Ateho  Elekma

Suurempi öljynkulutus jos taso lähellä ylämerkkiä, vai onko sittenkään?

  • 24 Vastauksia
  • 2748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Perustelkaa mulle toi väite, ite en siihen usko kun en millään keksi mikä sen voisi aiheuttaa.
Jos kerrotte jotain niin voi olla että vänkään vastaan. :D

Ainoa minkä keksin mikä voisi hämätä kulutuksessa olisi öljypohjan muoto, siis tilavuus ylempänä pienempi kuin pohjalla ja siksi se yläosa vaikuttaisi kuluvan nopeammin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Foliohattujen juttuja... Jos kuluttaa, niin kuluttaa ihan yhtä paljon kaikilla öljyntasoilla. Jos vuotaa, niin silloin voi olla jotakin perää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Jaa-a, ei tuo vinokas oikein tahdo ylärajalla pysyä, mutta asettuu kyllä määrän laskiessa alemmas. Öljypohjan muoto päinvastainen kuin laatikkovian esimerkissä.

Kaippa se kampuran takastefa sitten tippasee ahkerammin täytenä...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Jaa,a, se kun on tuo moottorin rakenne semmonen ettei se kampurakaan missään öljyssä vatkaa niin en tiiä.
Kampiakselin alapuolella öljytaso mistä pumppu vaan imee ja painaa öljykanaviin.

Öljynpainekin on sama oli öljynpinta ylhäällä tai alhaalla, kunhan se pumpun imupuoli vaan on öljyssä.

Tai näin mä sen olen ymmärtäny.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2899
Mitään en mistään tiedä, mutta en ole huomannut että mikään ajossa oleva autoni olisi kuluttanut sen enempää tai vähempää öljyä, riippumatta mille tasolle öljypinta on jäänyt öljynvaihdon jälkeen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Joskus kun oli öljypohjan yläosassa halkeama, eli pieni vuoto, tuo ehkä jopa piti paikkansa tuo teoria
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Sama kai se on jos koetat vaikka puolivälissä sitä pitää? Sanot että se pysyi siinä no minkähän takia?
Kertyiskö öljyn sekaan nokea ja polttoainetta niin vaikka öljyä kuluu niin pinta pysyis paremmin kohillaan?

Sitä tässä nyt haen takaa että pystyykö joku jotenkin perustelemaan tuon väitteen. Siis jos se söis ölppää enemmän ylämerkissä pitäen niin minkä helvetin takia? :uglystupid2:
« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 09:20:47 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.

Lentomoottoreissa samaa toimintamallia, yleisesti ei kannata täyttä max-viivalle vaan esim -1. Ihan täyteen laitettuna se ensimmäinen litra puhaltuu taivaalle jo ekan tunnin aikana, sitten kulutus tasaantuu normaaliin kullekkin moottorille ominaiselle tasolle. Myös ne, jotka eivät kunnossa ollessaan juo öljyjään "ollenkaan" hukkaavat sen yhden litran (tai quartin) jos,tankataan ihan täyteen.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Lentomoottoreissa samaa toimintamallia, yleisesti ei kannata täyttä max-viivalle vaan esim -1. Ihan täyteen laitettuna se ensimmäinen litra puhaltuu taivaalle jo ekan tunnin aikana, sitten kulutus tasaantuu normaaliin kullekkin moottorille ominaiselle tasolle. Myös ne, jotka eivät kunnossa ollessaan juo öljyjään "ollenkaan" hukkaavat sen yhden litran (tai quartin) jos,tankataan ihan täyteen.
Näin on. Ilmiö korostuu boksereissa, jossa ylärajaan täytetty öljy on lähempänä sylinterien reunoja ja koneen käydessä kampikammiossa on enemmän öljyä ilmassa. Siitä sitä sitten päätyy myös palotilan kautta taivaalle. Meillä toinen kone on vähillä tunneilla ja toinen vetelee viimeisiään, sama homma kummassakin ja kerhon ohjeena täyttää vain 6 qvartin viivalle, ei ylärajaan. Foliohattuja kaikki tyynni ELK?

"kun on tuo moottorin rakenne semmonen ettei se kampurakaan missään öljyssä vatkaa"  :)

Moottoriteknologia kehittyy, ja osa vanhoista viisauksista menettää ainakin osittain merkityksensä. Esimerkkinä mainittakoon toisessa topicissa Kulmamiehen V8, jossa mäntien alahelmassakin on öljyrengas. Tuskin niitä ihan huvikseen on asennettu?



Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.

Samantyyppisestä havainnosta meinasin kirjoittaa. Nykyisellä vuoden öljynvaihtovälillä lopputulos, eli öljyn määrä tikusta katsottuna, on jotakuinkin sama, jos lyö vaihdossa öljyt ylärajaan ja ajaa sen vuoden, kuin että lisää välillä takaisin ylärajaan. Eli jonnekin se sen (ilmeisen turhaan) lisätyn öljyn hupittaa.

Vaikka tätä ei kukaan uskoisikaan, laatikkovika vähiten, niin ihan yks vitun maku, en osaa perustella eikä niin paljoa kiinnostakaan. Onpahan tullut "jokusen" vuoden ajan tuon öljyjä vaihdeltua ja öljynmäärää seurattua...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Niin, minähän se vähiten.
Ei tässä nyt tarvi palkokasveja viljellä. Perusteluja tässä kyselen enkä että näin kävi...

Voihan niitä öljyrenkaita sinne lisäillä, varmaan kaapii enemmän mutta ihan nyt normaalia auton moottoria tässä ajattelen ja se kampiakseli ei edelleenkään veivaa siellä öljyssä.
Nykyään ei taideta laittaa niitä renkaita sinne helmoihin.
Bokseri on vähän eri juttu mutta edelleen puhun normaaleista moottoreista.

Jos sen täyttää täyteen ja ajelee sen vuoden jolloin on puolivälissä tai lisää silloin vuoden päästä sen taas ylärajaan niin eikö se kuluneen öljyn määrä silloin ole sama?
Toisessa tilanteessa vaan öljy on silloin puolivälissä ja toisessa täynnä.

Oon minäkin jokusen vuoden jo ehtiny öljyjen kanssa lutraamaan.
Niin ja tuo kulmiksen kone nyt ei taida ihan olla tätä päivää.

Ne perustelut. Insinöörit siitä ylempää nyt keksimään niitä jos sanotte että ylhäällä syö enemmän.
Tää on kivaa, arvasin. ;)

« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 15:18:54 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Jos sen täyttää täyteen ja ajelee sen vuoden jolloin on puolivälissä tai lisää silloin vuoden päästä sen taas ylärajaan niin eikö se kuluneen öljyn määrä silloin ole sama?
Toisessa tilanteessa vaan öljy on silloin puolivälissä ja toisessa täynnä.

 :facepalm:

Kun se öljymäärä on vuoden ajon jälkeen sama, riippumatta siitä, onko sitä sen vuoden aikana lisännyt vai ei.

Vaihtovälillä voi juottaa koneelle vaikka pullollisen lisäysöljyä, eikä sitä ole vaihdon aikaan siellä sen enempää. Jos ei sitten lisää sitä öljyä jostain syystä juuri ennen vaihtoa. :idiot2:

Ja kun ei tuo vinokonekaan taida olla ihan varsinaisesti "tätä päivää", niin kerro nyt samalla minkä ikäisestä, -kokoisesta tai -merkkisestä moottorista sinä niitä insinöörien perusteluja haluat kuulla?
« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 15:31:47 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Jaaha. Selittyiskö se osin tuolla mitä ylempänä heittelin eli kertyy polttoainetta ja nokea sun muuta sinne öljyyn.
 :facepalm:

Tämä siis jos lähtötilanne on uudet öljyt.

Kiinnostais nyt vaan lähinnä se jos joku osaa kertoa miksi muka söisi enemmän kun ylärajassa.
Sehän on moottorivalmistajan määrittelemä max taso.

Ihan sama. Normaali moottori, sanotaan vaikka -80 luvulta lähtien. Ei tarvi piruilla taas.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 15:37:21 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Prosentuaalisesti tuollaisessa pikkumoottorissa pitäisi olla varmaan aika paljon paskaa ja bensaa, että se alkaisi kompensoimaan kuluneen öljyn määrää.

Ja eikö se sama paskamäärä pitäisi kertyä myös moottoriin, jossa on pidetty suurempaa öljymäärää, ja pinnan olla vastaavasti korkeammalla?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Elekma  Autoracing