Elekma  Autoracing

Hukkaportin ohjaus

  • 20 Vastauksia
  • 16661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin ohjaus
« Vastaus #15 : 19.07.2017, 16:55:35 »
Jaettu kollektori ja siitä virtaussuunta huomioiden lähdöt molemmista puolikkaista saman kokoisella putkella kuin pakosarja, olikohan 42... tuubiputkea päältä. En nyt näillä tiedonsiirtovälineillä ja taidoilla saa liitettyä kuvaa, wotsuppina saan kuvan laitettua jollekin joka voi liittä kuvan tähän. Siitä vois tietäjät ja velhot sitten esittää näkemyksiä jotta virtaako vai ei. Meillä kuitenkin koitettu tehdä sen mukaan jotta portti saisi riittävästi pakokaasuja toimiakseen...

Mutta poika sanoi just menevänsä irroittamaan porttia ja alkaa herkistelemään sitä. Rosessi etenee ja tarkoitus olis päästä penkkiin tekemään säätöjä mahdollisiman pian.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin ohjaus
« Vastaus #16 : 20.07.2017, 22:12:23 »
Ootteko miten havainnoineet pakopaineiden vähyyttä suhteessa ahtopaineisiin ja sen vaikutusta portin ohjaukseen? Tässä koneessa kun ahdot tärähtää ahtorajalle 1.5 bar niin pakopaineet n.0.7-0.8 eli selkeästi alle. Keskustelu ammagurun kanssa selkeytti tilannetta ;) ongelman tiimoilta

Kokeiltiin vastapaineohjausta kalvon päälle niin meni huonommaksi, paineiden nousu sellainen kuminauhamainen alempaa ja muutenkin epälooginen.

Huomenna vedetään screampipe suoraan tonttiin, nyt se menee downpipeen. Uskoisin että tämän pitäisi auttaa tilannetta. Jos ei tästä tokene niin sitten pitänee hitsata portti suoraan pakopesään, siitä vimeistään pitäisi alkaa tottelemaan paineen rajausta kun otetaan kaasua pois pakopesän kehältä.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Hukkaportin ohjaus
« Vastaus #17 : 20.07.2017, 23:47:00 »
Minkälainen rajapaineventtili käytössä? mikäli joku boost tee tai vastaava kaupallinen kötöstys niin heitä se ensimmäisenä järveen. Tämän jälkeen kokeilemaan että pysyykö ahdot kontrollissa suoralla ohjauksella kalvon alle.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin ohjaus
« Vastaus #18 : 21.07.2017, 08:55:22 »
Wilkersonin venttiili, ei mitään muuta epäilyttävää kuin se bööteman portti :) Vastaavalla venttiilillä ohjattu porttia monissa projekteissaja, se kyllä toimii loogisesti. suoralla ohjauksella herääminen hitaampaa, sitten kun alkaa peuhata niin ei mitään eroa.

Voishan tietysti kokeilla säätää korkeammat paineet että mitä silloin tapahtuu, mappi ei ymmärrä kuin siihen 1.5bar mutta voishan sitä kartoilla ajaa. Ja kokoajan on mietitty että ajetaan tätä pikkupaineilla.

No, kokeilut jatkuu. Tänään heitetään konepelti nurkkaan, käännetään portista lähtö ylöspäin niin että tuulilasista näkee tapahtumat. Tehdään portin mäntään "lipputanko" joka tulee kalvorasian keskireiästä ulos, siitä nähdään että millälailla venttiili liikkuu. Pistetään vielä goporo kuvaamaan koko tapahtuma jotta voi ruudulta tutkia rauhassa koko tapahtuman.

Pitäisi olla repullinen jousia että pystyisi kokeilemaan millä toimii parhaiten, samalla saisi koitettua pakopaineella ohjausta että miten se toimisi tässä tapauksessa.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin ohjaus
« Vastaus #19 : 22.07.2017, 10:35:16 »
Eilisen saldoa.

- portin poisto suoraan taivaalle ja ajelua ilman konepeltiä jotta näkee ja kuulee portin toiminnan.

- portti sorviin ja tehtiin 9mm lisää avautumaa venttiilille, ja supralla lisää jouhevuutta kaasunvirtaukselle. Muuan turbohommia ammatikseen tekevän kaiffarin mukaan välttämätön toimenpide bilteman portin kanssa, sanoi että hinta/laatu/toimintavarmuus hyvä kun tämän toimenpiteen tekee.

Em. muutokset ehkä aavistuksen auttoivat mutta edelleen kierrätettäessä 5500-6000rpm ahdot lähtee nousemaan vaikka portti on kokonaan auki. Boost cut rajaa ei olla nostettu siitä 1.5 bar eikä kuulemma nosteta. Jos ei vedätä ylemmäs niin portti toimii ja rajaa ahtoja niinkuin pitääkin, reagoi wilkersonin säätöön. Muuta ei keksi kuin matalista pakopaineista johtuen portille ei mene tarpeeksi evästä suuremmilla kierroksilla, vaikka lähdot kollektorista pitäisi olla sellaiset että kaasujen saanti pitäisi olla riittävä.

Tapellan nyt kun on aloitettu, kohta lähdetään muuttamaan portin paikka suoraan pakopesään. jos ei tällä muutoksella tokene niin sitten pitää miettiä josko tilanne korjaantuu portin vaihdolla. ei oikein mene jakeluun jotta miksi muilla tuntuu toimivan suoraan paketista kaikinpuolin täydellisesti?
« Viimeksi muokattu: 22.07.2017, 10:52:11 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin ohjaus
« Vastaus #20 : 24.07.2017, 07:53:06 »
Tilanne jollakin tavalla hallinnassa, nyt tällä voi jo vähän ajaa....tulevaisuudessa vielä pikku muokkaus niin kyllä tästä hyvän saa

 

Elekma  Autoracing