Elekma  Autoracing

B6304S1 turboahtim(i)en valintaa

  • 10 Vastauksia
  • 6932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« : 17.02.2011, 10:26:06 »
Eli S90 alkaa vaatimaan ahdinta, ja pitäisi päättää mitä sinne laitetaan ja laitetaanko yksi vai kaksi.

Kone kestää ymmärtääkseni kiertokankien puolesta kasassa noin 350-400hv/550-600Nm välimaastossa, ja koska en jaksaisi purkaa timmiä konetta jossa reippaat puristukset eikä vie mainittavasti öljyä, niin ei vaihdeta kiertokankia tai muitakaan sisuskaluja. Eli tämä on yksi valintakriteeri.

Toinen on, että modi pitäisi saada piiloitettua katsurilta, eli ei mitään HX60 ahtimia senkään puolesta.

Ja kolmas että kone on todella käyttöystävällinen ja LAAAAAAAJA teho+vääntöalue, eli EI varttimaileria.

Helpoin olisi varmasti ottaa 272hv T6 koneesta ahtimet, tosin näillä ei ole näkynyt yli 320hv penkkilappuja, vai onko, 600Nm joka näistä irronnee on enemmän kuin tarpeeksi. Ahtimet ovat kai tyypiltään Mitsubishi TD03HL-12C?

Toinen vaihtoehto olisi sitten uudemman T6 koneen ahdin, eli 285/304hv version, tästä ahtimesta ei varman tietoa, mutta jostain luin että saattaisi olla KKK K16 ahdin (kuullostaa hiton pieneltä), riittävyys kuulemma ei paljoa tuon 304hv yli, ja toiminta jopa huonompaa vääntö ja tehokäyrältään kun noissa vanhemmissa, eli ei taida olla järkeä? Saati sitten että tämän pakosarjan joutuisi modaamaan jotta sopii S90 kutoseen, kun 272hv koneen sopivat heittämällä kanteen kiinni.

Kolmas vaihtoehto olisi esim. 272hv T6 pakosarjat ja niihin vaikka 13C ahtimet tai 12C:tä pykälää isommat, tosin tulee kalliimmaksi kun ostaa heti T6 ahtimet, ja herääminen huonompaa kun kaksi edellistä kombinaatiota.

Neljäs vaihtoehto olisi sitten hyllyssä makaava 65/60mm siivillä oleva kiina-ahdin, joka on aivan tuliterä T3 laipalla, tosin tähän tarvitsisi tehdä/teetättää pakosarja, ja sen halkeaminen pelottaa, kun autolla saattaa tulla välillä mittariin kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa, tai jopa viikoissa jos lähtee pitkälle reissulle. Ja tämä ahdin tuskin heräisi kauhean mukavasti, eli olisi vähän "varttimaileri" fiilis ja käytännön suorituskyky tuskin olisi yhtä hyvä kun edellämainituin ahtimin.

Eli kertokaas rohkeasti mielipiteitä ja ideoita, oman pääni olen raapinut tällä asialla jo puhki. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #1 : 17.02.2011, 11:00:46 »
Toinen on, että modi pitäisi saada piiloitettua katsurilta, eli ei mitään HX60 ahtimia senkään puolesta.

Miten meinasit pienemmän ahtimen piilottaa katsurilta?
144-70

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #2 : 17.02.2011, 11:05:11 »
Miten meinasit pienemmän ahtimen piilottaa katsurilta?

Kiintoavaimella?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #3 : 17.02.2011, 14:12:37 »
Miten meinasit pienemmän ahtimen piilottaa katsurilta?
Takavetokutos konehuoneessa on pakosarjan päällä sellainen 60x15x15cm suojapelti yläpuolella, joka peittää ylöspäin näkyvyyden kokonaan pakosarjojen (ja pienien ahtimien osalta) ja alapuolelle saa kätevästi väsättyä suojapellin sinnekkin, ja ahto/imuilma letkut jätetään katsastuksen ajaksi pois. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #4 : 17.02.2011, 15:44:44 »
Jaa sä piilotat sen. ::)
144-70

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #5 : 17.02.2011, 17:58:48 »
Mites ois 2x 12t, siis tuommoinen jota käytetään s/v40 matalapaineturreissa. Kaksi taipuis just sopivasti maksimissaan tuon 400hp, niitä löytyy halvalla kaikenlisäksi...
Malli vissiin siis TD04HL-12t?

Noita kannattaa huhuilla esim. x40fin sivustolta/ samppasportillakin niitä lienee läjä.
raw d

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #6 : 18.02.2011, 13:43:10 »
Vois olla ihan jees tuo 2x12T, niissä vissiin isompi pakopesä kun noissa T6 ahtimissa, eli riittänevät astetta pidemmälle.

Tosin, T6 pakosarjathan ovat luullakseni 1osaiset, ja 12T ahdin on 2osaisella pakopesäll, joten hommiin joutuis, tässä olis melkein ilmainen jopa :D
http://www.x40fin.com/index.php?topic=11144.0

Ja tuossa tuo halkeama tuskin haittaisi, kun on väliseinässä, JOS ei pakopesä ole ulospäin halki... tosin on sitä ennenkin korjattu valupakosarjoja hitsaamalla ihan onnistuneesti. :)

Kiitoksia vinkistä!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #7 : 18.02.2011, 19:47:22 »
Lainaus
Vois olla ihan jees tuo 2x12T, niissä vissiin isompi pakopesä kun noissa T6 ahtimissa, eli riittänevät astetta pidemmälle.
Joo,
on isompi pakopesä ja vois tosiaan toimia hienosti sun combossa. Nuo tosiaan on liki ilmaisia, moni 12t omistaja vaihtaa tilalle 14t:n joten tarjontaa löytyy...
Yli 100€/kpl ei kannata maksaa jollei nyt liki uusia ole...
raw d

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #8 : 18.02.2011, 20:15:11 »
Ja tuossa tuo halkeama tuskin haittaisi, kun on väliseinässä, JOS ei pakopesä ole ulospäin halki... tosin on sitä ennenkin korjattu valupakosarjoja hitsaamalla ihan onnistuneesti. :)

Vaparin pakosatseja korjattu hitsaamalla onnistuneesti. Hitsaus, hehkutus(jännityksen poisto) ja laippojen oikominen.
Turbo pakosarjoista palanut hiili pois. Tämmöisen pakosarjan voi heittää sulaan rautaan ja se vaan kelluu! Ei voi hitsata vaikka insinöörin mukaan palanut rauta "lähenee terästä"
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #9 : 26.02.2011, 18:49:42 »
Mites ois 2x 12t, siis tuommoinen jota käytetään s/v40 matalapaineturreissa. Kaksi taipuis just sopivasti maksimissaan tuon 400hp, niitä löytyy halvalla kaikenlisäksi...
Malli vissiin siis TD04HL-12t?

Noita kannattaa huhuilla esim. x40fin sivustolta/ samppasportillakin niitä lienee läjä.

Miksi niistä ahtimista pitäisi maksaa 580e kun niitä saa uusia samanlaisia 550e vaikka tuolta
Holset siellä lukee..

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: B6304S1 turboahtim(i)en valintaa
« Vastaus #10 : 27.02.2011, 13:13:52 »
Ja tuossa tuo halkeama tuskin haittaisi, kun on väliseinässä, JOS ei pakopesä ole ulospäin halki... tosin on sitä ennenkin korjattu valupakosarjoja hitsaamalla ihan onnistuneesti. :)

Jos pakopesä on jostain halki, se tulee halkeemaan varmasti lisää, myös ulospäin.

Mites, eikös toisessa topicissa ollu juttua ettei valupakosarja halkea?  :juhau:

EDIT:

Pakosarjaksi E36 bimmerin 24v M50/52 koneen VALUpakosarjaa, TAI B6304T koneen pakosarjaa, valu siksi ettei ainakaan halkea/hajoa.

Meinaatko että valurautainen pakosarja ei halkea, varsinkaan turbokäytössä?  ::)

Kestää ainakin paremmin kun nuo hitsatut tekeleet jotka halkeavat alle 10tkm, ei ole ainakaan 276tkm ajetuissa orkkispakosarjoissa halkeamia, eikä pitäis tulla hyvin suunniteltuihin pakosarjoihin. :)



Vaparin pakosatseja korjattu hitsaamalla onnistuneesti. Hitsaus, hehkutus(jännityksen poisto) ja laippojen oikominen.
Turbo pakosarjoista palanut hiili pois. Tämmöisen pakosarjan voi heittää sulaan rautaan ja se vaan kelluu! Ei voi hitsata vaikka insinöörin mukaan palanut rauta "lähenee terästä"

Itsellä on tallissa -83 760:sen B23ET:stä peräsin oleva valupakosarja, siis Turbomoottorin pakosarja joka on hitsattu halkeemien osalta.  :juhau: Sillä hitsatulla pakosarjalla ajettiin useampi tuhat kilometriä ennenkuin se sai väistyä peltisarjan tieltä.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2011, 13:17:57 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

RallyBaron  Samppasport