Autodiagnoosi  Carcom Oy

Epäkeskopultit ym. pulttijaon muutosasiat

  • 106 Vastauksia
  • 78312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #30 : 23.03.2011, 22:58:09 »
Onko kukaan laittanut S60:een spacereita taakse? Jää vanteet takana aina sisemmälle kuin etuakselilla, pitäs saada myös takavanteet lokasuojan tasalle. Riittääköhän 15mm spacerit? Vparts:lta sais H&R:n spacereita, mutta ei viittis tilata kun ei ole tietoa?
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #31 : 24.03.2011, 09:58:18 »
Onko kukaan laittanut S60:een spacereita taakse? Jää vanteet takana aina sisemmälle kuin etuakselilla, pitäs saada myös takavanteet lokasuojan tasalle. Riittääköhän 15mm spacerit? Vparts:lta sais H&R:n spacereita, mutta ei viittis tilata kun ei ole tietoa?

Annetuilla lähtötiedoilla on kyllä vaikea hahmottaa mihin sulla rengas asettuu.
Jos sulla vaikka on 8x17 ET40 vanne ja 245/40 kumi, niin 15mm spaceri on liikaa.

Kuormaat konttiin jonkun satakiloa tavaraa tai pyydät kolme 100kg kaveria takapenkille istumaan ja sitten mittaat kumen ja kaaren välin.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #32 : 24.03.2011, 16:35:18 »
Vanteet olis 7,5X18" ET 43 ja kumeiksi tulee 215/40 kokoiset. Viime kesänä oli R-replicat 8x18" kokoisina ja muistaakseni niissäkin oli ET 43. Kumeina oli 225/40. Ne vanteet tulivat edessa tasan lokasuojan kanssa, muttta takana jäivät typerän näköisesti lokasuojan sisälle. Sitä en haluais näillä uusilla vanteilla...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #33 : 24.03.2011, 20:19:34 »
Vanteet olis 7,5X18" ET 43 ja kumeiksi tulee 215/40 kokoiset. Viime kesänä oli R-replicat 8x18" kokoisina ja muistaakseni niissäkin oli ET 43. Kumeina oli 225/40. Ne vanteet tulivat edessa tasan lokasuojan kanssa, muttta takana jäivät typerän näköisesti lokasuojan sisälle. Sitä en haluais näillä uusilla vanteilla...
Eikös se ole aika helppoa, nahkat alle ja vaikka rullamitalla että kuinka paksun spacerin tarvii...
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #34 : 24.03.2011, 21:11:36 »
Aattelin vaan kysästä jos jollain vaikka on omassa pirssissään. Olis voinu nyt tilata sellaset ja laittaa samalla kiinni kun kesäpyörät laittaa alle.
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #35 : 24.03.2011, 21:18:26 »
Voipi tulla aika hyvin reunalle tuolla spacerilla itellä on 8" leveät vanteet joissa ET39 ja ne on aivan reunalla edessä ja takana.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #36 : 30.03.2011, 23:15:35 »
Olen samaa mieltä kuin sjs, sitä paitsi vääränlaiset pultit voivat aiheuttaa pyörän irtoamisen vaikka olisivat 200Nm voimalla kiinni.
Spacerit on hyväksytty vain kilpailukäyttöön ja suomen tieliikenteessä ei.

Tutun kaverilla oli spacerit jotka eivät keskittänyt (ehkä sen takia). Nykyään hän ei käytä minkäänlaisia spacereita, koska ei pahemmin ajele. (R.I.P, kun vanne irtosi kesken ajon ja auto tapasi kallion. kiitos spacerin.)

Edit: jokainen tehköön oman päätöksen tästä laittaako vai ei, itse en ole laittanut enkä laita.
Jep, mulle ainakin henkikulta on senverta kallis että noihin en lähde ja laittomiakin ovat vielä SYYSTÄ.

Kerran jo katkennu 2 pinnapulttia volvosta sladissa kuivalla asvaltilla, onneks ei käyny yhtään mitenkään, vaan kotiin nitkutettiin kahdella pultilla... spacerit kun olis ollu ni oltais volvoa haettu penkan puolelta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #37 : 31.03.2011, 09:05:47 »
Jep, mulle ainakin henkikulta on senverta kallis että noihin en lähde ja laittomiakin ovat vielä SYYSTÄ.

Kerran jo katkennu 2 pinnapulttia volvosta sladissa kuivalla asvaltilla, onneks ei käyny yhtään mitenkään, vaan kotiin nitkutettiin kahdella pultilla... spacerit kun olis ollu ni oltais volvoa haettu penkan puolelta.
Jotain vikaa on pulteissa jos ne katkeaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Kokemuksia pulttijaonmuutoksista
« Vastaus #38 : 31.03.2011, 16:34:14 »
Jos vaikka ajatellaan jotain takaveto Volvoa johon asennetaan 20mm pultattavat adapterit joihin sitten ruuvataan ET40 vanne niin rasitukset laakereissa ja navan/adapterin liitoksessa on tasan yhtäsuuret kuin että siihen olisi laitettu valmiiksi ET20:n omaava vanne. Pultitkaan eivät kyllä oikein asennettuna todellakaan katkea vaan näissä katkeamisissa on käytännössä aina esiasteena se että pultit ovat löystyneet ensin. Joka vuosi aina renkaiden kausivaihdon aikaan tapahtuu useita ulosajoja renkaiden irtoamisista johtuen, nämäkin on juuri ihan puhtaita asennusvirheitä/huolimattumuutta joten renkaan irtoamisia ei kyllä yksittäistapauksien perusteella voi adapterien syyksi laittaa. Mikä on peruste sille että esim H&R:n tuv- sekä e-hyväksytty adapteri muuttuu jotenkin huikean vaaralliseksi kun se tuodaan Saksasta Suomeen? Kuitenkin täysin vastaavaa RH:n adapteri on sitten yhtäkkiä Suomessakin turvallinen ja laillinen kunhan käytetään myös RH:n vannetta.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Epäkeskopultit/mutterit
« Vastaus #39 : 30.05.2011, 15:18:10 »
Eli tälläinen aihe tällä kertaa.

Varastossa olisi 5x108-jaolla olevat vanteet, jotka pitäisi saada 4x100-jaolla olevaan napaan. 4x100->5x112-adapteri-spaceria on saatavilla, mutta pystyykö jonkinlaisilla epäkeskomuttereilla saamaan tuollaisen 5x108-vanteen 5x112 jakoon kiinni?

Sen verran teidän, että pari milliä jakoa on mahdollista muuttaa, mutta onko tuo 4mm liikaa?
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011, 18:14:40 kirjoittanut olli »

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Epäkeskopultit/mutterit
« Vastaus #40 : 30.05.2011, 17:11:37 »
Tarkoitat kai 4x100->5x112??  Tai sitten mä en vaan tajunnut.. ???

Samaa olen itsekkin joskus tuuminut, olisi komeita Audin vanteita isot pinot..

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit/mutterit
« Vastaus #41 : 30.05.2011, 18:14:29 »
Tarkoitat kai 4x100->5x112??  Tai sitten mä en vaan tajunnut.. ???

Samaa olen itsekkin joskus tuuminut, olisi komeita Audin vanteita isot pinot..

Joo. Siis 4x100->5x108 pitäisi saada. Tänään piirsin kyseiset pulttijaot Cadilla ruudulle ja ei noita jakoja saa kyllä oikein mitenkään ainakaan yhdellä muutoksella aikaiseksi.

Tietysti toinen vaihtoehto olisi teettää toinen jako tuon 360-Volvon napoihin. Ei sekään taida ilmaiseksi tulla.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011, 21:25:24 kirjoittanut olli »

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit/mutterit
« Vastaus #42 : 30.05.2011, 23:08:13 »
En suosittele käyttämään yhdessä sekä jako-adapteria että epäkeskopultteja. Tuolla kombinaatiolla on tärinä ja poukkoilu  varmaa. Jo yksin epäkeskopulteilla keskityksen virhemarginaali kasvaa, ja varsinkin halvoissa adapteri-spacereissa on kohtuuttomat toleranssit.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit/mutterit
« Vastaus #43 : 31.05.2011, 00:15:20 »
Ne tuollaiset 4x100 -> 5x112 muuttavat spacerit on sellaiset kaksosaiset jotka halkeaa keskeltä ja pulttien päällekkäin osuminen ei niissä haittaa ollenkaan kun vain kiinnityspultit on sopivan kokoiset.


edit:
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 00:23:06 kirjoittanut j_tapio »

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Epäkeskopultit/mutterit
« Vastaus #44 : 31.05.2011, 08:36:03 »
Totta. Menee kyllä vähän kikkailuksi tuo spacer-touhu, jos laittaa ensin nuo 4x100->5x112-lätyt tuonne ja sitten niiden päälle pulttaa vielä muutoksen 5x112->5x108 :)

Tulee siis kaikkiaan 3 eri osaa päällekkäin. Kyllähän se tehtävissä on, mutta saa nähdä suostuuko joku koneistamo tekemään edukkaasti noita 4x100->5x112-lättyjä vastaavat osat, mutta siten että tuon 5x112-jaon tilalla olisi 5x108.

ps. Kyllähän tuolle 4x100-jaollekin olisi vanteita vaikka kuinka, mutta kun ennen tätä 360 Volvoa on tullut "harrastettua" näitä 200-sarjan autoja ja niiden erilaisia vanteita on hyllyssä varmaan 10 sarjaa, niin olisi mukava päästä sovittelemaan niitäkin tuohon pikku-Volvoon.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 08:40:09 kirjoittanut olli »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy