RallyBaron  Samppasport

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 97084 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Jatketaan sitten hiukan kaapelointihommia. Kiirettä pitänyt ja selkäkin venäytetty, joten urakka ei ole suuresti edennyt.

Tässä projektissa tarvitaan useampi  kaapelinpätkä ja niihin liittimet päihin. Mitään speciaalipihtejä en omista ja jokin keino
liittimien kiinnittämiseksi kaapeleihin piti keksiä. Tai joku muu tän kyllä on jo aiemmin keksinyt ja minä varastin idean.
Hovimekaanikkoni tän kikan mulle neuvoi.

Tarvitaan ruuvipenkki ja poranterä. Jotain ruuviakin voi poranterän sijaan käyttää. Terä, liitin ja kaapeli kasataan alla
näkyväksi paketikisi. Sen jälkeen kiristetään ruuvipenkkiä ja saadaan aika tiukka liitos aikaiseksi. Voi olla hyvä laittaa
jokin rätin kappale liittimen ja penkin leuan väliin. Näin yksinkertaista hommaa.




Toiset sanoo, jotta tinausta ei tarvita, mutta teen sen kuitenkin. Aluksi tarkoitus oli käyttää sinäänsä ihan kätevää
kynämallista liekkiä. Mutta hommasta ei tullut yhtään mitään, kun pienikin tuuli sammutti liekin jatkuvasti. Otin
sitten grillausvälineet käyttöön ja johan alkoi homma sujumaan. Lämpeni liittimet aikas ripeästi.



Ja siinä valmis liitos. Kaapelin päälle laitoin kaksi kerrosta kutistesukkaa. Eiköhän tuo nyt kiinni kestä eikä pitäisipahemmin
päästä hapettumaan. Parantelen samalla myös auton omia johdotuksia samalla kaavalla. Virta- ja maakaapelit muuttuvat
hiukan järeämmiksi. Siitäkään tuskin on mitään haittaa.



Auto lähti telakalle ja tekniikan päivitys pääsee alkamaan toden teolla.



Kone näyttää aika törkyseltä ja uutta maalia onkin pintaan luvassa. Väri on vielä auki, mutta saattaa olla valkoinen väri
vahvoilla. Kun öljypohja avattiin ja kurkistettiin koneen sisään, niin kaksi mukavaa yllätystä näkyi. Ensinnäkin kone on
hyvässä kunnossa ja sisällä on 13 mm:n kanget. Niitä ei siis tarvitse alkaa heti vaihtelemaan.



Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Hyvin tutunnäkönen ruutu :) alkaa tallilla olee niin paljon noita kakssatasia, etten ees huomannu yhden valkoisen ilmestyneen challengerin ja sinisen väliin...

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Hyvin tutunnäkönen ruutu :) alkaa tallilla olee niin paljon noita kakssatasia, etten ees huomannu yhden valkoisen ilmestyneen challengerin ja sinisen väliin...

Näin on. Saattaa vahingossa alkaa rassaamaan vierasta  :D

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Kone puhdistettu ja maalattu. Väriksi ei tullut valkoinen vaan hopea. Orkkis väri oli yllättävän hyvässä kunnossa
kaiken kaikkiaan. Mutta sävy totaalisen väärä. Sori vaan pussihousut, mutta tuo punainen sopii lähinnä akkojen
kynsilakan väriksi  :pomo:.



Hopean värinen kone näyttää pirun paljon pienemmältä kun punainen. Turbolle tarvittava öljynkierto lisättiin
öljypohjaan. Kansi jouduttiin vaihtamaan alkupeäiseen. Käytössä ollutta oli hiukan madallettu, eikä se sovi
tähän projektiin.





Tuossa sitten auton uudet virta-/ maajohdot. Ei ahdista virrankulku näillä. Hankin uudet kaapelikengät,
jotta saan kaikki kaapelit kiinnitettyä nätisti akkukenkiin.



Nyt pitää alkaa etsimään turbon sytkäboxia. Jos joltakin sellainen tarpeettona löytyy, niin tarjotkaa ihmeessä
sitä mulle  :hello:. Lukkoperä saattaa lähteä tilaukseen. Sitä vielä mietitään.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Täällä on edetty ja pian loppuu tekeminen kesken ::).

Kone ja vaihdeloota on nostettu takaisin paikalleen. Ennen paketin nostamista paikalleen vaihdekeppiä
hiukan modattiin, jotta saatiin vaihdevälit lyhyemmiksi. Nyt on mukavampi veivata pykäliä sisään. Ahdin,
pakosarja ja kansi kiinnitetty. Suuttimet vaihdettu. Muutama ventiilien säätöprikka hankittu ja välykset
säädetty. Jotain pientä listasta ehkä unohtuikin. Ilmamassamäärämittari siirtyy konehuoneen toiselle puolelle.
Alkuperäinen ilmanpuhdistin ei mahdu paikalleen. Sille täytyy kesiä korvaaja ja korvaajalle sijoituspaikka.



Koska ilmamassamäärämittari siirtyy konehuoneessa uuteen paikaan, niin sen johtoja piti jatkaa. Pieneksi
ongelmaksi meinasi muodostua johtonipun päälle tuleva suojasukka. No sitä sitten löytyi viidennestä kaupasta
ja sieltäkin jostain jämälaatikosta. Ei paljoa maksanut. Varmaan sen taka, että oli siellä jämälaatikossa.
Johtonipun pujottaminen suojasukan sisään oli sitten hiukan "pain in the ass" homma. Suojasukka oli aika
ahtaan kokoinen. Suurempaa ei kaupasta löytynyt. Hankala artikkeli siis. Ilman liukasteita johdot eivät
sukkaan suostuneet menemään. Hiukan aikaa sain painia homman kanssa. Onpahan nyt ainakin siistin
näköinen paketti.



Ahtoputkien ja coolerin yläkiinnikkeiden maalausta. Joku on noita putkia hallunnut maalata joskus punaiseksi,
mutta nyt väriksi tulee ihan perus musta. Lähempänä orkkisasennusta, nääs. Keli on jo aika talvinen, joten
maalauksen suoritin pesuhuoneessa. Se taas poikii pesuhuoneen kattavan puhdistuksen maalipölyn takia.
Mamma kiittää joko puhtaasta pesuhuoneesta tai sitten maalinkärystä sisällä. Jos maalinhajua ei huomata,
niin homma OK. Jos taas huomataan, niin tulee varmaan hiukan rakentavaa palautetta. No eipä ole eka kerta.
Maalin, hartsin, asetonin, tärpätin ja bensan hajua en pysty yhdessä päivässä talosta ulos tuulettamaan niin
hyvin, että sitä ei huomattaisi.



Cooleri täytyy kiinnittää jotenkin siistiti ja tukevasti koriin. Konstit on monet ja tässä tapauksessa kiinnitys
tehdään orkkisasua mukaillen. Alapään kiinnityksessä käytetään alkuperäisiä kiinnituskumeja. Niiden alle
"kyläseppä" tekaisi pikku metallivahvikkeet, jotta paketti pysyy kyydissä. Syylärin kiinnityskumeja katkaistiin,
jotta paketista tulee siisti ja hyvin istuva.




Ja sitten siitä vapaavirtaussuodattimesta. Orkkisputsari ei konehuoneeseen mahdu. Sen te jo varmaan tiedättekin.
Joten orkkis pitää korvata jollain muulla. Mutta millä ? Mikä vapaavirtaussuodatin olisi toimiva budjettiratkaisu.
Hinnat heiluu parista kympistä pariin sataan. Suodatin pitäisi kai olla ns. kuiva eli öljytön. Mahdollisen kotelon saan
kyllä tuunattua.

Mitä suodattimia näissä vehkeissä on käytetty???

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Taustatyötä suodattimen suhteen tehty ja seuraavaa löytyi:

http://www.futurez.fi/fi/shop/ilmansuodattimet/apexi
http://www.jmtuonti.fi/cat/product_details.php?p=247

Nuo ovat öljyttömiä. Löytyykö muita valmistajia, jotka eivät sotke suodattimiaan öljyllä  :idiot2:.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Ilmassuodatin ongelma ratkesi. Kävi flaksi ja löysin Tori.fi palstalta 40€:lla käyttämättömän APEXin vapaavirtaus suodattimen.
Tämä on nyt sellainen öljyämätön suodin.




Syyläri + cooleripaketin yläpään kiinnitys ratkaistiin nätisti tuollaisella muokatulla levyratkaisulla. Kaiken kaikkiaan ihan siisti
kokonaispaketti keulalla.




Auton keulassa kuskin puolelle jää aika suuren kokoinen aukko syylärin ja coolerin viereen, josta jäähdytysilma pääsee kulkeutumaan
ihan harakoille. Tämä aukko päätettiin tilkitä simppelillä pellinpalalla. Tuossa alemmassa kuvassa keskellä näkyvä muovilärpäke on kai
hoitanut tähän asti samaa virkaa. Nyt siihen oli hyvä kiinnittää tämä hiukan tiiviimpi ratkaisu. Ei mene enään ilma harakoille.





Näillä tulevilla hevosmäärillä katsottiin 2,5" putkiston ja downpipen riittävän. Lisäksi 3" downpipe olisi jo ollut aika ahdas asentaakin
paikalleen. Loppupään putkistoon (Simons pakoputki vapaavirtaavilla vaimentimilla + Magnaflown katalysaattori) ei koskettu.
Ylimääräiseksi jäänyt peltisarja myytiin tietty eteenpäin. Downpipe sai päälleen sinkki-kuumankestomaalin. Pysyy hiukan pidempään
siistinä. Tuollaisella maalilla maalatessa pitää muistaa maalikerrosten välissä polttaa se maali putken pintaan kiinni mahdollisimman
hyvällä lämmöllä. Itse käytin ihan kuumailmapuhallinta.



Pakopesä ja downpipe piti saattaa jotenkin yhteen ja tässä tarvittiin "alihankkijaa". Tuollainen laippa sieltä toimitettiin ja istuikin paikalleen
aika hyvin. Pienen pientä viilausta ja laippa istui oikein hyvin pakopesään. Laippa hitsattiin kiinni downpipeen ja paketti oli kasassa.




Mutta ennen downpipen paikalleen laittoa edessä olisi ensimmäinen todellinen mittapuu projektni kannalta. Nimittäin koneen käynnistys.
Tässä vaiheessa kyllä hiukan jännitti. Ensimmäinen käynnistys tehtiin ilman downpipeä, koska haluttiin nähdä sylkeekö ahdin öljyt suoraan
läpi. Ahtimen laakerit vaihdettiin ja oli ihan kiva nähdä remontin tulos saman tien. Kone käyntiin ja saman tien sammuksiin. Polttoainevuoto
havaittu. Vuoto tukittiin ja uusi yritys. Lyhyt käyttö, koska koneessa ei ollut vielä jäähdytysnesteitä sisässä.

Kyllä oli muuten railakkaat äänet, kun koneen jatkona ei ollut putkistoa. Se mikä oli mukava asia (tai niitä oli kyllä kaksikin), olivat ne, että ahdin
ei sylkenyt öljyjä ulos ja se, että kone lähti käyntiin heti ekalla yrittämällä. Kone siis lienee ihan hyvällä mallillaan. Sain "leasing-järjestelyllä turbon
bensa- ja sytkäboxit tilapäislainaan. Orkkis bensaboxin saa lastutettua, mutta sytkäboxi pitää vielä jostain talven aikana kaivaa.

Nesteet koneen sisään, putkisto ja downpipe kiinni ja nyt oikeasti kone käymään. Ja hemmetti mikä savu alkoi noista konehuoneesta. Meikäläinen
jo kiroilee, että mitä hittoa. Mutta ei huolta. Maalattu downpipe vaan "hiukan" savuttaa. Ja savuttihan se. Lambda-arvot asettu kohdilleen ja kone
käy muutenkin varsin siististi. Ei mitään käynnistysongelmia, ei yhtään mitään. Kerrassaan hienoa. Se taasen ei ollut kovin hienoa, että koneen alle
alkoi muodostua öljylhde. Lähde löytyi ja sitä tiivisteltiin. Onko se sitten tukittu, selviää seuraavalla pajakäynnillä. Lisäksi yksi pieni nestevuoto löytyi
paisuntasäiliön letkun juuresta. Se lienee nyt kunnossa.

Ekat savut oli kyllä iloinen yllätys. Ei tää ihan vituillee ole voinut mennä  -H-
« Viimeksi muokattu: 13.12.2013, 21:45:45 kirjoittanut hazaa »

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Alihankkijan puolesta triviakysymys: mikä tuttu volvon osa on muotoaan muuttanut ja päätynyt tuollaiseksi suoraan mitsun lähtölaippaan sopivaksi palaseks?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Alihankkijan puolesta triviakysymys: mikä tuttu volvon osa on muotoaan muuttanut ja päätynyt tuollaiseksi suoraan mitsun lähtölaippaan sopivaksi palaseks?

Lukon kitkalevy?

Edit: Ai ei se ollutkaan tiivistelevy, vaan ihan oikea laippa. Kitkalevy on aivan liian ohkanen siihen, joten enpäs tiiäkkään! :)
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Anna sen verran vinkkiä että onko taka vai etuvetosest?

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: White Power; taas yksi 240. Se taitaa sittenkin toimia
« Vastaus #190 : 16.12.2013, 23:59:35 »
Anteeksi, että keskeytän arvausleikkinne, mutta ilokseni ilmoitan, että tää vehje viheltää vienosti  *taavih->


Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Anna sen verran vinkkiä että onko taka vai etuvetosest?
Takavetoisesta, ja myös liittyy vetotapaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Takavetoisesta, ja myös liittyy vetotapaan.
Hah. Hardykiekollisen kardaanin laippa.
Jäitä housuun!

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Hah. Hardykiekollisen kardaanin laippa.
Nyt oli niin hyvä veikkaus että spoilataan. Vetarin pulttilaippa eli joidenkin termistössä napa. Tuo monttu reunalla on se käppärin säätökolo.

Ilmeisesti onnistuneenlaisen projektin jälkeen on kiva ajella, "mitkäs nyt on tunnelmat?".
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Ilmeisesti onnistuneenlaisen projektin jälkeen on kiva ajella, "mitkäs nyt on tunnelmat?".

Tankki täytetty 98:lla ja ajoja jatkettu. Olen positiivisesti yllättynyt kuinka kivasti tää kulkee jo nyt.
Ei todellakaan mikään raketti, mutta kivaa potkua normiliikenteeseen. Ahdin saisi heräillä hiukan
aikaisemmin mun makuuni. Mutta rojekti onkin vielä hiukan kesken.

100 nopeuksista kiihtyy ihan kivasti, lyhyt perä varmaan osa syy tähän. Mutta tuo välitys menee
kyllä vaihtoon. Hiukan pidemmät välitykset pitäis saada. Kaiken kaikkiaan hyvällä mallilla tää on.

TVS Racing on siis tehnyt hyvää työtä. Mun osuuteni projektissa ei ole yhtään väheksyttävä. Olen
väsymättä jaksanut ojentaa työkaluja ja kysellä tyhmiä kysymyksiä V:>...

Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin.


 

Carcom Oy  Ateho