Ateho  Elekma

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785199 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1095 : 05.11.2016, 13:05:14 »
Iskin vielä 3. videon, ns. kylmäkäynnistys ja konekin muistaakseni oli kylmä tossa, muutama päivä takaperin kuvattu.

Ton jälkeenhän se sitten melkein heti sammukin, "tussahti". Ei lähtenyt uudestaan tulille.

Video 3

Mulla on vähän samanlainen räminä käynnistyksessä, tuossa on kyllä vielä rumempi. Jos se ei enää ton jälkeen ole lähtenyt käyntiin, pitäisi varmaan purkaa ja katsoa pyöriikö puhallin/onko osia irti, vai onko vaan se liekkivahti likainen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1096 : 05.11.2016, 13:51:28 »
Ei tuo räminä kyllä liekkivahtia putsaamalla häviä. Suosiolla poltinyksikkö uusiksi alkaa sen verran viimeisiään vedellä ja samalla siinä sen vesipumpun uusii ja putsaa pöntön ja liekkivahdin. Oma hurisee todella nätisti kun kylmänä käynnistää. Ensin kuuluu pieni surina, sitten alkaa polttoainepumppu nakuttaa ja sen kuulee selvästi eli reippaasti kuuluva nakutus alkaa ja tämän jälkeen tasainen humina ilman mitään sivuääniä ja savupilviä.
V70 D5 GearTronic -05

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1097 : 05.11.2016, 15:36:21 »
Onko näissä ardiceissa vika vai ominaisuus että pöläyttää sammuessaan pienen savupilven, tehnyt samaa koko ajan ja pelaa kaikinpuolin hyvin mutta tuo vähän mietittänyt että kuuluuko asiaan?

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1098 : 05.11.2016, 22:00:10 »
Ei tuo räminä kyllä liekkivahtia putsaamalla häviä. Suosiolla poltinyksikkö uusiksi alkaa sen verran viimeisiään vedellä ja samalla siinä sen vesipumpun uusii ja putsaa pöntön ja liekkivahdin. Oma hurisee todella nätisti kun kylmänä käynnistää. Ensin kuuluu pieni surina, sitten alkaa polttoainepumppu nakuttaa ja sen kuulee selvästi eli reippaasti kuuluva nakutus alkaa ja tämän jälkeen tasainen humina ilman mitään sivuääniä ja savupilviä.

Ei se räminä tosiaan liekkivahtia putsaamalla poistu, mutta nyt kun ei malttaisi millään irroittaa 300 euroa tuon yksikön uusimiseen, äkkiseltään budjetti alkaa olemaan jo lähellä 600-700 euroa töineen, jos riittääkään? Samaan hintaan lie alkaa saamaan jo parempia (?) käytettyjä irtokellollisia laitteita. Tuossa kun se ei toimi viiksen kautta, vaan omalla kellolla, niin ei ole ainakaan mulle juuri niin väliä mikä laite siellä on. Varsinkin jos vähän laittaa tuohon lisää, alkaa olemaan jo valinnan varaa uudemmista aika paljon...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1099 : 05.11.2016, 22:01:41 »
Eipä tuo mitenkään epänormaalilta kuulosta. Mutta jos esimerkiksi epäilee puhaltimen moottoria, niin sen kuulee parhaiten kun purkaa ja pyöräyttää akkuvirralla. Ja mikä on kenellekkin kohtuullinen budjetti?

Omaani uusin ihan vaan ennakoivana huoltona poltinyksikön, vesipumpun ja hehkun ja korjauksena termostaatti. Muistaakseni liekkivahti ei ollut kovin kallis mötykkä vaikka vaihtaisi suosiolla uuden. En mene vannomaan, mutta jäi sellainen mielikuva kun meinasivat wetterillä myydä liekkivahdin termostaatin sijaan. Vesipumpun uusisin ehdottomasti, motonetistä alle 50€. Aivan ennakoivana huoltona ettei särje paikkoja ylikuumumisen takia kun pumppu ei pelaa. Ja eipä tuo poltinyksikkö kokonaisuudessakaan ollut kuin 300€ ja hehku 70€ että mielestäni aivan kohtuuhintainen huolto ja luultavasti huolettomia käyttötunteja tuli taas roimasti lisää.

Niin se kohtuullinen budjetti, lähinnä tarkoitan sitä, että hintaero uuteen tai uudempaan käytettyyn jää vielä selkeäksi. Jos ns. pienellä lisähinnalla tulee uusi, mitä sitä vanhaa korjaamaan?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1100 : 05.11.2016, 22:22:18 »
Alkuperäisessä on se hyvä puoli että automaattisesti käynnistyy myös liikkeelle lähtiessä, eli moottori lämpeää nopeammin ja pysyy lämpimänä myös ajon aikana. Ja jos itselle uusin lähes koko härvelin ja hintaa jäi 450€, niin mielestäni kustannus oli kohtuullinen. Tuplat kun laittaa niin saa uuden hinnat alkaen mallin. Jokainen taaplaa tyylillään, mutta ilmaiseksi et kyllä selviä vaikka mitä tekisi. Vanhaa voi tietysti koittaa tekohengittää vielä hereille halvalla, mutta jos siellä laakerit huutaa viimeisiään, niin ei ne siitä käytössä ainakaan parane. Jos tekee itse, niin tuhlaa vain aikaa, mutta liikkeessä polttaa melkoisen summan rahaa turhan päiväiseen purkuun ja kasaukseen jos monta kertaa sepittää ja aina vaan sen aivan välttämättömän tekee, eikä ennakoi ja korjaa samalla sitä mikä jo osoittaa merkkejä olevansa lähellä tiensä päätä. Vai jätätkö myös jakohihnan vaihdossa vesipumpun vaihtamatta sillä periatteella että jospa se vielä menisi ja maksat työt toiseen kertaan kun särkyy ennen aikojaan? Jokainen huoltaa autoaan kuten haluaa, mutta itse olen yhteen kulkineeseen uusinut 40€ termostaatin ja maksanut 700€ vaihtotyöstä kun edellinen omistaja ei ollut jakopään yhteydessä raskinut audiin sellaista uusia. Itsellä periaate on hieman toinen, mutta kuten mainittua niin jokainen tyylillään oman vehkeensä kanssa. Ja eihän se toki huono vaihtoehto ole laittaa tilalle vaikka uutta eberiä ja ottaa vaikka samalla gsm käynnistyksellä.

Mutta tosiaan oma matematiikkani sanoo että hinta 450€ ja käytännössä kaikki kuluva polttoainepumppua (185€) lukuunottamatta on uutta niin hintaero uuteen on mielestäni vielä aika selkeä. Ja remontin saa tehtyä itse melko pienellä vaivalla.
V70 D5 GearTronic -05

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1101 : 05.11.2016, 23:48:27 »
Alkuperäisessä on se hyvä puoli että automaattisesti käynnistyy myös liikkeelle lähtiessä, eli moottori lämpeää nopeammin ja pysyy lämpimänä myös ajon aikana. Ja jos itselle uusin lähes koko härvelin ja hintaa jäi 450€, niin mielestäni kustannus oli kohtuullinen. Tuplat kun laittaa niin saa uuden hinnat alkaen mallin. Jokainen taaplaa tyylillään, mutta ilmaiseksi et kyllä selviä vaikka mitä tekisi. Vanhaa voi tietysti koittaa tekohengittää vielä hereille halvalla, mutta jos siellä laakerit huutaa viimeisiään, niin ei ne siitä käytössä ainakaan parane. Jos tekee itse, niin tuhlaa vain aikaa, mutta liikkeessä polttaa melkoisen summan rahaa turhan päiväiseen purkuun ja kasaukseen jos monta kertaa sepittää ja aina vaan sen aivan välttämättömän tekee, eikä ennakoi ja korjaa samalla sitä mikä jo osoittaa merkkejä olevansa lähellä tiensä päätä. Vai jätätkö myös jakohihnan vaihdossa vesipumpun vaihtamatta sillä periatteella että jospa se vielä menisi ja maksat työt toiseen kertaan kun särkyy ennen aikojaan? Jokainen huoltaa autoaan kuten haluaa, mutta itse olen yhteen kulkineeseen uusinut 40€ termostaatin ja maksanut 700€ vaihtotyöstä kun edellinen omistaja ei ollut jakopään yhteydessä raskinut audiin sellaista uusia. Itsellä periaate on hieman toinen, mutta kuten mainittua niin jokainen tyylillään oman vehkeensä kanssa. Ja eihän se toki huono vaihtoehto ole laittaa tilalle vaikka uutta eberiä ja ottaa vaikka samalla gsm käynnistyksellä.

Mutta tosiaan oma matematiikkani sanoo että hinta 450€ ja käytännössä kaikki kuluva polttoainepumppua (185€) lukuunottamatta on uutta niin hintaero uuteen on mielestäni vielä aika selkeä. Ja remontin saa tehtyä itse melko pienellä vaivalla.

Mä taas haluan seuraavalla tiskin asioinnilla tuon automaattikäynnistyksen pois, vaikka paljon tulee kyllä pitkää työajoa, niin tulee paljon myös pätkä-ajoa. Pientä vaivaa toki on se käynnistys manuaalisesti laittaa, mutta uskon että sen kanssa pystyn elämään. :)

Toi 450€ on taas ihan eri hinta, kuin mikä mulle on arvio...

Se on tosiaan aina vaikea arvioida, että mikä on kellekin se juttu, ja menee nyt vähän OT. Mut en mä halua jättää koskaan mitään olennaista tekemättä, siksi apulaitehihnan vaihtokin tähän kulkineeseen kaikkine lisäosineen teki noin 700€. Tottakai siinä budjetti ratkaisi sen, että ilmastoinnin kompura jätettiin nyt uusimatta ja talvea vasten korjataan lisälämmitin. Keväällä sitten ilmastoinnin aika. Tää on mulle se järkevämpi tapa korjata, jos ei kaikkeen oo kerralla varaa iskeä rahoja kiinni.

Niin ja tuo gsm-käynnistys tulee kyllä, joko tähän ardiciin tai sitten johonkin toiseen versioon. Tosin, sekin saa varmaan hetken vielä odottaa kun itsellä ei ole mahdollista pihalla sormet jäässä touhuta (ei niin paljoa innosta), joten tästä on ne palkat maksettava ammattilaiselle.

Tuosta ardicin lämmittämisestä noin muuten, mulla kun tuo akku on ilmeisesti nyt heikossa hapessa ja jännitteet kyykkää, niin tänään huomasin että tuo lämmitin toimi kyllä, mutta sisäpuhallin ei ollut käytössä ollenkaan. Liekkö siinä sitten ominaisuus että lämmittää vielä mutta ei kabiinia ja kun jännite riittävän alaalla niin sitten lisälämmitinkin menee nukkumaan?

15.11. autosähkötyö ahoselle on varattu aika jo viikko takaperin ja videolinkitkin laitoin kuunteluun, jos helpottais ennakkodiagnoosia..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1102 : 06.11.2016, 04:30:27 »
Areicissa on sellainen ominaisuus että sammuttaa itsensä ennen kuin akussa varaus menee niin alas ettei jaksa enää startti pyörähtää. Saanko kysyä että miksi haluat tuon automattikäynnistyksen pois? Vai kuinka lyhyttä se pätkäajo on kun tuo nyt pöhisee jo 10 minuutissa itsensä niin lämpimksi ettei se sille hallaa tee. Käyttötuntejahan nuo kestää melko kovan määrän kun rekoissakin pyörii talvella lähes joka yö sen 9-11h. En näe haittaa jos ei halua sitä viimeistä desiä säästää polttoaineen kulutuksessa mukavuuden kustannuksella.

No äkkiähän siinä joku satanen menee töihin jos ammattilaisella käyttää. Tein itse ja osat maksoivat tuon 450€ ja aikaa meni muutama tunti ja siitäkin suurin osa puskurin irroitukseen ja kiinnitykseen ja tuossa itsellä oli tuon ohjainyksikön toinen kiinnityspultti jumahtanut siihen malliin että teetti vähän lisätöitä. Ei todellakaan mitenkään työläs homma ole tuo remontti. Toki nyt kun alkanut vetää jo pakkaselle, niin ikävähän se pihalla on tehdä mutta itse pääsin onneksi lämpimään talliin. Mutta itse tehdessäkin mietin että sama uusia keralla kunnolla tuo kuntoon ettei laiskan tarvitse yhtenään olla repimässä puskuria irti turhaan kun samalla vaivalla uusii reilummin. Ja riippuu tietysti missä käyttää, mutta jo pelkkä vesipumppu merkkiliikkeessä +250€ ja motonetistä ale 50€ että siinä on yksi iso säästön paikka. Ahosella muistaakseni oli vesipumppu kohtuu hintaan jos sieltä tarjousta kysyit.

Jos käyttävät 2-3h aikaa, niin siitähän jo se 150-250€ tulee lisää maksettavaa. Ja jos mietit että pitäisikö säästää, niin mietippä uudestaan haluatko maksaa tuon 150-250€ moneen kertaan, vai onko viisain uusia kerralla kulutusosat kuntoon ja taas pitkästi huolentonta käyttöä. Toki ei se uusi joku erilainen lämmitinkään huono ole jos saat hyvän tarjouksen, mutta äkkiä se vaan töineen sekin reilun tonnin maksaa. Käytettyä en suosittele kun saat tuosta omasta uusilla osilla käytännössä lähes uutta vastaavan, mikäli vaan kuoret on kunnossa. Eli mikä järki sinne on lähes samalla rahalla laittaa käytetty peli tilalle? Jos jostain saat kunnostetun, vaikka sieltä ahoselta, niin sitten voisi harkita. Mutta riippuen omasi kunnosta voit saada paremman tai huonomman. Käytännössä noilla 450€ osilla vanhaa jää peltikuoret, josta pesä voi palaa puhki mutta sehän selviää kun käyttää auki. Omani oli moitteettomassa kunnossa sisältä kun vain putsasi. Polttoainepumppu joka on tuolla erillään auton peräpäässä (uusi 185€) sekä johtosarja ja ohjainboksi. En pitäisi johtoja tai tuota älylootaa kuluvina osina ja jos pesä palaa puhki, niin on siinä lämmittimen toiminnassa täytynyt jotain muutakin häikkää olla jo aikaisemmin. Noita ohjainbokseja tuntuu löytyvän purkaamoilta johtoineen alta satkulla, joten jos se joskus särkyy, niin laittaa purkuosan tilalle.

Siinäpä sitä on sitten pähkäilyä haluaako kunnostaa vanhan vai vaihtaa kokonaan uuteen. Sitä en suosittele, että käyttää korjaamolla ja pihtaa kuluvien ja jo selvästi kuluneiden osien hinnassa ja maksaa silti sievoisen summan rahaa pelkästä työstä. Kohta joutuu taas maksamaan uudestaan samasta työstä joka olisi tullut kerrallakin valmiiksi. Jos tekee itse, niin sitten voi jo miettiä kuinka iso vaiva se on sitten itselle käyttää pönttö irti toistamiseen heti kohta. Ja toki uusi on aina uusi, mutta äkkiä saat silti tuplata tuon budjetin ja vanhan olisi saanut lähes uutta vastaavaksi. Käytetty on aina riski ja joskus voi säästää, mutta jos itse pönttö on ehjä, niin käytetyn hinnalla saat pakasta vedetyt kulutusosat vanhoihin kuoriin. Jos et päätä uusia koko keksintöä, niin suosittelen sen vesipumpun ainakin uusimaan samalla kun tuota sepität. Huono vesipumppu on sellainen, että saattaa tulla kalliimmaksi kuin arvaakaan mikäli pääsee ylikuumenemaan eikä termostatti jostain syystä lyö pönttöä seis. Voi mennä nuo kuoret ja ne maksaa sen n. 500€ tai mahdollisesti uusittu poltinyksikkö (300€) voi vaurioitua tuon ylikuumenemisen takia. Ja ainakin noita termostaatteja on mennyt paljon ja epäilivät liikkeessä, että todennäköisin vikojen aiheuttaja on heikko vesipumppu. Varsinkin jos liikkeessä huollatat, niin tympeä säästää 50€ vesipumpussa ja maksaa kohta 30€ termostaatti, joku satanen töitä ja mahdollisesti sitten uusia se pumppu.
V70 D5 GearTronic -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1103 : 06.11.2016, 11:44:27 »
Joo minun ardic ainakin osaa jättää mittaristoon viestin jos keskeytti p-nesteen tai j-nesteen tai akkujännitteen vähyyden takia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1104 : 06.11.2016, 11:47:55 »
Onko yleinen (vai yksittäinen) näkemys palopesän puhkipalamiselle se, että lämmittimessä on jokin perustavaa laatua oleva vika?

Useimmiten puhki palanut lämmitin on diesel-autosta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1105 : 06.11.2016, 12:16:46 »
Omilla hakusanoilla en ole löytänyt noista ylilämpösuojasta ja termostaatista mitään järkevää. Eli missä lämpötilassa tuon ylilämpösuojan pitää katkaista virtapiiri? Joku taagi sille ilmeisesti kulkee läpi palotilaan vai lämmönvaihtimen lämpötilastako arvelee milloin polttaa liian kuumana? Onko kertalaukeavaa tavaraa, sulake?

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1106 : 06.11.2016, 12:23:49 »
Yksittäinen arsiceja korjaavan huoltomiehen epäily että käy liian kuumana. Samasta syystä kuulema turbulaattoreita mennyt huonoon kuntoon ja noita termostaatteja särkynyt. Ja epäili tämän ylikuumenemisen johtuvan usein vanhasta ja väsähtäneestä vesipumpusta. Toki siihen muitakin syitä on mutta oli pistänyt merkille, että tuo huono vesipumppu on ollut yhdistävä tekijä noissa suurimmassa osassa. Jos oikein käsitin, niin ei jaksa kierrättää nestettä tarpeeksi ja poltin lämmittää lähes saman nesteen moneen kertaan ja pääsee ylikuumenemaan kun terve pumppu jaksaa pyöräyttää uudet nesteet aina tilalle jota kestää taas tosissaan lämmittää.

Tuo ylilämpösuoja/termostaatti oli sellainen onneton muovinökö jossa on reikä keskellä ja tulee piuhat siihen johtosarjalta. Oli kiinni siinä pöntön ulkopuolella muistaakseni pultti läpi reijästä ja mutterilla kiinni. En perehtynyt tuon sielunelämään sen enempi miten toimii mutta oireilee särkyessään siten, että antaa ilmoituksen polttoainepumppu, lisälämmitin: impulssi liian alhainen, ja polttoainepumppu ei suostunut syöttämään polttoainetta. Vaihto on simppeli toimitus kun nappaa vaan irti ja piuhat poikki ja liittää uuden kiinni.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2016, 12:32:14 kirjoittanut Valto »
V70 D5 GearTronic -05

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1107 : 06.11.2016, 13:42:09 »
5mm-6mm, pois siitä putkesta, auttaa tuohon kuumana käyntiin.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1108 : 06.11.2016, 16:12:10 »
Areicissa on sellainen ominaisuus että sammuttaa itsensä ennen kuin akussa varaus menee niin alas ettei jaksa enää startti pyörähtää.

Tämä ei muuten pidä paikkaansa tai sitten mun 2006 V70 D5 on jotenkin poikkeava. Tapahtui toissatalvena niin että vaimo soitti heppatallilta että Volvo ei inahdakaan. Pakkasta noin -20 astetta ja auto oli ardicilla esilämmitetty ja sisältäkin lämmin mutta ei edes naksahtanut kun avaimesta väänsi. Mittariston valot vain vilkkuivat. Kokeilin käynnistää ardicin ihan piruuttani niin hyvin käynnistyi. Tein sitten sen johtopäätöksen että startti kaput. Kokeilin kuitenkin antaa virtaa niin erittäin vaikeasti pyöritti mutta ei jaksanut käyntiin. Annoin virtaa sitten suoraan akun napoihin niin jo jyrähti. Ajelin tovin ja totesin että ei mitään onkelmaa, akku vain mennyt tyhjiin ardicin toimesta. Ostin kuitenkin välittömästi uuden agm akun kun vanha oli ensiasennusakku..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1109 : 06.11.2016, 16:38:26 »
Isä ukolla on tuollainen -03 ja siitä olen myös saanut niin että ei lähde käyntiin kun ardic sammuu siinä niin rajalla että nippa nappa ainakin pitäisi jaksaa käymään. Pitäisi vaan lyödä heti tulille kun sammuu koska kylmettymään ehtinyttä konetta ei jaksa käynnistää. Eli tuossa ainakin toimii ko. ominaisuus ja olen myös testannut että se toimii. Saman tekee myös volvon rekat eli saattaa kesken yön antaa varoituksen että akun jännite matala ja sammuttaa lämmittimen ja silloin pitää lyödä auto käymään tai joutuu lisävirran etsimään kohta jostain. Omasta -05 en ole vielä ehtinyt testata miten siinä tuo pelaa, mutta eiköhän se vielä tässä talven mittaan selviä. Mutta toimiessaan ardicin ei kuuluisi pyöriä niin pitkään kun akuissa vaan virta piisaa. Ja nytkin sinulla oli ilmeisesti ardic sammunut itsestään kun virta riitti vielä ardicin käynnistykseen mutta ei starttiin vai oliko ardic sammutettu käsin? Voihan se joskus tempun tehdä että arvioi väärin ja ei tosiaan jaksa startata vaikka virtaa riittää vielä ardicin pyörittämiseen. Mutta noin sen teoriassa kuuluisi tehdä ettei pyöritä lämmittimellä akkua aivan kuiviin.
V70 D5 GearTronic -05

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron