Hittolainen, eukko on edelleen boksia vastaan, kuulemma kilometrejä ei tule tarpeeksi ( luulee varmaan, että boksi on joku teholastu ja siksi ei tarvita ) Tuo oma matalapaine turbo vaatii kuitenkin 98:a ja sen hinta on lähempänä 1,60 €/ltr. Vinkatkaapas nyt joku hyvä pointti miksi tuon boksin ostaisin. Muuttuuko tuo autovero jotenkin , jos on todistetusti vähäpäästöisempi (-00 V70)
Ei muutu ajoneuvovero mitenkään.
Mutta ainakin Jyväskylässä on 95:nen jo paikoin yli 1,6€/litra. Etanoli on pysynyt koko vuoden alle 1€/litra ABC-asemilla ja siitä saa jokaiselta litralta bonuksen. Lisäksi jos käy muutoskatsastamassa etanolikäyttöiseksi (minulla kustansi tuo muutoskatsastus yhteensä 100€, kun suoritin samalla vuosikatsastuksen), voi anoa valtiolta 200€ muunnostuen.
Siitä voi laskea, paljonko pitää kulutuksen nousta, ettei kannattaisi. Kävin juuri 850:iä tankkaamassa 20€:lla, sain 12,XX litraa 95:sta. Etanolia olisin saanut 20,XX litraa ja sillä ajaisi ihan varmasti 130-150km sekalaista ajoa. Minun ajotyylillä ajan tuolla kasipätkällä nyt ehkä 100km, kunnes pitää taas tankata.
Kokemusta ei muutosbokseista ole, mutta eikös ne hyväsky bensiininkin? Tällöin edes heikko saatavuus ajoittain ei ole peruste. Minullahan ei 940 hyväksy kuin E85:sta tällähetkellä ja esim. mökille mentäessä ei 120km:n säteellä ole etanoliasemia. Joudun ottamaan 1-2 kanisteria mukaan, mikäli tarkoitus ajellakkin mökillä jonnekkin, mutta en ole kokenut ongelmaksi (mökille siis matkaa 130km ja 940:ssä vain 60l tankki. Kulutus maantiellä semmosta 11,2-11,8l/100km, talvella litra enempi).