Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa

  • 6 Vastauksia
  • 5265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mattijoutkoski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Lämmitys tuntuu olevan aika monella ongelmana, mutta ihan suoraan en vanhoista keskusteluista lääkettä tähän löytänyt.

Volvo V70 seisoskeli joululoman aikana 2+ viikkoa, jonka jälkeen (akku ei tyhjentynyt) ajossa sisätilaan ei sitten enää puhaltanutkaan lämmintä ilmaa. Säädöt, puhaltimet yms. toimii ihan normaalisti, lämmintä ei vain tule. Jos laittaa säädöt kylmälle niin tulee kylmää. Ja jos säätää kuumalle (punainen), sieltä tulee korkeintaan haaleeta ilmaa. Ja jos oikein ymmärsin, niin ääriasennoissa automaatit poiskytkettynä sisätilan lämpötila-anturi (joo, siellä on toki vähän pölyä) ohitetaan? Lämmintä ei tule missään asennoissa. Eli vika ilmaisesti jossain muualla?

Vein auton peruspajalle tutkittavaksi, vaihtoivat siihen (turhaan) termostaatin, jolla ei ollut asiaan mitään vaikutusta. On kuulemma yleinen (?) vaiva näissä, mutta tähän ei valitettavasti auttanut.

Volvon vuosittainen "Huollon aika" resetoitu, ja sieltä löytyi litania erilaisia Bosch:in laitteella luettuja vikakoodeja, näitä on varmaan tässä yli vuoden ajan kertyneenä:
----------
Keskuselektroniikka, taka   1
6A02, Tuntematon vika
----------
Perusmod. ilmastointi         7
DD16 Ilmavirran säätöläpän käyttömoottori, Ei kommunikaatiota
DD12 istuinlämmityselementti etuvasen, Ei kommunikaatiota
0063 Oikea lämpöläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0064 Ilmavirran säätöläpän käyttömoottori, Sisäinen vika
0061 Raitis / kiertoilmaläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0060 Huurteenpoistoläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0062 Vasen lämpöläpän säätömoottori, Sisäinen vika

----------
Oviohjainlaite VE 1.0, 5
0000 Tuntematon vika
0030 Peilin asento-signaali, Signaali viallinen
0032 Peilin asento-signaali, Signaali viallinen
004D Ohjainlaite, Sisäinen vika
0025 Peilisäädön moottori, Ei signaalia
------------
Oviohjainlaite, oikeapuoli, 4
--------------
Keskuselektroniikka ed. 5
------------
Jakovaihteisto DEM 2.0, 2
0006 Siirtopumppu, Virta-alueen ulkopuolelle
0007 Öljypainetunnistin, Vertailu ei kunnossa
-------------
Motronic ME 7.0.1 V3,1
273D Jäähdytysnesteen lämpötunnistin, Vika tunnistettu

-------------

Osaako tästä joku arvuutella missä vika voisi olla, tai missä se ei ainakaan ole? Tuolla on aika litania ilmastointiin liittyviä herjoja. Muistan jostain lukeneeni tilanteesta, missä läpät olleet jumissa, jonka jälkeen ohjauselektroniikka sekoaa. Ja sen jälkeen piti tehdä jotain ohjelmistojen uudelleenlatauksia tai ajaa itsetunnistusohjelmaa jollain hämärällä kaavalla, oliko jollain parempaa tietoa? En nyt löytänyt tällaista ketjua täältä vai ollaanko ihan metsässä? Mikähän tuo jäähdytysnesteen lämpötunnimen funktio on ja missä mahtaa sijaita? Moottorin lämmmöt toimii ihan normaalisi, eli on aluksi ensin kylmällä ja nousee sitten siihen puoleenväliin, sen puoleen moottorin jäähdytys toimii ihan normaalisti.

Meikäläisen vakiopajoilla kummassakin useamman viikon jono, joten joutui sitten viemään hieman härömmälle pajalle, jossa ei jonoja ollut. Kaveri oli hieman kujalla vikakoodien osalta, eikä sytyslamppu sytyttänyt mitä autolle pitäisi seuraavaksi tehdä. Eli kaikki vinkit ja ajatukset vastaanotetaan, mitä seuraavaksi kannattaisi lähteä tekemään. Mittarissa kilometrejä 207000, hyvä auto ollut tähän mennessä (4x4 farkku) ajaa ja vähävaivainen.

t. matti
------------------------------
Volvo 440 -> 960 -> V70
------------------------------

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa
« Vastaus #1 : 13.01.2016, 20:08:39 »
Lämmitys tuntuu olevan aika monella ongelmana, mutta ihan suoraan en vanhoista keskusteluista lääkettä tähän löytänyt.

Volvo V70 seisoskeli joululoman aikana 2+ viikkoa, jonka jälkeen (akku ei tyhjentynyt) ajossa sisätilaan ei sitten enää puhaltanutkaan lämmintä ilmaa. Säädöt, puhaltimet yms. toimii ihan normaalisti, lämmintä ei vain tule. Jos laittaa säädöt kylmälle niin tulee kylmää. Ja jos säätää kuumalle (punainen), sieltä tulee korkeintaan haaleeta ilmaa. Ja jos oikein ymmärsin, niin ääriasennoissa automaatit poiskytkettynä sisätilan lämpötila-anturi (joo, siellä on toki vähän pölyä) ohitetaan? Lämmintä ei tule missään asennoissa. Eli vika ilmaisesti jossain muualla?

Vein auton peruspajalle tutkittavaksi, vaihtoivat siihen (turhaan) termostaatin, jolla ei ollut asiaan mitään vaikutusta. On kuulemma yleinen (?) vaiva näissä, mutta tähän ei valitettavasti auttanut.

Volvon vuosittainen "Huollon aika" resetoitu, ja sieltä löytyi litania erilaisia Bosch:in laitteella luettuja vikakoodeja, näitä on varmaan tässä yli vuoden ajan kertyneenä:
----------
Keskuselektroniikka, taka   1
6A02, Tuntematon vika
----------
Perusmod. ilmastointi         7
DD16 Ilmavirran säätöläpän käyttömoottori, Ei kommunikaatiota
DD12 istuinlämmityselementti etuvasen, Ei kommunikaatiota
0063 Oikea lämpöläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0064 Ilmavirran säätöläpän käyttömoottori, Sisäinen vika
0061 Raitis / kiertoilmaläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0060 Huurteenpoistoläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0062 Vasen lämpöläpän säätömoottori, Sisäinen vika

----------
Oviohjainlaite VE 1.0, 5
0000 Tuntematon vika
0030 Peilin asento-signaali, Signaali viallinen
0032 Peilin asento-signaali, Signaali viallinen
004D Ohjainlaite, Sisäinen vika
0025 Peilisäädön moottori, Ei signaalia
------------
Oviohjainlaite, oikeapuoli, 4
--------------
Keskuselektroniikka ed. 5
------------
Jakovaihteisto DEM 2.0, 2
0006 Siirtopumppu, Virta-alueen ulkopuolelle
0007 Öljypainetunnistin, Vertailu ei kunnossa
-------------
Motronic ME 7.0.1 V3,1
273D Jäähdytysnesteen lämpötunnistin, Vika tunnistettu

-------------

Osaako tästä joku arvuutella missä vika voisi olla, tai missä se ei ainakaan ole? Tuolla on aika litania ilmastointiin liittyviä herjoja. Muistan jostain lukeneeni tilanteesta, missä läpät olleet jumissa, jonka jälkeen ohjauselektroniikka sekoaa. Ja sen jälkeen piti tehdä jotain ohjelmistojen uudelleenlatauksia tai ajaa itsetunnistusohjelmaa jollain hämärällä kaavalla, oliko jollain parempaa tietoa? En nyt löytänyt tällaista ketjua täältä vai ollaanko ihan metsässä? Mikähän tuo jäähdytysnesteen lämpötunnimen funktio on ja missä mahtaa sijaita? Moottorin lämmmöt toimii ihan normaalisi, eli on aluksi ensin kylmällä ja nousee sitten siihen puoleenväliin, sen puoleen moottorin jäähdytys toimii ihan normaalisti.

Meikäläisen vakiopajoilla kummassakin useamman viikon jono, joten joutui sitten viemään hieman härömmälle pajalle, jossa ei jonoja ollut. Kaveri oli hieman kujalla vikakoodien osalta, eikä sytyslamppu sytyttänyt mitä autolle pitäisi seuraavaksi tehdä. Eli kaikki vinkit ja ajatukset vastaanotetaan, mitä seuraavaksi kannattaisi lähteä tekemään. Mittarissa kilometrejä 207000, hyvä auto ollut tähän mennessä (4x4 farkku) ajaa ja vähävaivainen.

t. matti
Mielenkiintosia vikakoodeja. Epäilen, että koodit vaan käyneet pakkasen / matalan akkujännitteen takia, ja eivät ole aktiivisia.

Lähtisin kaikesta huolimatta ensimmäisenä liikkeelle lämmityslaitteen sisäkennon vaihdolla. Löytyy kuskin jalkatilan oikealta puolelta. Todennäköisesti kenno tukossa. Jos saat vaikka sisätilalämppärin puhaltamaan kyseiseen paikkaan, veikkaan että voisi lämmetä ja aueta. Tai auto lämpimään parkkihalliin muutamaksi tunniksi. Ongelman syy tosin poistuu vasta uusimalla kennon.

Termareita jokunen hajonnut, mutta en todellakaan sanoisi tyyppiviaksi ja vian tunnistaa siitä, että lämmöt nousevat tosi hitaasti tai eivät ollenkaan puoleen väliin saakka. Lämmöt täysin kylmällä / kuumalla ohittaa tosiaan sisälämpöanturin, jotka näissä on käytännössä aina pölyyntyneet.

EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa
« Vastaus #2 : 13.01.2016, 20:56:41 »

Perusmod. ilmastointi         7
DD16 Ilmavirran säätöläpän käyttömoottori, Ei kommunikaatiota
DD12 istuinlämmityselementti etuvasen, Ei kommunikaatiota
0063 Oikea lämpöläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0064 Ilmavirran säätöläpän käyttömoottori, Sisäinen vika
0061 Raitis / kiertoilmaläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0060 Huurteenpoistoläpän säätömoottori, Sisäinen vika
0062 Vasen lämpöläpän säätömoottori, Sisäinen vika

Jos nuo ei toimi kunnolla niin ihmekkään jos ei lämpöä tule. Lämpötila kun säädellään noilla läpillä.
Noiden läppien toiminnan korjaamisella, tai ainakin tarkistuksella lähtisin liikkeelle.

Poissa mattijoutkoski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa
« Vastaus #3 : 14.01.2016, 09:00:51 »
Lähtisin kaikesta huolimatta ensimmäisenä liikkeelle lämmityslaitteen sisäkennon vaihdolla. Löytyy kuskin jalkatilan oikealta puolelta. Todennäköisesti kenno tukossa. Jos saat vaikka sisätilalämppärin puhaltamaan kyseiseen paikkaan, veikkaan että voisi lämmetä ja aueta. Tai auto lämpimään parkkihalliin muutamaksi tunniksi. Ongelman syy tosin poistuu vasta uusimalla kennon.

Tuota kennon kuntoa ei ilmeisesti voi mitenkään "testata", pitää vain purkaa ja vaihtaa uusi tilalle? Näytti jonkinlaiselta urakalta, eli joutuu
jonkin verran purkamaan verhouksia oikealta ja vasemmalta, että pääsee käsiksi kennoon. Onko sen vaihtamisessa jotain muuta ihmeellistä? Tuleeko sieltä nesteet pihalle? Oliko jotain kennomerkkiä mitä kannattaa käyttää tai mitä pitäisi varoa/välttää?
------------------------------
Volvo 440 -> 960 -> V70
------------------------------

Poissa JiiHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa
« Vastaus #4 : 14.01.2016, 11:28:54 »
Itsellä sama auto diiselinä ja kuulostaa kovin tutulta. Vaihdoin pari päivää sitten termarin auttoi vähän, nyt tulee jo hyvin haaleaa ilmaa hyttiin. Termari oli selvästi hajalla, moottorin lämmöt nousi todella hitaasti. Nyt nousee noin 10min ajon aikana mittari puoleenväliin. Uusi kennokin tilattu ja jos senkään vaihto ei auta niin pitää kääntyä korjaamon puoleen.

Kennoista ilmeisesti behr/hella olisi sama kenno kuin volvon orkkis. Itse tilasin sellasen http://www.osamies.fi/ ja volvolta kävin hakemassa uudet o-renkaat ja letkujen kiinnitys hakaset. Nissenssit ovat kuulemma heikko tehoisempia/laatusia, ei ole omaa kokemusta. Mitä itse tuota vaihtoa tutkailin niin ei kovin pahalta hommalta näyttänyt. Vähän muoveja joutuu purkaa ja automaattivaihteisessa autossa joutuu jarrupolkimen anturin irroittamaan.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2016, 11:33:40 kirjoittanut JiiHoo »

Poissa erkki2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa
« Vastaus #5 : 13.01.2021, 15:31:33 »
Moro.
Löytyikö tähän vikaan aiheuttajaa?
Itsellä samat oireet ja vika koodit.
Paneelin sisäisen lämpötila anturin vaihto ei auttanut.

Poissa Hese54

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T (autom.) 2005/MK2 Ei puhalla lämmintä ilmaa
« Vastaus #6 : 09.02.2021, 16:30:41 »
Ei puhaltanut lämmintä ilmaa.
Vaihdettiin Hellan kenno,nyt ei tartte pitää pipoa ja hanskoja!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron