Autodiagnoosi  Carcom Oy

Öljynjäähdytin b230fk moottoriin

  • 3 Vastauksia
  • 5342 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
« : 10.03.2011, 18:41:30 »
Tarkoitus laittaa öljynjäähdytin autoon.
Jäähdytin on b200et moottorin alkuperäinen ja tulee b230fk moottoriin jossa vesijäähdytetty öljynsuodattimen siirtojalka.
Eli miten toteutan tämän?
Laitanko b200et moottorista öljynsuodattimen ja lohkon väliin tulevan öljynjäähdyttimenlähdön siirtojalan ja suodattimen väliin?
Vai mitä jos laitan jäähdyttimen turbon öljyntuloletkun väliin, tuleeko öljyä vielä riittävällä paineella turbolle?
Onko muita toimivia vaihtoehtoja?
Turboksi tulee hx40 ja peltipakosarja mallia eteen ylös.
Onko kokemuksia nouseeko öljynlämpö liian korkeaksi, jos jättää jäähdyttimen kokonaan pois ja luottaa pelkkään vesijäähdytettyyn siirtojalkaan?
Toki öljynlämpömittari täytyy asentaa lämpöjen tarkkailua varten.
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
« Vastaus #1 : 10.03.2011, 23:51:11 »
Mulla vesijäähy omassa 2,5L 16v vinokoneessa, ahdin tottakai on, ja ihan hyvin se yksinään näyttäisi riittävän, ellei meinaa täyttä tehoreserviä huudattaa puolta minuuttia pidempään (=ei tässä tapauksessa onnistu edes autobahnilla ilman että joku kuolee).

Eli vastaus on että HX40 kokoiselle ahtimelle riittää kyllä vesijäähy normaaleissa tapauksissa, tuskin paljoa yli 400hv sillä saat 8v koneesta irti ellei ole HX40Super?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
« Vastaus #2 : 11.03.2011, 06:24:02 »
Mulla on 940 -95 ko koneella ja siinä on öljyn jäähdytin. Tosin joku suunnittelun kukkanen siinä on kun öljyn vaihdon yhteydessä suodattimen kun irroittaa niin öljy valuu suoraan jäähdytys letkuille.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
« Vastaus #3 : 11.03.2011, 07:48:53 »
Tarkoitus laittaa öljynjäähdytin autoon.
Jäähdytin on b200et moottorin alkuperäinen ja tulee b230fk moottoriin jossa vesijäähdytetty öljynsuodattimen siirtojalka.
Eli miten toteutan tämän?
Laitanko b200et moottorista öljynsuodattimen ja lohkon väliin tulevan öljynjäähdyttimenlähdön siirtojalan ja suodattimen väliin?
Vai mitä jos laitan jäähdyttimen turbon öljyntuloletkun väliin, tuleeko öljyä vielä riittävällä paineella turbolle?
Onko muita toimivia vaihtoehtoja?
Turboksi tulee hx40 ja peltipakosarja mallia eteen ylös.
Onko kokemuksia nouseeko öljynlämpö liian korkeaksi, jos jättää jäähdyttimen kokonaan pois ja luottaa pelkkään vesijäähdytettyyn siirtojalkaan?
Toki öljynlämpömittari täytyy asentaa lämpöjen tarkkailua varten.

Ahtimen öljyletkuun ei ole kyllä mitää järkeä laittaa jäähdytyskiertoa vaan se pitää nimenomaan saada siihen väliin josta lähtee koko moottorille öljy. Jos hyllyssä on jo olemassa valmis paketti niin miksi sitä ei laittaisi kiinni ja käyttöön?

Itsellä on B23ET-moottorin kyljessä alkuperäinen jäähdytyskierto joka on vastaava kuin kuvailit yllä. En ole varma onko siinä termostaattia kun tuntuu että öljynlämmöt ei tahdo nousta yli 70oC. Että siinä ainakin toimii tuo jäähdytys.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Carcom Oy  Ateho