Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: AtAi - 14.11.2010, 12:45:01
-
Mistä halpa ja hyvä hukkis?
En tarvitse kahta erillistä tuotetta, yksi riittä
Tuleekin holsetin H1e, niin tarvii viritellä ulkonen hukkis.
-
Onkohan bilteman vehkeestä mihinkään, hyviä kokemuksia lukenut, itsellä ei tietoa vielä ?
-
Onkohan bilteman vehkeestä mihinkään, hyviä kokemuksia lukenut, itsellä ei tietoa vielä ?
On ihan pätevä, kunhan tarkistaa, että kalvon lukitusmutteri on tiukassa / laittaa vielä lukitetta väliin.
-
http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/19&popup=1
Tekiskö tolla enemmän? Näyttäis olevan ihan hyvin varusteetkin mukana.
Toinen vaihtoehto on
http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/20&popup=1
Mitä tarjoavat.
-
Toinen vaihtoehto on
http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/20&popup=1
Tuo on myös toimiva. Mulla on samanlainen Amazonissa HX40 sarjalaisen kaverina. Ehkä hiukan turhan iso venttiili.
-
Tuo on myös toimiva. Mulla on samanlainen Amazonissa HX40 sarjalaisen kaverina. Ehkä hiukan turhan iso venttiili.
Missäs paineessa aukes vakiojousella?
-
Missäs paineessa aukes vakiojousella?
En muista mutta vaatii jäykän jousen koska venttiilin ala on noin suuri. Veikkaan, että rupee hiipimään auki todella pienellä pakopaineella.
-
En muista mutta vaatii jäykän jousen koska venttiilin ala on noin suuri. Veikkaan, että rupee hiipimään auki todella pienellä pakopaineella.
Jep jep, taidan tyytyä siinä tappauksen tuohon 38mm, uskoisin sen riittävän omaan applikaatioon.
-
Jep jep, taidan tyytyä siinä tappauksen tuohon 38mm, uskoisin sen riittävän omaan applikaatioon.
Tästä huomaan että se 50mm biltsun portti varmaan riittää omaan kokoonpanoon ;D
-
Niihän se menee, että pienipakopesäisen ahtimen tuottamaa pakopainetta voidaan kompensoida isolla hukkaportilla. Esim 8# pesälle 60 mm portti.
-
Jep, tästä syystä kun tulee Holsetin H1c, eli iso ahdin niin voep pistää pienemmän portin kunnei pakopaine tuota ongelmaa, samalla pystyy loivemmalla jousella pitämään porttia kiinni ilman että pakopaine koittaa avata. Ja loivempi jousi niin ei tarvii ajopaineena olla 2bar. :P
-
Jep, tästä syystä kun tulee Holsetin H1c, eli iso ahdin niin voep pistää pienemmän portin kunnei pakopaine tuota ongelmaa, samalla pystyy loivemmalla jousella pitämään porttia kiinni ilman että pakopaine koittaa avata. Ja loivempi jousi niin ei tarvii ajopaineena olla 2bar. :P
Asiasta mitään en tiedä , mutta mitä isompi ahdin , sitä suurempi portti :hello:
Muuten voipi käydä ohrasesti kun iso siipi innostuu puhaltamaan :nohnoh
-
Asiasta mitään en tiedä , mutta mitä isompi ahdin , sitä suurempi portti :hello:
Muuten voipi käydä ohrasesti kun iso siipi innostuu puhaltamaan :nohnoh
Kyllä se arvioihin perustuen, että ahtimen antama teoreettinen maksimipaine kyseisessä aplikaatiossa - portin laskemiskyky = Käyttöpaine
Esim. ahdin tuottaa moottorissa X vaikkapa 1.5bar - portin laskukyky täysin auki 0.9bar = käyttöpaine voi olla minimissään sen 0.6bar.
Emmä näistä oikeen tiiä, mutta näin se teoreettisesti menee maalaisjärjellä.
Kyllä toi 38mm portti pitääs riittää h1cn kaverina diesel applikaatiossa, jossei riitä niin vaihdetaan...
-
Mä olen luullut että hukkaporttia käytetään ahtopaineen rajaukseen , eikä ahtimen tuottoa :-[
-
Kiinaporteissa on yleensä nyloc-mutteri venttiilin lukituksena, mikä ei lämpöä kestä. Sen tilalle kannattaa vaihtaa metallilukkoinen "lytätty" mutteri.
-
Kiinaporteissa on yleensä nyloc-mutteri venttiilin lukituksena, mikä ei lämpöä kestä. Sen tilalle kannattaa vaihtaa metallilukkoinen "lytätty" mutteri.
Tämän saman olen itsekin todennut.
-
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=68&artnr=A1-2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Mites nää ruotsalaiset?
Tän päivän olen katsellut erilaisia hintoja ja todennut että tuolta on hinnan puolesta tavara halvinta. Mutta toimiiko nämä? ulkonäkö on ainakin sama kun kotimaisten kauppojen tuotteissa.
Ei kai rahtikulutkaan oo ihan mahdottomat?
korjaus edelliseen 34€ on jo aika paljon... ja pitää laskea vielä n% kulut kun siirtää varoja...
Ei se ollutkaan ihan ilmanen
-
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=68&artnr=A1-2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
Mites nää ruotsalaiset?
Tän päivän olen katsellut erilaisia hintoja ja todennut että tuolta on hinnan puolesta tavara halvinta. Mutta toimiiko nämä? ulkonäkö on ainakin sama kun kotimaisten kauppojen tuotteissa.
Ei kai rahtikulutkaan oo ihan mahdottomat?
korjaus edelliseen 34€ on jo aika paljon... ja pitää laskea vielä n% kulut kun siirtää varoja...
Ei se ollutkaan ihan ilmanen
Jep :-\ Joskus katellu tuolta että olis ihan edullista palikkaa mutta sitten iski toimituskulut ja jäi tilaamati.
-
Kukas menee ruotsiin jouluksi?
-
Toi Falköping on lähempänä Göteborgia , kuin Tukholmaa , jos meinaa paikalle asti :-[
-
Toi Falköping on lähempänä Göteborgia , kuin Tukholmaa , jos meinaa paikalle asti :-[
Ja silloinkin kannattaa/pitää ilmoittaa etukäteen tulostaan, sillä heillä ei ole virallista myymälää ollenkaan.
-
Mites noi pateracingin h-portit, ainakin aiemmin KePö:ssä oli ilmotuksia yhtenään.
Joku vuos takaperin ostin (en muista hintaa mutta luultavasti ollut halvin kokoluokassaan koska se on ostettu ) ;)
siis jotakuinkin tämännäköinen:
(http://www.virtalaracing.com/images/stories/myydaan/hukkaportti1.jpg?phpMyAdmin=c26ce486a4721ce10839909623ab1d9e)
-
Mielestäni kannattaa ostaa Tialin 38mm jos haluaa hyvän ja halvan.
Esim. tuolta: http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?k=1277476190
-
Mielestäni kannattaa ostaa Tialin 38mm jos haluaa hyvän ja halvan.
Esim. tuolta: http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?k=1277476190
Miten tuo halpa liittyy tohon tialiin? ???
-
Miten tuo halpa liittyy tohon tialiin? ???
No onhan 290€ suht edukas hinta laatuportista, joka riittää kuitenki aika pitkälle. Vertaa hintaa siihen 60mm tialiin joka maksaa 665€. No totta kai noi kiina portit mitkä maksaa 70€ on halpoja, mut tekeekö niillä mitään; entiedä? Se on varma et Tial on hyvä.
-
Omaan projektiini ajattelin ostaa tollasen Precision Turbo PW46 hukkiksen.
http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=precision46mm
Vaikuttaa ihan pätevältä, onko kellään kokemusta?
-
Mulle tuli kans toi Tialin 38mm MVS portti. On myös oikeasti pieni kokoinen kuten kuvasta näkyy.
Aito Tialin on aina laadukas vaikka tosiaan kiinakopioitakin voi saada hyviä.
Kuvassa myös motornord kanki.
Minkä kokoinen V-pantalaippa tuossa 38:ssä on pohjassa? Sopiiko tuo suoraan vanhemman 44mm tilalle?
-
No onhan 290€ suht edukas hinta laatuportista, joka riittää kuitenki aika pitkälle. Vertaa hintaa siihen 60mm tialiin joka maksaa 665€.
No niimpä niin, mutta eipä ole kiinnostusta maksaa portista melkeen samaa mitä kelvollisesta laatuahtimesta.... ;D
Katotaan jos kiinalla pärjää, jossei niin ajellaan ilman porttia. :pomo:
-
No niimpä niin, mutta eipä ole kiinnostusta maksaa portista melkeen samaa mitä kelvollisesta laatuahtimesta.... ;D
Katotaan jos kiinalla pärjää, jossei niin ajellaan ilman porttia. :pomo:
Rohkia jätkä vetelee paljaalla.. Hukkaportti on kuitenkin se tärkein turbokoneen oheislaite. Senhän ei tarvi kuin kerran jumittaa niin pahimmillaan kone ja turbo menee uusix. Mun mielestä 300e ei oo liikaa hyvästä portista jos vierellä on vaikka 600e ahdin.
-
Bilteman portteja käyttävät, mikä on tuo kierre noissa kellon ilmanipoissa? R1/8 on lähimpänä mutta ei kierry kuin pari kierrosta eli ei ole se. Ei löytynyt kolmesta hydrauliikka/pultti/pneumatic liikkeistä :o
Ostin sitten tuollaiset R1/8 nipat ja katkaisen sen verta lyhyeksi että tiivistyvät vaikka on väärä jenga mutta.. jokin kiinakierre?
-
Oisko sun nipassa normaali kierre ja portissa NPT kartioituva, eli kapenee pohjalta.
-
Kokeiltiin normaalilla ja kartio R1/8 kumpikaan ei mennyt, kartio vielä huonommin ???
-
Rohkia jätkä vetelee paljaalla.. Hukkaportti on kuitenkin se tärkein turbokoneen oheislaite. Senhän ei tarvi kuin kerran jumittaa niin pahimmillaan kone ja turbo menee uusix. Mun mielestä 300e ei oo liikaa hyvästä portista jos vierellä on vaikka 600e ahdin.
Tästä kyllä samaa mieltä, nimim yhden vinokoneen kiinahukkisella särkenyt :D
No jos totta puhutaan niin munkin tapauksessa konerikolta oltaisiin vältytty kiinni ruostuneen hukkaportin tapauksessa, jos olisi ollut kunnollinen moottorinohjaus joka katkaisee pelin jos ahdot karkaa. Dieselissä tietysti hankalempaa, ainakin jos pumpussa piisaa hönkä. Mutta itse ajattelin silti vahingosta viisastumatta kokeilla uudestaan samalla kiinahukkiksella, muistaa vaan kokeilla että hukkaportti liikkuu talven seisonnan jälkeen ;)
-
Kokeiltiin normaalilla ja kartio R1/8 kumpikaan ei mennyt, kartio vielä huonommin ???
M10x1 ?
Tosin on jo niin lähellä, että pitäisi kiertyä..
-
M10x1 ?
Tosin on jo niin lähellä, että pitäisi kiertyä..
Ei mennyt sekään, kokeiltiin kyllä. Tuo on joku kiinan poikien ihme kierre tai sitten se on sorvattu jollain vääräksi..
-
Poraa pois ja tee uusi isompi kierre siihen jos ei kerran kierre selkiä ;)
-
Jaahas, R1/8 se ilmeisesti onkin, tuohon alempaan reikään sellainen nippa menee mainiosti mutta tuohon kellon päällä olevaan reikään ei kuin pari kierrosta.. varmaan joskus sorvattu tai jotain. Siinähän sillä ei ole sinänsä väliä pitääkö vai eikö eli antaa olla :)
Poraa pois ja tee uusi isompi kierre siihen jos ei kerran kierre selkiä ;)
Jep, näinhän se olisi paras tullut ;)
-
Kiinankopio Tialissa tosiaan se kalvon yläpuolisen nipan kierre on aika ahdas.. Mutta tiivistyypä ainakin! :)
Itselläni ei ainakaan 60mm kiinatialista ole mitään huonoa sanottavaa, hinta-laatu melko kohdallaan.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/th_05042010008.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/?action=view¤t=05042010008.jpg)
-
Porteissa on yleensä nipolle NPT -jengat, joka on eri kuin meikäläinen R-kierre. Sama homma myös kaikissa volvon käyttämissä putkikierteissä ja autohommissa aika yleisesti muutenkin. Noita R-kierteitä on sitten enempi kodin ja teollisuuden putkistoissa mut ei niinkään autoissa..
-
Porteissa on yleensä nipolle NPT -jengat, joka on eri kuin meikäläinen R-kierre. Sama homma myös kaikissa volvon käyttämissä putkikierteissä ja autohommissa aika yleisesti muutenkin. Noita R-kierteitä on sitten enempi kodin ja teollisuuden putkistoissa mut ei niinkään autoissa..
NPT kierre on kartio ja R kierre suora.
-
Omaan kikottimeen tulee ainakin aluksi 50mm kiina-hukkis.
Vaikuttaa kaikinpuolin asialliselta kun sitä kädessä pyörittelin..
-
Omaan kikottimeen tulee ainakin aluksi 50mm kiina-hukkis.
Vaikuttaa kaikinpuolin asialliselta kun sitä kädessä pyörittelin..
Testaa kuitenkin paineilmalla :o
-
Testaa kuitenkin paineilmalla :o
Juu täytyy testata joku päivä. :)
-
Juu täytyy testata joku päivä. :)
Koskas saat portin paikoilleen , ja vehkeet tulille ;)
-
Onko kukaan kokeillut vastapaine ohjausta hukka porttiin? Itse ajattelin kyseistä systeemiä kokeilla seuraavan laisella kokoon panolla 60mm kiina hukkis mihin saa ajettu paineen molemmille puolille kalvoa. Kalvon alapuolelle tuleva letku tulee normaalisti imusarjasta ja yläpuolelle otan imusarjasta erillisellä lähdöllä ja tämän letkun väliin laitan halppis bleeder venttiilin josta lähtee pätkä letkua ja ennen hukkaporttia laitan rautaputken letkunväliin missä on tällä hetkellä 1mm reikä. Elikkä kyseisen systeemin pitäisi tällöin toimia niin et mitä enemmän annan mennä ilmaa bleederin läpi niin sitä kovempi vastapaine on kalvon yläpuoleella ja tämän taas pitäisi nostaa ahtopainetta. Kysymyksiä herättää vain se että tarviiko systeemi takaiskuventtiilin tuohon bleederin letkuun ja kummallekko puolelle letkut kannattaa laittaa kaasuläppää. Kaiken järjen mukaan tällä systeemillä ahtopaineen ei pitäisi karata samalla tavalla kuin normaali bleederillä ja ehkä paineen nousu saattaisi olla tasaisempi.
-
^Pitäs toimia
-
Ei muuten toimi jos kalvon alapuolisen paineen ottaa imusarjasta. Pitää ottaa ennen kaasuläppää/läppiä.
-
Mulla on tommonen 60 mm kiinalainen kalvon molemmin puolin ohjauksella . Mulla menee kalvon alapuolelle paine painekotelosta ,
ja yläpuolelle painekotelolta paineensäätimen kautta :o Kaikki bleederit yms voi heittää hevon v-ttuun :-[
-
Mulla on tommonen 60 mm kiinalainen kalvon molemmin puolin ohjauksella . Mulla menee kalvon alapuolelle paine painekotelosta ,
ja yläpuolelle painekotelolta paineensäätimen kautta :o Kaikki bleederit yms voi heittää hevon v-ttuun :-[
Minkä lainen paineen säädin sulla on käytössä.
-
Ei muuten toimi jos kalvon alapuolisen paineen ottaa imusarjasta. Pitää ottaa ennen kaasuläppää/läppiä.
Tällä hetkellä mulla on käytössä vain kalvon alapuolinen paine joka on otettu imusarjasta kaasuläpän jälkeen ja tuntuu toimivan. Miksi ei muuten toimisi itse en näe muuta ero siinä kuin sen et kun kaasun nostaa niin silloin kalvon alapuolelle tulee myös alipaine jota se ei kyllä välttämättä tarvitse mut menee nyt kumminkin sekin sinne. Voiko kyseinen alipaine sitten rikkoa jotain.
-
Minkä lainen paineen säädin sulla on käytössä.
En ole varma miksi tuollaista kutsutaan "virallisesti" , olisiko tarkkuus paineensäädin ?
-
Tällä hetkellä mulla on käytössä vain kalvon alapuolinen paine joka on otettu imusarjasta kaasuläpän jälkeen ja tuntuu toimivan. Miksi ei muuten toimisi itse en näe muuta ero siinä kuin sen et kun kaasun nostaa niin silloin kalvon alapuolelle tulee myös alipaine jota se ei kyllä välttämättä tarvitse mut menee nyt kumminkin sekin sinne. Voiko kyseinen alipaine sitten rikkoa jotain.
Osakaasulla ajaessa voi olla imusarjassa painetta vaikka 0,8bar ja esiahtopaine jonka ahdin tekee 3bar, noin karrikoidesti ajatellen. Saa helpolla ylimäärästä lämpökuormaa moottorille ja ahtimelle. Torvet levällään ajossahan ei juuri eroa ole, mut ratapeleissä vähän huonosti saanut toimimaan imusarjanpaineella ohjaamalla...
-
Osakaasulla ajaessa voi olla imusarjassa painetta vaikka 0,8bar ja esiahtopaine jonka ahdin tekee 3bar, noin karrikoidesti ajatellen. Saa helpolla ylimäärästä lämpökuormaa moottorille ja ahtimelle. Torvet levällään ajossahan ei juuri eroa ole, mut ratapeleissä vähän huonosti saanut toimimaan imusarjanpaineella ohjaamalla...
No empä osannut tuota noin ajatelle nytkyn sitä rupee järjen kanssa miettimään niin noinhan se toimii. Tuo myös selittää sen minkä takia dumppi rupes radalla osakaasulla lirimään painetta luulin tosin sen olevan vain löysällä mut se ehkä johtuu just tuosta mitä selitit. Täytyy muuttaa tuo paine ohjaus ennen kaasuläppää oleviin lähtöihin. Kiitos vinkeistä 144.
-
Melko hyvin toimii siten, että suoraan kompurakotelosta ottaa painetiedon, jota sitten rajoitetaan rajapaineventtiilillä. Siinä toki sellainen pulma, että ahtopaine hieman muuttuu keliolosuhteiden mukaan, mutta tässä puhutaan 0,1bar heitoista. Elektronisella ohjaimella ei tätäkään ongelmaa ole, kun kompurakotelon painetta käytetään ainoastaan hukkaportin käyttövoimana, MAP-tietoon perustuva ohjaus sitten proportionaaliventtiilillä säätää itse portin liikkeitä.
-
Se mun säädin jolla säädetään kalvon yläpuolista painetta on tämmönen , mutta 0-4 bar
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/16012011-1.jpg)
Mulla ainakin toiminut moitteettomasti :-\
-
En ole varma miksi tuollaista kutsutaan "virallisesti" , olisiko tarkkuus paineensäädin ?
Tarkkuuspaineensäädin nimenomaan ja hintaa moisella yleisesti noin 100eur. Pneumatiikka-alan liikkeistä.
-
Tarkkuuspaineensäädin nimenomaan ja hintaa moisella yleisesti noin 100eur. Pneumatiikka-alan liikkeistä.
Taitaakin olla melkein auton kallein osa :o
-
Itsella oli samanlailla ohjaus kuin hyvonenju:lla ,paitsi mulla oli säätimenä kompuran letkupaineensäädin ;D
Hyvin pelasi,kunnes ruuvasin vanhingossa väärään suuntaan niin meni pahvi :idiot2:
-
Saakohan noihin kiinahukkiksiin varaosia, vai ostanko vaan toisen samanlaisen, ja jätän vanhan mahd. varaosiksi? Käsittääkseni HKS-kopio 50mm venttiilillä, kalvo rikki. En vaan heti nettikaupoista löytänytkään samannäköistä, pitää vielä etsiä.
-
Onko kalvosta kuvaa?
Jos ei esim kl-racingilta tai paikallisista tuning/virityspuljuista löydy neuvokkaammat ovat kääntyneet jopa teollisuus etran puoleen
-
Onko kalvosta kuvaa?
Jos ei esim kl-racingilta tai paikallisista tuning/virityspuljuista löydy neuvokkaammat ovat kääntyneet jopa teollisuus etran puoleen
Mää ymmärsin, että noihin feikkeihin ei oikeen saa varaosia, mutta tokihan muista soveltamalla vois keksiä. Mää nappaan kuvan, kunhan muistan ottaa kameran työpaikalta. Lomalla en sinne mene, ainakaan toista kertaa, kävin listan kiinnittämässä jo viikolla siellä :D Se on muuten melkeen tollanen: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=68&artnr=A1-7&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std (http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=68&artnr=A1-7&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std)
Tosin kirkkaalla kannella, ja sit siinä on kohollaan ne paikat HKS-kirjaimille. Jos ostaa jonkun suunnilleen samanlaisen, niin joudunkohan sen kiinnityslaipan vaihtamaan kans, vai istuisko venttiili siihen vanhaan samanlailla, jos mäihä käy? Lieneekö nuo venttiilit miten identtisiä keskenään? Jos ton kalvon jostain keksis, ni pääsis ehkä helpoimmalla.
-
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=339
Näyttääkö se sun kalvo yhtään noitten kaltaiselta?
-
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=339
Näyttääkö se sun kalvo yhtään noitten kaltaiselta?
Melkolailla, sen verta, kun kalvoa irrottamatta pystyi katteleen. Ei o tässä sisällä työkaluja enempää. Eiköhän tuo kokeilemisen arvoinen olisi, kiitti.
-
ei satu olemaan tän näköinen laite?
http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/PICT4422.jpg
-
ei satu olemaan tän näköinen laite?
http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/PICT4422.jpg
Ei o. On V-bandeilla, eikä oo jäähdytysrivoja. Ku oon googletellu, ni 50mm HKS-stylet kaikissa puljuissa on just tota. 60mm on sit samannäköinen osapuilleen. Niissäkin on varmaan aika sama tuo yläpuoli, missä kalvo on. Mittasin venttiilin halkaisijan kuitenkin, etten puhu ihan lööperiä :D
-
Se mun säädin jolla säädetään kalvon yläpuolista painetta on tämmönen , mutta 0-4 bar
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/16012011-1.jpg)
Mulla ainakin toiminut moitteettomasti :-\
Herätetään vanha aihe
Onko multa mennyt jotain ohi, mulla on bilteman hukka joka ohjataan alapuolelta paineputkesta ja yläpuolelta tollaisella kompuran painerajoitinruuvilla, yläpuoli myöskin paineputkeesta. Ja ei toimi edes huonosti, ilman yläpuolen vastapainetta ahtaa sen 0.4-0.6 "puuromaisesti"
Vastapaineella taas ahdot nousee nopeasti mutta karkaa, virtaus mulla on siinä säätimessä paineputki hukkaportille
Kokoonpano turbo vinokone
-
moro! onko kokemuksia tämmösestä hukkaportista?
http://www.ahtoja.com/product/470/turbosmart-pro-gate-40mm-style
toki kiinalainen on mutta oisko kellään ihan käytännön kokemuksia samanlaisesta :)
-
Hukkaportti asia on helppo. Aito Tial. Piste.
-
Aito Tialin 46 mm:n hukkaportti on osoittautunut erinomaiseksi tuotteeksi.
Ollut käytössä reilun 7 vuotta.
Aito Tialin Dump venttiili ollut myös hyvä.
Sekin ollut reilun 7 vuotta käytössä.
-
Paljo Eikka sulla käytössä ahtopainetta noilla?
Maksimi ollut 2,1 bar.
-
itsellä tuossa deekussa 2x 38mm kopio tialia eikä oo mitään ongelmaa ja vastapaine ohjauksella ajetaan
-
Monta vuotta käytössä ollut 50mm Bilteman myymä HKS-kopio jatkanee ensikin kesänä elämäänsä englantilaisessa. Tähän mennessä säädettävyys on ollut hyvä alle 1bar alkaen 2,6bariin asti. Paine ehkä 0,1bar sisään samoissa niin lämpimänä kuin kuumanakin.
Muissa laitteissa on tullut käytettyä V-band-kiinnitteisiä kiinalaisia portteja, eikä niiden kanssa ole ollut omassa käytössä mitään selviä ongelmia kuin satunnainen pantojen löystyminen. Mutta eihän nää olekaan kuin käyttöautoja :P
-
Heitetääs tänne kyssäriä noista Kinugawan hukkaporteista, tarkennettuna tommosen Kinugawan 19T:n hukkiksesta.
Eli omaan ysiin tuli tuommonen ahdin päiviteltyä, 1.0 bar jousella (keltanen) ja näin alkuun heitin hukkiksen tangon säädöt arviolta. Ahtoja sellanen 0.5 bar nyt.
Mutta vaikka kuinka koittaa tangosta venkslailla niin ei tuo juur miksikään muutu. Saan sellasen 0.4 - 0.55 välille säädeltyä ahdot.
Oliko näissä Kinugawan jousissa tosiaankin nin että ilmotettu reilusti yläkanttiin ja mikäli haluan enempi ahtoja niin on hommattava jäykempää jousta vai jääkö multa nyt jotain tajuamatta?
Olis vaan hyvä pystyä nostamaan ne ahdot sinne liki kiloon kun tätä aletaan säätelemään toivon mukaan kuun lopulla...
-
Mistä saa halvimalla nykyään aidon tial 38mm portin ? Riittääkö noin 400-500hp tuntumilla :idiot2:
-
Mistä saa halvimalla nykyään aidon tial 38mm portin ? Riittääkö noin 400-500hp tuntumilla :idiot2:
Hukkaportin riittoisuus riippuu vähän pakosarjan kollektorin rakenteesta miten kaasu saadaan ohjattua portille, sekä se että minkä kokoinen ahtimen pakopuoli on suhteessa tehoihin ja moottoriin. Sanoisin kummiskin näin perstuntumalla että tuo 38 piisaa.
-
Heitetääs tänne kyssäriä noista Kinugawan hukkaporteista, tarkennettuna tommosen Kinugawan 19T:n hukkiksesta.
Eli omaan ysiin tuli tuommonen ahdin päiviteltyä, 1.0 bar jousella (keltanen) ja näin alkuun heitin hukkiksen tangon säädöt arviolta. Ahtoja sellanen 0.5 bar nyt.
Mutta vaikka kuinka koittaa tangosta venkslailla niin ei tuo juur miksikään muutu. Saan sellasen 0.4 - 0.55 välille säädeltyä ahdot.
Oliko näissä Kinugawan jousissa tosiaankin nin että ilmotettu reilusti yläkanttiin ja mikäli haluan enempi ahtoja niin on hommattava jäykempää jousta vai jääkö multa nyt jotain tajuamatta?
Olis vaan hyvä pystyä nostamaan ne ahdot sinne liki kiloon kun tätä aletaan säätelemään toivon mukaan kuun lopulla...
X ajankohdan jälkeen nuo kinugawan jouset on ilmotettu sillai, että paine on se, jolla portti on täysin selällään auki. Jos taas tahdot määrittää jousen sen mukaan, mitä se tekisi ahtoja, voit kertoa jousen jäykkyyden karkeasti kahdella. Kätevää sinänsä...
-
Challilta ajattelin tuon 1.5 bar jousen lunastaa. Eiköhän sillä pärjäile...
-
Mulla tulee pakosarjasta 40mm putki johon tulee hukkis kiinni.
Mitä olette mieltä riittäisikö hukkaportiksi Tialin MV-S 38mm hukkis, siihen saa valmiina jousia siten ettei tarvii kikkailla minkään ahtopaineen ohjauksen kanssa.
Lisäksi kyseinen 38mm portti maksaa vain 329€ eli on aika halpa ns. merkkihukkaportiksi.
-
Yleensä hukkaportti mitoitetaan ihan muilla perusteilla ja hukkikselle menevä putki sitten sen hukkiksen koon mukaan.. noh, onkos toi 40mm sisä- vai ulkohalkasija?
Vaatii se hukkaportti joka tapauksessa jonkun ohjauksen, ei se pelkällä jousella toimi. Ja jousia saa vaikka Etrasta eri kokosia, ei sen jousen tarvi olla "special made only for tial wastegates" ja hinta sen mukaisesti.
Nämäkin ois voinu kysyä jo olemassaolevassa hukkaporttikeskustelussa.
-
Yleensä hukkaportti mitoitetaan ihan muilla perusteilla ja hukkikselle menevä putki sitten sen hukkiksen koon mukaan.. noh, onkos toi 40mm sisä- vai ulkohalkasija?
Vaatii se hukkaportti joka tapauksessa jonkun ohjauksen, ei se pelkällä jousella toimi. Ja jousia saa vaikka Etrasta eri kokosia, ei sen jousen tarvi olla "special made only for tial wastegates" ja hinta sen mukaisesti.
Nämäkin ois voinu kysyä jo olemassaolevassa hukkaporttikeskustelussa.
Missä on hukkaporttikeskustelu?
Tuo 40mm on ulkohalkaisija ilmeisestikkin.
Eikä se hukkaportti vaadi kun alipaineletkun imusarjasta, ei siihen muita ohjauksia vaadita, ja nuo tialin jouset tulee portin mukana.
Haluan investoida porttiin vähän enemmän koska jos se jumittaa niin sitten ollaan kusessa...
-
Aika monta +600hp laitetta tiedän tässä lähiympäristössä jossa on menestyksellä ollut jo vuosia käytössä ihan tuollainen Bilteman 64,90e HKS-kopio. Venttiili siitä ilmeisesti kannattaa heti uudekseltaan läpätä että varmasti pitää.
-
TÄSSÄ ON HUKKAPORTTIKESKUSTELU (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=555.0)
Vastapaineohjaus on ihan toimiva asia.
-
Onkohan Tialin MV-S 38mm hukkis riittävän iso mun kokoonpanoon.
Perusteena b21 turbo, holset super hx40, portattu kansi ja jyrkempi nokka, kierrosluvun rajoitin siellä 7000rpm tuntumassa.
Mulla on bilteman hukkis, jonka olen läpännyt mutta ajattelin myydä sen pois ja hankkia fyysiseltä kooltaan pienemmän "merkkihukkaportin" ihan varmuuden vuoksi.
Tialiin saa suoraan 24psi jousikombinaation, jolloin ei tarvitse muuta kuin huukata alipaineletku hukkaportille, jolloin säästyy ahtopaineen ulkoiselta säädöltä ja näin ollen myös boost creepiltä.
Ajattelin myöskin laittaa dumb tuben suoraan downpipeen kiinni semmoisella jousto-osalla, jolloin ei pääse halkeileman hukkaportin runko.
-
Hyvä valinta se tiali on, laipat kiristysklemmarit ja jouset tulee mukana ainakin mvr mallissa.
Pieni jousto auttaa myös hukkaportin paikoilleen asennuksessa jos on ahtaassa paikassa, ei tullut ite laitettua mutta suunnitelmissa on se tuonne lisätä.
Mutta kyllähän sää nyt ahtopaineen ohjauksen tarviit vai meinaatko vaan jousta vasten ajaa. Taitaa olla myös tossa pienemmässä mvs mallissa vesijäähdytys niin se luonnollisesti kannattaa ottaa käyttöön kun sellaiseen on mahdollisuus. Itellä käytössä mvr 44 ja maxxecun kautta sähkösolenoidilla ohjataan painetta venttiilille
Tässä samassa kuvassa näät ton yhden hukkaportin asennuksen twin scrolli sarjalla ja ahtimella kun oot sitä aikaisemmin täällä kysellyt eli putket portille asti erillään ja sit yhteen. Toimii
Edit: ja vaikka tämäkin toimii hyvin ja on jollakin tasolla idealtaan hyvä niin tuo virtauksen suuntaus kannattaa toteuttaa vielä paremmin porttiin päin toisin kun tässä mun kokoonpanossa
(https://i.ibb.co/njmvYhC/IMG-20210109-201916.jpg) (https://ibb.co/njmvYhC)