Samppasport  Futurez

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 97087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Teetin aikoinaan jouset ihan mittojen mukaan, autosta tuli pirun hyvä ajettava, eikä madalluskaan ollut liiallinen. Muistaakseni oli 40e/kpl teetettynä ja sai juuri sellaiset kuin halusi. Mittasin vapaan pituuden, eli paljonko jousella on tilaa maksimissaan nostettuna, etteivät pyöri katsastuksessa. Muistaakseni otin niin että perustaksi otin lesjön etujouset ja kuormamallin takajouset. jotain kierroksia vähemmäksi ja langanvahvuutta pikkuisen lisää. Jos kiinnostaa, niin voin kaivella ne speksit millä tilasin aikoinaan.

Jos en ihan väärin muista niin lesjöön etujousi on aika lyhyt tolppaan, eli menee todella helposti paikalleen kyllä verrattuna vakio jouseen.

Ei tuo 40e kpl pahalta kuulosta, olikohan lesjöö jousisetti jotain 120-130 motonetis aikoinaan.
V70 TDI

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
http://www.l-m-r.se/p/volvo/240/vaghallning/fjadrar-och-stotdampare-330/vaghallningssats-240-sedan-40-mm.html

Tuosta edullinen iskari ja jousi setti, ainakin 740 toimii hyvin hintaansa nähden tuon valmistajan satsi.

Sarja laskee 40 mm:ä sekä edestä että takaa. Tuota etupäätä pitää laskea varmaan takapäätä enemmän,
jotta auto olisi sopusuhtaisessa asennossa. Hinnaltaan tuo sarja olisi kyllä edullinen.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Mistä muuten on toi konkka hankittu soittimelle? Vois itsekkin kokeilla saisko sillä mitään lisää?

Silloisesta niinimaen kaapelikaupasta. Tänä päivänä kulkee nimellä:
http://www.soundworksmusica.fi/

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
oon harkinnut ihan samallaista konepeltivaimentamista, mut hieman epäilen ton puristevaahtomuovin liimauspintaa jaksaako kauankin pysyä.
saat kertoa kyl mielipiteesi melutasosta yms.

Samaa hiukan epäilen minäkin. Mattoa kiinni laittaessa liimaapinta ainakin tuntui erittäin pitävältä.
Matto oli saatava kerralla kohdalleen. Mulle on tulossa se dieselin konepellinverhoilu ja se kyllä pitää
tuon vaimennusmaton paikallaan. Melutasosta raportin kyllä. Itsekin odotan mielenkiinolla oliko
tuosta minkään valtakunnan hyötyä.

kuva selvensi hyvin ideaasi subikotelosta.
tosta tulee 4thorder väkisin.
Ihan normi refleksikotelo siitä pitää saada tehtyä. Saankin varmaan laitettua molemmat elementit
yhteen ja samaan koteloon. Nyt vaan jännätään saanko tarvittavat litrat koteloa varten. Jos en siinä
onnistu, niin sitten teen 8 litran isobaric-kotelon noille Tangbandeille.

Siinä vaan voi nousta ongelmaksi refleksiputken mahtumunen koteloon. Se taas voi poikia tunnelivirityksen.
Mutta tutkitaan hiukan ennen hutkimista. Tiedä mitä tässä vielä löytyy tai ilmaantuu. Varasuunnitelmina
on 10" elementti 17 litran suljettuun/26 litraiseen refleksiin tai 2*6,5" elementit 12 litran suljettuun.
Eiköhän noista joku natsaa. Kaikki ovat riittävän laadukkaita ratkaisuja ja ääntäkin saanee riittävästi.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Teetin aikoinaan jouset ihan mittojen mukaan, autosta tuli pirun hyvä ajettava, eikä madalluskaan ollut liiallinen. Muistaakseni oli 40e/kpl teetettynä ja sai juuri sellaiset kuin halusi. Mittasin vapaan pituuden, eli paljonko jousella on tilaa maksimissaan nostettuna, etteivät pyöri katsastuksessa. Muistaakseni otin niin että perustaksi otin lesjön etujouset ja kuormamallin takajouset. jotain kierroksia vähemmäksi ja langanvahvuutta pikkuisen lisää. Jos kiinnostaa, niin voin kaivella ne speksit millä tilasin aikoinaan.

Kyllä todellakin kiinnostaa  :nälkä:

Kaikki tieto noista jousista ja niitä tekevästä firmasta olisi tervetullutta.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Suuri moraalinen askel otettu. Ensimmäinen ovi valmiina ja kasattuna. Kasaaminen olikin oikein helppo
homma. Ovipanelikin istui paikalleen ilman mitään ongelmia.

Alumiinilevyt kiinnitin oviin Gorilla-teipin ja liimamassan avulla. Butyylinauhaa ei etsinnästä huolimatta
löytynyt. Nyt nuo alumiinilevyt voi tarvittaessa saada irtikin.







Vaimennusurakka alkaa olla voiton puolella. Vielä etuovet ja kontti. Etuovia aloitan, kun ensin saan päätettyä
mitä sinne laitan. Bassot on jo päätetty, mutta yläpää ei vielä sitä ole. Pääsen kyllä aloittamaan noiden bassojen
kanssa ja vaimennustakin voi hiukan tehdä.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Sarja laskee 40 mm:ä sekä edestä että takaa. Tuota etupäätä pitää laskea varmaan takapäätä enemmän,
jotta auto olisi sopusuhtaisessa asennossa. Hinnaltaan tuo sarja olisi kyllä edullinen.
Sitten vaan etujousta tarpeen mukaan lyhyeksi ja iskarista kans vähän vartta lyhemmäksi.

E: itellä -40mm lesjöt 242 paikallaan eikä toisia tule.
Helkkarin pintakovat mutta silti aika löysät vieterit...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Sitten vaan etujousta tarpeen mukaan lyhyeksi ja iskarista kans vähän vartta lyhemmäksi.

E: itellä -40mm lesjöt 242 paikallaan eikä toisia tule.
Helkkarin pintakovat mutta silti aika löysät vieterit...

Samaa olen rivien välistä lukenut noista Lesjön jousista. Siksi en ole niitä edes miettinyt.
Laitan mielummin vaikka ne dieselin jouset eteen ja kuormajouset taakse.

Kuinka tuo iskareiden lyhentäminen oikein käytännössä tehdään? Tuo lyhentäminen
lisäisi valinnanvaraa noiden iskareiden kanssa.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Samaa olen rivien välistä lukenut noista Lesjön jousista. Siksi en ole niitä edes miettinyt.
Laitan mielummin vaikka ne dieselin jouset eteen ja kuormajouset taakse.

Kuinka tuo iskareiden lyhentäminen oikein käytännössä tehdään? Tuo lyhentäminen
lisäisi valinnanvaraa noiden iskareiden kanssa.
Ei muuta kuin koneistamolle iskarit ja sorviin pyörimään...
Sorvaavat siis lisää kierrettä ja lyhentävät mäntää.
Puhun siis etuiskareista, taakse vaan lyhyemmät iskarit jostain muusta autosta.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Biisoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
Mielenkiitoinen projekti kyllä!
Volvo S60 T5 -2004

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Pääkaiuttimet lienevät nyt päätetyt.

Ainakin tänään (maanantaina tilane voi olla jo muuttunut :idiot2:), ja ne ovat seuraavanlaiset toistimet.





Eli Fountek NeoCD 1.0 nauhadiskantit ja Brax Matrix 6.1 mid-bassot. Noiden diskanttien kanssa olen käynyt
tiukkaa vääntöä itseni kanssa. Brax Matrixin 1.1 diskantteja mulle on ehdotettu. Niillä hintaa vaan lähes saman
verran kun 240 alustan uusimisessa :idiot2:. Ei käy.

Diskantteja en ole vielä hankkinut, mid-bassot mulla on jo ollut yli vuoden päivät odottamassa käyttöään. Löysin
käytetyt, mutta käyttämättömät. Eivät siis ole olleet missään muualla, kuin laatikossaan. Tuo oli hyvä diili.

Haluan kokeilla noita nauhadiskantteja, tehdä jotain toisin, kun muuten aina tehdään. Diskantit ovat aika edulliset
hinnaltaan, alle satasen pari. Toivottavasti sointi on siitä huolimatta kohdallaan. Ainoa negatiivinen puoli noissa
diskanteissa on niiden koko. Halkaisija 10 cm. Tosin niitä voi saada hiukan modattua pienemmiksi. Mutta saan kai
tuon 10 cm tilan jotenkin askarreltua.

Näillä siis sitten loihditaan ääntä etuoviin. Olisin mielelläni asentanut diskantit A-pilareiden muoveihin, mutta nuo muovit
ovat sen verran rimpulat, että niihin ei tee mieli asentaa yhtään mitään. Lisäksi mun pitää peittää ovipaneleissa jo olevat
kauittinreiät ja mikäs onkaan siihen parempi keino, kun laittaa paikalle toiset kaiuttimet. Kaiuttimien suuntauksia joudun
nyt kyllä tekemään ja tuleekin olemaan haastetta saada pidettyä ovipanelit mahdollisimman "stock-henkisinä".

Parhaani aion kuitenkin yrittää.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Kaapeloinnissa ilmeni yksi ongelma, nimittäin kaapeliholkkien koko.
70 neliöiselle kaapelille ei löytynyt holkkeja laisinkaan. Jopa 35 neliöiselle
kaapelille tarkoitetut holkit olivat loppuneet. Jotain piti keksiä, koska en
viitsinyt alkaa katkomaan kaapelista säikeitä.

Aloin etsimään messinkilevyä ja sellaista löysinkin. Siitä sitten leikkasin
sopivan kokoisen suikaleen ja taivuttelin sen sopivaan muotoon. Syntyi
holkinkorvike ja toimi tarkoituksessa ihan hyvin. Noita joutuukin sitten
askartelemaan jokusen kappaleen.



Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Oletko muuten kuullut kaapeleiden pään prässäyksestä? Saako sillä muistaakseni 70-->35neliöseks ;)

Poissa Biisoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
Oletko muuten kuullut kaapeleiden pään prässäyksestä? Saako sillä muistaakseni 70-->35neliöseks ;)

Miten se onnistuu? Tavallisella prässillä? :D
Volvo S60 T5 -2004

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Kyllä todellakin kiinnostaa  :nälkä:

Kaikki tieto noista jousista ja niitä tekevästä firmasta olisi tervetullutta.

http://www.meta-jousi.fi/ oli firma josta tilasin

speksit eteen
5,5 kierrosta
15mm vahvuinen lanka
toinen pää hiottuna
vapaa pituus 320mm
ulkohalkaisija 168mm

speksit taakse
8,5 kierrosta
14mm vahvuinen lanka
toinen pää hiottu, toinen supistettu sisähalkaisijaan 52mm
vapaa pituus 370mm
ulkohalkaisija 130mm

toi hiominen tarkoittaa että jousen toinen pää on tasainen.


Ainakin ite tykkäsin, auton tän hetkisestä paikasta ja kohtalosta ei oo hajuakaan, valkealaa se silloin aikoinaan lähti noilla jousilla.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Proturbo  Autodiagnoosi