V60 T8 2020 120 tkm. ERAD täysin rikki. Käyteyssä autossa kuului ostaessa sähkömoottorista pieni ääni kun lähti paikaltaan. Kuulosti hieman tsip tsip tsip ja tiehentyi kuin vauhti kasvoi. Katosi jossa 40 km/h paikkelilla. Kun en ollut muilla hybridi Volvoilla ajanut, niin pidin tätä ominaisuutena. Nyt kun on uusi ERAD autossa, niin tiedän, että se oli jo alunperin vikaantunut.
Kesällä ääni alkoi pikkuhiljaa voimistua. Kun auto tutkittiin, niin ERAD öljyssä metallilastua => vaihtoon sekä sähkömoottori ja sen vaihteisto. Hintaa vajaat 8000 €. Myyjän takuu ei toiminut sillä perusteella, että ERAD öljyt vaihdettu itse. Ei voida varmistua, onko noudatettu valmistajan ohjeita. Vaihodda käytetty Volvon ERAD öljyä. Itse vaihtohan on helppo, pohjatulppa auki, tiivisteen vaihto ja tulppa takaisin. Täyttötulpasta ruiskulla uudet öljyt sisään kunnes alkaa valua tulpan alareunasta. Tästä syntynyt riita on nyt kuluttajalautakunnassa ratkaistavana. Käsittelyaika 9 kk. Kyllä hybridi säästää luontoa ja hermoja!
Olisin miellään purkanut vaihteiston ja tonkinut mitä siitä hajosi, mutta Volvolla mötikästä parin tonnnin core veloitus. Ihan niin paljoa ei huvittanut. Volvo ilmeisestikin haluaa pitää romut itsellään, eikä halua Youtube videoita, joissa näitä availlaan.
Nyt täytyy vaan pitää autoa niin kauan, että ERAD hajoaa uudestaan ja hakea uusi tilalle Volvo Alkuperäiset varaosat -turvasta.