Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Siniin 945 - wannabe Classic

  • 79 Vastauksia
  • 26475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #45 : 06.11.2016, 17:16:47 »
Onko nää kaikki aina tälläsiä?  >:(


Tähän mennessä kaikki seiska- ja ysifarkut on ollu samoista paikoista happamia. Oli sitte minkä ikänen ja minkä verran hyvänsä ajettu...

Nomuttaeisemitään:


Hoplatsaa! Vanhaa rupurautaa pois ja uutta peltiä tilalle. Epoksimaalia päälle, ja sitten vielä reilu kerros massaa. Ja taas kuljettajaa hymyilyttää.

Niin.

Johan tämä ehti juhannuksesta asti pihalla samoilla sijoillaan huilatakin :D Polkupyörällä tuntuu pääsevän paikasta toiseen Volvoa näppärämmin.

Mutta ennen huilitaukoa nappasin takapuskurin irti, ja maalarimestari sen ehti jo sutia uudelle pinnallekin, mutta sitten iskikin pause päälle.

Eilen sitten vimmalla sain auton buusterin avulla käyntiin, sisälle sulamaan ja lataukseen.
Tiedossa olikin kyllä pari pientä paikkaa takapäähän, mutta puhaltelujen jälkeen paljastuikin reilusti lisää paikattavaa...
Takapuskurin iskarit irrotin, ja runkopalkit olikin kivasti täynnä meren mutaa ja yhtä sun toista  :peetu: Tässäkin...

Imuria, paineilmaa ja painepesuria niin johan alkoi palkit tyhjenemään. Kotelosuojaa perään niin hyvä tuli.

Toinen puoli takahelmasta saa odottaa seuraavaa viikonloppua, samaten takapuskurin kiinnikkeet ja vetokoukku.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #46 : 06.11.2016, 22:03:40 »
Ei ne yleensä oo tuommosia, yleensä paikkapala tarttee jatkaa sen pystysauman toiselle puolelle asti ja vaakapeltiinkin saa tuosta kanttauksesta eteenpäin tehdä paikkaa... ::) Ei muuten myöskään liity korimalliin  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #47 : 13.11.2016, 23:26:58 »
No niin, hitsinvitsiä väännetty kuljettajan puolen takakulmaankin näin isänpäivän kunniaksi :) Lattian ja takahiekkapellin korjaus saa vielä jäädä seuraavalle viikonlopulle odottamaan vuoroaan.

Samalla vahingossa tönäisin pakoputkea, ja löysin pörpötyksen syyn. Takapönttö lähes irtipoikki hitsisaumasta...
Pienellä voimankäytöllä se putosi sitten kokonaan lattialle, mutta auton äänet eivät muuttuneet lainkaan. Kummallista.
Heihei pappamutka! Toistaiseksi  ;)

Koska ensi viikolle oli luvassa räntäkusipaskaa, niin päätin ehostaa rupiruosteisen vetokoukkuvanhuksen vielä viimeiselle matkalleen. Pihalle pikkupakkaseen ja lumihiutaleiden joukkoon hiekkapuhaltamaan siis.
Sepäs olikin lystikästä, koska ilmankosteus tukki jatkuvasti puhaltimen hiekkaventtiilin ja huurrutti puhallusmaskin linssin...  >:(
Onnistuin kuitenkin.
Samoilla vitutuksilla meni vielä takapuskurin hapettunut takapuskurin alumiinipalkkikin.

Korjasin vielä edellisen sepän turahitsaaman rasiankannakkeen, ja vieläpä niin hienosti että sehän hitsautui epähuomiossa ylösalaisin. Eli rasian kansi avautuu alaspäin :D
Ei hätää, porakoneessa on vielä reikiä jäljellä, niin saa rasian oikein perin.
Sitten kiireenvilkkaa epoksimaalia pintaan, kun kovin huokoinen pinta alkoi näyttää ruskettumisen merkkejä jo heti alkumetreillä.
Päälle vielä paikallisen rekkamaalaamon salaperäistä mustaa pomminkestävää maalia nupiksi.
Vetäisin epoksia ja pomminkestoa vielä puskuripalkkiinkin kun purkin pohjalle jäi kumpaakin pienet lirut.

Yhdet irtonaiset etutolpat ja takapuskurin iskarit puhaltelin lasikuulilla puhtoiseksi sisätilan lämmössä, ja sudin päälle samaa mystistä mustaa rekkamaalia.

Isänpäivän lounas- ja kahvitteluturneella kävin vähän makailemassa hangessa, ja sain saaliikseni vielä yhdet etutolpat jarruineen, sekä huomattavasti nykyisiä siistikuntoisemmat takapuskurin kiinnikepultit muttereineen. Saa nähdä mihin nämä sitten kelpaavat.

Samalta reissulta tarttui mukaan myös 80mm leveitä levysoiroja mankeloituna pyöreiksi. Ties mitä niistäkin sitten tulee  ::)

Viikolla harjoittelin taas pakettiautolla ajoa, ja ostin yhden ei-volvoyhteensopivan aluvannesarjan kokeiltavaksi. Kokeilu jää nyt kumminkin tuonnemmaksi, koska tunteja päivässä on rajallinen määrä.

Kuvapläjäystä luvassa sitten kun on jotain muutakin kuvattavaa kun puolikuivaa pohjamaalia.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #48 : 21.11.2016, 21:45:47 »
"Taivaassa perseet tervataan",  Eppu Normaalin sanoin. Tosin tämä tervattiin jo verstaalla :)


Tämäkin, koska muillakin. Pysyypä kupit ojossa.  *kahvia->
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #49 : 04.12.2016, 21:33:27 »
Kesäloma alkoi, joten aika ottaa Volvo taas ajoon!  8)

Takapää nipussa. Kunnolla ruosteenestolla käsiteltynä.

Maalattu ja kunnostettu vetokoukku uudella pistorasialla paikallaan, Classic-tyyliseksi maalattu takapuskuri ja alalippa korin värissä. Takasisälokarit jäi vielä pois, kun pitäs pyöräkotelot vielä rassata ja hoonata kuntoon. Pakoputken takaosakin vielä puuttuu, mutta laitetaan katsastukseen sitten.
Kaupan päällisiksi vielä Hydrat kitkoilla alle, pesu, sisustan imurointi ja vähän pyyhkimistä.


Niin, takapäähänhän tuli pari peruspäivitystä:
- V70n -tyylinen kiinanspoileri luukun yläreunaan. Istuvuus on vähän mitä on, ja olisin halunnu jarruvalottoman, mutta saa toistaiseks olla noin.
- Takapyyhin päivitetty 2000-luvulle sekalaisin osin. Siistimpi kun orggis, mutta ei sellainen pesäpallomailan kokoinen möhkö kun paljon nähty 960:n varsi. Alkuperän oikein arvannut palkitaan paketillisella nakkeja, noudettuna :D
- Pitkä paksinkahva, sekin maalattu korin väriin.
- Uudet luukun merkit
- 960 orggis takavalot. Olivat melko huonot ja haalistuneet, mutta lakattiin aavistuksen sävytetyllä lakalla ja taas pelaa. Ilmeisesti pinta oli kuitenkin sen verran huokoinen, että imaisi kiillon lakkapinnasta kunnolla kuivuttuaan. No, uusintalakkaus kirkkaalla tai kiillotus todennäköisesti pelastaa tilanteen.

Konepellin etureunan tiivisteen laitoin paikalleen, kun keulan maalaushommien yhteydessä oli unohtunu. Sekä putsasin katon takapään kotelon - siis sen missä takaluukun saranat on - koska tässäkin se oli pullollaan kaikkea paskaa ja moskaa. Lataavalle puhelintelineelle tein kiinnikkeen, ettei tarvi porata reikiä ja vedin johdotukset piiloon kojelaudan sisään.

Sovittelin myös renkaanvaihdon yhteydessä niitä hankittuja ei-volvolaisia vanteita alle, ja totesin että vaikka eteen laittaa 8" leveän vanteen ihan iskaritolppaan kiinni, tulee  se melko ulos kumminkin... No eiköhän ne sinne mahdu, kun muilla on leveämpiäkin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #50 : 05.12.2016, 00:04:27 »
- Takapyyhin päivitetty 2000-luvulle sekalaisin osin. Siistimpi kun orggis, mutta ei sellainen pesäpallomailan kokoinen möhkö kun paljon nähty 960:n varsi. Alkuperän oikein arvannut palkitaan paketillisella nakkeja, noudettuna :D
Varsihan on käytössä kakkoskorisessa V70:ssä 2003 asti, sekä ph2-3 V40:ssä. Mutterin peitekoppa V40. Mistäkö tiedän, no noita on siniseltä haettu kolmeen autoon... :D
Sulasta en kyllä tiedä, aika erikoisen näköinen.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #51 : 05.12.2016, 09:05:42 »
Hyvältä näyttää tuo kontti, vielä kun lipan vaihtais fiksumpaan ja valot kirkkaammiks ettei näyttäis noin tunkkaselta! Alkais omakin lintta kaipaamaan uutta maalia luukkuun myös, tai no koko auto kylläkin.
Mutta nythän se on virallisesti merkkituunattu auto ;D

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #52 : 05.12.2016, 09:29:23 »
Varsihan on käytössä kakkoskorisessa V70:ssä 2003 asti, sekä ph2-3 V40:ssä. Mutterin peitekoppa V40. Mistäkö tiedän, no noita on siniseltä haettu kolmeen autoon... :D
Sulasta en kyllä tiedä, aika erikoisen näköinen.

Meneekö tuo varsi sellaisenaan vanhaan akseliin?
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #53 : 05.12.2016, 13:41:45 »
Varsihan on käytössä kakkoskorisessa V70:ssä 2003 asti, sekä ph2-3 V40:ssä. Mutterin peitekoppa V40. Mistäkö tiedän, no noita on siniseltä haettu kolmeen autoon... :D
Sulasta en kyllä tiedä, aika erikoisen näköinen.
Kyllä vaan, V40:n varsi. Sulka on Toyota/Denso  :)

Meneekö tuo varsi sellaisenaan vanhaan akseliin?
Eipä mene. Vanhassa on 6mm mutterilla oleva, kun uudemmassa on 8mm mutteri. Ja kartiot on ~2mm eri kokoiset myös. Niittasin tuohon varteen pienentävän kartioholkin että saa kiinni tukevasti. Varren toinen pääkin piti modata, että sai järkevän sulan kiinni. Edessä on myös vastaavanlaiset Denson sulat, jotka käy tosin suoraan orggisvarsiin.
Eli ei millään tapaa bolt-on, eikä myöskään järkevin muutos :D

Hyvältä näyttää tuo kontti, vielä kun lipan vaihtais fiksumpaan ja valot kirkkaammiks ettei näyttäis noin tunkkaselta! Alkais omakin lintta kaipaamaan uutta maalia luukkuun myös, tai no koko auto kylläkin.
Mutta nythän se on virallisesti merkkituunattu auto ;D
Halusin vähän isomman lipan kun mikään orggisvarusteista, mutta oikein mitään muuta valmista ei ollu tarjolla  :-\ Ehdin jo aloittaa yhden jarruvalottoman V70N -lipan modaamisen tuohon paremmin sopivaksi, mutta katsotaan nyt.

Valoista ei tullu ihan omankaan mielen mukaiset. Tässähän oli punavalkoiset tarvikevalot takana ostaessa, ja on ne vieläkin tallessa. Mutta se kirkas valkoinen linssi ei oikein ole mieleinen.
Täytyy varmaan kokeilla niin että jättää punaset ihan punasiks, ja vetää savunvärisen lakan vaan valkoisiin.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #54 : 05.12.2016, 14:02:15 »
Eipä mene. Vanhassa on 6mm mutterilla oleva, kun uudemmassa on 8mm mutteri. Ja kartiot on ~2mm eri kokoiset myös. Niittasin tuohon varteen pienentävän kartioholkin että saa kiinni tukevasti. Varren toinen pääkin piti modata, että sai järkevän sulan kiinni. Edessä on myös vastaavanlaiset Denson sulat, jotka käy tosin suoraan orggisvarsiin.
Eli ei millään tapaa bolt-on, eikä myöskään järkevin muutos :D

Ei se mitään, mutta on kuitenkin tehtävissä...
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #55 : 05.12.2016, 14:40:42 »
Ei se mitään, mutta on kuitenkin tehtävissä...
On kyllä.
Ja paljon helpommalla pääsee kun laittaa suoraan tuohon varteen kuuluvan sulan :) Tosin se saa olla maksimissaan 350mm pitkä, ettei ota takalasin ylälistaan kiinni.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #56 : 05.12.2016, 14:46:36 »
On kyllä.
Ja paljon helpommalla pääsee kun laittaa suoraan tuohon varteen kuuluvan sulan :) Tosin se saa olla maksimissaan 350mm pitkä, ettei ota takalasin ylälistaan kiinni.

Roger :)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #57 : 05.12.2016, 16:23:59 »
Mäkeen koko takalasinpyyhin ethän sitä kummiskaan käytä :)
Itse ainakaan raaski naarmuttaa lasia ja enään ei ees pysty ;D ;D
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #58 : 05.12.2016, 18:48:43 »
Toi nykynen takalasi on niin naarmuilla, ettei siinä enää pyyhin paljoa tunnu. Kiitos edeltävien omistajien jääraappojen  >:(

Ja itseasiassa kyllä se joskus harvoin on tarpeen, ja silloin sitä käytänkin. Mutta en kyllä koskaan pyyhi jos lasi on sorassa yms.

Se vaan pitää olla. Kun se on siihen laitettukin  :D Sama ajovalonpyyhkimien kanssa. Ei ne oo edes kytketty, mutta ne pitää olla. Niillä on paikka siellä keulassa, ja ne kuuluu sinne...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Siniin 945 - wannabe Classic
« Vastaus #59 : 05.12.2016, 19:53:04 »
Nää on näitä savipyörien juttuja ;D

En todennu tarpeellisiksi, poistin kummatkin.

Kaikki tyylillään ja onhan orggistyyli rock :)
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

 

Elekma  Autoracing