Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Kisko - 19.07.2014, 01:36:10

Otsikko: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 19.07.2014, 01:36:10
Muutama viikko sitten tarttui haaviin tällainen öykkärimalli. Ollut jo tovin mielessä alkuperäisen Turbon hommaaminen ja tässä onkin ollut niinsanotusti tutka päällä myyntipalstojen suuntaan. Tämä löytyi niinkin kaukaa kuin foorumin kierrätyskeskuksesta :) Kyseessä on B19ET:llä ja harmaalla plyyshisisustalla varustettu metallimusta voimakeula. Kilometrejä on 390000 ja aiempia omistajia on ollut kolme, joista keskimmäisellä auto on ollut 1986-2012. Varusteita ovat sähköpeilit, sähkölasit, ilmastointi ja sähköinen takaluukun avaus, jotka ilmastointia lukuunottamatta toimivat. Keulalla on välijäähdytinsarja, joka on kirjallisen materiaalin ja paisuntasäiliön vuosileiman perusteella asennettu noin vuonna 1988. Tupakkamuovit löytyvät myös, irtonaisina tulivat mukana snow-cap ja kattoluukun avaruuskupu. Ei-alkuperäisiä osia ovat Pioneerin kaiuttimet ja turbotimer, jotka ovat luultavasti 80-luvulta peräisin, takavaloramppi, soitin sekä lähes uudet Lesjöforsin madallusjouset. Virgoja on peräti kaksi sarjaa. Etupenkkien välissä on joskus ollut alkuperäinen lisävarustekäsinoja, mutta siitä on muistona enää kiinnitysreiät ja asennusohje.

Kuten otsikosta voi päätellä, tätä laitellessa pussihousut ovat jalassa eli autoa kunnostetaan alkuperäishengessä. Lähtökohta on varsin hyvä, sillä autoon on tehty hyvin vähän muutoksia ja kaikki Turbon erikoisosat ovat tallessa. Korissa on lukuisia pieniä ruostepaikkoja, joten auto vaatii ylimaalauksen. Edellinen omistaja on jo vaihtanut helmat uusiin ja hitsannut pari muuta reikää. Tällä hetkellä pohja vaikuttaa kovalta eli siellä ei pitäisi isompia hitsailuja olla. Takalokasuojien mätänemistä ovat sisälokasuojat ansiokkaasti hidastaneet. Sisusta on kuskinpenkin lässähtäneisyyttä lukuunottamatta hyvässä kunnossa ja tekniikka toimii kohtalaisen hyvin. Ensi töiksi moottoriin on vaihdettava väljistynyt vesipumppu ja pahasti haljennut pakosarja. Jossain turbon tienoilla on myös huomattava öljyvuoto joka on katsottava kuntoon, samoin venttiilikopan tiiviste vuotaa. Ahtimen kunnosta riippuen voi olla että asennan samoilla lämpimillä hyllystä löytyvän hyväkuntoisen vakiogarrettin. Edellinen omistaja on uusinut jarrulevyt ja -palat, iskarit, joitakin tukivarsia, laturin ja muutamia muita osia, mikä on hyvä juttu.

Auto myyjän pihassa kaupantekohetkellä. Etu- ja sivuvilkut olivat kirkaslasiset
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_14_48_34_Pro_zpse301ff84.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_14_48_55_Pro_zps1a94f2f3.jpg)

Jossain välillä Viiala-Seinäjoki
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_14_58_34_Pro_zps01012102.jpg)

Ratti oli mallia ralli, mutta alkuperäinen pikkuratti tuli auton mukana. Täytyy sanoa että sopi erittäin hyvin käteen tuo mokkaratti, mutta tähän autoon se ei valitettavasti sovi ;)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_10_55_Pro_zpse09630d2.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_10_17_Pro_zps9ab5823d.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_10_44_Pro_zpsb9b0a3af.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_11_17_Pro_zps709397ef.jpg)

Tässä ratti jo vaihdettuna
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_54_05_Pro_zpsf45a0284.jpg)

Ruostepaikkoja
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_11_56_Pro_zpsa8b30665.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140628_22_12_09_Pro_zpsb687f326.jpg)

Näkymiä mahan puolelta. Öljyvuoto on kastellut pohjaa oikein kunnolla.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1860_zpsbf0a3ad4.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1861_zps4ec3682a.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1862_zps2d004908.jpg)

Tämä on niitä kuuluisia belgialaisia Trappist-kanistereita :D
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1867_zpsfdea9745.jpg)

Takaluukussa ollut 700/900-srj Injection-merkki poistui
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1874_zps1b297c0b.jpg)

Porkkanavilkut
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140706_20_02_38_Pro_zps7b20410e.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140706_20_02_51_Pro_zps390fd74a.jpg)

Aurinkoisena kesäpäivänä on juhlavaa ajella turbo-Volvolla kattoluukku auki Ray-Banit päässä ja kuunnella ruotsalaista (https://www.youtube.com/watch?v=-DbYvpkfuec) populäärimusiikkia (https://www.youtube.com/watch?v=ZEr36448Who)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140706_20_03_03_Pro_zps44f8fd59.jpg)

Kirjallisuutta. Näiden lisäksi mukana oli tietysti käyttöohjekirja ja huoltokirja
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1876_zpsabec8f7d.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/IMG_1877_zps6e060da0.jpg)

Mikä ihmeen B19ET-IBS? Volvon markkinointikieltä ja tarkoittaa Intercooler Boost System ELK
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: JuHaU - 19.07.2014, 01:48:22
Mikä ihmeen B19ET-IBS? Volvon markkinointikieltä ja tarkoittaa Intercooler Boost System ELK

Järjestelmässä on solenoidiventtiili, johon on kytketty kierrosluku. Isoilla kierroksilla nosti jonkin verran ahtopainetta. Vähän kuin Turbo+ 940 versiossa.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 19.07.2014, 01:53:36
Järjestelmässä on solenoidiventtiili, johon on kytketty kierrosluku. Isoilla kierroksilla nosti jonkin verran ahtopainetta. Vähän kuin Turbo+ 940 versiossa.
...joka nostaa 4000 kierroksella ahtopainetta 0,12 barilla :juhau:

Toimii muuten hienosti. Kuulee äänestäkin, tämä kun viheltää ahdoilla kuin ambulanssi haljenneesta pakosarjasta johtuen :D Sävel muuttuu siinä 4000 kierroksen kohdalla...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Jambo - 19.07.2014, 11:01:52
Aaahh... Kyllä tällänen iskee sydämeen.  S*

Tiennykkään että nähin saanu sähköluukun konttiinkin  :o
Mutta hieno!

Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kalamies - 19.07.2014, 12:06:03
No nyt!  S*

Ei ollenkaan huono aihio entisöintiin. Ulkoisesti samanlainen kuin omatkin Belgialaiset, eli pientä kukkaa siellä sun täällä. Sulla on vaan pohja aikalailla paremmassa kunnossa. Oliko tässä sähköinen vain manuaalinen kattoluukku?
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: sekokupu - 19.07.2014, 12:30:00
Aaahh... Kyllä tällänen iskee sydämeen.  S*

Tiennykkään että nähin saanu sähköluukun konttiinkin  :o
Mutta hieno!

Kyseessä on vain solenoidi joka avaa lukon, itselläni oli vanhassa 244GL:ssä semmoinen :|

Mutta ei muutakuin kori iskuun ja kovaa ajoa! Fiilis on varmaan oikeasti korkealla kun pääsee tuolla kruisailemaan.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Justus - 19.07.2014, 12:54:24
Kyseessä on vain solenoidi joka avaa lukon, itselläni oli vanhassa 244GL:ssä semmoinen :|

Mutta ei muutakuin kori iskuun ja kovaa ajoa! Fiilis on varmaan oikeasti korkealla kun pääsee tuolla kruisailemaan.
orggis on moottori. Harakirinä sai solkkuja.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kaziganth - 19.07.2014, 12:59:38
Oivoi, tää on porno S*
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: sekokupu - 19.07.2014, 13:13:07
orggis on moottori. Harakirinä sai solkkuja.

Joo, niinhän se tais moottori jopa olla, surinaa se piti kun nappulaa painoi. Elämäni turhin varuste :D
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Justus - 19.07.2014, 13:35:16
Joo, niinhän se tais moottori jopa olla, surinaa se piti kun nappulaa painoi. Elämäni turhin varuste :D
Mun mielestä se oli tosi kytännöllinen.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: The_OttoB - 19.07.2014, 13:53:44
Saakohan tuota takapuskurin alle tulevaa näkösuojaa mistäänk vai täytyykö tehä ite?
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 19.07.2014, 14:00:56
Kattoluukku on veivillä ja takaluukussa on tosiaan surinasta päätellen moottori. Se vain avaa lukon, luukku nostetaan auki lihasvoimin. Avausnappi on hanskalokerossa ja tähän on vielä asennettu ylimääräinen nappi kojelaudan alle kuskin puolelle.

