Futurez  Kulkukoira

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #405 : 26.01.2014, 16:21:35 »
Voisiko se sun keittämisongelma johtua jostain pienestä vuodosta? Ardikin letkut jäävät herkästi hieman tihkumaan ja sitten, kun sinne tulee ilmaa vuodon seurauksena, niin lämmittimen päälle kytkemisen jälkeen ilmakupla alkaa laajenemaan vettä enemmän ja työntää paisarista nesteet ulos.
en ainakaan ole huomannut että vuotaisi jäähdytinnestettä, vaikka olen joskus käyttänyt ardikkia puolisen tuntia ja jättänyt yöks paineen pönttöön eikä ole läikkiä näkyny ardicin puolella. Ja tuli kyllä laitettua klemmat niin tiukkaan että yks kiristäessä meni poikkikin
Tuo lämmitin sen ilman sinne tekee.

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #406 : 26.01.2014, 17:28:05 »
Heität sen ardicin kuuseen ja webasto tai eberi tilalle.. ja jos myyntiin niin ardic takas.. :D

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #407 : 26.01.2014, 19:48:48 »
Saiskohan tohon rintapellissä oleviin kennolle meneviin letkuihin tehtyä jotain viritystä, et neste ei kiertäs kennon kautta ja jos ei keittäs enään nii sitte vois todeta et kennotukossa. Täytyypä kahdella tuossa ens vklp, Jos vähän perehtys noihin kiertoihin ku sais auton lämpöseen.

Niin tosiaan, minkalaiset liittimet siinä oli, jotkut erikoiset tietenkin. Ei taida saada lemmariliitosta tehtyä?? Putkiosista tekis 180 mutkan tai sopivasta putkesta taivuttais U-mutkan.

Voisiko se sun keittämisongelma johtua jostain pienestä vuodosta? Ardikin letkut jäävät herkästi hieman tihkumaan ja sitten, kun sinne tulee ilmaa vuodon seurauksena, niin lämmittimen päälle kytkemisen jälkeen ilmakupla alkaa laajenemaan vettä enemmän ja työntää paisarista nesteet ulos.

Tämä tuli itselläkin mieleen, mutta kun ei se minullakaan ulospäin vuoda. Kerran civicki kupli oikein kunnolla nesteet paisariin. Tein kansiremontinkin ja vika ei korjaantunut. Noh, jakopäässä vesipumpun tiiviste oli jotenkin hapertunut ja pumppu veti sieltä ilmaa.

Niin ja tein taas testin itselle. Puolen tunnin käytöllä nousi nestepinta ihan korkkiin asti, sammutin ardicin kun en kehdannut taas pihaa sotkea. Käynnistin auton- ei muutosta nestepinnassa. Päästin paineet sievästi pois. Jätin auton jäähtymään reilu 2 tuntia. Nestepinta tämän jälkeen edelleen samassa, eli tuota laajentumista ei selitetä tuon nesteen laajentumisella koska ei laskenut takaisin vesien jäähtyessä. Ajoin 150km illalla. Nestepinta oli laskenut aamuiselle tasolle, korkin aukaisu sihautti pikkuisen mutta pinnan korkeus ei muuttunut eli oliko ilma noussut tuonne säiliöön ajon aikana.

Niin ja ohensin eilen nestettä, pakkasenkestoa jäi viel -30. Eipä se tuntunut auttavan. Vaihdan itselle seuraavaksi termostaatin. Kaukaa haettua, mutta jos se olisi rikki ja koko ajan raollaan niin voisiko se haitata tuota kiertoa, kun pikku pumppu yrittää saada koko vesimassaa liikkeelle.
V70 D5

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #408 : 26.01.2014, 20:43:50 »
Niin tosiaan, minkalaiset liittimet siinä oli, jotkut erikoiset tietenkin. Ei taida saada lemmariliitosta tehtyä?? Putkiosista tekis 180 mutkan tai sopivasta putkesta taivuttais U-mutkan.

Tämä tuli itselläkin mieleen, mutta kun ei se minullakaan ulospäin vuoda. Kerran civicki kupli oikein kunnolla nesteet paisariin. Tein kansiremontinkin ja vika ei korjaantunut. Noh, jakopäässä vesipumpun tiiviste oli jotenkin hapertunut ja pumppu veti sieltä ilmaa.

