Laitetaanhan jotain tännekkin, elonmerkiksi. Elämässä tärkeämmät asiat painaa päälle niin autoilu(harrastaminen) on sivussa. Ajeltu koko talvi, että toimii jotenkuten sentäs.
Tänään kuitenkin oli se hetki että aiemmin(syksyllä) käyty taistelu sytytysennakoiden ja jakajan asennuksen kanssa sai tänään ratkaisunsa. Aloitin selvittämään tuota, tein jakajaan käyrän joka on 500-1500rpm välillä tasan 0 astetta, ja katsoin lampulla. 30-35 astetta tyhjäkäyntiennakko. kierooksia aavistuksen niin arviolta 55-60astetta näytti lamppu hihnapyörästä(vrt. väliä 0-30 viivoissa).
Purin koko systeemin irti, ja purkin kirjaimellisesti koko jakajankin auki. Mitään ei löydy(paitsi likaa). Paketti kasaanpäin, perusennakko tällä kertaa tasan nollaan, jakajan ledillä tarkistus ja palikat kiinni, ja koitin starttia optimistisesti niin sehän lähtikin, tosin erittäin vaikeaa käyntiä(koska ennakko 0), mutta käynnissä kuitenkin. Lamppu näytti heittoa, aika hurjastikin se ajoitus vaelsi, mutta kierroksetkin oli 500, ennakkoa oli ~3 astetta, jossain on sen verran heittoa jakajan ledin tarkkuudessa, kuitenkin, säädin ennakon tasan nollaan ja nostin tyhjäkäynnin tonniin.
Nyt on siis jakaja nollissa, käyrä 500-1200rpm 15astetta, 3200 ja 8000 pisteet on 35 asteessa. Tuntuisi toimivan kun käynti parani varmaan 300% ja tehot kyllä vähintään tuplaantui joka alueella. Ei voi tajuta tai ymmärtää vieläkään tuota mysteeriä, mutta nyt toimii oikein.
Jakopään messinkinen öljysumuttaja oli myös tukossa, ollut koko talven läpi, piti rikkoa 3 stefaa(kuiviltaan pyörivät ja sulivat heti) että tajusin tuon, ja jakopääkin varmaan entinen, mutta ainakin kitinät ja metelit hävisi nyt kuitenkin.
Kaasarit pitäisi syynätä(taas). Tyhjäkäyntipiiri on missä sattuu, ja 38 sisäkurkut pitäisi haalia jostain edullisesti. Yritän vähän jos vaikka pääsisi pitkästä aikaa Lahden autonäyttelyyn.
Voimalinjassa jossain karmea ulvonta. Ei kuulu ulospäin melkein ollenkaan, mutta sisällä kuuluu, viittaisi kai kardaanin laakeriin, mutta sekin on syksyllä uusittu.