Kulkukoira  Proturbo

Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos

  • 6 Vastauksia
  • 2829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« : 15.10.2018, 18:48:59 »
Mahtaako kuulua tämä jonnekin muuhun osioon, mutta laitan nyt kuitenkin tänne, kun varmaan autonrakentajia on lukijoissa:

Mitäs sanoo tietäjät, kun autoon (vanhaan) laitetaan kuppipenkki, joka pultataan omatekoiseen kiskostoon ja sitä myötä myös turvavyön kiinnitys menee täysin uusiksi...
Saako noita autossa aikoinaan tyyppikatsastuksessa hyväksyttyjä turvavarusteita tuunailla ns. vapaalla kädellä kukin kykyjensä ja ymmärryksensä mukaan ?
Kuulin myös taannoin, että esim. kuljettajan turvatyynyn saa "katsatettua pois", jos samassa mallissa/mallisarjassa on versioita, joissa sellaista ei ole..

Omakohtaisesti ei ole aiheeseen juurikaan tarvinnut pureutua, mutta jotenkin järki sanoisi, että ko. muutokset eivät taida täyttää lakien & asetusten määräyksiä.
Syynätäänköhän noita katsastuksissa miten tarkkaan, entäpä ratsioissa tien päällä ?

Mites, kun sattuu se pahin eli se ns. iso vahinko ?
Mitä sanoo asiasta vakuutusyhtiön edustajat ?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2018, 18:52:47 kirjoittanut 311 »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« Vastaus #1 : 15.10.2018, 20:00:04 »
Nykysäännöistä en ole perillä, aikoinaan jotakin muuteltu.

Vuosimalli meinannut aikoinaan paljon, tietyn vuoden jälkeen muutoksia ei juuri pysty tekemään.
Laita merkki, malli ja vuosimalli niin avittaa neuvojia enemmän.

Ainakin omassa tonnarissa -93 on srs eli bagit 3v sitten on poistettu, -94 mallisesta ei noita enää saa mitenkään taas poistettua.
Piti muuttaa ratti, rattipylvään kannake, vilkkuviiksi sekä mm töötin johdotuksia. Srs boxi ja sulake otettu myös kokonaan pois.
Varaosakirjasta otin -93 malliin molempien srs tai ilman kopiot leimalle.

Takapenkille tai pois pitää päästä helposti jos on 2 ovinen auto, eli kippaavat etupenkit niissä oltava.

Jos noi muutokset on katsastettu niin tiellä ok. Vakuutusyhtiö lähinnä jos antavat alennusta maksuissa, abs, srs jne varusteista ilmottaa ehkä kannattaa.

Yhen 626 -89 muuttanut absittomaksikin, jarrutehostimen vaihdolla normijarrullisesta meni leimalta läpi.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2018, 20:35:14 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« Vastaus #2 : 15.10.2018, 21:18:12 »
Joo, tuo merkki/malli tietysti tärkeä tieto, sorry.
Ajattelin vaan tuossa noin yleisesti noiden alkuperäisten varusteiden muutoksia/eliminointia...

Kyse nyt BMW 1,6i 9/95 ja oliskos tuo E36-koppainen, joka näyttää nyt "jalostuvan" tuossa pihassa  :o
Ei airbagia (ainakaan enää, joku tarvikeratti kiinni) ja kai muutenkin aika basic-versio taitaa olla, joten ei siis mitään haitekkia taida olla muutenkaan matkassa..
Turvavöiden kiinnikkeet orkkis-penkin sivuraudoissa n. 10-12 mm (?) pultilla ja nyt siis jatkossa kai jossain muualla kuppipenkin kiskoston kiinnitysrakenteissa.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« Vastaus #3 : 19.10.2018, 23:19:32 »
Joo-oh.
Tuossa kun ns. "lopputuotetta" tänään silmäilin, toteutusta teknisesti tarkastelin ja siinä penkissä ns. "kylmätkin" vielä otin
voisin todeta, että varmaan ainakin lujuuksiltaan vastaa sitä, mitä alkuperäinenkin turvavyösysteemi penkkeineen on ollut.
Ennen toteutusta käyty, varsin vahvasti faktoihin perustuva keskustelu näiden turvallisuusvälineiden roolista yleensäkin on
näemmä kantanut hedelmää ja voisinpa sanoa, että ainakin tässä tapauksessa asia on ok, vaikkakin asennus lienee laiton.

 

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« Vastaus #4 : 20.10.2018, 00:37:25 »
Niin kauan on kun oman silloseen ( BMW 2002 -72) recaron kuppipenkit laitoin, taisi olla -86-87
Tuoho oli vaikea saada täällä ahtolupaa mutta nämä muut leveys, rengastus, madallus, penkit jne muutokset meni ihan heittämällä.

Omatekoiset kiskot siinäkin penkeillä ja lukkokappale oli pultattu tukirautaan joka laitettu penkin kiskon takakiinnikkeen alle.. Katsovat leimalla sen että kippaavat kun kaksiovinen, vähän kiinnitystä ja se siinä.
Ei siitä mitään mainintaa otteeseen, molempien penkkien kippauksen katsoivat kyllä joka leimalla.
Olis ollu -71 mallinen auto niin olis voinu vöillä heittää vaikka vesilintua mutta -72 autoon vyöt vaadittiin.

Säännöt on varmasti muuttunut noista ajoista, silloin oli läänin katsastusmies jolta muutosluvatkin haettiin eikä konttorilta.
Luulisi täällä jonkun noita tehneen uudempiinkin automalleihin ja tällä vuosituhannellakin niin saisi tuorettakin näkökulmaa.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2018, 00:42:25 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« Vastaus #5 : 20.10.2018, 11:00:14 »
Tyynyjen yms turvavarusteiden poistosta en sano mitään, mutta jos kuppipenkin kiinnityksen tekee vaikka AKK:n sääntökirjan mukaan, niin luulisi olevan tieliikenteeseen riittävä.

Vanhempiin autoihin olen noin nähnyt tehtävän, eli ikäänkuin "H" -runko pohjalle AKK:n sääntöjen mukaan ja siihen H:n päälle hitsattu penkkiin sopivat kiskot/kippi.

-95 on tosin jo niin tuore, että kävisin osaavalta katsastajalta kysymässä.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuppipenkki -> turvavarusteiden muutos
« Vastaus #6 : 20.10.2018, 13:03:24 »
Joo, tuollainen kuvaamasi ns. "H"-runko siinä nyt on.
Varsin paksuseinämäisestä teollisuuskäyttöön tarkoitetusta 40x40x4 neliö-rhs-pukesta poikittaisosuus pultattuna alkuperäisen penkin kiinnitysreikiin ja väliin hitsattu kulmaraudat 30x30x4, joiden "pystyvietereihin" porattu turvavöiden kiinnikkeille reiät.
Itse jakkara pultattu kiskoistaan siihen rhs-putkeen.
Tiedä, täyttääkö mitään AKK:n sääntöjä, muuta alkaa olla varmaan tuon BMW-yksilön vahvimpia osia  ;)
Katselinpa vielä sen alkuperäisen jakkaran kiinnityksiä noin yleensä, niin kyllä tämä poitsun tuunaama versio on ainakin näin silmämääräiseti tarkasteltuna paljon järeämpi.

 

RallyBaron  Samppasport