Samppasport  Futurez

Bixenon/biled -projektorien asennus P2 prefacelift halogenumpioihin

  • 4 Vastauksia
  • 2921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Terve!

Ajattelin kirjoittaa ohjeen kuinka projektorien asennus onnistuu halogenvaloilla varustettuu pre-facelift P2-sarjan Volvoon. Itse toteutin projektorien asennuksen vuosimallin 2002 Volvo S60:n, homma on itsessään hyvin suoraviivainen sekä johdonmukainen. Asennustöihin kannattaa varata päivä tai kaksi aikaa, kelloa vastaan taisteleminen ei ole suositeltavaa (kuten itselle kävi :D).




Eli mitä tähän tarvitaan?

Yleistä:
— P2 prefaceliftin halogenumpiot: nämä umpiot ovat helposti avattavissa kuumentamalla, faceliftin umpiot ovat jyntätty tiukkaan kiinni eikä perinteiset kuumennusmetodit ole käytettävissä vaan asennus vaatii linssimuovin leikkelyä.
— Ei pakollista, mutta suositeltavaa: varaumpiot, umpioihin tehtävä muutos ei virallisesti ole tieliikennekelpoinen/laillinen, sekä umpioon tehdään sellaisia muutoksia että varalla olevat vakioumpiot ovat suositeltavissa.
— Puskurin irroittamiseen vaadittavat työkalut: näitä en tässä erikseen erittele.
— Dremel, johon katkaisulaikka ja hiomaterä.
— Pahvilaatikko johon irtonainen umpio mahtuu.
— Hiustenkuivaaja/kuumailmapuhallin.
— Ilmastointiteippiä.
— Sähköteippiä, kutistesukkaa sekä kolvi & tinaa mikäli liitokset haluaa laittaa kunnolla kiinni.
— Työkalu jolla lasin voi työstää irti umpion rungosta, itse käytin geneeristä muovista "pry tool" -työkalua.
— Aikaa, mielenkiintoa ja valmiutta pikkutarkkuuteen.

Asennettavat osat:
— 2.5'' linssillä varustetut projektorit: itse käytin linkin takaa löytyviä (https://www.ebay.com/itm/323913715862). Kannattaa valita sellaiset jossa asennus tapahtuu projektorin takana olevan kierretapin, polttimon kanta -adapterin ja kiristysmutterin avulla. Projektorien mitta linssin päästä kierretapin tyveen n. 140mm toimii ja mahtuu V70/S60 prefaceliftin -halogenumpioon.
— 2.5'' yhteensopiva koristerengas: itse käytin tätä (https://www.xenonkauppa.fi/Projektorin-koristerengas).
— Kirkkaat, rihlaamattomat lasit: mikäli löytyy orggis xenonien lasit, niitä voi käyttää. Itse käytin Vpartsin kirkkaita laseja (https://vparts.se/fi/lyktglas-klarglas-volvo-s60-v70-xc70-00-04-passagerarsidan.html & https://vparts.se/fi/lyktglas-klarglas-volvo-s60-v70-xc70-00-04-forarsidan.html).
— Tiivistemassaa linssien ja umpion väliin. Itse käytin tätä Biltemasta saatavaa Multibond Rapid -massaa (https://www.biltema.fi/rakentaminen/kemikaalit/muut-kemikaalit/bt-multibond-rapid-2000030746).






Mitä pitää tehdä?

Umpioiden avaus kuumentamalla:
1) Puskuri irti, umpiot irti.
2) Poista kaikki polttimot sekä umpion yllä oleva "lista". Poista metalliset "klemmarit" jotka näyttävät pidättelevän lasia kiinni umpion rungossa.
3) Aseta umpio pahvilaatikkoon, tee pahvilaatikon päälle hiustenkuivaajan/kuumailmapuhaltimen kärjen mentävä aukko. Sulje pahvilaatikon kannet haluamallasi tavalla että kuuma ilma ei pääse karkaamaan, itse vedin ne ilmastointiteipillä tukkoon.
4) Kuumenna umpiota pahvilaatikossa sen verran kuin näet tarpeelliseksi, ensi kertaa umpioiden avaaminen voi olla vaikeaa joten umpiot kannattaa kuumentaa kunnolla. Tässä kannattaa kuitenkin muistaa paloturvallisuus sekä hiustenkuivaajan ja kuumailmapuhaltimen erot.
5) Poista umpio pahvilaatikosta, aseta valitsemasi työkalu lasin ja rungon väliin ja ryhdy pikkuhiljaa työstämään lasia irti umpiosta. Mikäli lasi ei vaikuta vetäytyvän irti, kuumenna umpiota lisää. Muista myös varoa ettei liimamassa pääse osumaan umpion sisäisiin osiin lasia poistaessa.




Projektorin ja koristerenkaan asennus:
1) Tässä kohtaa tehdään peruuttamaton toimenpide, jonka jälkeen umpiota ei voi enää käyttää tavallisella H7-polttimolla. Poista umpion heijastinkulhossa oleva H7-polttimon suoja haluamallasi tavalla, itse poistin sen vääntämällä sitä kunnes metalli antoi periksi ja katkesi.
2) Nyt voidaankin ruveta sommittelemaan projektorin asennusta. Tyypilliset kierrevarrelliset projektorit on helppo asentaa ja niihin tulen tässä ohjeessa keskittymään: kierrevarsi umpion etukautta polttimon aukosta sisään, tähän väliin H7-adapterilla suurinpiirtein tapahtuva kohdistus, jonka jälkeen kiristys mukana tulleella kiristysmutterilla.
3) Umpio kiinni autoon, johdot kiinni ja virrat päälle. Nyt voidaan katsoa kohdistus kuntoon, säädä projektori suoraksi. Tässä välissä seinään johon valo osuu kannattaa tehdä esim. ilmastointiteipillä muistin tueksi jäljet, mikäli kohdistus pääsee vielä tekemisen aikana heilahtamaan.
4) Koristerenkaiden trimmaus tässä välissä sopivaan kokoon, eivät tosiaan ole pakolliset mutta asentamalla nämä umpio ei näytä keskeneräiseltä eikä projektorista itsestään näy ulospäin muuta kuin linssi. Kun koristerenkaat on trimmattu sopivaan kokoon, samoja osia käyttäen kuin minulla, ne naksahtavat projektorissa oleviin "kiskoihin" paikoilleen.
5) Mikäli tarpeellista, leikkaa umpion sisäisiä mustia kehyksiä projektorien kohdalta hieman loivemmaksi että projektori sekä koristerengas mahtuvat liikkumaan sekä säätömoottorin että käsisäädön mukaan.
6) Kun sivuttainen kohdistus on tehty, kytke projektorin bi-xenon/bi-led -ominaisuuden solenoidi toimimaan omien pitkien mukaan. Tämä tehtävissä yksinkertaisesti kytkemällä solenoidin johdot omien pitkien johtoihin umpion sisällä.
7) Testaa projektorien lyhyiden ja pitkien toimivuus, kohdistus sekä asennuksen kestävyys käyttämällä umpiota autossa kiinni ennen lasilinssien asennusta.
8) Kun kaikki on todettu kunnossaolevaksi ja toimivaksi, voidaan uudet clear glass -lasit asentaa paikoilleen. Edellisiin liimasaumoihin tiivistemassaa, johon linssi laitetaan kiinni (muista tämän suhteen olla varovainen ettei liimaa pääse projektorin linssille). Tämän jälkeen umpio pahvilaatikkoon kuumenemaan että liima tiivistyy varmasti.
9) Polttimot paikoilleen, umpio kiinni autoon, testaus että kaikki toimii, ja kovaa ajoa.







Lopputulos:










Ohje on hyvin pelkistetty, ja kattaa asennuksen suoraviivaisesti ottamatta huomioon mitään mahdollisia epäonnistumisen kohteita. Tervettä järkeä kannattaa käyttää asennusta suorittaessa, sekä ottaen huomioon projektin DIY -luonteen, on oman mielikuvituksenkin käyttö suositeltavaa. Tärkeintä on kuitenkin se, että projektorin kohdistus ja umpion tiivistäminen onnistuvat. Myöskin asennus on hyvin riippuvaista siitä asennetaanko bi-xenon vai bi-led -projektorit.

Mikäli aiheesta herää kysyttävää, kommentoikaa ja kysykää ihmeessä, unohdin hyvin varmasti jotain olennaista. Se jos mikä on myös selvää että asennus ei todellakaan tosielämässä ole yhtä helppoa ja vaivatonta mitä ohjeessa kerrotaan, varaa siis asennusprojektille hyvin aikaa.


EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Nyt oli viimesen päälle tehty ohjeistus  O0 O0
S80 Executive D5 AWD

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Nyt oli viimesen päälle tehty ohjeistus  O0 O0

Kiitos  :)  valitettavasti vain hyvin tuotekohtaiset ohjeet, jos joku sattuu tilaamaan projektorit joissa kiinnitys tapahtuu kierretapin sijaan muttereilla ja pulteilla on prosessi hieman erilainen. Kuitenkin suhteellisen yleispätevät pientä soveltamista käyttäen, toivottavasti mahdollisimman moni jotka suunnittelee xenon-/ledmuunnosta autoonsa tekee sen tätä kautta, niin valoteho ja -kuvio paranevat kertaheitolla eikä tarvitse vastaantulijana nähdä tähtiä.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2021, 23:33:32 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Osaisiko joku arvata kuinka lämmin sen umpion pitäisi olla että tuo liima luovuttaa? Ajattelin jos vaikka laittaisi sellaisen digitaalisen ulkolämpomittarin anturin sinne umpion sisään ja jättäisi föönin pöhisemaan tjsp.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Osaisiko joku arvata kuinka lämmin sen umpion pitäisi olla että tuo liima luovuttaa? Ajattelin jos vaikka laittaisi sellaisen digitaalisen ulkolämpomittarin anturin sinne umpion sisään ja jättäisi föönin pöhisemaan tjsp.

Kyseinen liimahan P2 prefaceliftin umpioissa on butyyliä mikäli jäi mainitsematta. Itse olen käyttänyt normaalia hiustenkuivaajaa täydellä teholla n. 5 minuuttia, ekaa kertaa avatessa oli suurinpiirtein sen 10 minuuttia. Kuumailmapuhaltimella sitten ei tietenkään kovimpia saatavilla olevia lämpötiloja kannata käyttää, voi se umpion muovi itsessään ruveta muuttamaan muotoa saati mitä kaikkea muuta siitä voikaan seurata.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

 

RallyBaron  Samppasport