Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta

  • 1688 Vastauksia
  • 563772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1515 : 03.01.2020, 08:50:09 »
Perheeseen tulossa yksi Volvo lisää, kun esikoinen sai työpaikan.  Meillä iltojeni valon ja aamujeni auringon kanssa on jo omat S80-malliset Vollet.  8) 8)

Olen konsulttina (?!) hankinnassa, jossa ykköskohteena on vm. 2001 V70 bensavapari, 350 tkm ajettu automaatti. Huollettu on ja huoltokirja löytyy. Lokakuussa katsastettu siistinoloinen auto - ainakin kuvissa.

Mitä kaikkea kannattaa koeajolla tarkistaa? Automaatin notkeus, nykiikö yms. Ymmärtääkseni V70 ei ole herkimpiä ruostumaan, joten korin ongelmat löytynevät ihan silmämääräisesti. Mutta mistä voi tarkistaa, että kannentiiviste ei ole palamaisillaan? Joskus aikoinaan luin Volvon "hiipivästä kannentiivisteongelmasta" tms.).

Itselläni oli seitsemisen vuotta sitten aivan loistava V70 2,5 TDI, jolla oli myytäessä ajettu jo 507 tkm. Siinä jäähdytysnestettä katosi mystisesti niin, että pari kertaa vuoteen sitä joutui lisäämään.

Mutta eipä hätäillä!

Toivottavasti vuoden 2001 V70 on hyvä yksilö. Vinkit ovat tervetulleita.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1516 : 03.01.2020, 09:16:27 »
Kannattaa katsoa öljyjen ml. vaihteisto ja jäähdytysnesteen ulkonäkö ja haju. Kansiongelmat taitaa olla turboissa yleisemmät. Kylmänä käyntiäänet ja pakokaasun väri/haju.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1517 : 03.01.2020, 09:20:46 »
Kannattaa katsoa öljyjen ml. vaihteisto ja jäähdytysnesteen ulkonäkö ja haju. Kansiongelmat taitaa olla turboissa yleisemmät. Kylmänä käyntiäänet ja pakokaasun väri/haju.

Jep.

Kyselyjeni perusteella autoon on vaihdettu öljyt aivan äskettäin ja laatikkoöljyt noin 30 tkm sitten. Jakohihnakin on vaihdettu aika äskettäin. Pääsen koeajamaan auton vasta sunnuntaina.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5103
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1518 : 03.01.2020, 09:21:41 »
Jep.

Kyselyjeni perusteella autoon on vaihdettu öljyt aivan äskettäin ja laatikkoöljyt noin 30 tkm sitten. Jakohihnakin on vaihdettu aika äskettäin. Pääsen koeajamaan auton vasta sunnuntaina.

Koeajolla kannattaa kuunnella alustan suunnilta kuuluvaa kolinaa/pauketta ja tosiaankin koneen puolelta käyntiääntä.

Yleinen korin kunto kertoo paljon auton aikaisemmasta ylläpidosta, mutta MK2 Volvot ei ruostu pahemmin mistään ellei ole kolarivauriota tms..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1519 : 03.01.2020, 10:23:30 »
Koeajolla kannattaa kuunnella alustan suunnilta kuuluvaa kolinaa/pauketta ja tosiaankin koneen puolelta käyntiääntä.

Yleinen korin kunto kertoo paljon auton aikaisemmasta ylläpidosta, mutta MK2 Volvot ei ruostu pahemmin mistään ellei ole kolarivauriota tms..

Kiitos vinkeistä. Ne ovat hyviä kaikki.

Ymmärtääkseni juuri katsastettu ja katsastuksen jälkeen vain satoja kilometrejä ajetulla autolla pitäisi jarrujen ja monien ns. alustan osien olla kunnossa. Vai kuinka?

Toki aikoinaan 80-luvulla sattui niin, että lupasin kapakkatutun jobbariveljeltä ostaa Escortin, jos se katsastaa sen ennen viikonloppua. Auto oli perjantaihin mennessä katsastettu, mutta aivan rieska ja suuret ruostevauriot korjaamatta!  >:( >:(

Hittovie, piti kaupat tehdä koska lupasin. Kyllä harmitti. Sen jälkeen en ole lupaillut yhtään mitään enkä varsinkaan jobbareille!

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1520 : 08.01.2020, 08:17:20 »
Itse katselisin bensa Volvoja vuodesta 2002 eteenpäin, ei tarvitsisi taistella mahdollisten kaasuläppäongelmien tai muidenkaan sähkövikojen kanssa. (CEM, DIM, ABS)
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1521 : 08.01.2020, 21:10:46 »
Nyt on esikoisella alla V70 vm. -01 ja hyvästi hyrskyttää.

Meillä ollessa on ajettu jo yli 500 km ja vaikuttaa ehjältä peliltä. Eilen sai synninpäästön Volvojamme laittavalta kaveriltani, joka ei Volvoja juuri kehu.

Täällä ei uskalla autoaan, akkaansa tai hevostaan kehua. Mutta nyt melkein lipsahti.  :) :)

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1522 : 03.03.2020, 21:54:28 »
Tarkoitus olisi päivitellä hieman isompaan autoon perheen lisäyksen johdosta ja kiikarissa XC90 D5:lla, budjettiin sopivia tällä hetkellä vuosimallilla 2007-2012. Todella paljon on tuontiautoja, etenkin Ruotsista ja Saksasta. Suurin osa on "merkkiliikkeen huoltohistorialla", mutta ilmeisesti on vain leimat huoltovihkosessa ja tarkempia työerittelyjä huolloista ei ole.

Onko Saksassa tai Ruotsissa kuulunut huolto-ohjelmaan automaattivaihteiston öljyn vaihto ja Haldexin komponenttien öljynvaihto? Lauantaina menossa koeajamaan ja vääntämään kauppaa, tarjolla pari eri tuontiautoa. Mistä seikoista huomaa automaattivaihteiston ja nelivedon huollon tarpeen helpoimmin koeajolla, kuinka todeta niiden kunto?

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1523 : 08.03.2020, 11:53:01 »
Tarkoitus olisi päivitellä hieman isompaan autoon perheen lisäyksen johdosta ja kiikarissa XC90 D5:lla, budjettiin sopivia tällä hetkellä vuosimallilla 2007-2012. Todella paljon on tuontiautoja, etenkin Ruotsista ja Saksasta. Suurin osa on "merkkiliikkeen huoltohistorialla", mutta ilmeisesti on vain leimat huoltovihkosessa ja tarkempia työerittelyjä huolloista ei ole.

Onko Saksassa tai Ruotsissa kuulunut huolto-ohjelmaan automaattivaihteiston öljyn vaihto ja Haldexin komponenttien öljynvaihto? Lauantaina menossa koeajamaan ja vääntämään kauppaa, tarjolla pari eri tuontiautoa. Mistä seikoista huomaa automaattivaihteiston ja nelivedon huollon tarpeen helpoimmin koeajolla, kuinka todeta niiden kunto?

Eilinen meni autokaupoilla. Katoin liikkeiden tarjoamia autoja ja kävin neljän XC90:n luona. Neljästä vaihtoehdosta halvimmalla hintapyynnillä ja enimmillä kilometreillä ollut yksilö vaikutti kaikin puolin parhaalta. Tuli ostettua siis -08 XC90, kilometrejä nyt 309 tkm. Oli ainut "suomi-auto" näistä ja kattavalla huoltohistorialla, kuitit joka huollosta 100tkm jälkeen mukana ja vaihteistoöljytkin vaihdettu aina 60-100 tkm välein. Nelivedolle ei oo paperien mukaan tehty mitään, mutta varasinkin Biliasta heti ajan vaihteistoöljyjen huuhteluvaihdolle ja nelivedon öljyjen vaihdolle (kulmavaihteen, Haldexin ja perän öljyt + suodatin Haldexille). Tuntuu auto olevan iskussaan ja kohtuu siistissä kunnossa ulkoa (muutama pikku naarmu puskureissa). 3 muuta vaihtoehtoa olikin tuontiautoja. Kallein näistä oli -10 ja 250 tkm jyrätty, mutta käytyäni autoliikkeen pihassa käännyin heti kannoillani, oli hiusnaarmuilla ja syviäkin naarmuja ympäri auton ja ulkoisesti tosi kauhtunut. Historian mukaan tuotu pari vuotta sitten Ruotsista ja ollut jollain vakuutusyhtiöllä, kilsoja oli tullut vuodessa 50 tkm. Toiseksi kallein oli tuotu Saksasta, ja auto oli lähtöisin Hollannista. -09 ja 210 tkm jyrätty lähes kaikilla mahdollisilla herkuilla. Pikaisella koeajolla ja huoltohistorian tsekkauksella päätin heti skipata. Moottori roksotti aika rajusti kylmäkäynnistyksessä, ja vaihteiden vaihto oli terävää ja kulmikasta. Jarrut vaikuttivat olevan aika loppu (paloja en nähnyt mutta levyt olivat todella kuluneet) ja näki auton seisseen pitkään jossain, takavalojen sivuissa oli vihreää sammalta ja konehuoneessa alumiiniosat olivat todella hapettuneet. Lisäksi syylärin edessä olevasta jäähdyttimestä oli runnoutunut rivat tosi lyttyyn, mihin en keksinyt et mistä ois johtunut, onko ollut suorassa sepelisateessa  :D Huoltohistorian mukaan oli huollettu viimeksi -15 ja sitten jobbari oli huoltanut nyt viime vuoden lopulla tuotuaan auton, oli venähtänyt huoltoväli melkein 40 tkm. Ei varmaan tykkää kauheasti D5 painella samoilla öljyillä tuon verta ja 4v. Kolmas tuonti auto oli -09 ja 250 tkm, mutta sekin oli ulkoisesti niin kauhtunut että käännyin kannoillani. Lisäksi omistajahistoria ei herättänyt luottamusta, oli mm. mitätöity joku katsastus jostain syystä ja ajoneuvoverot oli maksamati.

Summa summarum, jokainen auto noilla vuosilla ja kilsoilla on yksilö ja parhaiten kunto selviää koeajamalla ja tutkimalla auton historian omistajien ja huollon osalta. Tietenkään melkein 12 vuotta vanha ja reilu 300 tkm ajettu ei voi olla takuuvarma yksilö, mutta se ei pelaa joka pelkää :D Toivon että olisi löytynyt nyt hyvä yksilö.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1524 : 12.03.2020, 07:10:32 »
Pitäisi löytää mammalle uusi käyttis ja olenkin nyt katsellut bensakoneisia S60, S80 ja V70 malleja -02 eteenpäin ja n. 3000-5000 € budjetilla. Kumpi kone olisi luotettavampi 125 kw vapari vaiko tuo 2,5T? Eikös näitä ole myös 2,4T?? Manuaali vaiko automaatti? Katsellut jotain +-300 tkm ajettuja, olisiko noista vielä autoa 2-4 vuodeksi? Ruostehan näissä ei ole ongelma. Ollut aikaisemmin useita Volvoja mutta vain dieselinä. Nämä bensakoneet ovat outoja minulle. Kiitos jo etukäteen!  :)
« Viimeksi muokattu: 12.03.2020, 07:13:00 kirjoittanut -PENA- »
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1525 : 12.03.2020, 08:20:41 »
Ei eroa luotettavuudessa. Riippuu täysin miten huollettu.

Manuaalin jos otat niin kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin on kuluva osa.
Ja vvt pyörä(t) kanssa. Eli kuuntelee vaan käynnistyksen ääntä tarkkaan. Kylmänä nuo molemmat kuuluu selkeämmin.
Automaatti kestää jos on huollettu. Manuaali menee aika paljonkin vähemmällä polttoaineella.

Pääasia että löytyy hyvä huoltohistoria ja muuten ihan mistä tykkää.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1526 : 12.03.2020, 11:07:58 »
Ei eroa luotettavuudessa. Riippuu täysin miten huollettu.

Manuaalin jos otat niin kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkin on kuluva osa.
Ja vvt pyörä(t) kanssa. Eli kuuntelee vaan käynnistyksen ääntä tarkkaan. Kylmänä nuo molemmat kuuluu selkeämmin.
Automaatti kestää jos on huollettu. Manuaali menee aika paljonkin vähemmällä polttoaineella.

Pääasia että löytyy hyvä huoltohistoria ja muuten ihan mistä tykkää.

Onkohan tuo kuinka perso bensalle esim. tuo 2,5T automaatilla?  :-\
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1528 : 12.03.2020, 11:32:12 »
Sanoisin että automaatti tuo matka-ajossa vähän jos yhtään ja kaupungissa paljon lisää kulutusta että suoraan ei pysty tuoltakaan vertailla. Riippuu millaiseen ajoon otat.

Vaikka itsellä on jo uudempi V70 niin kaupungissa tuo automaatti vie törkeesti ainetta kunnes saa 5 vaihteen ja turbiinilukon päälle jolloin hetkellinen kulutus
kiihdyttäessä lähes puolittuu.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1529 : 12.03.2020, 11:35:06 »
Sanoisin että automaatti tuo matka-ajossa vähän jos yhtään ja kaupungissa paljon lisää kulutusta että suoraan ei pysty tuoltakaan vertailla. Riippuu millaiseen ajoon otat.

Vaikka itsellä on jo uudempi V70 niin kaupungissa tuo automaatti vie törkeesti ainetta kunnes saa 5 vaihteen ja turbiinilukon päälle jolloin hetkellinen kulutus
kiihdyttäessä lähes puolittuu.

Lähinnä matka-ajoon tulee, mutta kyllähän tuota nurkka-ajoakin tulee... Nelivetona ei varmaan kannata edes haaveilla?
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

 

Ateho  Elekma