Elekma  Autoracing

Tinamoottorin vahvistus

  • 55 Vastauksia
  • 29534 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Tinamoottorin vahvistus
« : 17.01.2014, 09:02:04 »
Tässäpä oma tyyli vahvistaa tinakonetta (sylinteri putket puuttuvat vielä)

Tänne voi sitten keräillä tietoa ja kuvia.




Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #1 : 18.01.2014, 11:20:59 »
Tietoja nimenomaan joten voisit kyllä vähän enemmå selittää mitä oot tehny jne että kaikki tajuaa jotka ei välttämättä näistä asioista hirveesti tiedä koska ny vaan pari kuvaa..
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa nylppääjä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #2 : 18.01.2014, 11:49:02 »
näyttäisi että lohko on muutettu "closed deck" tyyppiseksi, ja sylinterien välit hitsattu umpeen.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #3 : 18.01.2014, 12:39:06 »
Tässä nyt sitten vähän eri vaiheista kuvia.

Vakio lohkoja toisesta porattu kolme putkea jo pois

Pyttyjen välit snurrattu

Korsetti Vesitilaan

Hitsaus urat.

Hitsattu korsetti

Karkea plaanaus

Pyttyjen olkapäät tehty ja vähän viimeistellympi plaanaus

Uudet sylinteri putket
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #4 : 18.01.2014, 19:31:12 »
Täähän on mielenkiintoinen lähestymistapa, onko noi lohkot 81 vai 83 porauksella alkujaan ja mille poraukselle lopulta tulee?
raw d

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #5 : 18.01.2014, 20:41:31 »
Lohko on 83mm porauksella oleva vaparin lohko jossa öljyruutat ja uusi putki on 83mm myös koska alumiini putken ympärillä ei anna oikeen myöten suuremmalle putkelle niin että tästä hommasta olisi hyötyä kun kumminkin pyritään kasvattamaan sylinteri seinämää, on mahdollista myös suuremmalla porauksella oleva putki mutta seinämä ohuempi. 83mm myös koska pystytään käyttään 7mgte koneen mäntää jotka ovat edullisia jenkkilässä.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2014, 21:25:40 kirjoittanut -Sampo- »
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #6 : 18.01.2014, 21:19:59 »
Mielenkiintoinen ratkaisu. Olenkin päässä miettinyt että pystyykö tuota yläpäätä vahvistamaan.

Näköjään kyllä, hieno projekti.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #7 : 19.01.2014, 21:17:37 »
Hyvää työtä  :)

Kummastelin noita kuvia hiukan. TIGillä näyttäs olevan vedetty täytteet lohkoon. Mietin vaan ettei lohko vetele itteensä kieroon jos on hätiköity hitsauksessa. Hyvää jälkeä kyllä on ja tuntus olevan sopivat koneet käytössä.

Tässä on siis tukittu kokonaan vesikierto kanteen? ymmärsinkö väärin?

Tehotavoitteet lienee aika korkeella kun näin suurta vaivaa on jo nähty.
V70 TDI

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #8 : 19.01.2014, 21:36:12 »
Tämäpä mielenkiintoinen lähestymistapa. Itseäkin hieman mietityttää tuo hitsauksesta aiheutuva vetely, mutta ilmeisesti se on otettu jotenkin huomioon?
citikka

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #9 : 19.01.2014, 21:49:12 »
Tämäpä mielenkiintoinen lähestymistapa. Itseäkin hieman mietityttää tuo hitsauksesta aiheutuva vetely, mutta ilmeisesti se on otettu jotenkin huomioon?

Itse en ks. moottorista tiedä juuri mitään mutta alumiinista ja konestuksesta kyllä. Työnjäljestä päätellen on kyllä tehty hyvin asiat.

Nimimerkillä "Entinen Tig-hitsaaja sekä osittain valmistunut koneistaja"
V70 TDI

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #10 : 19.01.2014, 22:49:53 »
Vesireijät on vielä poraamatta kun ei ollu pahvia minkä mukaan porata.

kun kaikki lohkon koneistukset ja työt on tehty runkolinja mitataan ja tarvittaessa hoonataan suoraksi ja kyllä tässä tosiaan kaiken näköstä täytyy huomioida.

Tehot nähdään sitten penkissä mutta tavoitteita kyllä on  ;)
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #11 : 20.01.2014, 08:56:10 »
Ihanan näköisiä koneistettuja pintoja :)

Mua huolestuttaisi eniten tässä ratkaisussa hitsauksen aiheuttamat materiaalin sisäiset jännityskeskittymät, eli ts. hitsauksen aiheuttamat paikalliset ja keinotekoiset raerajat sekä niiden viereen muodostuneet dislokaatiokertymät, jotka eivät pääse purkautumaan yli raerajan. Kun moottoria lämmitetään (lue: hilarakenteeseen tuodaan lisää muodonmuutosenergiaa) kerta toisensa jälkeen, nuo dislokaatiot haluaisivat mielellään jatkaa matkaansa tai hilarakenne haluaisi uudelleenjärjestäytyä (jos lämpöä tuodaan riittävästi), mutta tässä tapauksessa kumpikaan ei ole mahdollista.

Joku muukin on varmaan joskus nähnyt alumiinin murtuneen hitsaussauman vierestä...
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa lintta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #12 : 20.01.2014, 09:38:51 »
Jännitystenpoistohehkutus??

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #13 : 20.01.2014, 11:40:21 »
Jännitystenpoistohehkutus??

Kevyt- ja värimetalleilla lämpökäsittelymekanismit ovat erilaiset normaaliin hiiliteräkseen verrattuna.

EDIT:

Selvennetään sen verran, että jos jännitystenpoistohehkutus tehdään ennen koneistusta, on sen hyöty melko olematon. Jos taas hehkutus tehdään koneistuksen jälkeen, ei saavuteta haluttuja geometrisia- tai mittatarkkuuksia.

Jos tuosta aikaisemmin kuvaamastani ongelmasta haluaisi päästä eroon, tulisi koko hitsatulle rakennelmalle suorittaa uudelleenkristallointihehkutus, mutta se taas poistaisi alumiiniseokselta sille varta vasten erkautuskarkaisulle hankitut mekaaniset ominaisuudet. Eli koko rakennelma pitäisi lämpökäsitellä uudelleen haluttuihin arvoihin ja koneistaa vasta sen jälkeen. Tässä taas tulee ongelmaksi se, että lohkovalun ja hitsauslisäaineen koostumukset ovat 100 % varmuudella erilaiset, mikä taas johtaa lämpökäsittelyprosessin lopputuloksen tuntemattomuuteen.

Mielenkiintoista!
« Viimeksi muokattu: 20.01.2014, 12:20:32 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #14 : 20.01.2014, 12:26:16 »
Onko tässä siis lopputulema se, että ominpäin jälkikäteen vahvistettu lohko ei ole yhtä luja kuin jos se olisi kaikkien tieteen sääntöjen mukaan alunperin valettu samoihin vahvempiin mittoihin?

Ja jos verrataan tuota vahvistettua lohkoa siihen mitä se voisi tieteellisesti lujimmillaan olla, niin millaisesta lujuuserosta puhutaan? 800 hv vs. 1600 hv?

Kyllä kai kuitenkin tuo hitsattu lohko kestää enemmän rääkkiä kuin vakio? Vai onko se tuomittu halkeamaan lämpöstressin vaikutuksesta öljynvaihtovälin kuluessa?

Kiinnostais vähän itseäkin tehoakestävä tinakutonen mutta haluttaisi ajaa lohkolla pitkään...

EDIT: Lisätään vielä että entäs jos käyttää hitsaustäytteenä samanlaisesta romulohkosta veistettyä siivua, olis kai sitten samaa materiaalia ainakin?
« Viimeksi muokattu: 20.01.2014, 12:28:51 kirjoittanut TOK »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy