Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Pahkis - 02.01.2011, 20:21:35

Otsikko: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Pahkis - 02.01.2011, 20:21:35
En tiedä oliskos pitänyt laittaa tämä tuohon megasquirt topicciin, mutta kysyn nyt täällä.
Eli ajattelin laittaa tuohon mega purkkiin hukkaportin ohjauksen, mutta mietiskelin että miten se homma oikein toimii?
Eli mega ohjaa sähköisesti magneetti venttiiliä, mikä tulee imusarjaan tulevan letkun ja hukkaportin ohjaus letkun väliin.
Ja tämä mahdollistaa ahtojen nopeamman nousun? ja sen ettei hukkaportti "vuoda" ennen kuin ahdot on noussut tasolle, jossa hukkaportin pitää aueta?

Mutta mitenkä homma käytännössä toimii? Eli oystyykö tällöin megasta säätelemään ahtojen tasoa vai säädetäänkö se edelleen mekaanisesti hukkaportin päästä ruuvia kiristämällä ja löysäämällä?
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: HembalanD - 02.01.2011, 20:34:43
Jep megasta säädetään ahtopaineet ts. sen solenoidin avautuma. Käytännössä tuosta venttiilistä en näe muuta hyötyä kuin että voit tehdä katu ja race säädöt pelkästään läppärillä eikä tarvitse pellin alle mennä ruuvaamaan ahtoja.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: mista - 02.01.2011, 20:49:39
Jep megasta säädetään ahtopaineet ts. sen solenoidin avautuma. Käytännössä tuosta venttiilistä en näe muuta hyötyä kuin että voit tehdä katu ja race säädöt pelkästään läppärillä eikä tarvitse pellin alle mennä ruuvaamaan ahtoja.

niin ja ehkä juuri se, että portti ei pääse hiipimään auki ennen tavoiteltua painetta vaan aukeaa tasan tavoitepaineessa ja näin saadaan tehoa enemmän heti alkuunsa.

Nimimerkillä: hukkaporttien kiroama
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Pahkis - 02.01.2011, 21:05:20
Luinkin että sulla on ongelmia taas portin kanssa..
Mut jos säätöä tekee läppäriltä niin pitääkö samalla säätää myös hukkiksen päästä vai voiko esim. hukkikselta säätää sen aukeamaan esim. 0,6barin kohdalla, mutta säätää megasta niin että solenoidi pitää hukkiksen täysin auki aina esim. 1,5bar asti ja tämän jälkeen aukasee sen?

Vai olenko jo ajatuksieni kanssa metsässä ja pitkällä?
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: JuHaU - 02.01.2011, 21:05:48
niin ja ehkä juuri se, että portti ei pääse hiipimään auki ennen tavoiteltua painetta vaan aukeaa tasan tavoitepaineessa ja näin saadaan tehoa enemmän heti alkuunsa.

Nimimerkillä: hukkaporttien kiroama

Sillä ehdolla, että jousi on tarpeeksi jäykkä pitääkseen sen kiinni pakopaineen vaikutuksesta. Jos portin venttiili on iso, eli siinä on iso pinta-ala ottamassa painetta vastaan, niin pitää olla jäykempi jousi.

Mun katuamassa on noin toteutettu ahtopaineen ohjaus. Siinä huomaa 60 mm ison lautasen vaativan todella jäykän jousen.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Hannu_264 - 04.01.2011, 11:18:00
Jep megasta säädetään ahtopaineet ts. sen solenoidin avautuma. Käytännössä tuosta venttiilistä en näe muuta hyötyä kuin että voit tehdä katu ja race säädöt pelkästään läppärillä eikä tarvitse pellin alle mennä ruuvaamaan ahtoja.

Minun mielestäni säädettävästä ahtopainesysteemistä on hyötyä, voit ajaa matkaa ilman ahtoja, käyttökierrosaluetta saa jatketuksi ylemmäksi, ahtimen saa heräämään nopeammin kun portti ei vuoda, moottorin käytökseen voi vaikuttaa (ahtimen heräämistä voi pehmentää yms) jne...

Pelkkä solenoidi ei riitä ihan kaikkeen, mutta tuommoisia kahdella kalvolla olevia hukkaportteja ohjaavia systeemejä käytetään yleisesti ahdetuissa kilpapeleissä. Imupuolen kuristimen kanssa touhutessa ahtopaine säätöä käytetään käyttökierrosalueen pidentämiseen. Ahtopaineen annetaan laskea, jolloin myös pakopaine pienenee ja moottorista saa saman lähes saman tehon vielä 1000 rpm ylempänä -> tiheämmät välitykset mahdollisia ja vaihdon jälkeen kierrosluku on suurempi ja tehoa enemmän käytettävissä. Näillä järjestelmillä on haettu myös muita ominaisuuksia kuten tehon säätöä sekä luistonrajoitusta
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: kenax - 08.01.2011, 18:32:42
Luinkin että sulla on ongelmia taas portin kanssa..
Mut jos säätöä tekee läppäriltä niin pitääkö samalla säätää myös hukkiksen päästä vai voiko esim. hukkikselta säätää sen aukeamaan esim. 0,6barin kohdalla, mutta säätää megasta niin että solenoidi pitää hukkiksen täysin auki aina esim. 1,5bar asti ja tämän jälkeen aukasee sen?

Vai olenko jo ajatuksieni kanssa metsässä ja pitkällä?

Juurikin noin. Peruspaine toki pitää säätää siten, ettei se portti ala liian aikaisin hiipimään auki. Omassa virivehkeessä peruspaine on n. 1bar luokkaa, kun ajellaan reilun parin barin paineilla. 60mm hukkaportti tosin saa melkoisen voiman taakseen pakopaineesta, että tuo 1bar tuntuu olevan hieman vähäisenlaisesti. Pitää nyt katsoa, mihin sen käytännössä säädän tulevalle kesälle, mutta viime kesänä meni noin.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Mutanen - 25.05.2013, 22:38:39
Lainaanpa tätä topicia kun otsikko passaa.

Eli mimmoisella letku/putki systeemeillä olette toteuttaneet ohjauksen? Kun erillinen hukkaportti on siellä jossain ahtaan pakosarjan uumenissa niin ei siellä iha mikävaan letku kestä, niin mikä kestää?
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Make - 25.05.2013, 22:56:27
Lainaanpa tätä topicia kun otsikko passaa.

Eli mimmoisella letku/putki systeemeillä olette toteuttaneet ohjauksen? Kun erillinen hukkaportti on siellä jossain ahtaan pakosarjan uumenissa niin ei siellä iha mikävaan letku kestä, niin mikä kestää?
ensimmäiset 30-40cm ihan metalliputkea. Sitten kestää jo olla kumista.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 18.07.2017, 07:41:37
Nostellaan vanhaa topicia...

Ongelmana bilteman 50  laatuportti ja sen ohjaus perinnemoottorissa, eli 40superi 18# 8venttiili vinossa. Pakosarja jaetulla laipalla, portille lähdöt kollektorin molemmista puolista niin että kaasunvirtauksen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa.

Portin vakiojousella paine kalvon alle ahdot nousee vähän hiipien 1,5 säädetylle overboost rajalle helposti. Sit lyhennettiin jousta pariin kertaan, nyt rajapaineventtiilin kanssa paineen saa säädettyä niin että esim. 1.4bar, portti aukeaa ja paine tippuu vähän. Sit kun rpm 5500> niin paine pomppaa boost cut rajalle välittömästi!! Ajaminen typerän tuntuista kun pienemmillä vaihteilla kiihdytettäessä rötisee samantien!!

Onko mitään järkeviä vinkkejä että kuinka tällaisen saa toimimaan järkevästi ilman korkeapaineilla ajoa, tarkoitus olisi ajaa max.1.5bar.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Lankku - 18.07.2017, 11:51:47
Kalvon alapuolelle ohjaus suoraan esim. ahtoputkesta ja yläpuolelle imusarjasta paineilmalle tarkoitetun säätöventtiilin läpi. Noin olen kytkenyt kaikissa omissa ja on toiminut hyvin. Oisko englantilaisessa jopa portin alkuperäinen jousi paikallaan ja tuolla versiolla peruspaine ilman yläpuolista ohjausta on ~0,7bar.
Löysempää jousta niin pitkään, että pelkällä alapuolisella ohjauksella paine on sopiva ja jää säätövaraa.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 18.07.2017, 16:47:35
Ja sulla pysyy paine esim. siinä 0,7bar eikä lähde kierroksilla karkaamaan ylemmäs, vaikka ei oliskaan yläpuoleista ohjausta?

Edellisessä koneesa oli turbosmartin 38 ultragate ja kyllä senkin kanssa aika kauan leivottiin että sen sai pelaamaan mieleisellä tavalla, tähän ajateltiin että laitetaan paljon käytetty bilteman portti koska niilläkin saatu pelit toimimaan.

Pitää vielä viritellä tuo yläpuoleinen ohjaus ja sitten ruveta miettimään sähköistä ohjausta, kaverilla on megan kautta boost kitillä ja solenoidilla tehty ja hän on ainakin ollut varsin tyytyväinen. Tosin mietityttää että miksi paine lähtee nousemaan vaikka käyttääkin portin auki ihan selkeesti, äkkiseltään mietittynä tällaisessa tilanteessa ei näistä ole mitään hyötyä
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Lankku - 18.07.2017, 17:30:15
Ei ollut aikanaan HX40 kanssa mitään oiretta että nousis. Nyt isommilla turboilla toki hieman nousee, muttei voi puhua mistään rajusta muutoksesta. Kohta 50tkm samalla portilla ilman korjauksia. On selvinnyt sulaneen kannen, pari kertaa nesteet putkistoon, rata-ajot, jne.

Niin portti on testattu paineilmalla ja katsottu samalla miten käyttäytyy? Ettei ole vaikka jäänyt kalvo kaksinkerroin kannen reunan alle.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 19.07.2017, 09:21:37
Onko siinä säätöventtiilissä mitään takaiskua vai seilaako ali / ylipaine sen mukaan portille mitä imusarjassa on? Jos on takaisku niin silloin vissiin letkussa reikä säätimen ja portin välissä että portti pääsee kiinni ettei paine jää kalvolle.

Juu, kyllä paineilmalla toimii niinkuin pitääkin. Pitää sanoa Odelle että kaivaa portin irti ja hioo vielä varmuudeksi venttiilin varren että varmasti liikkuu ilman tahmomista.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 19.07.2017, 12:25:43
Mulla on myös Bilteman hukkis ja on toiminut hyvin. Samoin 0,7 bar ahdot, jos on pelkkä alapuolinen ohjaus kytkettynä ja yläpuolisen kun laittaa lisäksi, niin on saanut ahtoja nostettua. Ei kannata alkaa mitään muita ohjauksia virittelemään ennen, kuin ihan normaalisti kalvon alle paineen laittamalla, ilman mitään venttiilejä välissä, hukkis toimii ongelmitta.

Jos se ei silti toimi, niin lähinnä tulee mieleen, virtaako lähtö kollektorilta hukkikselle riittävästi? Pinta-alan lisäksi vaikuttaa myös, missä suunnassa putki lähtee pakokaasun virtaukseen nähden. Tietty myös ohjausletku kannattaa tarkistaa, ettei ole missään puristuksissa tai repeytynyt.

Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 19.07.2017, 16:55:35
Jaettu kollektori ja siitä virtaussuunta huomioiden lähdöt molemmista puolikkaista saman kokoisella putkella kuin pakosarja, olikohan 42... tuubiputkea päältä. En nyt näillä tiedonsiirtovälineillä ja taidoilla saa liitettyä kuvaa, wotsuppina saan kuvan laitettua jollekin joka voi liittä kuvan tähän. Siitä vois tietäjät ja velhot sitten esittää näkemyksiä jotta virtaako vai ei. Meillä kuitenkin koitettu tehdä sen mukaan jotta portti saisi riittävästi pakokaasuja toimiakseen...

Mutta poika sanoi just menevänsä irroittamaan porttia ja alkaa herkistelemään sitä. Rosessi etenee ja tarkoitus olis päästä penkkiin tekemään säätöjä mahdollisiman pian.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 20.07.2017, 22:12:23
Ootteko miten havainnoineet pakopaineiden vähyyttä suhteessa ahtopaineisiin ja sen vaikutusta portin ohjaukseen? Tässä koneessa kun ahdot tärähtää ahtorajalle 1.5 bar niin pakopaineet n.0.7-0.8 eli selkeästi alle. Keskustelu ammagurun kanssa selkeytti tilannetta ;) ongelman tiimoilta

Kokeiltiin vastapaineohjausta kalvon päälle niin meni huonommaksi, paineiden nousu sellainen kuminauhamainen alempaa ja muutenkin epälooginen.

Huomenna vedetään screampipe suoraan tonttiin, nyt se menee downpipeen. Uskoisin että tämän pitäisi auttaa tilannetta. Jos ei tästä tokene niin sitten pitänee hitsata portti suoraan pakopesään, siitä vimeistään pitäisi alkaa tottelemaan paineen rajausta kun otetaan kaasua pois pakopesän kehältä.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Xuppo - 20.07.2017, 23:47:00
Minkälainen rajapaineventtili käytössä? mikäli joku boost tee tai vastaava kaupallinen kötöstys niin heitä se ensimmäisenä järveen. Tämän jälkeen kokeilemaan että pysyykö ahdot kontrollissa suoralla ohjauksella kalvon alle.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 21.07.2017, 08:55:22
Wilkersonin venttiili, ei mitään muuta epäilyttävää kuin se bööteman portti :) Vastaavalla venttiilillä ohjattu porttia monissa projekteissaja, se kyllä toimii loogisesti. suoralla ohjauksella herääminen hitaampaa, sitten kun alkaa peuhata niin ei mitään eroa.

Voishan tietysti kokeilla säätää korkeammat paineet että mitä silloin tapahtuu, mappi ei ymmärrä kuin siihen 1.5bar mutta voishan sitä kartoilla ajaa. Ja kokoajan on mietitty että ajetaan tätä pikkupaineilla.

No, kokeilut jatkuu. Tänään heitetään konepelti nurkkaan, käännetään portista lähtö ylöspäin niin että tuulilasista näkee tapahtumat. Tehdään portin mäntään "lipputanko" joka tulee kalvorasian keskireiästä ulos, siitä nähdään että millälailla venttiili liikkuu. Pistetään vielä goporo kuvaamaan koko tapahtuma jotta voi ruudulta tutkia rauhassa koko tapahtuman.

Pitäisi olla repullinen jousia että pystyisi kokeilemaan millä toimii parhaiten, samalla saisi koitettua pakopaineella ohjausta että miten se toimisi tässä tapauksessa.
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 22.07.2017, 10:35:16
Eilisen saldoa.

- portin poisto suoraan taivaalle ja ajelua ilman konepeltiä jotta näkee ja kuulee portin toiminnan.

- portti sorviin ja tehtiin 9mm lisää avautumaa venttiilille, ja supralla lisää jouhevuutta kaasunvirtaukselle. Muuan turbohommia ammatikseen tekevän kaiffarin mukaan välttämätön toimenpide bilteman portin kanssa, sanoi että hinta/laatu/toimintavarmuus hyvä kun tämän toimenpiteen tekee.

Em. muutokset ehkä aavistuksen auttoivat mutta edelleen kierrätettäessä 5500-6000rpm ahdot lähtee nousemaan vaikka portti on kokonaan auki. Boost cut rajaa ei olla nostettu siitä 1.5 bar eikä kuulemma nosteta. Jos ei vedätä ylemmäs niin portti toimii ja rajaa ahtoja niinkuin pitääkin, reagoi wilkersonin säätöön. Muuta ei keksi kuin matalista pakopaineista johtuen portille ei mene tarpeeksi evästä suuremmilla kierroksilla, vaikka lähdot kollektorista pitäisi olla sellaiset että kaasujen saanti pitäisi olla riittävä.

Tapellan nyt kun on aloitettu, kohta lähdetään muuttamaan portin paikka suoraan pakopesään. jos ei tällä muutoksella tokene niin sitten pitää miettiä josko tilanne korjaantuu portin vaihdolla. ei oikein mene jakeluun jotta miksi muilla tuntuu toimivan suoraan paketista kaikinpuolin täydellisesti?
Otsikko: Vs: Hukkaportin ohjaus
Kirjoitti: Wompatti - 24.07.2017, 07:53:06
Tilanne jollakin tavalla hallinnassa, nyt tällä voi jo vähän ajaa....tulevaisuudessa vielä pikku muokkaus niin kyllä tästä hyvän saa