Autoracing  KL-varaosat

S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?

  • 32 Vastauksia
  • 11384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Onko tuollainen vuoden 2005 S60 kovinkin kranttu renkaan (väärille) kulmille?

Yllättäen pääsi hieman alakanttiin säädetyt rengaspaineet yllättämään, ja edessä olisi uuden rengassarjan hankinta. Eturenkaita tutkiessa huomasin, että vasen eturengas oli kulunut toista milliä oikean puoleista enemmän, vaikka kummassakin oli samat paineet. Muut kolme rengasta olivat kuluneet (vai pitäisikö sanoa menneet pilalle) samalla tavalla (eli keskeltä oli kulunut merkittävästi enemmän kuin reunoilta), mutta vasemmasta eturenkaasta oli pintaa kulunut kokonaisuudessaan enemmän kuin muista. Voisiko tästä olettaa, että seuraavaan huoltoon olisi aiheellista liittää suuntauksen tarkistus, kun tuo huolto ei muutenkaan olisi itsessään jo riittävän kallis. Vai voisiko tuohon poikkeavaan kulumiseen olla jokin muu syy, joka ei nyt juuri tule mieleen?

Valitettavasti keväällä ei tullut tarkistettua talvirenkaista muutakuin pinnan riittävyys ensi talvea ajatellen, ja renkaiden tarkempi tutkiminen ei juri nyt onnistu, kun renkaat ovat rengashotellissa odottamassa talven ensi pakkasia.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #1 : 17.08.2013, 08:50:30 »
Suosittelisin tuota suuntausta, itse tulee vietyä auto joka kevät ja syksy suuntaukseen aina renkaitten vaihdon jälkeen.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #2 : 17.08.2013, 11:04:21 »
vasen eturengas oli kulunut toista milliä oikean puoleista enemmän, vaikka kummassakin oli samat paineet. Muut kolme rengasta olivat kuluneet (vai pitäisikö sanoa menneet pilalle) samalla tavalla (eli keskeltä oli kulunut merkittävästi enemmän kuin reunoilta), mutta vasemmasta eturenkaasta oli pintaa kulunut kokonaisuudessaan enemmän kuin muista.

Se että on kulunut keskeltä viittaa mielestäni lähinnä liian koviin ilmanpaineisiin. Ennen mitään suuntausta neuvoisin tarkistamaan etualatukivarret. Luultavasti kumipuslat pehmenneet ja tuo toinen etupyörä on jo hiukan väärässä asennossa. Suuntaus sitten tämän jälkeen. Nuo etutukivarsien puslat taitavat olla nopeimmin kuluva osa näissä vehkeissä. Kannattaisi myös tarkastaa alapallot. 100 000 km noille alatukivarsille on jo ihan hyvä matka ja tämän foorumin juttujen perusteella jotkut tarvikepuslat saattavat hajota muutamassa kuukaudessa.

Puusta voi tehdä helposti sellaisen hakasen muotoisen mittakepin ja molempiin päihin säätöruuvit eli tasapäiset pultit tai ruuvit siihen puuhun. Sillä on hyvä tutkia vanteen reunasta. Näin voit tarkistaa aurauskulman.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #3 : 17.08.2013, 13:02:07 »
Se että on kulunut keskeltä viittaa mielestäni lähinnä liian koviin ilmanpaineisiin.

Kun paine on liian alhainen rengas kuluu keskeltä.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #4 : 17.08.2013, 15:43:56 »
Ennen mitään suuntausta neuvoisin tarkistamaan etualatukivarret. Luultavasti kumipuslat pehmenneet ja tuo toinen etupyörä on jo hiukan väärässä asennossa.

No, tietenkin :facepalm:.

 Nyt kun alkaa muistelemaan niin keväällähän vaihdettiin jokin osa (jota ei nyt voi muistaa) etupäässä, joten eiköhän se syyllinen löydy sieltä. Oli vain asennusliikkeessä (pikku paja) sen verran uskottavia siitä, että suuntauksen tarkistusta ei asennuksen jälkeen tarvita, kun laitetaan osa samaan asentoon kuin ennen vanha osa. Ja allekirjoittanut piheyksissään uskoi... Pitää seuraavassa  huollossa pyytää tarkistamaan muiden osien vaihtokunto tarkemmin...

Ainakin rengasliikkeen myyjä asiasta keskusteltaessa totesi, että pitkä maantie ajo on myrkkyä alipaineisella renkaalla, joten ajotottumuksetkin ovat olleet kirjoittajaa vastaan. Yleisohjeena totesi kolmea kiloa suositteli paineiksi näillä 225/45-17" renkaille, nythän paineet olivat olleet jossakin 2.5-2.6bar paikkeilla, joka oli ollut ilmeisemmin aivan liian vähän.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #5 : 17.08.2013, 15:50:01 »
Yleisohjeena totesi kolmea kiloa suositteli paineiksi näillä 225/45-17" renkaille, nythän paineet olivat olleet jossakin 2.5-2.6bar paikkeilla, joka oli ollut ilmeisemmin aivan liian vähän.
Mulla on ainakin s60 tankinluukussa tarra jossa tarjoaa just 2,6 bar 225/45 !7" yksin ajellessa ja porukalla 2,8 baria

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #6 : 17.08.2013, 15:52:18 »
Yleisohjeena totesi kolmea kiloa suositteli paineiksi näillä 225/45-17" renkaille, nythän paineet olivat olleet jossakin 2.5-2.6bar paikkeilla, joka oli ollut ilmeisemmin aivan liian vähän.

Pätevältä kaverilta olet saanut ohjeet. O0
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #7 : 17.08.2013, 18:40:45 »
Jenkkiautojen korjausoppaissa kerrotaan, että alipaine kuluttaa renkaita sivuilta ja ylipaine keskeltä. Tämä koskee siis jotain 70 - 80 -luvun takaveto automalleja. Ihan vyörenkaathan silloin on ollut ja autot on myös suunniteltu vyörenkaita varten, tosin sen vyörenkaan ja vanteen välissä käytettiin silloin paineistettua ilmatilaa. Samat latikat lienevät jokaisessa Haynesin korjausoppaassa ensimmäisessä luvussa. Profiilit lienevät noissa yleensä luokkaa 15-235-75

Alfamerin julkaisemassa Volvon korjausoppaassa aiheesta ei taida olla mainintaa, en ainakaan äkkiä löytänyt sitä. Ilmeisesti kulumisen syytä ei sitten enää voi päätellä yhtä suoraviivaisesti kuin ennen.

Aiheesta näytti pienen haun jälkeen löytyvän kovasti ristikkäisiä mielipiteitä. Jotenkin arvelisin tuon esittämäni vanhan kirjaviisauden pitäneen paikkansa aikaisemmin mutta mikä lie totuus rengasmallien muututtua. Vanhoja luutuneita käsityksiä tuskin voin miksikään muttaa mutta näkemystä voi aina yrittää laajentaa. Onkohan kenelläkään laajempaa empiriistä tietoa?

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #8 : 17.08.2013, 19:21:54 »
Onkohan kenelläkään laajempaa empiriistä tietoa?

Mutu; Leveneminen ja profiilin madaltuminen. Vai onkohan sitten myös ihan autokohtaisia eroja? ???
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #9 : 17.08.2013, 19:32:04 »
Mutu; Leveneminen ja profiilin madaltuminen. Vai onkohan sitten myös ihan autokohtaisia eroja? ???

Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #10 : 17.08.2013, 19:42:08 »
Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?
Just näin, omassa, viimeisin V70-malli ja 225/55-16,  2,5 baria ja renkaat kuluivat keskeltä.
Paineennosto kymmenyksellä tasoitti kulumisen, mutta uusiin suoraan 2,7 bar.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #11 : 17.08.2013, 21:35:05 »
Just näin, omassa, viimeisin V70-malli ja 225/55-16,  2,5 baria ja renkaat kuluivat keskeltä.
Paineennosto kymmenyksellä tasoitti kulumisen, mutta uusiin suoraan 2,7 bar.
Jos rengas kuluu enemmän keskeltä kuin reunoista, niin siinä on liikaa painetta. Laita 2,3 baria.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #12 : 17.08.2013, 22:50:57 »
Meidän pitäisi varmaan panna pystyyn äänestys tuosta paineesta ja kulumisesta. Tulos olisi varmaan yhtä viisas kuin Käteisen hallituksen päätökset ja äänestyksen tuloksen ratkaisisi se jolla mahdollisuus väärentää tulos omaksi hyödykseen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #13 : 18.08.2013, 00:31:10 »
Jos yksi rengas on ollut edessä pari kesää ja muut ovat vaihtaneet paikkaa eri akseleilla, voi se aiheuttaa tuollaisen kulumisen.

Jos rengas kuluu enemmän keskeltä kuin reunoista, niin siinä on liikaa painetta. Laita 2,3 baria.
Se mitä samu rai sanoi pitää paikkansa. Ns. nykyaikainen ja varsinkin leveä rengas vaatii enemmän painetta, jotta se pysyy muodossaan nopeuden kasvaessa. Ja liian pieni paine myös aiheuttaa velttoutta. Mieluummin enemmän painetta kuin suositus on.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2013, 00:35:24 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa S70 2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #14 : 18.08.2013, 21:10:12 »
Meidän pitäisi varmaan panna pystyyn äänestys tuosta paineesta ja kulumisesta. Tulos olisi varmaan yhtä viisas kuin Käteisen hallituksen päätökset ja äänestyksen tuloksen ratkaisisi se jolla mahdollisuus väärentää tulos omaksi hyödykseen.
Ei tarvita äänestystä koska faktat ovat faktoja.

Nimimerkki marko esitti asian juurikin niin kuin asia todellisuudessa on.
"Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?"


 

Futurez  Kulkukoira