RallyBaron  Samppasport

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 97087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Ihan fysiikkaa.. Kahden samansuuntaisen rajapinnan välille muodostuu ns. seisovia aaltoja. Nämä resonanssit heikentävät elementin transienttitoistoa. Kotelo, jossa kaikki sivut ovat eri pituisia ja suuntaisia on paras, koska seisovien aaltojen muodostuminen on mahdotonta. Valitettavasti tällaisen kotelon rakentaminen on erittäin vaikeaa.  8)

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Ihan fysiikkaa.. Kahden samansuuntaisen rajapinnan välille muodostuu ns. seisovia aaltoja. Nämä resonanssit heikentävät elementin transienttitoistoa. Kotelo, jossa kaikki sivut ovat eri pituisia ja suuntaisia on paras, koska seisovien aaltojen muodostuminen on mahdotonta. Valitettavasti tällaisen kotelon rakentaminen on erittäin vaikeaa.  8)

Jep jep, sitten käytännön puolelle... bassotaajuuden (sanotaan vaikka 40Hz) aallonpituus?

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
20 Hz  aallonpituus 17 metriä
100 Hz aallonpituus 3,4 metriä
240 -86 @buildingbrick240

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Matalat aallonpituudet ei koteloon mahdu, joten huoli on turhaa.

Nyt tuo kotelon epäsymmetrinen muoto on pakon sanelema juttu. Jos voisin tehdä normi kotelon,
tekisin sellaisen. Säästyisi aikaa ja vaivaa.

Koetan saada elementit ja refleksiputket etulevyyn. Elementit ovat 6,5", joten toiveita
putkenkin sijoittamiselle etulevyyn on. Tilavuutta tarvitaan 16 litraa/elementti. Teen elementeille
yhteisen kotelon, jos mahdollista. Nyt näyttää siltä, että joudun tekemään kuitenkin kaksi koteloa.
Koetan löytää netistä kuvan koteloajatuksestani.

Bandpass kotelon rakentamisesta mulla ei oleminkään valtakunnan kokemusta ja käsittääkseni
aika vaikeita saada kaikki menemään nappiin niiden kanssa. Varsinkaan, jos ei tiedä mitä on
tekemässä.

Vahvistimien valmistaja ja mallitkin on sitten paljastettu...

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Onko subit DLS, Peerless vai jotain eksoottisempaa?
240 -86 @buildingbrick240

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Onko subit DLS, Peerless vai jotain eksoottisempaa?

Noita molempia olenkin jo kokeillutkin. Lisäksi JL Audiot on kokeiltu. Hertzit on kokeilematta
(löytyy kyllä, vuodelta miekka ja kilpi). Noi DLS:t oli makeet vehkeet. Olisivat vaan saaneet
toistaa matalammalle. Jos otetaan DLS:n ja JL Audion parhaat puolet ja pannaan samaan
pakettiin, niin se olisi sitten siinä.

Ja toivon, että nämä eksoottisemmat olisivat sellaiset. Lukemani perusteellane ovat oikein
hyvät. Toivottavasti munkin kokoonpanossani.

Voitte vaikka arvuutella niiden merkkiä  :pupu:

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
tuleeko tähän tangbandin 6.5" subit?, nehän voitti jonkun autosoundin testin :)

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
tuleeko tähän tangbandin 6.5" subit?, nehän voitti jonkun autosoundin testin :)

Jawohl, meine Herr. Ne olisi listalla.

Ne oli tarkoitettu S70:een isobaric-kotelukokeilua varten.
Siirtyvät nyt tähän projektiin, jollei mikään torpedoi tätä(kin) visiota.

Butyylinauhaa etsin, enkä sellaista löytänyt. Ratkaisen noiden alumiinilevyjen
kiinnityksen seuraavasti: Gorilla teippiä peltiin ja alumiinilevyt sitten liimamassalla
Gorillan päälle kiinni. Vaimennusmatto vielä alumiinin päälle. Eiköhän ne siellä
kiinni pysy.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Konepelti vaimennettu.




Ostelin hiukan projektitarpeita autoon ja samassa kaupassa löytyi 240:n dieselin konepellin verhoilumatto.
Lisäksi löytyi sähköikkunat eteen, siisti hattuhylly sekä ahtopainemittari. Älyttömän suuret kiitokset Kuopioon
240:lle  :hello:

Tuolla dieselin verhoilulla viimeistellään tuo konepelti. Toivotaan, että saa sen istumaan siististi tuonne muiden
mattojen kanssa. Edessä sähköikkunat taas antaa ovissa hiukan lisää asennustilaa, kun ei tarvitse vahtia,
mahtuuko ikkunaveivi liikkumaan.

Koeajo vaimennetulla pellillä vielä tekemättä. Toivottavasti tuosta on jotain iloa.


Siitä subiasennuksesta. Alla esimerkki samanlaisesta. Tuon tyylistä olisi tarkoitus kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2012, 12:12:42 kirjoittanut hazaa »

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Siirretäänpäs katsetta hiukan tuohon alustaan.

Madallustopikin olen pariin kertaan lukenut, mutta uskallaudun silti kyselemään asian perään.
Eli mitä tehdä alustalle, jotta sen saa päivitettyä toivottavasti tulevalle tehonlisäykselle. Ja kelpaisi
se varmaan nykyisellekin teholle.

Kustannustehokasta madallusta, ei mitään säädettävää alustaa, mutta ei mitään kaikkein
halvintakaan alle. Olisiko paras vaihtoehto vahvennetut takajouset (jotka alla jo onkin),
dieselin etujouset, jousille rälläkkä madallus ja jotkut lyhennetyt iskarit (GTS sport)?
Löytyykö parempaa vaihtoehtoa, jos laitetaan budjetiksi 500€? Renkaiden koko tulee
olemaan 16"

Sitten alla paksumpaa vakaajaa. Noita pitää kai alkaa etsimään käytettyinä vai löytyykö
sellaisia uusiotuotantona mistään?

Alustaa parannetaan ensi keväänä, mutta osien etsimisen aloitan piakkoin.


Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
http://www.l-m-r.se/p/volvo/240/vaghallning/fjadrar-och-stotdampare-330/vaghallningssats-240-sedan-40-mm.html

Tuosta edullinen iskari ja jousi setti, ainakin 740 toimii hyvin hintaansa nähden tuon valmistajan satsi.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Mistä muuten on toi konkka hankittu soittimelle? Vois itsekkin kokeilla saisko sillä mitään lisää?

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
oon harkinnut ihan samallaista konepeltivaimentamista, mut hieman epäilen ton puristevaahtomuovin liimauspintaa jaksaako kauankin pysyä.
saat kertoa kyl mielipiteesi melutasosta yms.

kuva selvensi hyvin ideaasi subikotelosta.
tosta tulee 4thorder väkisin.

jos haluat kuitenkin vähän enemmän kaistaa soitolle, niin tee 6th orderi.
jos viriä osaat laskeskella ni tee jotain 80l taakse 15 viri, eteen 40l ja 50 viri.

mieluiten siten et taka-kammio hönkii etukammioon siten ettei puhalla suoraan ulos vaan käytä loading wallia.

etukammion koko siten että suksiluukun koko x pituus saa sen 50 virin.
takakammio tuplaten ja viri alas.

näin suosittelen, jotta toisto saadaan tasaiseksi.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Ite laitoin ihan motonetin lesjööt ja uudet kaasut alle joku vuos sitten. Eron huomaa kyllä heti. Madaltaa hillitysti ja ohjattavuus paranee. Ei oo enää sellanen lulla. En tiä mitä nykyää maksaa muttei mahdottomia.
V70 TDI

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Siirretäänpäs katsetta hiukan tuohon alustaan.

Madallustopikin olen pariin kertaan lukenut, mutta uskallaudun silti kyselemään asian perään.
Eli mitä tehdä alustalle, jotta sen saa päivitettyä toivottavasti tulevalle tehonlisäykselle. Ja kelpaisi
se varmaan nykyisellekin teholle.

Kustannustehokasta madallusta, ei mitään säädettävää alustaa, mutta ei mitään kaikkein
halvintakaan alle. Olisiko paras vaihtoehto vahvennetut takajouset (jotka alla jo onkin),
dieselin etujouset, jousille rälläkkä madallus ja jotkut lyhennetyt iskarit (GTS sport)?
Löytyykö parempaa vaihtoehtoa, jos laitetaan budjetiksi 500€? Renkaiden koko tulee
olemaan 16"

Sitten alla paksumpaa vakaajaa. Noita pitää kai alkaa etsimään käytettyinä vai löytyykö
sellaisia uusiotuotantona mistään?

Alustaa parannetaan ensi keväänä, mutta osien etsimisen aloitan piakkoin.

Teetin aikoinaan jouset ihan mittojen mukaan, autosta tuli pirun hyvä ajettava, eikä madalluskaan ollut liiallinen. Muistaakseni oli 40e/kpl teetettynä ja sai juuri sellaiset kuin halusi. Mittasin vapaan pituuden, eli paljonko jousella on tilaa maksimissaan nostettuna, etteivät pyöri katsastuksessa. Muistaakseni otin niin että perustaksi otin lesjön etujouset ja kuormamallin takajouset. jotain kierroksia vähemmäksi ja langanvahvuutta pikkuisen lisää. Jos kiinnostaa, niin voin kaivella ne speksit millä tilasin aikoinaan.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Autoracing  KL-varaosat