAAAAAEZU/nbX-OG4PZu4/s640/20110102_031.jpg)

(http://lh4.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXpsAEhMI/AAAAAAAAEY4/ENH3iMKQ3po/s640/20110102_037.jpg)

Pohja vailla hitsiä
(http://lh5.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGXs2DQpNI/AAAAAAAAEZA/ir_ptpzMIGw/s640/20110102_039.jpg)

Ja tigitettynä

(http://lh4.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSMq50lZksI/AAAAAAAAEbU/p1wDgVuVQbk/s640/20110104_007.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSMq0LKFWFI/AAAAAAAAEbE/QLNG_gw-hhM/s640/20110104_010.jpg)

(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSMqbQs-ESI/AAAAAAAAEbc/oJxppNz1TNc/s640/20110104_004.jpg)

Jokerina pari kuvaa poltinputken lyhennyksestä ja liekkivahdin reiästä, joka porattu 4mm

(http://lh6.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGV8qOeCHI/AAAAAAAAEZ0/93oOR6mHlMk/s640/20101231_017.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGV_Fq3iqI/AAAAAAAAEWw/U4LFfIkry80/s640/20101231_015.jpg)

Omassa kirnussa nesteiden kiehuttamisen ja pohjan halkeamisen yhtenä syynä saattoi olla termostaatin (24) huono kontakti Ardicin runkoon.

(http://lh3.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSGV0Uuk7jI/AAAAAAAAEWc/XOCRRh6iyu4/s800/Ardic_912-D_wires.jpg)

Palopesän ylöspäin kuppimainen pohja tuskin pääsee missään tilanteessa painumaan pohjaan päin estäen veden kierron.
Huono vesipumppu tai sisälämppärin kennon tukkeumat voinevat nesteen kierron estää..
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 04.01.2011, 20:40:29
Hyviä kuvia, näyttää tuo saumakin siltä, että taitaa pitää nesteen sisällään.

Tuota termostaattia en usko syylliseksi nesteen kiehumiseen, koska se katkaisee vikatilanteessa polttoainepumpun ohjauksen, kun lämpötila nousee liian ylös varma en ole, mutta jotain yli 100 astetta taitaa sen katkaisulämpötila olla.
Termostaatti katkaisee vain silloin, jos lämpötila nousee todella nopeasti, esimerkiksi rikkoutuneen kiertovesipumpun tapauksessa, jos lämpö ei nouse tosi nopeasti ylös, ehtii lämpötila-anturin (osa nro. 25) avulla ohjainlaite reagoimaan lämpötilan nousuun ja lämmitin sammutetaan hallitusti ja ihan normaalisti.
Ylikuumenemistermostaatin katkaistessa lämmittimen käytön, siitä pääsääntöisesti syntyy vikakoodi joka viittaa polttoainepumppuun ja riittävän monta näitä, niin lämmitin lukittuu.
Nestettä kiehuttava lämmitin ei kuitenkaan nosta lämpötilaa niin nopeasti, että termostaatti sen käytön katkaisisi.

Oma uskomukseni on se, että se pohja vain haurastuu, kun sitä liekitetään jatkuvasti, se paloputkihan on aika lähellä sitä pohjaa ja siihen se kuumin liekki kohdistuu, kun paloputkesta ottaa pätkän pois, ehtii liekki leviämään sivukennoille aiemmin, eikä tule "pistemmäistä" lämmitystä pohjaan.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: kart - 07.01.2011, 15:38:17
OK, asia selvä.

Ehostin Ardiccia, johon termostaatti oli vaihdettu. Näytti olevan tollanen komponentti

Thermik H06 100.05

(http://lh5.ggpht.com/_FgDpPeuFmDU/TSbGFwDnRlI/AAAAAAAAEb4/p8Nc5DVb8LQ/s640/Thermik_H06.jpg)

Numeroiden mukaan 100C asteessa (+-5) napsahtaa auki.

Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Wolle_S60 - 03.12.2011, 01:23:57
Mikäli kiertovesipumppu on kunnossa, nesteen kiehuminen voi johtua myös palotilan pohjan palamisesta ohkaiseksi, jonka seurauksena pohjaan tulee kohouma ulospäin. Tämä aikaansaa otollisen paikan, että neste ei pääse tästä kiertämään pois ja keittyy.
Usein tulee vastaan myös ardic joka vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkestaan, tämä johtuu palotilan pohjaan tulleesta halkeamasta.
Palotilan pohja on normaalisti vain aavistuksen kupera ulospäin, mutta silloin kun siinä on kohouma, sen kyllä erottaa selvästi.

Aloitin projektin, jossa on tarkoituksena vaihtaa palotilaan uusi pohja.
Ennen ajatuksia lämmönvaihtimen rikki olosta, kannattaa vesipumppu uusia, se kun maksaa vain muutaman kympin ja auttaa lämmitintä toimimaan hieman viileämpänä.
Samallahan, kun vesipumppua vaihtaa, voi ardic:n avata ja tarkastaa tuon lämmönvaihtimen pohjan.
(Mulla saattaa tuossa heti alkuvuodesta jo olla pari korjattua lämmönvaihdinta, jos jollekkin tarve iskee.)

Tässä olen kulmahiomakoneella lamellilaikalla hionut vesitilan pohjan auki.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja1P.jpg)



Palotilan pohja kuvattu vesitilan puolelta. Hinkkasin teräsharjalla puhtaaksi, että sain tuon halkeaman teille näytettyä.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja3P.jpg)


Tarkoitus oli pistepuikolla lyödä keskelle jälki, että saan porattua palotilan pohjan pois, mutta pohja olikin paperinohutta ja sille kävi näin.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja4P.jpg)


Uusi pohja, materiaalina 1,5mm haponkestävä, vasaroitu 5mm kuperuus.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja6P.jpg)
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja7P.jpg)




Vähäsen homma on edennyt.. tai oikeastaan aika paljonkin, lämmönvaihtimen pohja on kiinnitetty sulan metallin avustuksella :)
Seuraavana olisi sitten vuorossa ardic:n purku pois autosta ja lämmönvaihtimen uusinta, heti sitten kun ehtii, eli varmaan ensiviikolla.
Tässä pari kuvaa pohja kasattuna ja on pannu saanut happokylvynkin, mukava sitten puhdasta pönttöä ruuvailla autoon takaisin.

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja8P.jpg)

(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ardic_pohja/pohja9P.jpg)


12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.
Edelleen toiminut ilman ongelmia (28.12.2010)  uuden vesipumpun ostin, mutta en vain ole vielä saanut aikaiseksi sitä vaihdettua :(    No, ei se ole sitä kaivannutkaan, mutta pidemmällä tähtäimellä ajateltuna sen kyllä aion vaihtaa.
Mahtaakohan tämä (moottorin ollessa sammutettuna, lämmitin sammuu) päteä myös webastoon? Moottorin käydessä webasto pöhisee kyllä normaalisti, kuitenkin viheltäen äänekkäästi :)
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 03.12.2011, 07:45:15
Mahtaakohan tämä (moottorin ollessa sammutettuna, lämmitin sammuu) päteä myös webastoon? Moottorin käydessä webasto pöhisee kyllä normaalisti, kuitenkin viheltäen äänekkäästi :)

Ei mitään käsitystä, jälkiasenteisen pa-lämmittimen kun voi kytkeä miten lystää :)
Mahdollista kyllä, jos se käynnistyy automaattisesti, kun on tarpeeksi kylmä ja moottorin käynnistää niin se myöskin sammuu sitten kun moottorin sammuttaa
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Wolle_S60 - 20.12.2011, 18:03:38
kyseessä on siis ajastimella toimiva webasto. Jotenki kai se on kytköksissä ajotietokoneeseenkin, koska se ilmottaa ajoissa jos p-aine on vähissä ja pitää kytkeä lämmitin pois. Viikseen tätä ei ole ohjelmoitu.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 20.12.2011, 19:49:50
kyseessä on siis ajastimella toimiva webasto. Jotenki kai se on kytköksissä ajotietokoneeseenkin, koska se ilmottaa ajoissa jos p-aine on vähissä ja pitää kytkeä lämmitin pois. Viikseen tätä ei ole ohjelmoitu.

Jotenkin voisin kuvitella, että sulla ehkä olisi siinä ardic, eikä webasto..
löytyykö samanlainen pönttö etupuskurin takaa, kuin tämän topicin kuvissa
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Wolle_S60 - 20.12.2011, 20:14:32
laite on Webasto ohjekirjoja ja ajastimia myöten :) Tiedän, että täällä on erinäisiä sekaannuksia kyseisten vempaimien suhteen mut tämä on aito webasto. En ole jaksanut irrottaa laitetta vielä tarkempaa syyniä varten, koska se toimii vielä jollain lailla kuitenkin.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 20.12.2011, 20:18:45
laite on Webasto ohjekirjoja ja ajastimia myöten :) Tiedän, että täällä on erinäisiä sekaannuksia kyseisten vempaimien suhteen mut tämä on aito webasto.

Koska siinä siis on webasto, niin vastaus alkuperäiseen kysymykseen on edelleen:  Ei voi tietää, se kun tosiaan voi olla kytketty siten, että käynnistyy kun moottorin käynnistää
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Wolle_S60 - 20.12.2011, 20:23:48
se ei käynnisty ennen kuin painaa ajastimen liekkinappia. Oishan se mukavaa, jos sais auton lämpimäksi webaston avulla, ennen kuin moottoria tarvii käynnistää.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 20.12.2011, 20:37:23
se ei käynnisty ennen kuin painaa ajastimen liekkinappia. Oishan se mukavaa, jos sais auton lämpimäksi webaston avulla, ennen kuin moottoria tarvii käynnistää.

Niin, onko sulla nyt siis ongelmana se, että siinä on ajastin, mutta se ei toimi?

Mikäli sulla siinä siis ongelma on, niin jos vain viitsisit tehdä ihan oman topic:n aiheesta tänne lisälämmittimet osioon, kun ei ihan täsmää tämän keskustelun aiheen kanssa
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Wolle_S60 - 20.12.2011, 22:46:32
tietääkseni tässä aiheessa on kyse lämmönvaihtimen pohjan uusinnasta? Onko siis webastossa vastaavanlainen systeemi, jossa vesi pääsee kiehahtamaan/vesipumppu ei pyöritä nestettä tarpeeksi nopeasti. Aihe on vaan kysymystesi perässä lähtenyt eri raiteille niin kuin yleensä keskustelut lähtevät. Tarkoitus olisi uusia kyseinen pohja, jos mahdollisesti "palanut" puhki.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 20.12.2011, 22:57:45
tietääkseni tässä aiheessa on kyse lämmönvaihtimen pohjan uusinnasta? Onko siis webastossa vastaavanlainen systeemi, jossa vesi pääsee kiehahtamaan/vesipumppu ei pyöritä nestettä tarpeeksi nopeasti. Aihe on vaan kysymystesi perässä lähtenyt eri raiteille niin kuin yleensä keskustelut lähtevät. Tarkoitus olisi uusia kyseinen pohja, jos mahdollisesti "palanut" puhki.

Ei toi sun kysymys vaan auennut siten, kuten sen nyt selitit :)
Webaston rakenne ei ole ollenkaan vastaava, kuin ardic:n, eli ei päde webastoon tämän topic:n asiat.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Wolle_S60 - 20.12.2011, 23:10:09
Okei, kiitti. Asia selvisi :) Täytynee lähtä auton alle pohtimaan lisää..
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: (Miksu) - 13.02.2016, 21:20:18
Korjattuja lämmönvaihtimia kysellään privalla tasaiseen tahtiin, mutta ei oo ollu yhtään aikaa niiden korjaamiselle, mut nytpä noita on läjä, yksi kipale kantikkaalla pakoputkellakin.
Privalla saa kiinni, jos niitä haluaa kysellä.
Yksityishenkilönä noiden kanssa värkkäilen.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Jarhead - 10.03.2016, 15:29:44
Nyt tuli se hetki itselläkin elämässä, että olen tallissa katsomassa ardicin pohjaa silmästä silmään.
Tuli hankittua RST/HST teräksistä jalostetumpaa tulen sekä virumisen kestävää ruostumatonta terästä.
Peltiä ja lisäainetta tuli sen verran riitteisesti että voin tehdä jokusen muillekin.
Prosessina TIG hitsaus. Onnistuu toki muukin hitsaus ajankäytön puitteissa. Myös alumiinit.

YV jos tarvetta.
Sijainti Kalajoki.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Axu85 - 13.11.2021, 14:38:47
Vähän on aikaa varmaan tästä projektista, mut jos joku muistaisi miten tuon yhden anturin saa irti joka on sen suojapellin alla. Se ei mutterilla kiinni oleva. Varmaan joku veden lämpöä mittaava. Tulee 2kpl punaisia johtoja.
Otsikko: Vs: Ardic 912 lämmönvaihtimen pohjan uusinta
Kirjoitti: Beagle - 14.11.2021, 15:28:34
Vähän on aikaa varmaan tästä projektista, mut jos joku muistaisi miten tuon yhden anturin saa irti joka on sen suojapellin alla. Se ei mutterilla kiinni oleva. Varmaan joku veden lämpöä mittaava. Tulee 2kpl punaisia johtoja.

Pitäisi lähteä ihan vetämällä. Sen ympärillä on tiiviste, joka pitää uusia jos sen irrottaa. Eipä ole kallis se anturikaan, jos samalla molemmat uusii