KL-varaosat  Race.fi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #60 : 02.07.2017, 20:54:27 »
Eihän akkukäyttö oikeasti ole vielä läheskään valmis ajoneuvokäyttöön mutta sinne on mentävä sattuneista syistä.

Eikait ihan noinkaan - sähkötrukit ovat jo olleet jo kymmeniä vuosia täydessä ammattikäytössä kellon ympäri. Miksi tekniikka ei kelpaisi autoon?

Joko akkuja parannetaan ja latausta parannetaan tai sitten yksinkertaisesti standardoidaan akut ja tehdään niistä vaihdettavia.  Johdoton latauskin on jo olemassa ja sille on saatu jo kantamaakin...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #61 : 02.07.2017, 20:55:03 »
Aika paljon vähemmän särkyviä osia sähköautossa kuin polttomoottorissa.

Mutta siellä on se yksi kiusankappale joka on ylitse muiden: akku

Pitääkin tästä muuten lähteä lataamaan iPadia kun on enää 6% jäljellä ;D

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #62 : 02.07.2017, 21:09:20 »
Eikait ihan noinkaan - sähkötrukit ovat jo olleet jo kymmeniä vuosia täydessä ammattikäytössä kellon ympäri. Miksi tekniikka ei kelpaisi autoon?

Joko akkuja parannetaan ja latausta parannetaan tai sitten yksinkertaisesti standardoidaan akut ja tehdään niistä vaihdettavia.  Johdoton latauskin on jo olemassa ja sille on saatu jo kantamaakin...

Sähkötrukki toimii pienellä säteellä, sille on ammattimainen ylläpito ja käyttö voidaan arvioida etukäteen aika tarkasti. Sillä ei yhtäkkiä ajeta sähköttömälle kesämökille ja sille ei satu eteen tilannetta että ei olisi aikaa ladata. Jos niin käykin niin varalle on toinen trukki. Onhan teollisuuskäytössä jos jonkinlaista tekniikkaa joka toimii siellä oikein mainiosti mutta kuluttajakäytössä aivan mahdotonta.

Edit: 2% iPad akkua jäljellä. Gotta go..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #63 : 02.07.2017, 21:23:33 »
Mutta siellä on se yksi kiusankappale joka on ylitse muiden: akku

Sehän on ideaalitilanne että vaihtoa kaipaa vain yksi osa. Sen vaihtaminen on helppo tehdä plug & play -tyyppiseksi.

Tankkauskin onnistuu muutamassa minuutissa kun vaihdetaan tyhjä akkupaketti ladattuun kuten entisaikaan lämmenneitä kylmäkalleja kylmiin ennen sähkökäyttöisiä kylmälaukkuja.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #64 : 02.07.2017, 21:47:04 »
Priuksiakin saa jo liki 15-vuotiaina, eikä ole liiemmälti akkuongelmia ollut?

En ole alan ammattilainen, joten en osaa suoraan sanoa mikä vaikuttaa akun "kestävyyteen" jos käyttö on sama. Kokoonpanon laatu?

Vanhassa nokialaisessa kesti akku toimintakelpoisena 15 vuotta. Sitten alkoi menemään jo todella huonoksi (10 vuotta meni, ettei huomannut juurikaan eroa akunkestossa). Ostin tilalle tarvikeakun, hiukan tehokkaamman. Kyllähän se alkuun toimi, mutta pari kertaa kun vahingossa pääsi tyhjäksi, tippui puheaika 10% alkuperäisestä ja akku tyhjeni itsekseenkin (virrattomana).

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #65 : 02.07.2017, 22:01:27 »
Älkää hyvät Volvo veljet haksahtako hypetykseen :) Tämänpäivän sähköautojen kennot on niitä surkeita Li-ion pötkylöitä joita löytyy vitosen akkuporakoneista ja vaikka mistä. Niitä on vain paljon. Todella paljon (tuhansia per auto). Eikä tähän ole ihan heti tulossa parannusta vaan valmistuskapasiteettia päinvastoin agressiivisesti laajennetaan täyttämään tämän herkun suuri kysyntä ja ihan suomeenkin kaivoksia ja tuotantolaitoksia haaveillaan.

Tämä herkku on kaikkea muuta kuin graalin malja. Kennot vanhenevat päivästä yksi alkaen ja prosessia voi vain koettaa hidastaa. Täydessä varauksessa säilyttäminen kiihdyttää vanhenemista ja korkea lämpötila kiihdyttää prosessia entisestään jne jne. Tämä siis tapahtuu vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Purkaminen ja lataaminen tuo sitten oman lisänsä siihen päälle. Valmistajat taistelevat näitä ikäviä ominaisuuksia vastaan kyhäämällä jäähdytys, lataus yms synsteemejä.. Tesla kehuu että heillä on niin hianot synsteemit että 5v käytön jälkeen kapasiteetista on jopa 70% jäljellä.. Tämä on mainio juttu koska "kyllähän bensa-autokin kuluu ja menettää suorituskykyään ja vähäpäästöisyyttään iän myötä" :facepalm:

Tesla.com:
As batteries in any EV age, they lose capacity and the vehicle will lose range. This is unavoidable and true in any EV with any type of battery. You can think of this as a very slow reduction in the volume of your vehicle’s “gas tank” over its lifetime. We limit how fast this aging and loss of range happens by working very hard to select the best cells, design the best cooling systems, and carefully manage charge states. By doing all of this we expect more than 100,000 miles of driving range and more than five years of useful life. However, at the end of this period the pack will have less capacity than when new (just like an internal combustion engine has less power and much worse emissions than when new). If, for example, you drive 10,000 miles per year at the end of five years you will have around 70 percent of the energy storage capacity of when new. This performance gives the Tesla Roadster battery pack the best range and lifetime combination of any production EV battery ever built. Consider that even after five years and an aggressive 100,000 miles of driving, the Tesla Roadster pack will have more energy storage available than the Gen2 EV1 (with its high-capacity NiMH cells) had when it was NEW!

Edit: ai niin, akkupaketti 12000Usd ellen väärin katsonut. Niitä on mukava pinota autokatoksen nurkkaan. Paitsi että moisia köntsiä ei taida saada ihan mihin vain jättää
« Viimeksi muokattu: 02.07.2017, 22:09:58 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #66 : 02.07.2017, 22:25:58 »
Turhaa pelkäät "uutta" teknologiaa. Ainut, joka jarruttaa on olemassa oleva infra fossiilisten polttoaineiden loppuun polttamiseksi. eikä ne sähkötrukitkaan niin epävarmoja olleet, ettäniiden hajoamisen varalle olisi joku laivasto odottamassa. itse asiasse no oli ainakin 90-luvulla paljon polttomoottoriversioita huoltovapaampia ja varmempia.

Yksi koko ei sovi kaikille, edes teollisuudessa - eli on vähän turha maalailla piruja seinille jonkun sähköttömän mökin kanssa.  ;D ja siihenkin, ettei kaapeli yllä pihalle, on ratkaisut.

eiköhän noiden pakettien kierrätyskin saada pian kohdalleen - esim. sähkön varastointiin kelpaa vähän pienempikin varauskyky ja varastoinnin tarve on kasvussa.

Sähköautojen aika ei ole ihan nyt, mutta tulossa jo huomenna. -07 taisin luvata, että seuraava auto ei ole hybridi vaan sähköauto. Harmi, että Tesla on ainut omat määreet täyttävä. Hinta ei ole suurin ongelma vaan fiilis. Uutta dieseliä ei enää tule, V70 pidetään niin kauan kuin kakkosauton tarve on satunnaista ja ykköskärry voi vaihtua vaikka julkisiin vuodeksi tai kahdeksi, jos mitään muuta ei keksi. ;D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #67 : 02.07.2017, 22:36:12 »
Yksi ongelma maailman sähköautoistumisessa on; meiltä loppuu malmi. Ei riitä litiumia/nikkeliä tai muutakaan kaikille (ainakaan näillä näkymin).

Vanhan jakeluinfran epäilisin muuttuvan vuosien saatossa puhtaasti uusiutuvia jakaviksi pisteiksi.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #68 : 02.07.2017, 22:55:23 »
Joo - tuo infra on muutakin kuin jakelupisteet ja ennen fossiilisten tuotannossa on kiinni huikea määrä rahaa.

Mitään ei riitä kaikille.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #69 : 02.07.2017, 22:57:40 »
Priuksen vaihtoakku tarvikkeena about 1500 USD. Just saying.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #70 : 03.07.2017, 07:13:51 »
Yksi ongelma maailman sähköautoistumisessa on; meiltä loppuu malmi. Ei riitä litiumia/nikkeliä tai muutakaan kaikille (ainakaan näillä näkymin).

Ja sähkö.

Joku pieni ja viisas ihminen tutki, että jos kaikki kansalaiset Suomessa vaihtaisivat täyssähköön, niin pitäisi ydinvoimaloita rakentaa vähintään neljä lisää, jo olemassa olevan neljän voimalan kaveriksi, jotta sähkön tuotto riittäisi.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #71 : 03.07.2017, 09:53:13 »
Turhaa pelkäät "uutta" teknologiaa.

Niin missäs se uusi teknologia luuraa jota tulisi pelätä? Jo sata vuotta sitten taisteltiin akkujen jatkuvan lataamisen ja vanhenemisen kanssa. Nyt on 2017 ja alan johtava toimija kehuu että vain 30% tippuu akun kapasiteetti 5 vuoden aikana. Kai tätä joku kutsuu kehitykseksi mutta itse kutsun tuota lähinnä huonoksi vitsiksi.

Keisarilla ei ole vaatteita ja tämä selvästikin pelottaa monia. Mutta huoli pois. Öljy voi loppua mutta polkupyörät toimivat aina :)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 09:59:58 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #72 : 03.07.2017, 09:59:41 »
Ja sähkö.

Joku pieni ja viisas ihminen tutki, että jos kaikki kansalaiset Suomessa vaihtaisivat täyssähköön, niin pitäisi ydinvoimaloita rakentaa vähintään neljä lisää, jo olemassa olevan neljän voimalan kaveriksi, jotta sähkön tuotto riittäisi.

Niin..ja niiden rakentaminenhan on tunnetusti nopeaa puuhaa. Siin vaiheessa kun ne valmistuisivat on vetypolttokenno todennäköisesti jo hovikelpoinen ja Li-ion akustot yleinen naurun aihe :2funny:
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 10:01:44 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #73 : 03.07.2017, 11:24:10 »
Kaikkihan ovat nähneet nämä kaksi kuvaa :





Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #74 : 03.07.2017, 11:34:04 »
Niin..ja niiden rakentaminenhan on tunnetusti nopeaa puuhaa. Siin vaiheessa kun ne valmistuisivat on vetypolttokenno todennäköisesti jo hovikelpoinen ja Li-ion akustot yleinen naurun aihe :2funny:

OL3 aloittamisen jälkeen on valmistunut tuotantokäyttöön noin 20 ydinvoimalaa. OL3 ongelma on sen ylisuuri teho tai oikeastaa lupa, 1,6TW, pienempiä 800 MW voimaloita voi ostaa Hitatchin verkkokaupasta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Kulkukoira  Proturbo