Carcom Oy  Ateho

Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?

  • 8 Vastauksia
  • 4696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jessek97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« : 27.07.2017, 02:25:28 »
Hankinnan alla ollut pitkän aikaa tommonen 740 b200et koneella täysin vakio, mitä tommoseen tarvitsisi että sais noin 180hv-200hv järkevästi ja kestävästi ja bensalla. En ole motronicista käsillä en sitten yhtään. Puhaltimeksi löytyy garrett  t3/4 valmiina varastosta.  Auttakaa tyhmää  :2funny:  :2funny:  :D

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #1 : 27.07.2017, 08:48:04 »
Hankinnan alla ollut pitkän aikaa tommonen 740 b200et koneella täysin vakio, mitä tommoseen tarvitsisi että sais noin 180hv-200hv järkevästi ja kestävästi ja bensalla. En ole motronicista käsillä en sitten yhtään. Puhaltimeksi löytyy garrett  t3/4 valmiina varastosta.  Auttakaa tyhmää  :2funny:  :2funny:  :D

Jos halpaa ja lähes toimivaa tavoittelee. niin kokeiltu on vaihtelevalla menestyksellä:
ensin kuluvat osat kuntoon etenkin sytkäpuolelta.
Sitten virtaavampi putkisto, ahtoja/isompaa ahdinta ja lisää soppaa isommilla suuttimilla. Myös vakio 2,5Bar bensanpaineensäädin syytä vaihtaa b2X0F mallin 3,0bar versioon tai säädettävään. Cooleri on syytä isommilla ahdoilla vaihtaa myös ennenkuin pääty ampaisee kennosta irti.
Laajakaistalambda on kiva kaveri ja kokeilla motronicista naminamiruuvia säädellä... tai sitte lastuttaa/ vaihtaa lastutetun boksin.
Sitten vielä mutuna: olikohan näissä sitä fuelcutin letkua joka oli syytä tulpata ettei pätkäise ahtoja?

...taikka jos ja kun nälkä kasvaa niin investoisi heti aftermarket moottorinohjaukseen (paras ja kallein vaihtoehto)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Jessek97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #2 : 28.07.2017, 23:35:21 »
Jos halpaa ja lähes toimivaa tavoittelee. niin kokeiltu on vaihtelevalla menestyksellä:
ensin kuluvat osat kuntoon etenkin sytkäpuolelta.
Sitten virtaavampi putkisto, ahtoja/isompaa ahdinta ja lisää soppaa isommilla suuttimilla. Myös vakio 2,5Bar bensanpaineensäädin syytä vaihtaa b2X0F mallin 3,0bar versioon tai säädettävään. Cooleri on syytä isommilla ahdoilla vaihtaa myös ennenkuin pääty ampaisee kennosta irti.
Laajakaistalambda on kiva kaveri ja kokeilla motronicista naminamiruuvia säädellä... tai sitte lastuttaa/ vaihtaa lastutetun boksin.
Sitten vielä mutuna: olikohan näissä sitä fuelcutin letkua joka oli syytä tulpata ettei pätkäise ahtoja?

...taikka jos ja kun nälkä kasvaa niin investoisi heti aftermarket moottorinohjaukseen (paras ja kallein vaihtoehto)


Ajatuksena saada about 180 hp suht kevyellä virityksillä , laajakaista tulee jossain vaiheessa näyttämään seoksia , kaverilta löytyy bensapaineensäädintä b2xxf koneista, putkisto pitäis rakennella kans, jotain lastua kanssa ajatellut, mutta mistä lastua näihin ?  Ajatuksena saada n. 500 budjetilla jotain kivaa mutta samalla kestäväksi pitäisi tehä (mukava talvilelu tulossa, toivottavasti)

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #3 : 31.07.2017, 08:30:50 »


Ajatuksena saada about 180 hp suht kevyellä virityksillä , laajakaista tulee jossain vaiheessa näyttämään seoksia , kaverilta löytyy bensapaineensäädintä b2xxf koneista, putkisto pitäis rakennella kans, jotain lastua kanssa ajatellut, mutta mistä lastua näihin ?  Ajatuksena saada n. 500 budjetilla jotain kivaa mutta samalla kestäväksi pitäisi tehä (mukava talvilelu tulossa, toivottavasti)

3 bar bensanpaineensäädin, (eikä haittaisi vaikka iskisi esim. 400cc/min suuttimet), virtaavampaa putkea, ahtoja n. 1 bar ja boksiin lastu/lastutettu boksi. kestävyyttä jos haluaa, niin vaihtasin vielä h-profiilit tai 13mm kanget vakio linnunluiden tilalle.
b.paineensäädin max. 20e
3/4 garretti -on jo
putkiston tekee 150-200e
lastu 150e
13mm kanget 50-80e/srj
kiertokangen laakerisarja n.36e
turboruuvi n. 20e
kannentiiviste+öljypohjan tiiviste n. 40e
pitäisi tulla ihan kohtuullinen ja kestävähkö, jossei isommin nakuttele. tässä vaiheessa budjetti ylittynyt max. 46e ja tehojen pitäisi olla siinä 180-200hv hujakoilla. Lastua löytyy uusia tuolta linkin takaa tai about samanhintasena valmiiks lastutettuja bokseja myynnissä foorumeilla/fb rojuyhteisöissä
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #4 : 31.07.2017, 20:30:32 »
3 bar bensanpaineensäädin, (eikä haittaisi vaikka iskisi esim. 400cc/min suuttimet), virtaavampaa putkea, ahtoja n. 1 bar ja boksiin lastu/lastutettu boksi. kestävyyttä jos haluaa, niin vaihtasin vielä h-profiilit tai 13mm kanget vakio linnunluiden tilalle.
b.paineensäädin max. 20e
3/4 garretti -on jo
putkiston tekee 150-200e
lastu 150e
13mm kanget 50-80e/srj
kiertokangen laakerisarja n.36e
turboruuvi n. 20e
kannentiiviste+öljypohjan tiiviste n. 40e
pitäisi tulla ihan kohtuullinen ja kestävähkö, jossei isommin nakuttele. tässä vaiheessa budjetti ylittynyt max. 46e ja tehojen pitäisi olla siinä 180-200hv hujakoilla. Lastua löytyy uusia tuolta linkin takaa tai about samanhintasena valmiiks lastutettuja bokseja myynnissä foorumeilla/fb rojuyhteisöissä
Tuolla bensapuolen modilla saat täysin järjenköyhän sopankulutuksen ainakin aikaseksi.

Vakio B200ET on viriaihiona about toivottomin vinokone mitä voit kuvitella, mutta semmosen ehkä 180hp se voi juurijuuri kahtella, käytännössä ei tartte muokata juurikaan mitään eli tarttee lastun (50e), ahtojen säädön (bleedin tarpeet 3e) ja kunnollisen takavaimentimen sen tarvikemallisen vaparikoneen vaimentimen tilalle, esim motonetin 2.5" "turbo" vaimennin noin 60e. Sitten passailee ahdot johonkin 0.7-0.8bar ja pitää sormet ja varpaat ristissä että vakiot veivit on sitkeitä yksilöitä. Jos vaihtelee veivit niin samoilla osilla ja noin 0.9-0.95bar ahdoilla saavutetaan 2.3 alakerran kanssa 214hp/360Nm (ja oletettavasti luistava vakiokytkin), ja sitten saavutetaankin jo laatikon sietoraja ja homma kannattaa suosiolla topata siihen. Toinen vaihtoehtotapa on hankkia esim B230F(B), sovitella siihen ahdinta, vauhtipyörää, M90 tai 6-lov ZF ja vaihtaa koko paketti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jessek97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #5 : 31.07.2017, 22:28:26 »
Tuolla bensapuolen modilla saat täysin järjenköyhän sopankulutuksen ainakin aikaseksi.

Vakio B200ET on viriaihiona about toivottomin vinokone mitä voit kuvitella, mutta semmosen ehkä 180hp se voi juurijuuri kahtella, käytännössä ei tartte muokata juurikaan mitään eli tarttee lastun (50e), ahtojen säädön (bleedin tarpeet 3e) ja kunnollisen takavaimentimen sen tarvikemallisen vaparikoneen vaimentimen tilalle, esim motonetin 2.5" "turbo" vaimennin noin 60e. Sitten passailee ahdot johonkin 0.7-0.8bar ja pitää sormet ja varpaat ristissä että vakiot veivit on sitkeitä yksilöitä. Jos vaihtelee veivit niin samoilla osilla ja noin 0.9-0.95bar ahdoilla saavutetaan 2.3 alakerran kanssa 214hp/360Nm (ja oletettavasti luistava vakiokytkin), ja sitten saavutetaankin jo laatikon sietoraja ja homma kannattaa suosiolla topata siihen. Toinen vaihtoehtotapa on hankkia esim B230F(B), sovitella siihen ahdinta, vauhtipyörää, M90 tai 6-lov ZF ja vaihtaa koko paketti.

 Tarkoituksena siis pistää tuo b200et toimimaan syksyksi/talveksi, 13mm kanget ajattelin vaihtaa samantien ja kietarin laakerit samaan, laajakaista tulee samantien jatkoa ajatellen, ja putku uusiksi. Talvi tarkoitus ajella tolla b200et tekniikalla, ensikesäksi hamstrattava b230 alakerta ja ruveta siitä tekemään konetta kesäksi. Saa tuo b200et olla talviliukurina jos kestää.

Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #6 : 07.08.2017, 12:46:49 »
itsellä samanmoinen tekniikka viking lastulla ja ahdot 0.8 bar. hyvin on kestänyt omassa käytössä 12tkm ja tiedä miten edelliset omistajat ajanut kun oli sama setuppi ostaessa. 426tkm mittarissa ja konetta ei minun tietääkseni ikinä aukastu.

ainut vika mikä itsellä niin isommilla vaihteilla kytkin välillä luistaa kun tarpeeksi polettaa.


suht vaivattomasti jauhaa kuivalla asfaltilla 225/45 17" renkailla,  kolmas pari takana menossa :D
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
volvo 740 b200et
« Vastaus #7 : 09.09.2017, 16:22:34 »
Moro, tuli ostettua tollanen prokkis ja olis tarkotus "kevyesti" ainaki alkuun viritellä suunitelmina Ahdin, Cooleri,Suuttimet,Putkisto,Lastu

 Eli kysymyksiä;

Mitä ahdinta suosittelette?

Mitä suuttimia? ja mistä?

Putkiston teen itse ja coolerin haen motonetista!

Ei siis ihmeellisiä muutoksia, tavoite noin 200-250hv budjetti noin 1500e

Lisäyksenä kone nykii ja vuotaa öljyä, joten otan koko kiukaan irti ja käyn alakerran tiivisteet läpi, joten jos ideoita myös fiksun hintaisia kunnon kankia ja nokkaa tms, otetaan ilolla ideoita vastaan. voidaan myös pudjettia joustaa!

Kiitos jo etukäteen vastauksista!




Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 740 vm 86 b200et viritys ?
« Vastaus #8 : 09.09.2017, 18:14:57 »
Tässä yksi esimerkki:
740 TIC -88 (B200ET+M46) Penkitetty 258hv/325nm
Resepti on seuraavanlainen:
B200ET kone ja vakio 530 kansi
VX-nokka
Mitsubishi TD04HL-16T ahdot n.1bar ja 940 pakosarja
3" putkisto alusta loppuun
600x300x76 kiinacooleri
Vakio suuttimet ja 3bar paineensäädin
SRE asetelma ja vakiolevy, voimansiirto muuten koskematon
Motronic

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo