Ateho  Elekma

V70 välijäähy 240:iin

  • 3 Vastauksia
  • 1479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo 240DL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
V70 välijäähy 240:iin
« : 07.08.2017, 14:46:01 »
Eli otsikon mukainen kysymys. Bolt on vai pitääkö soveltaa kiinnitysten kanssa?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: V70 välijäähy 240:iin
« Vastaus #1 : 07.08.2017, 15:06:05 »
Liekö V70:ssä eri korimallien tai moottoreiden välillä erilaisia välijäähyjä, mutta ainakin mk1 V70 bensaturbossa lähdöt on keskellä cooleria. Eli njet, inte hyvä!

240:ssä lähdöt ois päissä. Jos kyseessä on joku budjettiturbo niin 740- ja 940-turboista löytyy halvalla coolereita. Menee aika heittämällä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: V70 välijäähy 240:iin
« Vastaus #2 : 07.08.2017, 15:12:51 »
V70 coolereita on monta eri mallia. Kiinnitykset menevät varmaan uusiksi mallista riippumatta. J-specin sivuilta napattujen mittojen perusteella voisi ehkä saada mahtumaan, leveys saattaa tuoda ongelmia (varsinkin kun lähdöt on keskellä päätyjä eikä yläkulmissa):
V70N:
kenno: 690x427x42mm
kokonais: 830x430x42mm
240:
kenno: 450x410x50mm
kokonais: 720x410x50mm

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 välijäähy 240:iin
« Vastaus #3 : 11.08.2017, 21:02:10 »
Ei välttämättä kannata laittaa tuollaista cooleria 240-koriin. Siihen on 2 syytä, ensimmäisenä, että cooleri on erimalliseen autoon tarkoitettu.

Toisena syynä vakio-välijäähdyttimen virtausvastus ja jäähdytyskyky. Esim. mallikohtaisella alucoolerilla saat n. 0.1bar lisää painetta ja pidemmässä vedossa vaikka 20 astetta kylmempää ilmaa.

Eräässä mittauksessa oli VW Golf MK4, josta mitattiin 2,85% tehon nousu jokaista 10 astetta kohti imulämmön viilentyessä.

Se, mitä tuollainen vaikuttaa, on ehkä +8% moottoriin lisää tehoa, eikä auto puudu niin pahasti pitkissä vedoissa.

Jos autossa on turbo, joka jaksaa pitää painetta vakiocoolerilla 0,7bar kovilla kierroksilla, modelpassande-alucoolerilla ehkä 0,8bar samassa tilanteessa. Tuo jo itsessään tekee paine-eroa 5,8% (1.7bar vs. 1.8bar, josta ensimmäinen tulee ilmakehän paineesta).
« Viimeksi muokattu: 11.08.2017, 21:06:13 kirjoittanut flektinelonen »

 

Autoracing  KL-varaosat