Moro, otsikon kulkine päätti alkaa hieman hakemaan huomiota viikonloppuna ja päätti esittää sarjan käyntihäiriöitä. Vuosimalli siis 2000, moottorina B5234T3 ja manuaali.
Perjantaina laite toimi vielä hyvin, lauantai-aamuna olikin jo erittäin nihkeä käynnistys, hetken sai sahata että käynnistyi, jonka jälkeen kävi reilun minuutin normaalisti kunnes alkoi melko paljon vajaapyttyiseltä kuulostavan tyhjäkäynti, jota kesti muutaman sekunnin verran kunnes auto sammui. Tämän jälkeen muutaman käynnistysyrityksen ajan sammui heti käynnistyessään/kaasupolkimeen koskiessa. Lopulta käynnistyi kuitenkin, pitämällä heti käynnistyksen jälkeen kierroksia 2000rpm pinnassa.
Ensimmäiset vikakoodit kiinalaisella obd-palikalla olivat:
P0013- Camshaft Position - Open or Short in Oil Control Valve (OCV) (Bank 1)
P0102- Mass air flow sensor -- Signal too low
P0134 O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)
P1238 - Fuel Pump Secondary Circuit Fault
P1332 - Knock Sensor 4 Low Input
Nollasin koodit ja ei, edelleenkään ei käynyt tyhjäkäyntiä tasaisesti ja luin koodit uudelleen jolloin tuli vain:
P1655 - EVAP Purge Solenoid Control Circuit
P0354 - Ignition Coil 4 Primary/Secondary Circuit Malfunction
Näiden jälkeen pääsin vihdoin lukemaan vidalla koodit,
ECM-6440, ECM-1300, ECM-3330 ja ECM-644A
ECM-6440 Camshaft Reset Valve. Signal Faulty
ECM-644A Camshaft Reset Valve. Faulty Control
ECM-1300 Mass Air Flow (MAF) Sensor (Signal Too High Or Too Low)
ECM-3330 Ignition Coil Cylinder 4, Signal Faulty.
Puolat ja tulpat on vaihdettu äskettäin boschilaisiin, jakohihna viime kesänä. MAF vaihdettu uuteen, edelleen koodi pysyy yllä ja lukemana 0. Suurin piirtein 2000rpm ylöspäin auto toimii normaalisti, mutta heti kun pääsee ahtamaan niin alkaa pätkimään. Voiko tuo vvt-solenoidi aiheuttaa tälläisiä ongelmia, vai voisiko ongelma olla vaikkapa nokka-akselin asentotunnistimessa? Kylmänä auto tuntuisi käyvän ihan ok tyhjäkäyntiä, lämmetessään sekä ajossa ei oikein toimi.
Myös sellaisia vikoja tullut havaittua mitä ei aiemmin ole tullut vastaan, eli flekti käynnistyy heti täydellä nopeudella kun auton sammuttaa, vaikka olisi aivan kylmä kone ja -20c ulkona. Myöskään jarrua painaessa kaasupolkimesta ei tapahdu yhtään mitään.