Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 514803 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #345 : 16.09.2017, 19:49:45 »
Vähän pyörittelin Ecxelissä bensa, diesel, pistokehybridin ja täyssähköauton verokertymiä. Elinkaari 15 v ja 15000 km vuodessa. Verot ja hinnat katselin Golffeista kun siellä on kaikki versiot tarjolla. Töpselihybridi kulkee 80% verkkosähköllä. YMMV.

Bensa ja dieseli tuottaa valtiolle 12c/km ja sähkövehkeet 2-3c/km. Kokonaisvero putoaisi yli 2 MRD jos kaikki ajaisi sähköautoilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #346 : 16.09.2017, 22:00:29 »
Siihen asti kunnes täyssähköauto on vain pikkumatkan kulkine= halvat mallit,Golf, Leaf,Focus ym rimpulat tai sitten Tesla ja muut kalliit mallit minä ajan Dieselpolttonestettä ja Bensaa käyttävillä autoilla, kaasuautotkaan ei kelpaa kun niitä ei Volvolla ole nyt tarjolla ja muut himmelit ei kelpaa, ostan autoni uusina kuten tähänkin asti ja nautin siitä huolettomasta mukavuudesta minkä ne tarjoavat, kun laadukkaat täyssäköautot ovat hinnaltaan tulevaisuudessa sen 60000-75000€ mikä on nykyisten autojeni hinta  uusina hyvin varusteltuina, ja niiden täyssähkäautojen tulee pystyä kovimmassakin pakkasessa toimimaan lämpiminä mukavina sen 1000km ilman mitään ongelmia niin silloin on aika jolloin luovun polttomoottori autoista kokonaan. Mukavuudesta ja toimintavarmuudesta en ole valmis joustamaan piiruakaan, näin vanha äijä osaa ja voi nauttia loppuelämänsä sellaisista autoista kun tarpeelliseksi näkee, rehva autot hinnoiltaan 100 000€ tai oleellisesti yli jätän niille ketkä haluaa "haaskata" rahansa siihen heille tarpeelliseen liikkumavälineeseen. Toyota hybridit on ihan täysin pois laskuistani jo Toyota merkkina mallista riippumatta on huona auto, oletteko kokeilleet miten huono ohjaus on Toyotoissa kautta malliston? Ihan tuulien riepottelemia himmeleitä vaikka olisi tyynikin sää, katsokaas montako Toyotaa on nykyisin taksien käytössä? Niin ihan muutama, ne menetti maineensa taksiautoilijoiden keskuudessa 10 -vuotta sitten kun Avensiksen laatu putosi ihan alle minkään arvoasteikon, Dieseleissä koneet rikki jo alle 100 000Km pahimmillaan ennen 50 000km.Vielä mollaus Toyotoista, niiden nokat on rumimpia mitä automarkkinoilta löytyy, itse en viitsi sellaisilla turpa auki malleilla ajaa. Eiköhän tässä tullut jo oleellinen ja epäoleellinen sanottua, jos jotain puuttuu siirrän sen kuulijan vastuulle vaikken olekaan savolainen.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #347 : 17.09.2017, 01:41:57 »
https://www.jaguar.fi/uutiset/uutinen/jaguar-e-type-zero.html

Miksi ajaa jollain susirumalla pölynimurilla jos sähköllä haluaa edetä? Ei ehkä käytännöllisin vehes, mutta pikkisen tyylikkäämpi kuin joku nakkikattila.

 ;)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #348 : 22.09.2017, 11:09:59 »
https://www.jaguar.fi/uutiset/uutinen/jaguar-e-type-zero.html

Miksi ajaa jollain susirumalla pölynimurilla jos sähköllä haluaa edetä? Ei ehkä käytännöllisin vehes, mutta pikkisen tyylikkäämpi kuin joku nakkikattila.

 ;)

Tuossa muutama sivu aihemminhan tuon ilmanvastuksesta höpistiin. On kyllä nätti mutta kun ilmanvastus on luokkaa tuomiokirkko/volvo240, niin ei riitä patterit kovin pitkälle.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #349 : 27.09.2017, 12:49:51 »
Ensimmäinen sähköautojakin koskeva tuki on julkistettu:

http://www.is.fi/autot/art-2000005384814.html

Nyt 100 000 euroa maksava tesla maksaa enää 98 000.. Odotettavissa on vielä vastaava verotusarvon alennus työsuhdeautoihin.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2017, 14:41:16 kirjoittanut D5GT »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #350 : 27.09.2017, 13:08:22 »
Nyt 100 000 euroa maksava tesla maksaa enää 198 000..

 :o  Saako ostaa ilman tukea?  :)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #351 : 27.09.2017, 13:17:54 »
Ensimmäinen sähköautojakin koskeva tuki on julkistettu:

http://www.is.fi/autot/art-2000005384814.html

Nyt 100 000 euroa maksava tesla maksaa enää 198 000.. Odotettavissa on vielä vastaava verotusarvon alennus työsuhdeautoihin.
198000€ ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #352 : 27.09.2017, 14:41:56 »
Toivottavasti ;D tuli pieni hinnan lisäys..

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #353 : 27.09.2017, 19:29:20 »
IS.  Julkaistu: 4.9. 11:35 " Ruotsin keskustavasemmistolainen hallitus kohdistaa yli puoli miljardia euroa ilmastonmuutoksen torjuntaan. Summa sisältää myös hankintatukia.
– Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat vakavia ja niiden vaikutukset aletaan jo tuntea, varapääministeri Isabella Lovin sanoi.

Toimenpiteet kohdistuvat sekä teollisuuteen että kansalaisiin esimerkiksi helpottamalla tukiaisilla hybridi- ja sähköautojen hankintoja.

– Annamme parhaille autoille 60000 kruunun (noin 6300 euron) bonuksen, ilmastopaketin autopuolta tarkensi Ruotsin valtiovarainministeri Per Bolund.

Suomessa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) vetämä työryhmä esitti viime viikolla muun muassa vuosille 2018–2021 ajoittuvaa täyssähköautojen hankintatukea sekä kaasu- ja ns. flexfuel-autojen konvertointitukea, jota jaettaisiin vuosittain yhteensä 6 miljoonaa euroa. "

Meillä sitten vastaava tuki olisi Max 2000€ (ne parhaat autot eli päästöttömät) Ostatko täyssähköauton jos sinua tuetaan 2018 alkaen em summalla?

Kun uusi Tesla joka sopisi minun tarpeeseeni maksaa noin 120 000€ on minulle ainakin yhdentekevää maksanko täyden hinnan vai 118 000€,  kun taas muilla merkeillä ei vielä nykypäivänä pääse juuri minnekään niin itselle tuo em merkki olisi ainoa todellinen valinta(olisi jos ostaisin)?

« Viimeksi muokattu: 27.09.2017, 19:30:51 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #354 : 27.09.2017, 19:30:41 »
Nostetaanpa kissa pöydälle:
https://yle.fi/uutiset/3-9241906

Anttonen on melko veijari mutta kieltämättä absurdia että lentoliikenne kasvaa kohisten eikä sitä olla kovin pian sähköistämässä. "Jos esimerkiksi Suomessa dieselöljyn kulutus romahtaisi, pitäisi ylijäävä diesel kuljettaa vaikka Afrikkaan".

Jaaha, läppäristä loppuu kohta akku. Ei pysty pitempään kirjoittamaan.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #355 : 27.09.2017, 20:09:15 »
Lentoliikenteen sähköistys vaatisi noin matkalaukkuun mahtuvan fuusioreaktorin.

Suunnitelmia ydinkäyttöisista lentokoneista ja avaruusaluksista taidettiin elätellä jonnekkin 1970 luvun aluille, mutta kansainväliset sopimukset estävät moiset suunnitelmat jopa avaruudessa...  ::)

Tuo polttoaine-juttu on tosiaan liikenteen osalta todellinen ongelma. Autoliikenteessä on suurin vastus on ilmanvastus. Ilmaliikenteessä herra Fysiikka on vieläkin vi..... hankalampi painovoimallaan.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #356 : 27.09.2017, 20:18:16 »
Tuulilasi  nettiversio 26.9.2017    "Huima arvio: Ainoastaan kolme automerkkiä selviämässä EU:n tiukentuvista päästörajoista ilman sakkoja

Konsulttifirma PA:n raportin mukaan suurin osa autonvalmistajista joutuu maksamaan tuntuvia sakkoja, koska ne eivät pääse EU:n tiukentuviin hiilidioksidipäästövaatimuksiin vuoteen 2021 mennessä.

Raportin mukaan yhdestätoista autonvalmistajasta ainoastaan kolme, Toyota, Volvo ja Renault-Nissan, ovat pääsemässä tiukkaan 95 g/km CO2-päästörajaan vuoteen 2021 mennessä. Raja tarkoittaa sitä, että koko automalliston kaikkien autojen yhteinen CO2-arvo alittaa tämän rajan.

Jokaiselle autonvalmistajalle on laskettu oma erillinen päästötavoite, joka perustuu autonvalmistajan malliston painoon. Fiatille raja on erityisen tiukka (91,1 g/km), koska se valmistaa paljon pieniä ja kevyitä autoja. Jaguar Land Roverin valmistaessa huomattavasti vähemmän ja isompia autoja, on sen raja peräti 130 g/km.

EU:n on pitänyt tietenkin antaa huomattavasti keppiä autonvalmistajille, jotta he pyrkisivät oikeasti saavuttamaan tiukentuvat päästörajat. Sakko on tuntuva, sillä jokaista myytyä autoa kohden autonvalmistaja joutuu maksamaan 95 euroa per rajan ylittävä gramma. 

PA:n raportin ennusteen mukaan esimerkiksi VW-konserni joutuisi maksamaan vuonna 2021 1,36 miljardia euroja sakkoja, FCA:lle eli Fiat-Chryslerille sakkoa olisi tiedossa 950 miljoonaa euroa.



Autonvalmistajia mahdollisesti uhkaavat sakot tarkoittavat myös sitä, että ne pyrkivät kaikin mahdollisin keinoin olla maksamatta sakkoja, kerrotaan raportissa. Tämän takia autonvalmistajat ovat haluttomia luopua dieseleistä, koska niiden CO2-päästöt ovat alhaisempia kuin bensiiniautojen.

Myös viimeaikainen paine sähköautoilun kehittämiselle juontuu tästä. EU:n CO2-laskentatavassa sähköautolle annetaan arvoksi 0 g/km, mikä on erittäin hyvä autonvalmistajille päästötavoitteisiin pääsemisessä. Lisäksi päästötavoitteisiin yritetään päästä 48-volttisen kevythybridijärjestelmän turvin, jonka uskotaan korvaavan pienempien autojen dieselmoottorit kokonaan."

Lähteet:" Automotive News Europe, PA:n raportti".

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #357 : 27.09.2017, 21:30:19 »
Eli tarjonta tulee lisääntymään kiihtyvällä tahdilla. ennusteen mukaan 2025 sähköautot ovat saman hintaisia kuin bensavehkeet.

Sähkökärryn etu on se, että energiaa voidaa tuottaa paikallisestikin. Eikä kaikkea tarvitse tuoda muualta = kaataa vaivalla kerättyä valuuttaa naapureiden käytettävksi vain siksi, että sitä tehdään. Eli viekööt dieselit ja niiden polttoaineen afrikkaan  ;) Jossain se energia kuitenkin käytetään. Ostetaan niillä rahoilla vaikka tuulimyllyjä ja aurinkopaneleita. vaihtotase ja koko maan hyvinvointi kiittää.


Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #358 : 27.09.2017, 21:47:46 »
"Eli tarjonta tulee lisääntymään kiihtyvällä tahdilla. ennusteen mukaan 2025 sähköautot ovat saman hintaisia kuin bensavehkeet."

Entäs jos Bensavehkeitten hinnat nostetaan sähköautojen hintaa vastaaviksi?  Kuka haluaa jakaa meille sähköautoja halvalla?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #359 : 27.09.2017, 21:53:45 »
Lentoliikenteen sähköistys vaatisi noin matkalaukkuun mahtuvan fuusioreaktorin.

Suunnitelmia ydinkäyttöisista lentokoneista ja avaruusaluksista taidettiin elätellä jonnekkin 1970 luvun aluille, mutta kansainväliset sopimukset estävät moiset suunnitelmat jopa avaruudessa...  ::)

Tuo polttoaine-juttu on tosiaan liikenteen osalta todellinen ongelma. Autoliikenteessä on suurin vastus on ilmanvastus. Ilmaliikenteessä herra Fysiikka on vieläkin vi..... hankalampi painovoimallaan.

Eikös niitä ydinreaktoreita ole avaruusluotaimissa käytetty? Ei tietysti ajovoimanlähteenä, mutta itse masiinan käyttämiseksi.

Sinänsähän se salkkukokoinen fissiovoimala ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma ja ydinkäyttöisellä lentokoneella on joskus kylmänsodan tiimellyksessä lennettykin, mutta radioaktiivinen säteily on se ongelma. Se säteilysuoja painaa aina ihan tautisesti.

Jos jonkinlainen salkkufuusiokone joskus kehitetään, niin ehkä tehokkaampaa olisi kuitenkin käyttää sitä energiaa suoraan koneen kuljettamiseen, miksi muutaa se sähköksi siinä välissä? Taas ongelmia sähkösuihkarille :)

Jotain ilmalaivoja voisi ehkä kehitellä sähkökäyttöisiksi. Kyljet täyteen aurinkopaneeleja ja potkuri nokkaan.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo