Elekma  Autoracing

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785184 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1170 : 04.12.2016, 21:03:13 »
Tulipa hankittua tuo vikakoodinlukijakin Elekmalta jolla saa nollattua myös Ardicin... TOIMII.

Mutta Ardic ei vaan käynnisty, eikä anna enään muuta vikakoodiakaan kun CEM-5F4F  start attempt.
Noh, vikaakodien nollaus ja Ardic pois lukosta.
Puhallin lähtee pyöriin eikä pidä normaalista poikkkeavaa ääntä, polttoainepumppu lähtee naksuttaan, hehku kuumiaa, ylilämpenemissuoja vaihdettu ja polttoainetta tulee suuttimelle asti (testattu lääkeruiskulla) ja vesipumppu pyörii(uusi).
Eilen tussautti muutaman kerran savua ja jo toivoin että olis lähteny tulille, mutta ei.
Irrotin polttoaineletkun siitä putkesta joka tulee pumpulta ja yritin käynnistää Ardicia... kyllä sieltä vähän tulee dieseliä, mutta tuleeko sitten riittävästi? (voiko pummpu menettää osan tehostaan?)
Pumpun pikaliittimen irroitin ja sihtiä/suodatinta ei ollut (en tiiä sitten kummalla puolella se pitäis olla). Dieseliä tuli tankista lapolla itsekseen kyllä.
Sihti löytyy pumpusta pikaliittimen karan sisältä, eli tarvitsee aukaista sieltä päästä. Tuleeko polttoaine suuttimesta läpi? Osa pa-paineista voi karata jos on syöpynyt alumiiniliitos liki poikki sieltä pa-pumpun luonta, painepuolelta heti n. 5cm pumpusta. Siihen tarvitsee hieman patentointia jos on poikki.

Poissa pattis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1171 : 04.12.2016, 23:07:26 »
Sihti löytyy pumpusta pikaliittimen karan sisältä, eli tarvitsee aukaista sieltä päästä. Tuleeko polttoaine suuttimesta läpi? Osa pa-paineista voi karata jos on syöpynyt alumiiniliitos liki poikki sieltä pa-pumpun luonta, painepuolelta heti n. 5cm pumpusta. Siihen tarvitsee hieman patentointia jos on poikki.
Ok, sihtiä ei näkynyt kun liitin oli irti, eli ilmeisesti poistettu. Ei siellä ainaskaan vuotoa näkyny, kun sitä pumppua "ihmettelin".
Polttoaine tuli suuttimesta läpi, kun lämppäri oli pöydällä purettuna... Kokeilin lääkeruiskulla spruutata dieseliä ja hyvin tuli läpi.
Mutta kun Ardicci oli takas kiinni autossa, niin otin letkun irti siitä putkesta joka tulee pumpulta ja käynnistin lämppärin, niin aika huonosti tulee putkesta ainetta. Muutaman kerran on yrittäny lähtee käyntiin (eli vähän tussauttanu putkesta sauhua), mutta ei vaan käynnisty.
Äsken otin letkun uudestaan irti ja käynnistin uudestaa ja samalla spruuttasin lääkeruiskulla dieseliä ardiciin , niin lähti käymään... mutta eipä tuolla 10ml kauaa käy ;).
Polttoaineen saannissa näyttäis olevan jotain häikkää? Jostain kun sais käytetyn pumpun, niin ei tarvis uutta ostaa kokeeks.

« Viimeksi muokattu: 04.12.2016, 23:10:35 kirjoittanut pattis »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1172 : 05.12.2016, 07:44:26 »
...siinä letkun päässähän on kuristin,vai onko koko letku?, elikkä pieni reikä, olisko se jotenkin tukkeutunut?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa pattis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1173 : 05.12.2016, 10:47:04 »
...siinä letkun päässähän on kuristin,vai onko koko letku?, elikkä pieni reikä, olisko se jotenkin tukkeutunut?
Hmm, kumman letkun? Joka on Ardicissa kiinni vai pumpulta lähtevässä?
Ardicille menevän letkun n.30cm pitkän vaihdoin senkin jo varmuudenvuoks.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1174 : 05.12.2016, 12:53:10 »
Siinä suuttimen päässä, kurkkaa letkun sisään.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa pattis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1175 : 05.12.2016, 14:13:50 »
Siis siinä vanhassa letkussa oli joku sisäputki, mut heitin sen kuikkaan koko letkun ja laitoin uuden. Mut ei vaikutusta.
Siltä vaikuttais että pumppu vetelee viimesiään tai sitten on jonkun asteinen tukos pumpun ja putken välillä mistä lähtee se 30cm letku suuttimelle.

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1176 : 05.12.2016, 18:19:52 »
Irroita letku pumpun painepuolelta ja suuttimelta, puhalla paineilmaa läpi tai ruuttaat löpöä isommalla ruutalla niin selviää onko tukosta.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1177 : 05.12.2016, 18:46:11 »
Huhhoijaa, ulkona -6 ja pirunmoinen tuuli. Ardic koettelee hermoja, polttoainepumpusta teki vikakoodin joten kokeillaanpa uutta pumppua, naps ja tankilta tuleva polttoaine linjan pikaliitin  poikki  :tickedoff: . Onko muita sielunveljiä ? No mutta ei hätää, toinen samanlainen letku löytyy ja se irtosikin ehjänä!  (on muuten ahdas pujottaa paikalleen sillain, että saa kaikkiin kiinnikkeisiinkin kiinni.) No sen sain paikalleen ja laitoin pikaliitintä kiinni ja naps poikki  :'( .

Luulen että paras kombo tässä on yli 10v vanha muovi ja pakkanen. Pikkasen nyt kyrsii. Uutta 50e letkua ei viitti kuitenkaan pakkasessa asennettavaksi ostaa joten odotellaan plussakelejä. (varaa ei ole volvolla käyttää  :D)

Kokeilin nyt myös vanhaan pumppuun suoraa 12v virtaa akulta ja hyvin tuntuisi toimivan, voikohan vika olla sittenki ylilämpö termarissa ? ???
volvoja - onhan noita.

Poissa tonza16

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1178 : 06.12.2016, 00:05:42 »
Osaako joku varmaksi sanoa, käykö 912-d mallin ardic autoon, jossa on ollut 952-d mallin ardic(02 vuoden v70)? Eli suomeksi, käykö uudemman mallinen ardic vanhemman ardicin tilalle?

Poissa pattis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1179 : 06.12.2016, 19:36:08 »
Irroita letku pumpun painepuolelta ja suuttimelta, puhalla paineilmaa läpi tai ruuttaat löpöä isommalla ruutalla niin selviää onko tukosta.
Pumppu pelkästään tuntu työntävän ainetta ihan "riittävästi". Paineilmaa yritin puskee linjasta läpi, mut ei oikein meinaa mennä läpi... eli tukossa taitaapi olla.
Onkohan minkälainen homma vaihtaa?
Mut vika ilmeisesti löyty... vielä kun sais korjattua :D

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1180 : 09.12.2016, 10:54:15 »
Vaihtamisesta en tiedä, mutta yksitellen kun lähtee letkua ottamaan välistä pois niin tietää missä on tukos. Itse epäilisin sitä pa-pumpun jälkeen olevaa, punoksen sisään kiepattua jatkopätkää. On näköjään kova hapettumaan päältä ja sisältä. Kaks oon purkanut tähän mennessä, toinen murtui poikki pienestä voimasta, toinen oli hapettunut aika paljon.

Ja mahdottomia paineita sieltä tuskin puskee läpi, eli maltillinen ilmanpaine ja kädellä kokeilemaan lämmittimen päästä. Kaveri hyvä olla apuna.

Poissa pattis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1181 : 10.12.2016, 09:59:41 »
Vaihtamisesta en tiedä, mutta yksitellen kun lähtee letkua ottamaan välistä pois niin tietää missä on tukos. Itse epäilisin sitä pa-pumpun jälkeen olevaa, punoksen sisään kiepattua jatkopätkää. On näköjään kova hapettumaan päältä ja sisältä. Kaks oon purkanut tähän mennessä, toinen murtui poikki pienestä voimasta, toinen oli hapettunut aika paljon.

Ja mahdottomia paineita sieltä tuskin puskee läpi, eli maltillinen ilmanpaine ja kädellä kokeilemaan lämmittimen päästä. Kaveri hyvä olla apuna.
No nii, vika löyty... linja tukossa pumpulta ardicille jossain päin,  ruvennu enempää tutkiin missä tukos.
Hain teflonletkua huoltoliikkestä 4m 10e ja vedin kokeeks pumpulta suoraan auton alla ja avot... lämmitin toimii moitteettomasti S*
Vähän liitokset vuosi, mutta tänään pienet pätkät 4mm sisähalkaisijaltaan polttoaineletkua, että saa pitävät liitokset ja letku kiinni nippusiteillä vanhaan linjaan.
Eipä tullu kallis remontti tällä kertaa.
Kiitos avuista.

Poissa ardic

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1182 : 14.12.2016, 21:21:35 »
Mikähän on vikana kun lämmitin polttaa hehkutulppia? Ekana kun oli lukossa niin vikakoodin luvussa diaknoosi oli viallinen
hehkutulppa ja vaihoin uuden niin ei vanhassakkaan mitään vikaa ollu ja nyt polttanu jo molemmat tulpat 2kpl vähälle aikaa
ei montaa käynnistys kertaa. ja sammuu aina kesken lämmityksen. pallaa tasasesti sen aikaa kun aina toimii.
Auto on v70 d5 02vm.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1183 : 14.12.2016, 22:13:22 »
Mikähän on vikana kun lämmitin polttaa hehkutulppia? Ekana kun oli lukossa niin vikakoodin luvussa diaknoosi oli viallinen
hehkutulppa ja vaihoin uuden niin ei vanhassakkaan mitään vikaa ollu ja nyt polttanu jo molemmat tulpat 2kpl vähälle aikaa
ei montaa käynnistys kertaa. ja sammuu aina kesken lämmityksen. pallaa tasasesti sen aikaa kun aina toimii.
Auto on v70 d5 02vm.

vuotaako nestettä palopesään? Hehkun kosketus glykoliin kyllä polttaa hehkun. Lisämaadoitus lämmittimelle ei myöskään pahaa tee.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1184 : 14.12.2016, 22:31:10 »
Kopioin Tekniikka lehden sivulta tämän! Jospa se auttaa ymmärtämään millainen laite on se "kaminanne"!
Itsellä 2 autossa Webastot 5.0 kW kumpikin ja toinen vaihdettiin takuuna 2 kertaa ensimmäisen 2 vuoden aikana, kolmas on pelannut moitteetta, ja sitten se uusin eli Volvossa ollut vasta käytössä vähän aikaa, ei vikoja, mutta ehkä jotakin ratkaisua voisi olla tästä: Käytän Webastoja autokatoksessa myös kesällä tahallaan kylmän kelin aikaan noin 2-3 viikon välein en koskaan lyhyempää aikaa kuin 1/2 tuntia mieluummin tunti ja ainakin puhtaana on pysyneet, siis minulla on kaukosäädin ja tukkaan tulille aika usein pitääkseni puhtaana, viisaammat saa tehdä tavallaan minä toimin niin kuin huvittaa.
Ja tässä se kopio nyt on:


Ardicista Vannomatta paras. Itselläni ajotaival on n. 1h per ajosuunta, ja matka sisältää vieläpä moottoritie ajoa. Lyhytttä ajoa ei tule juuri lainkaan koskaan. Karstoittumista ei siis voi syyttää.

Mutta eipä siinä mikään ole auttanut, laite on juuri tälläkin hetkellä korjattavana. Viimeksi korjattiin 8kk sitten. Niin ja kesällä olen pakkokäynnistänytkin kerra kuussa laitteen. Ja laite on 2v 8kk vanha.

On se vain todettava, että Ardicin laatu on vain huono. Siitä ei pääse mihinkään.
Ehkäpä osat on vain tehty niin heikosta materiaalista, joita ei ole edes tarkoitettu kestämään pitkään.
Ihmettelen vain miten tällaista tavaraa voidaan ylipäänsä hyväksyä autoihin…

Poistin alkuperäiset kirjoittajan tiedot!

« Viimeksi muokattu: 14.12.2016, 22:33:05 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

 

RallyBaron  Samppasport