Race.fi  Puotilan autokorjaamo

tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5

  • 45 Vastauksia
  • 50591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
No niin, tulihan tuo sähköllä toimiva öljynvaihtopumppu testattua vaikka netti on pullollaan varoituksia ettei homma toimi eli kun sain edullisesti ostettua Volvoon öljyt (6l Mobil Fuel economy 0W-30 AB/B5  = 45 €) niin piti tuhlata 20 € sähköiseen öljynvaihtopumppuun.

Tarvittavat työkalut & tarvikkeet
 - 1/2" räikkä jatkovarrella
-  Öljynsuodatinkoteloon sopiva hylsy kokoa  ø36mm
-  Öljynsuodatin (esim Motonet tuote 15-5529 tai 15-5532 Volvon alkuperäinen tuote)
-  6 - 6,5l  öljyä
-  tyhjennysastia jäteöljylle
- (17mm oli tyhjennysproppu ja pohjamuovi on kiinni 10mm/12mm)
Ennen öljynvaihtoa tulee moottoriöljyn olla lämmintä, kylmää tavaraa ei tuo sähköinen öljynvaihtopumppu jaksa imeä

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/803090/0

Aikaa meni n. 10 min koko vaihtotyöhön ja ainoa miinus tuli tuosta poistoletkun öljyvuodosta(?) vaikka klemmari oli varmasti tiukasti kiinni - tulikohan letkuun reikä pakkasessa.

No, jos jotain haluaa parantaa niin imuletkun vaihtaisin mielelläni hieman jäykempään tavaraan.



Edit: Laitoin imuputkeen ja moottoriin hieman "siemenöljyä" ennen käyttöä sillä ohjeissa varoitetaan pumpun käyttämistä kuiviltaan
« Viimeksi muokattu: 30.05.2017, 11:53:43 kirjoittanut v6omega »

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta
« Vastaus #1 : 25.01.2013, 16:15:34 »
Joopa joo.. Mites suodatin?

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta
« Vastaus #2 : 25.01.2013, 16:18:28 »
Joopa joo.. Mites suodatin?

Eipä likaannu kädet edes D5:n suodattimen vaihdossa kun on patruunamallinen ja helposti itse vaihdettavissa konehuoneen puolelta  (suodatin näkyykin tuossa kuvassa öljynvaihtopumpun takana)
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013, 16:30:37 kirjoittanut v6omega »

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta
« Vastaus #3 : 25.01.2013, 16:26:37 »
No ehkä tolla sitten diiselissä? voi tehdä jotain

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #4 : 27.01.2013, 10:59:39 »
Toi 0W30 FE on aika lievää ja luokitukset turhankin reippaasti täyttävää tuohon moottoriin.
Öljyhakutaulukot kyllä näyttää, että tuon ikäiseen pitäisi käyttää tuota A5/B5 öljyä, mutta se on hieman virheellistä tietoa, kun ei koske juuri tuota vanhaa D5244T myllyä, vaan vasta 2006 vuonna tullutta D5244T4 (D5 185HV) moottoria tai sitten D5244T5 (joka on ns. 2.4D 163HV)

Mutta joo, imemällähän tuosta saa öljyt ulos, kun tikku kulkee lähes suoraan (parin mutkan kauttta) öljypohjaan.
Vielä kun avaa sen öljynsuodattimen ennen kuin alkaa imemään öljyä, niin saa senkin sitten kokonaan tyhjäksi ja imettyä pois.

Tuo suodattimen avaamiseen tarvittava hylsy on kokoa 36, sulle siis lie tuli kirjoitusvirhe.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #5 : 27.01.2013, 12:26:34 »
Korjasin hylsyn koon.

Öljyn viskositeettisuositus ohjekirjan mukaan on kaikille malleille sama 0W-30

ja luokitukset vaihtelee ACEA A5/B5 - A3/B3/B4 (A1/B1)  ja tästä pitäisi olla maininta autokohtaisesti erillisessä kilvessä.

D5:lle (D5244T) riittää  ACEA A3/B3/B4
« Viimeksi muokattu: 28.01.2013, 16:21:38 kirjoittanut v6omega »

Poissa Pankari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #6 : 28.02.2013, 10:25:37 »
Mitä olette mieltä tuosta Magnatec 5w/40 c3 öljystä -05 D5:sessa, kun mulla käytettiin ennen
FST 0w/30 ja sitten vaihdettiin tuohon magnaan ja mielestäni moottori ei käy enää niin mukavasti... Onko kellään kokemuksia tuosta??

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #7 : 03.04.2013, 10:46:27 »
Jep. Nuo imupumput ovat todella kätsyjä apuvälineitä. Ei öljyn hihaan valuttamista, ei pohjamuovin irrotusta. Suosittelen. Kannattaa pitää niitä letkuja vähän jemmassa ja uusia kun alkavat jäykistyä. Sopivasta alipaineen kestävästä säiliöstä saa myös itse tehtyä öljyimurin. Alipaineen saa autosta homman alkajaisiksi. On vähän tehokkaampi mutta ikävä jos imettää ilmat niin häviää se alipaine.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #8 : 13.09.2013, 13:57:01 »
Mullakin on ks. systeemi mutta se ei maksanut kuin vaivan. Löysin lähes uudesta mutta risasta jääkaapista ehjän kompuran, sammutinfirmasta 6kg jauhesammuttimen ja kovaa muoviletkua olikin jo kotona. Noilla onnistuu yhtälailla D5 öljynvaihto käsiä sotkematta (taloudessa 2x D5 joten hyödyllinen kapine ja hinta-laatusuhde enempi kun kohallaan)

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #9 : 17.12.2013, 22:49:44 »
Tyhmä kysymys (ehkä), mutta mistä otat pumppuun virran? Eikös akku ole V70 D5:ssa takaboksissa?

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #10 : 17.12.2013, 23:28:00 »
Konepellin alta sulakkeiden vierestä löytyy +.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #11 : 05.01.2014, 13:39:51 »
Konepellin alta sulakkeiden vierestä löytyy +.
Minne laitat miinuksen?

Ostin näiden ohjeiden mukaan tarvittavat välineet ja kokeilen itse vaihtaa D5:seen lähipäivinä öljyt. Öljypumpun mukana ei tullut vaan letkukiristimiä ja todella masentavaa lähteä vaan uudestaan kaupoilla pelkkien letkareiden takia kun ei noin pieniä sattunut pakistakaan löytymään.

Mutta noin muuten paketti vaikuttaa todella hyvältä siihen nähden kun ajan päälle 30tkm vuodessa ja takseihinkin vaihdetaan öljyt 20tkm välein... Motonetin Teboil Diamond Carat 0W-30 ACEA A5/B5 6L saa 55€:lla + suodatin 10-20€ (motonet / Volvon oma) + ilmansuodatin 10€. Perusvuosihuollon tarvikkeet siis vain 75€:lla.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #12 : 05.01.2014, 13:44:10 »
Minne laitat miinuksen?

Ostin näiden ohjeiden mukaan tarvittavat välineet ja kokeilen itse vaihtaa D5:seen lähipäivinä öljyt. Öljypumpun mukana ei tullut vaan letkukiristimiä ja todella masentavaa lähteä vaan uudestaan kaupoilla pelkkien letkareiden takia kun ei noin pieniä sattunut pakistakaan löytymään.

Mutta noin muuten paketti vaikuttaa todella hyvältä siihen nähden kun ajan päälle 30tkm vuodessa ja takseihinkin vaihdetaan öljyt 20tkm välein... Motonetin Teboil Diamond Carat 0W-30 ACEA A5/B5 6L saa 55€:lla + suodatin 10-20€ (motonet / Volvon oma) + ilmansuodatin 10€. Perusvuosihuollon tarvikkeet siis vain 75€:lla.

Runkoon tietysti se miinus.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #13 : 05.01.2014, 13:46:59 »
Minne laitat miinuksen?

Ostin näiden ohjeiden mukaan tarvittavat välineet ja kokeilen itse vaihtaa D5:seen lähipäivinä öljyt. Öljypumpun mukana ei tullut vaan letkukiristimiä ja todella masentavaa lähteä vaan uudestaan kaupoilla pelkkien letkareiden takia kun ei noin pieniä sattunut pakistakaan löytymään.

Mutta noin muuten paketti vaikuttaa todella hyvältä siihen nähden kun ajan päälle 30tkm vuodessa ja takseihinkin vaihdetaan öljyt 20tkm välein... Motonetin Teboil Diamond Carat 0W-30 ACEA A5/B5 6L saa 55€:lla + suodatin 10-20€ (motonet / Volvon oma) + ilmansuodatin 10€. Perusvuosihuollon tarvikkeet siis vain 75€:lla.

Kai tuossakin moottorissa on joku nostokorvake tai vastaava maadoituskohta
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Cloacamaxim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: tee-se-itse öljynvaihto käsiä likaamatta - V70 D5
« Vastaus #14 : 06.01.2014, 23:24:05 »
Öljyt ja suodatin vaihdettu! Kiitos tästä topicista.

Varokerasian vieressä oli luonnollisesti runkomaadoituskohta johon laitoin öljypumpun miinusnavan. Uutta öljyä olisi mennyt koneeseen enemmän kuin 6L (n. 7 litraa) mikä sekin jäi vähän harmittamaan kun joutuu vielä hakemaan lisää motonetistä (mittatikun alarajalla öljypinta kun kävin ajelemassa). Jatkossa ostan suosiolla kaksi 4L tönikkää vaihtoon niin säästää litrahinnassa kun ei tarvitse niitä tyyriimpiä pikkupurkkeja ostella.

Öljyn kanssa kun pelataan niin suosittelen tälläkin öljynvaihtotavalla ostamaan sen 15€ maksavan laakean öljynkeräyskannun, jonka päällä ainakin on hyvä irrottaa pumpusta öljyiset letkut (+kangasrättejä niiden pyyhkimiseen). Pumpun pesästäkin valahti letkareiden irroituksen jälkeen hieman öljyä joka päätyi kannun muotoilun ansiosta säiliöön. Lisäksi sillä oli kätevä kuljettaa jäteöljy läheiselle shellille niin ei tarvitse miettiä sillekään mitään luovempaa käyttöä;).

Vaikka öljynsuodatin oli patruunamallinen, onnistuin läikyttämään siitä vanhaa öljyä hieman suodatinkotelon kylkeen (turhaa siivoustyötä). Ehkä olisi pitänyt nostaa patruunaa hetkeksi ylös ja odottaa että öljyt pääsee kunnolla valumaan sitä pois. Uuteen patruunasuodattimeen kaadoin hieman tuoretta öljyä että voitelu lähtee pelaamaan startista ehkä aavistuksen nopeammin(?). Volvon oman ja motonetin patruunasuodattimen ero oli siinä että motonetin patruunassa suodatinkangas oli muovirungossa kiinni kun Volvon omassa se on metallirungossa. Seuraavaksi ostan siis Volvon oman patruunasuodattimen (jos vaan motonetin hyllystä löytyy koska tähän öljynvaihtoon niitä ei hyllyssä ollut).

Mitä käsien likaamisen tulee, eipä likaantuneet kädet (kun oli työhanskat kädessä:) mutta kyllä tämä tapa perinteisen "pohjakorkki auki ja öljyt hihaan"-menetelmän hakkasi siisteydessään ja nopeudessaan. Nyt kun vielä sen huoltovalon saisi edullisesti nollattua....

 

RallyBaron  Samppasport