Autoracing  KL-varaosat

M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus

  • 19 Vastauksia
  • 28970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« : 04.11.2010, 20:24:11 »
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Linkistä ohjeet M90 laatikon vahvistushitsauksen tekemiseen.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Manuaalin teki "apupoika".

http://www.vrcf.fi/arkisto/m90_vahvistus/



Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Syy migillä hitsaamiseen taisi olla se, että tigillä lämpökuorma olisi ollut huomattavasti suurempi ja vieressä on kuitenkin laakeripintoja, jotka voisivat ottaa itseensä.
Lainaus käyttäjältä: Maukki volvolandia
Aivan... mutta periaatteessa jos jäähdyttäisi kappaleen heti heppausten välillä niin välttyisi vetelyltä ja muilta ikäviltä vaikutuksilta?
Lainaus käyttäjältä: Kulmamies
Aivan, mutta jos kappaleen jäähdyttää heti hitsauksen jälkeen, niin silloinhan metalli kutistuu alkuperäistä enemmän ja akseli saattaa vääntyä mihin sattuu. Aivan sama homma, kuin autopeltihommissa kuumien antaminen...
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
M90 laatikon vahvistushitsauksella lukitaan kolmosen syncrorengas paikoilleen. Ongelmana laatikossa on se, että huolimattomalla vaihteenkytkennällä kolmosen rengas on hajonnut ja palaset ovat rikkoneet laatikon.

Ei kait noita M90 laatikoita kovin montaa Suomessa ole "voimaan" rikottu.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 23:15:57 kirjoittanut Taavi.H »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #1 : 18.02.2011, 10:42:29 »


Toinen havainnollistava kuva omasta askista.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #2 : 02.01.2012, 20:21:13 »
M90 vaihteiston vahvistus Evo2





Tällä tavalla ei tarvitse akselia hitsata lainkaan ja tuon tukirenkaan tohtii hitsata tigillä, niin ei tule edes hitsausroiskeita. En tiedä oliko tämä laatikko jotenkin erilainen vai viallinen, kun siinä oli tuo tukea kaipaava rengas ihan löysä. Olen antanut itseni ymmärtää, että se olisi normaalisti prässätty akselille, mutta näköjään näitä on erilaisia.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 23:16:26 kirjoittanut Taavi.H »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #3 : 05.01.2012, 09:47:10 »
Tuossa kun tuli vähän jumpattua laatikoiden kanssa, niin huomasin seuraavaa.

Tämän näköinen rengas on syytä hitsata/tukea. Siinä siis näkyy tuo pieni pykälä.


Tällainen on huomattavasti tukevampi ilman vahvistustakin. Tuo on siis ihan tasainen. Kuvassa näkyy myös tekemäni vahvistusrengas, älä anna sen hämätä.


Näissä osissa ei liene muita eroja ja tarinat vahvemmasta laatikosta perustuvat siihen, että uudemmissa on synkronointia parannettu, jotta vaihteet menee helpommin päälle. Muuten laatikko ei ole sen ihmeellisempi, mutta uudemmissa laatikoissa on sellainen jännä kaksoissynkronointi, tavallisen yhden synkron sijaan.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 23:16:52 kirjoittanut Taavi.H »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #4 : 09.01.2012, 17:23:26 »
Kuvassa vasemmalla uudempi kaksoissynkronointi ja oikealla perinteinen vanhan mallin synkrorengas.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 23:17:02 kirjoittanut Taavi.H »

EVO8

  • Vieras
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #5 : 09.01.2012, 20:46:26 »
Hmm... muistin mukaan omassa rasiassa on kyllä tuo oikeanpuoleinen synkka vaikka -98 auto. Väittävät että molempia on ollut sekaisin ???

Saattaa muuten jäykällä vauhtipyörällä pitää pitää melkoista kalinaa tyhjäkäynnillä jos akseleiden päittäisvälykset ei ole aivan kohdallaan. Varsinkin kun vähän lämpenee.
 

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #6 : 13.03.2012, 20:23:09 »
Saattaa muuten jäykällä vauhtipyörällä pitää pitää melkoista kalinaa tyhjäkäynnillä jos akseleiden päittäisvälykset ei ole aivan kohdallaan. Varsinkin kun vähän lämpenee.

Mulla on 242:ssa vahvistamaton M90 jousittamattomalla sintterillä ja jäykällä vauhtipyörällä eikä se pidä tyhjäkäynnillä juurikaan normaalista poikkeavaa ääntä mutta moottorijarrutuksessa tulee melkonen resonanssiääni.  :o
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #7 : 25.06.2012, 17:36:22 »
Siirsinpä nämäkin ohjeet Photobuckettiin :)

Tänään avoin taas yhden tällaisen hajonneen laatikon ja yllätys oli suuri. Kolmosen ratasta pidättelevä rengas oli pettänyt, mutta se ei johtunut renkaan heikkoudesta, vaan sitä tukevien pikku hampaiden rikkoutumisesta, itse renkaan ollessa vielä ihan ehjä. Tulee vaan mieleen, että saavutetaanko renkaan kiinni hitsaamisella mitään etua, vai meneekö tilanne peräti huonompaan suuntaan, kun materiaalin ominaisuudet muuttuvat hitsauksen yhteydessä? Paras keino vahvistukseen lienee tuollaisen evo2 tukirenkaan sorvaus :-\

Tänään työ alla ollut laatikko oli M90H ja siinä oli tuollainen uudempi synkronointisysteemi.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #8 : 04.07.2012, 23:54:44 »
Paras keino vahvistukseen lienee tuollaisen evo2 tukirenkaan sorvaus :-\
Pienimuotoista sarjatuotantoa pystyyn? ;)
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

hevonen

  • Vieras
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #9 : 08.07.2012, 18:29:52 »
Siirsinpä nämäkin ohjeet Photobuckettiin :)

Tänään avoin taas yhden tällaisen hajonneen laatikon ja yllätys oli suuri. Kolmosen ratasta pidättelevä rengas oli pettänyt, mutta se ei johtunut renkaan heikkoudesta, vaan sitä tukevien pikku hampaiden rikkoutumisesta, itse renkaan ollessa vielä ihan ehjä. Tulee vaan mieleen, että saavutetaanko renkaan kiinni hitsaamisella mitään etua, vai meneekö tilanne peräti huonompaan suuntaan, kun materiaalin ominaisuudet muuttuvat hitsauksen yhteydessä? Paras keino vahvistukseen lienee tuollaisen evo2 tukirenkaan sorvaus :-\

Tänään työ alla ollut laatikko oli M90H ja siinä oli tuollainen uudempi synkronointisysteemi.
Onko tuosta mitään hyötyä jos osaa käyttää vaihteistoa niinkuin sitä kuuluu käyttää?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #10 : 08.07.2012, 18:32:06 »
Onko tuosta mitään hyötyä jos osaa käyttää vaihteistoa niinkuin sitä kuuluu käyttää?

Mun mielestä olet asian ytimessä. Tuolla "vahvistuksella" voidaan vähentää virhevaihdossa tapahtuvaa laatikon porsimista.
Ei se sitä laatikkoa juurikaan vahvista.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #11 : 31.03.2015, 21:08:12 »
Pitääkö paikkansa, että ainoastaan 97-98 vuoden M90L2 laatikossa olisi tuo rengas kiinteänä akselilla, niin ettei sille tarvitsisi tehdä mitään?
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #12 : 11.03.2016, 23:17:46 »
Tämän ohjeen kuvat on nyt siirretty VRCF:n palvelimelle. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #13 : 12.04.2016, 21:20:42 »
Havaintoja, sikälimikäli joitakuita asia kiinnostaa: tuota ei oikeasti kannata hitsata tuota rengasta, yhtä yritin tänään hepata kiinni kun se oli jo rikottu eli rengas oli irti paikaltaan, laitoin paikalleen ja heppasin ujosti pikkusen sitä malliksi kiinni että saa kahtoa asennon vielä varmuudeks tasan sata kohilleen, pikkusen koskin pihdeillä ja koko perskeleen rengas pasahti halki kun se olis lasista tehty. Ei tasan olisi kestänyt ympäri hitsattunakaan, palasten määrä olisi kasvanut ja koko pienentynyt  :P. Lisätään, että tämä sirpaloitunut rengas oli tuota pykälätöntä "vahvempaa" mallia. Tuon olakkeellisen osalta en osaa sanoa tuosta hitsauskestosta...

Lisäksi tuommoisia kaksoissynkrottuja kolmosen rattaita voisi löytyä myös muista versioista, mutta ainakaan kakkoskorisen V70 m56 lootasta semmosta ei löytynyt, tarttis siis tajuta millä logiikalla niitä olis. Jossakin etuvedon askissa, oliskohan ollu V70R etuvedon askissa oli kaksoissynkrottu kolmosen ratas.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2016, 23:30:37 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M90 vaihdelaatikon vahvistus hitsaus
« Vastaus #14 : 13.04.2016, 19:23:10 »
Lisäksi tuommoisia kaksoissynkrottuja kolmosen rattaita voisi löytyä myös muista versioista, mutta ainakaan kakkoskorisen V70 m56 lootasta semmosta ei löytynyt, tarttis siis tajuta millä logiikalla niitä olis. Jossakin etuvedon askissa, oliskohan ollu V70R etuvedon askissa oli kaksoissynkrottu kolmosen ratas.

-97 tdi moottorin perässä olleesta M56 laatikosta löytyy ainakin ne kaksoissynkrot ja kolmosen ja vitosen rattaatkin sopii M90:iin.

 

Elekma  Autoracing