Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 514761 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #31 : 28.06.2017, 13:55:38 »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #32 : 28.06.2017, 14:02:05 »
Tuo oli uusi malli, mutta jos ostaa vanhan mallin käytettynä.
No, ei tuolla uudellakaan mallilla pääse todellisessa elämässä 500km, vaikka luvataan. Se on ihan varma 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #33 : 28.06.2017, 14:02:28 »
Tuo oli uusi malli, mutta jos ostaa vanhan mallin käytettynä.

Niinnojoo. En edes tajunnut että tuo on uutta mallia.

Mutra joo, tuo uusi malli saattaisi menestyä

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #34 : 28.06.2017, 15:30:50 »
Joo uusi Ampera-e on siis puhdas EV ilman polttomoottoria. Vanha Ampera on taas EV jossa on 1,4 bensakone joka pyörittää generaattoria. Range extender, kuten Bemarin i3 REX, missä taas on pieni moottoripyörän moottori generaattorina jonka avulla ajelee jotain 100km luokkaa jos ajoakut on tyhjät.

Käykää ihmeessä kokeilemassa vaikkei ostaminen olisi ajankohtaista tai mielekästä. Se vaan on upea tuntuma kun se koko vääntö tulee heti käyttöön ja raskaskin auto liikkuu todella sulavasti ja vaivattomasti.
Tesla S75D '17

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #35 : 28.06.2017, 16:16:58 »
Outlander PHEV:in kyydissä olittin juhannuksena. Hiljainen ajaa kaupunkinopeuksissa ja hyvä jatkuva veto saa plussaa. Motarilla tuulen suhinat tuotti eniten ääntä, ei polttomootorin heräämistä edes huomannut. Sähkön kantamasta ja latausnopeudesta miinusta, monta tuntia latauksessa ja pääsi reilu 30km.
Joku range extender sähköauto voisi olla ihan jännä kokeilla.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #36 : 29.06.2017, 09:21:18 »
Eikös BMW i3:sta ole juurikin tuollainen malli, että tuottaa sähkön loputtua akustolle polttoaineella sähköä? Tosin taisi olla alle 10litran tankki ::)

Siellä on bemarin moottoripyörän moottori ja pieni 9 litran tankki.

Yllättävän hauska ajaa tuo i3, pintakova, mutta muuten pesee ajokokemuksessa monet hyvätkin bensavehkeet. Sisältä on ison tuntuinen, kun tuulilasi on niin edessä ja A-pilarit samoin. Hauskaahan tuossa on, että i3:ssa on enemmän hiilikuitua kuin i8:ssa :)

Ja range extender -mallin vuotuinen vero on pienempi kuin täyssähkön.... Hauskaa.

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #37 : 29.06.2017, 09:40:38 »
Olisihan se jo aika.

Yli 500km alkaa olla henkilöautossa jo hifistelyä. En itse ainakaan pysty yli neljää tuntia kertaistumalta ajamaan ilman verryttelytaukoa eikä E85 nelivetoisella V50:lläkään pääse kuin sen  korkeintaan 600km. Lappi ja Joensuun pohjoispuolinen Itä-Suomi ovat oikeastaan ainoat pikalaturipimennot tälläkään hetkellä evätkä ne tolpat ainakaan vähenemässä ole.
Etelä-Suomesta Sodankylään reissulla olisi pärjännyt uudella Zoella ihan "vahingossa", kun huoltoasemilla huomasi, että "katos täälläkin on laturi".
Hinnatkin alkavat vähitellen laskea inhimilliseksi. Voipi olla, että käytetty Ampera-e/Tesla 3 aikanaan...
V50 T5 awd -06

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #38 : 29.06.2017, 10:08:04 »
Eihän se toimintasäde itsessään olekkaan ongelma, mutta latauksen hitaus + toimintasäde on se ongelma monille.

Onhan se fiksua pitää pikku paussi pitkälläkin matkalla ajoittain, mutta kyllä minua tympäisisi pitää tunnin/kahden paussi jossain huoltoasemalla. Siinäpä se pääsyy, polttomoottoriautolla menee se 15 minuuttia:
- Tankkaus
- Aja parkkiin
- Käy WC:ssä
- Nappaa kahvi ja jotain syötävää
- On the road again

Ei onnistu sähköautolla. Kun Nissan Leaf esiteltiin, taisi ensimmäisissä versioissa olla jotain 200-250km todellinen toimintamatka 60km/h keskinopeudella. Tuosta on nyt päästy jo riittävään (+500km) kantamaan, mutta se lataus jarruttaa edelleen...
Minusta Toroidionin konsepti on fiksu. Akkupaketti on rakennettu niin, että sen vaihto onnistuu minuutissa. Tällöin jos olisi riittävän laaja huoltamoverkosto, jossa tuon akun voisi vaihtaa pysähdyksen yhteydessä, poistuisi tuo tankkaus-ongelma. Hinnoittelukin voisi olla helpompaa, ladattu akku maksaisi samaan tapaan "könttäsumman" kuin litra bensaa/dieseliä.

Muutoinhan sähköauto on kivikautiseen polttomoottoriin nähden todellakin ylivoimainen. Itseasiassa, taitaa sähköllä lämmitettäessäkin kokonaishyötysuhde olla edelleen pitkästi yli parhaimpien Dieseleiden. Muistaakseni BMW on asiaa tutkinut, että olisi "kannattavampaa" tehdä vaikkapa ovipahveista säteilylämmittimet, joita pidettäisiin pienellä teholla. Tällöin matkustajille tulee lämmin vaikutelma, vaikka sisätilojen todellinen lämpötila jäisi "alhaiseksi", vaikkakin todella tasaiseksi.

Hybrideistä... Muutama vuosi sitten eräs tuttu osti uutena muistaakseni Auris farmarin hybridinä. Rauhallinen kuski onnistui sillä "kiihdytysakulla" ajelemaan töihin ja takaisin, jopa talvisaikaan. Maantielläkin Toitsu ilmoitti monesti "petrol engine stopped". Ihmettelin hänelle, mitenkähän mahtaa talvella lämmetä tuommoinen duracell-pupu, kun moottori ei käy kuin satunnaisesti jauhaen virtaa akustoon ja tukien kiihtymistä.
Hän näytti talviautovertailun, jossa Toyota oli muistaakseni toinen tai kolmas, tämän jälkeen kurkattiin konehuoneeseen. Toyotan insinöörit ovat koko pakosarjan katalysaattoriin asti käärineet vesivaippaan, jotta moottori ja matkustamo saadaan nopeasti lämpöiseksi. Ei huono...


Naapuritalon isännällä on valkoinen Tesla Model S. Ainoa auto, joka saa pään oikeasti kääntymään ja puheen loppumaan kun ajaa takapihan ohi. Äänetön "aave", vaikuttava näky. Onhan tuo naapurin -65 pikkulohko Valiant:kin hieno, mutta kyllä minua tympäisisi tuota rämpätäpämpäm kuunnella käyttöautossa joka päivä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #39 : 29.06.2017, 10:20:11 »
Eihän se toimintasäde itsessään olekkaan ongelma, mutta latauksen hitaus + toimintasäde on se ongelma monille.

Onhan se fiksua pitää pikku paussi pitkälläkin matkalla ajoittain, mutta kyllä minua tympäisisi pitää tunnin/kahden paussi jossain huoltoasemalla. Siinäpä se pääsyy, polttomoottoriautolla menee se 15 minuuttia:
- Tankkaus
- Aja parkkiin
- Käy WC:ssä
- Nappaa kahvi ja jotain syötävää
- On the road again

Ei onnistu sähköautolla. Kun Nissan Leaf esiteltiin, taisi ensimmäisissä versioissa olla jotain 200-250km todellinen toimintamatka 60km/h keskinopeudella. Tuosta on nyt päästy jo riittävään (+500km) kantamaan, mutta se lataus jarruttaa edelleen...
Minusta Toroidionin konsepti on fiksu. Akkupaketti on rakennettu niin, että sen vaihto onnistuu minuutissa. Tällöin jos olisi riittävän laaja huoltamoverkosto, jossa tuon akun voisi vaihtaa pysähdyksen yhteydessä, poistuisi tuo tankkaus-ongelma. Hinnoittelukin voisi olla helpompaa, ladattu akku maksaisi samaan tapaan "könttäsumman" kuin litra bensaa/dieseliä.

Muutoinhan sähköauto on kivikautiseen polttomoottoriin nähden todellakin ylivoimainen. Itseasiassa, taitaa sähköllä lämmitettäessäkin kokonaishyötysuhde olla edelleen pitkästi yli parhaimpien Dieseleiden. Muistaakseni BMW on asiaa tutkinut, että olisi "kannattavampaa" tehdä vaikkapa ovipahveista säteilylämmittimet, joita pidettäisiin pienellä teholla. Tällöin matkustajille tulee lämmin vaikutelma, vaikka sisätilojen todellinen lämpötila jäisi "alhaiseksi", vaikkakin todella tasaiseksi.

Hybrideistä... Muutama vuosi sitten eräs tuttu osti uutena muistaakseni Auris farmarin hybridinä. Rauhallinen kuski onnistui sillä "kiihdytysakulla" ajelemaan töihin ja takaisin, jopa talvisaikaan. Maantielläkin Toitsu ilmoitti monesti "petrol engine stopped". Ihmettelin hänelle, mitenkähän mahtaa talvella lämmetä tuommoinen duracell-pupu, kun moottori ei käy kuin satunnaisesti jauhaen virtaa akustoon ja tukien kiihtymistä.
Hän näytti talviautovertailun, jossa Toyota oli muistaakseni toinen tai kolmas, tämän jälkeen kurkattiin konehuoneeseen. Toyotan insinöörit ovat koko pakosarjan katalysaattoriin asti käärineet vesivaippaan, jotta moottori ja matkustamo saadaan nopeasti lämpöiseksi. Ei huono...


Naapuritalon isännällä on valkoinen Tesla Model S. Ainoa auto, joka saa pään oikeasti kääntymään ja puheen loppumaan kun ajaa takapihan ohi. Äänetön "aave", vaikuttava näky. Onhan tuo naapurin -65 pikkulohko Valiant:kin hieno, mutta kyllä minua tympäisisi tuota rämpätäpämpäm kuunnella käyttöautossa joka päivä.
Riippuu ihmisistä. Ei kaikilla ole reissulla niin kiire ettei voi 300-400km välein pysähtyä kolmeksi vartiksi isolle ABC huoltoasemalle. Taisi Teslan laturilla saada 45min latauksella yli 300km ajomatkaa. Ja jos hesasta pitää ajaa lappiin niin vetäsee sen auton junaan helsingissä. Nukkuu junassa rovaniemelle ja jatkaa sieltä matkaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #40 : 29.06.2017, 10:32:26 »
Riippuu ihmisistä. Ei kaikilla ole reissulla niin kiire ettei voi 300-400km välein pysähtyä kolmeksi vartiksi isolle ABC huoltoasemalle. Taisi Teslan laturilla saada 45min latauksella yli 300km ajomatkaa. Ja jos hesasta pitää ajaa lappiin niin vetäsee sen auton junaan helsingissä. Nukkuu junassa rovaniemelle ja jatkaa sieltä matkaa.
Tottahan se on tuokin. Varmaan ihan eniten vaikuttaa "matkarytmiin" se, mihin on tottounut/oppinut.

Minun kohdalla jos pitää päästä määränpäähän x (oli sitten lomalle tai töihin), niin tienpäällä vietetty aika minimoidaan ja nautitaan sitten paikanpäällä siitä olemisesta. Omista lapsistakin olen huomannut, että paljon mielummin istuvat sen 2h perse penkissä, 15min pissatauko ja taas 2h, kuin 2h ajoa tunti taukoa 2h ajoa ja perillä nukkumaan. Tienpäällä liikkuminen kun on melko stressaavaa melkeinpä kenelle vain, jos on määränpää. Mikäli se määränpää on "kuukauden päästä paikassa x, mutta välillä mitä vaan", niin sitten on eri asia ja voi olla vaikka teltta mukana.

Tietysti JOS on mahdollista, niin pysähdyn matkanvarrella jonkin nähtävyyden kohdalle ihmettelemään ja siinä voi mennäkkin se tunti/kaksi. Mutta se on ajanviettoa, ei huoltoasemalla istumista.


Tuossa vain minun näkemys, tiedän että samanlailla ajattelevia on monia. Kuten myös toisellatapaa ajattelevia.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #41 : 29.06.2017, 10:40:04 »
Minusta Toroidionin konsepti on fiksu. Akkupaketti on rakennettu niin, että sen vaihto onnistuu minuutissa. Tällöin jos olisi riittävän laaja huoltamoverkosto, jossa tuon akun voisi vaihtaa pysähdyksen yhteydessä, poistuisi tuo tankkaus-ongelma. Hinnoittelukin voisi olla helpompaa, ladattu akku maksaisi samaan tapaan "könttäsumman" kuin litra bensaa/dieseliä.
Eikös tuo ole Teslallakin mahdollista? Ainakin ovat sitä hehkuttaneet jo ainakin 4 vuotta sitten.
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #42 : 29.06.2017, 12:01:01 »
Ja range extender -mallin vuotuinen vero on pienempi kuin täyssähkön.... Hauskaa.

Koska bensatankillisella ajava maksaa enemmän bensaveroa tankkauksistaan kuin kuski jolla ei edes ole bensatankkia autossa. Käyttövoimaverohan on rangaistus bensaveron maksamattomuudesta.

Ja joo, olisi syytä kiireesti poistaa käyttövoimavero sähköltä.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #43 : 29.06.2017, 12:34:35 »
Aikaisemmin tänään Radio Rock:illa ihmettelivät noita täyssähköautoja.

Joo, ne ovat ympäristöystävällisempiä kuin perinteiset polttomoottoriajoneuvot, mutta vasta 60 000km jälkeen, koska akustojen teko on ympäristöä erittäin paljon kuormittavaa puuhaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #44 : 29.06.2017, 12:38:25 »
Aikaisemmin tänään Radio Rock:illa ihmettelivät noita täyssähköautoja.

Joo, ne ovat ympäristöystävällisempiä kuin perinteiset polttomoottoriajoneuvot, mutta vasta 60 000km jälkeen, koska akustojen teko on ympäristöä erittäin paljon kuormittavaa puuhaa.
Mutta tuntuu ikivihreältä ajaa se uusi (sähkö) auto hallista pihalle?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy