Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: miksu01 - 15.06.2011, 14:02:31

Otsikko: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: miksu01 - 15.06.2011, 14:02:31
Tää voi olla jonku mielestä tyhmä kysymys mut kysympä nyt kuitenkin!  :idiot2:

Elikkä olis tarkotus nostaa ahtopainetta, Koneenani on B21AT ja en tiedä paljonko on ahtoa vakiona (arvio n 0.5 bar), mutta tarkotus olisi nostaa 1 bar:iin. joten kysymys kuuluu että kumpaan suuntaan sitä ruuvia väännetään.. mun järjen mukaan auki päin eli vasta päivään! ja tärkeämpi on että kuinka paljon sitä pitää ruuvata että saa 1 bar ahdot.. noin suurinpirtein, jos joku osaa vaikka kertoa että montako kierrosta sitä ruuvataan, ei välltämättä tarvii olla tasan 1 bar kunhan on lähellä eli 0.9-1.2 bar:ia..

Kiitos!
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: JuHaU - 15.06.2011, 14:29:17
Tankoa lyhentämällä ahtopaine nousee ja tantoa pidentämällä ahtopaine laskee.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: miksu01 - 16.06.2011, 06:53:37
Tankoa lyhentämällä ahtopaine nousee ja tantoa pidentämällä ahtopaine laskee.

Kuinka paljon sitä lyhentää et se nousee sihen 1 bar:iin?
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: (Miksu) - 16.06.2011, 07:04:45
Kuinka paljon sitä lyhentää et se nousee sihen 1 bar:iin?

En tiedä, mutta oma veikkaukseni on se, että sen verran vähän, että voi mennä vahingossa ylikin reilusti.
Painemittarithan ei mahdottomia maksa, joten olisi koneelle turvallisempaa mitata mistä lähdetään ja mihin päädytään...  jos joku on jo joskus ennemmin sitä vähän sitä ruuvannut?
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: JuHaU - 16.06.2011, 09:58:43
Kuinka paljon sitä lyhentää et se nousee sihen 1 bar:iin?

Kierros kerrallaa koittaa varovasti.

Seosmittari olisi hyvä kaveri koko ajan.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: miksu01 - 16.06.2011, 15:43:13
En tiedä, mutta oma veikkaukseni on se, että sen verran vähän, että voi mennä vahingossa ylikin reilusti.
Painemittarithan ei mahdottomia maksa, joten olisi koneelle turvallisempaa mitata mistä lähdetään ja mihin päädytään...  jos joku on jo joskus ennemmin sitä vähän sitä ruuvannut?

Joo täytyy hankkia se mittari jostain!
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: Hannu_264 - 20.06.2011, 13:08:50
Tangon lyhentäminen vaikuttaa sitten myös siihen miten paljon hukkaportti aukeaa, eli jos ahdot eivät pysy säädetyssä kierroksilla niin hukkaportin läppä ei aukea riittävästi...

Säädettävä hukkaportinkello tai valmis 1,2 bar kello olisi mielestäni parempi vaihtoehto ahtojen nostamiseen.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: skebazu - 20.06.2011, 17:24:46
ei kai sitä kannata mennä tankoon koskemaan  :o miksei kukaan ole vielä ehdottanut bleed venttiiliä  ::) niin ja ahtomittari kannattaa aina olla kun säätää
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: jaippi - 20.06.2011, 19:43:26
Omat suosikit:
Jäykempi kello tai lisäjousi alkuperäisen kellon rinnalle.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: flektinelonen - 20.06.2011, 20:03:09
Joskus ennemuinoin oli asiaa, että T03:sta ruuvattaessa tankoa ahto nousee 0,03bar/kierros. Tosin kyllähän siihen vaikuttaa pakoputken virtaus ja esim. välijäähdyttimen virtaus.

Kestääkö B21AT vakio kaasuttimella ahdon noston 1.0bar, tuskin. Hyvä välijäähy + vesi/metskuruisku, niin ainakin lämpökuormaa tulee vähemmän.

Ilman välijäähdytintä esim. vanha Saab B-moottori (99 turbo, 8v/k-jet 145hv@0,7bar) varustettuna ahtimen imupuolelle ruuttaavalla vesiruiskulla kesti ahtojen noston 1.2bariin nakuttamatta.
Eri asia on, jos vesi/metsku loppuu kesken...
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: miksu01 - 20.06.2011, 23:39:21
Joskus ennemuinoin oli asiaa, että T03:sta ruuvattaessa tankoa ahto nousee 0,03bar/kierros. Tosin kyllähän siihen vaikuttaa pakoputken virtaus ja esim. välijäähdyttimen virtaus.

Kestääkö B21AT vakio kaasuttimella ahdon noston 1.0bar, tuskin. Hyvä välijäähy + vesi/metskuruisku, niin ainakin lämpökuormaa tulee vähemmän.

Ilman välijäähdytintä esim. vanha Saab B-moottori (99 turbo, 8v/k-jet 145hv@0,7bar) varustettuna ahtimen imupuolelle ruuttaavalla vesiruiskulla kesti ahtojen noston 1.2bariin nakuttamatta.
Eri asia on, jos vesi/metsku loppuu kesken...

Kaasaria modifioidaan hiukan! ainakin täällä forumilla olen saanut sellaista tietoa että kestää ton 1 bar:in! no olis nyt hakusessa isompi turbo ni ei tarvii tota vakiota niin paljon säädellä!
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: flektinelonen - 20.06.2011, 23:59:02
Ole varovainen. Ilman välijäähdytintä rikot moottorin. Jos jotain ensiapua tarvitset siihen, niin rakentele itse sellainen turbon imupuolelle ruiskuttava vesi/metsku-ruutta.

Ilman välijäähdytintä ei siis todellakaan kestä 1bar ahtoa, eikä välttämättä orkkis 240/740/940-välijäähdyttimen kanssakaan. Kannattaa kääntää varovasti lisää painetta ensiksi.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: miksu01 - 21.06.2011, 06:58:10
Ole varovainen. Ilman välijäähdytintä rikot moottorin. Jos jotain ensiapua tarvitset siihen, niin rakentele itse sellainen turbon imupuolelle ruiskuttava vesi/metsku-ruutta.

Ilman välijäähdytintä ei siis todellakaan kestä 1bar ahtoa, eikä välttämättä orkkis 240/740/940-välijäähdyttimen kanssakaan. Kannattaa kääntää varovasti lisää painetta ensiksi.

Paikalle tulossa mersu sprinterin välijäähdytin :D
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: hyvoneju - 21.06.2011, 07:47:43
Kyllähän sen tangon lyhentämisen vaikutuksen voi testatakin paineílmalla , kunhan on vaan kunnollinen , ja luotettava letkupaineen säädin  :-[

Se on sitten toinen asia kuinka pitkälle integroidun portin kapasiteetti riittää , eli tiputtaako tarpeeksi nopeasti ahdot  :'(
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: kowalski - 21.06.2011, 19:21:23
Mulla oli modatulla römberillä 1.5bar ahtoja 700srj. vakio välijäähyllä. Ensin halkosarjalla ja T03 ilman koko hukkista 1.2bar ja kiina T3/4 ahtimella ilman hukkista 1.5bar. Ja kesti hyvin useita tuhansia kilometrejä. En kuitenkaan suosittele yrittämään ilman soossi mittaria.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: [Max] - 24.06.2011, 14:46:55
http://www.x40fin.com/index.php?topic=2471.330

Täällä keskustelua säätimistä
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: vellu_volvo - 28.01.2015, 08:58:47
Nostellaas vanhaa ylöspäin.. Onko ehdotuksia, tai tietämystä kellään, että millasia voimia hukkaportin kellolle vakio garretissa tulee esim. 0,5bar paineella? Täytys etsiä lisäjousi vakiokellon rinnalle, mutta vähän mietinässä että tulisko sen olla 0,5 vai 5kg vai siltä väliltä..?  :idiot2: Painetta ois kiva saada 0,8-1,0bar, kun nykyinen pikkaa vaan sen mitä jousikuulalla tarjoaa ja sitten tippuu kierroksilla 0,3bar.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: 8-pätkä - 28.01.2015, 17:51:40
Aika hyvän suunnan saat kun otat kellon irti ja kokeilet käsin minkälainen vastus siinä alun alkaen on. Itselle kun joskus laitoin lisäjousen kellon rinnalle niin tein kiinnityksen kellon tankoon sakkelilla joten esijännitys oli säädettävissä sopivaksi. Ei tosin tarvinnut säädellä kun osui riittävän lähelle kerrasta ja loput sitten ruuvilla kohdalleen.

Eli ihan rennosti näppituntumalla vaikka jostain lajitelmasta katselemaan sopivaa jousta ja jos tuntuu epävarmalta niin aloittaa vaikka mieluummin liian löysällä kuin jäykällä. Kannattaa ottaa vaikka ruuvi pois välistä siksi aikaa kun hakee kelloon sopivaa peruspainetta. Kilon tavoitteeseen riittänee esimerkiksi 0,5-0,6bar peruspaine ihan mainiosti. Toki mitä lähemmäs tavoitetta sen saa niin aina parempi.
Otsikko: Vs: ahtopaineen säätö
Kirjoitti: volgaman - 06.08.2017, 20:01:39
Mitenkä tommonen tupla ohjattu hukkis pitäs oikee kytkee ja millasellla ruuvilla. Kysees siis integroituhukkis. Tanko varmaan säädetään siten että läppällä on kunnollinen liikerata ja sitte ruuvilla loput. Oonko ihan mettässä, tarkotus saada 1.5 baar tommoseen turbobandit tb58 ahtimee