Niin ja tein taas testin itselle. Puolen tunnin käytöllä nousi nestepinta ihan korkkiin asti, sammutin ardicin kun en kehdannut taas pihaa sotkea. Käynnistin auton- ei muutosta nestepinnassa. Päästin paineet sievästi pois. Jätin auton jäähtymään reilu 2 tuntia. Nestepinta tämän jälkeen edelleen samassa, eli tuota laajentumista ei selitetä tuon nesteen laajentumisella koska ei laskenut takaisin vesien jäähtyessä. Ajoin 150km illalla. Nestepinta oli laskenut aamuiselle tasolle, korkin aukaisu sihautti pikkuisen mutta pinnan korkeus ei muuttunut eli oliko ilma noussut tuonne säiliöön ajon aikana.

Niin ja ohensin eilen nestettä, pakkasenkestoa jäi viel -30. Eipä se tuntunut auttavan. Vaihdan itselle seuraavaksi termostaatin. Kaukaa haettua, mutta jos se olisi rikki ja koko ajan raollaan niin voisiko se haitata tuota kiertoa, kun pikku pumppu yrittää saada koko vesimassaa liikkeelle.
Tuosta ilmavuodosta, että ardickin pumppuhan vetää nestettä lämppärinkennoltapäin! Mites jos ne surullisen kuuluisat lämmityslaitteen o-renkaat päästää ilmaa välistä ja vaikka vuotasikin vähän maton alle :O
Täytyypä tuotakin kahtoa, mutta ilmoittelehhan auttoiko termostaatinvaihto?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #409 : 27.01.2014, 07:53:02 »
KAnnattaisikohan testata ardicin pumpulla nestekiertoa:

1. Pelkästään Ardicin läpi (esim ämpäristä ämpäriin tekniikalla)
2. Järjestelmän kierto mukana (vastaavalla tekniikalla)

Tällöin saisi selville ahdistaako moottorin nestekierto.

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #410 : 27.01.2014, 08:06:41 »
KAnnattaisikohan testata ardicin pumpulla nestekiertoa:

1. Pelkästään Ardicin läpi (esim ämpäristä ämpäriin tekniikalla)
2. Järjestelmän kierto mukana (vastaavalla tekniikalla)

Tällöin saisi selville ahdistaako moottorin nestekierto.
Tuossa vois olla hyvä idea. muistaa 2. kohdassa vaan laittaa sen ardicin sen auton järjestelmän jälkeen et näkee jos se tosiaan repii ilmaa järjestelmästä. Eli ardic imee nesteen toisesta pöntöstä auton oman järjestelmän läpi.

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #411 : 27.01.2014, 09:29:11 »
Mitäpä jos laittaa kirkasta letkua pätkän väliin kun testaa koko kiertoa... :D

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #412 : 27.01.2014, 10:01:31 »
Tuossa vois olla hyvä idea. muistaa 2. kohdassa vaan laittaa sen ardicin sen auton järjestelmän jälkeen et näkee jos se tosiaan repii ilmaa järjestelmästä. Eli ardic imee nesteen toisesta pöntöstä auton oman järjestelmän läpi.
voisin käydä testaamassa tuota kiertoa nyt vklp. Jos löydän jostain noin paksua kirkastaletkua.
 Laittas sitä ennen ardicia niin näkisi jos se vetää jostain ilmaa mukaansa. Ja voisihan tuota ämpäri systeemiäkin testailla

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #413 : 27.01.2014, 11:56:35 »
Tilavuusvirran määrittäminen suljettuna kiertona ei sitten oikein onnistu ilman rotametriä. Silmämäärinen arvioiminen voi olla aika kehnoa kirkkaankin letkun läpi. Ilmakuplat tietysti tällein erottaa parhaiten.

Poissa kalottirace

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • volvo v70 d5 awd -04 ja v70 d5 -02
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #414 : 27.01.2014, 17:03:38 »
Ardicin pistokkeen vois ottaa irti ja ajella sen auton lämpimäksi ja ilmata kunnolla hapet poies. ???

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #415 : 27.01.2014, 18:19:14 »
Voihan siellä olla ilmaan, mutta ei se taida ajamalla ulos tulla. Onko vinkkejä ilmaukseen, moottori d5?
Täytyy vklp myös kahtoa pelaako ylikuumenemis suoja, ettei oo kohta uuskin palotilan pohja mutkalla =(
Katkasee vissiin jossain 100c tietämillä.

Vois vielä koittaa lyhentää sitä paloputkea 8mm tosta vanhasta polttimesta ja lyödä sen kokeilu mielessä sisään ja kahtoa mitä tapahtuu riittääkö lämpö ja kiehuuko vielä.
Voihan se olla että noi on niin tarkkaan mitottanu noi, et heikentyny nesteen virtaus yhdessä korjatun lämmönvaihtimen kanssa ois tehny sellasen muutoksen, että lämpöö tulee liikaa suhteessa pienentyneeseen vesitilaan. Otan samalla mittoja tuolta palotilasta puhaltimen puolelta.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2014, 18:31:33 kirjoittanut cotelo »

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #416 : 27.01.2014, 20:51:28 »
Volvo v70 D5 2005 ja pyöreällä pakoputkella oleva Ardic. Ajettu 299 tkm.

Oireena paineen kerääminen paisunta-astiaan. Viimeisten muutaman vuoden aikana Ardicciin ei ole tehty huoltoja. Epäilyksenä lämmönvaihdin ja sen palopinnan  kuperuus / heikko kunto.

'kuvanmukainen osa  katsottuna ja hintaa sille tulisi 350€.
Eikös tuossa ole jo hieman muutakin kuin lämmönvaihdin?
Mitä pelkkä lämmönvaihdin / vanhan korjaus maksaisi ?

Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa cotelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • volvo s60 -02 d5
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #417 : 27.01.2014, 21:12:01 »
Volvo v70 D5 2005 ja pyöreällä pakoputkella oleva Ardic. Ajettu 299 tkm.

Oireena paineen kerääminen paisunta-astiaan. Viimeisten muutaman vuoden aikana Ardicciin ei ole tehty huoltoja. Epäilyksenä lämmönvaihdin ja sen palopinnan  kuperuus / heikko kunto.

'kuvanmukainen osa  katsottuna ja hintaa sille tulisi 350€.
Eikös tuossa ole jo hieman muutakin kuin lämmönvaihdin?
Mitä pelkkä lämmönvaihdin / vanhan korjaus maksaisi ?


Tuo taitaa olla sama minkä jo erästoinenkin meni ostamaan, pitää itse virittää paineentasain tuonne polttimeen tai pumpulle ja vanhat liittimet ei käy suoraan. Kaippa tuostakin saa tehtyä jos vaan ymmärtää nuitten päälle ja löytää sähkökuvat.

Korjattu lämmönvaihdin maksaa maksaa 280€ (vanhan joutuu antaa vaihdossa)
http://www.tm-autopalvelu.com/
http://www.autosahkotyotahonen.fi/
Uuden tais Volvolta saaha 398€

Myös muutamalla foorumilaisella tais olla kotona ylimääräsiä korjattuja lämmönvaihtimia, jos halvemmalla haluaa.
Vielä sen verran että täällä jo kaks tapausta ihmettelee kiehumista, lämmönvaihtimet ja vesipumput vaihdettu? :-[
« Viimeksi muokattu: 27.01.2014, 21:13:37 kirjoittanut cotelo »

donnari

  • Vieras
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #418 : 27.01.2014, 22:13:09 »
Voisko olla niin yksinkertainen vaiva että korjaus tehty niin ohkasesta tavarasta ja korjattu alapuolelta jolloin vesivaippa jää niin pieneksi että kiehuttaa veden.Tai pohja ei oo tarpeeksi kupilla.Sama vaivahan tulee kun pohja pullahtaa alas.
Siinä vaiheessa kun nuo oksennukset alkaa niin lämmitysteho on kyllä aivan perseestä!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #419 : 27.01.2014, 23:55:37 »
Voisko olla niin yksinkertainen vaiva että korjaus tehty niin ohkasesta tavarasta ja korjattu alapuolelta jolloin vesivaippa jää niin pieneksi että kiehuttaa veden.Tai pohja ei oo tarpeeksi kupilla.Sama vaivahan tulee kun pohja pullahtaa alas.
Siinä vaiheessa kun nuo oksennukset alkaa niin lämmitysteho on kyllä aivan perseestä!

Mä en oo vielä törmännyt alas pullahtaneeseen pohjaan, onkohan tuollaisesta jossain kuvaa.
Yleensä noissa on ollut kohouma palotilaan päin ja siinä on ollut halkeama.

 

Carcom Oy  Ateho