Näkösuojasta en tiedä, täytyy selvittää. Eikös se ole jonkinlainen pelti jossa on louversit? Tässä on ollut vetokoukku, joten voi olla sen takia poistettu.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Merlin - 19.07.2014, 14:55:59
Kaunista katsottavaa. S*
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 20.07.2014, 01:42:12
Pakosarja ja ahti irroteltu.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140719_23_55_21_Pro_zps50fedcb6.jpg)

Homma oli ihan mukavaa, kunnes...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140720_00_15_57_Pro_zps0f0d61ce.jpg)

Oli ahtimessa kevyehkö FOD*. Ei muuten ole ollut mikään pieni objekti joka tuolla on jammaillut
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140719_23_56_42_Pro_zpsa6f0fef7.jpg)

Coolerin "kylmältä" puolelta. Murua löytyy...
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/WP_20140719_23_57_30_Pro_zps5bdd0df6.jpg)

Joo-o... taitaa olla niin että samalla kertaa kone ylös ja auki. Ihmeesti tuo vaan keräsi ahtoja, hitaasti tosin mutta lähelle orggismittarin punarajaa.

*Foreign object damage
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kalamies - 20.07.2014, 01:52:08
Ai muoviämpäri. :'(

Miten hitaasti tuo keräsi ahtoja sen 0,5bar? Omassa on 1bar vasta siellä 3000rpm ja nyt alkoi jotenkin pelottamaan.  Vois sitten ottaa omasta bleedin pois ja vertailla.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 20.07.2014, 01:58:58
Ai muoviämpäri. :'(

Miten hitaasti tuo keräsi ahtoja sen 0,5bar? Omassa on 1bar vasta siellä 3000rpm ja nyt alkoi jotenkin pelottamaan.  Vois sitten ottaa omasta bleedin pois ja vertailla.
Jossain 2000-3000 kierroksen välillä eli sikäli kohtalaisen hyvin, mutta turboviive eli kaasun polkaisemisen ja ahtojen nousun väli oli tavallista pidempi.

1- ja 3-pakokanavat ovat muuten öljyiset, 2 ja 4 kuivat.

e: Ja se öljyvuoto oli nähdäkseni paluuputken laippatiivisteestä. Vuotoa lienee edesauttanut ahdistava huohotus, sillä huohotusletku oli taitoksella siitä kohdasta jossa se liittyy imuputkeen.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kalamies - 10.03.2015, 19:44:23
Etelässä alkaa olla jo muuten kattoluukkujen kelit. Pikkuhiljaa kannattaa alkaa valmistautua.  :hello:

Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 10.03.2015, 20:28:28
Etelässä alkaa olla jo muuten kattoluukkujen kelit. Pikkuhiljaa kannattaa alkaa valmistautua.  :hello:
Oli täälläkin jo yhden päivän :D Saapa nähdä onko tämä vielä tänä kesänä liikenteessä kun on muutamia muitakin rautoja tulessa. Mutta löytyyhän noita kattoluukkuja myös 960:stä ja V70:stä joten ainakin jollakin pystyy ajelemaan luukku auki  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: juriihi - 12.03.2015, 08:19:47
Täällä pohjoisessa ei vielä ole kattoluukku auki kelejä, saattaa vetästä niskat jumiin ja pukata räkätaudin. Mutta asiaan, on se vaan hieno tämä teidän Turbo  S* , ei voi muuta kuin ihailla vaikka pikkurupea onkin. Toivottavasti Säilyy tämmöisenä suht orkkiksena  8).
Otsikko: Vs: Volvo Turbo -84 B19ET-IBS "Helt original"
Kirjoitti: Kisko - 26.02.2017, 22:47:29
Tämäkin auto on vielä olemassa :juhau:

Otin ja pesin kun oli niin ikävällä tavalla kertynyt IkuisuusprojektipölyäTM.

Vieläkään ole ollut ihan ensimmäisenä työlistalla, mutta säilyyhän tuo tuolla sisätiloissa. Laitan tästä harmaan plyyshisisustan myyntiin, tilalle tulee mustat nahat. Sitten ei toki oo enää matching numbers mutta paljon parempi noin muuten ::) En oikein tykkää tuosta harmaasta, helmenvalkoinen olis jo ihan eri ja harvinainenkin.

Moottorin kanssa olis sellainen mahdollisuus että vaihdetaan vihreään 242:een B230-alakerta, jolloin siitä vapautuisi B21ET alapää käytettäväksi tähän autoon. Lukollisen taka-akselin ajattelin laittaa, siinä tulisi samalla uretaanipuslat. Sen verran poikkeamaa pussihousuilusta.

Joskus joutessani heittänyt keulalle tummalla maalatut ajovalot ja USA-vilkut, mutta taitavat vielä vaihtua jemmassa oleviin uusiin vastaaviin vilkkuihin ja orkkiskuntoisiin valoihin.

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/Img_2520_zpslhpm13jd.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/Img_2521_zpse0cgle0u.jpg)

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Volvo%20Turbo%20-84/Img_2524_zps04ziw7ul.jpg)