Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: motocykler - 13.06.2012, 04:59:32

Otsikko: 855 t5 wannabe race car
Kirjoitti: motocykler - 13.06.2012, 04:59:32
Aattelimpa tässä aloittaa tännekkin .  Auto on kauemmin aikaa omistuksessa ollut projekti auto joka on luovuttanut käyttöauto virkansa erinäisistä syistä ;)


Toimittaa puhtaasti harrasteauton virkaa, ei ajettu ollenkaan muutamana viime talvena. Muistaakseni yhden talven olen tällä aikanaan ajellut. Auton käyttö tarkoitus on puhtaasti vain hauskanpitoa varten. Tätä tullaan lähi tulevaisuudessa päivittämään eteenkin tekniikan osalta.
Tässä vähän jo tehdyistä muutoksista.

Alusta:
-Kw v2 korkeus ja jäykkyys säädettävä alusta
-Alumiini alatukivarret joissa uretaani puslat
-Uritetut levyt joka nurkassa, edessä 302mm. Red stuff palat.
-Vanteet on 16" borbet lv5, renkaat 205/50r16

Kori:
-Maalattu matta valkeaksi
-Poikkituet edessä ja takana
-Volvo clear headlights ja jotku tuning takavalot
-Kevennetty jokapuolelta

Sisusta:
-omp puolikuppi penkit
-Luisi ralliratti
-etupenkeistä taakse päin täysin pellillä, ainoastaan kattoverhoilu paikallaan

Moottori/vaihteisto (vaiheessa, lista osista mitä nurkista löytyy)
-cop puolat
-kl racing 60mm cooleri
-h profiili veivit
-holset hx40 super
-ite tehty pakosarja
-998cc suuttimet
-glt kaasuläppä
-glt nokat
-teräs vauhtipyörä 707 asetelmalle






Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 13.06.2012, 20:31:55
Tänään sitten aloin purkamaan aiemmin hankkimaani laakeri vikaista konetta. Purin kaikki apulaitteet pois edestä ja otin venttiilikopan ja nokat pois. Irroittelin myös painimet joiden järjestyksen jo sekoitin  >:( Laittelin ne kuitenkin öljykippoon lillumaan, pitää kattoo jos vaikka uusis samalla nekin. Kantta yritin saada pois, mutta pultit oli niin tiukassa ettei saanut nuilla meikäläisen vehkeillä auki niitä. Täytyy huomenna käydä lainaamassa paremmat työkalut niin saa senkin sitten pois.

(http://i9.aijaa.com/b/00478/10362929.jpg)
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: Suoli - 13.06.2012, 20:56:01
Onko koneeseen tulossa mitenkin paljon muutoksia? :P ...vai selviikö kaikki vasta aikanaan...
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 13.06.2012, 21:39:42
Onko koneeseen tulossa mitenkin paljon muutoksia? :P ...vai selviikö kaikki vasta aikanaan...

Nyt ensimmäisenä vaihdetaan kaikki laakerit tuohon purettuun koneseen ja samalla hiukan vahvistetaan alakertaa.
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 14.06.2012, 01:41:32
Eipä tuo uni tullut yö vuoron jälkeen niin kävin sitten hakemassa työkaluja että sai kannenkin pois. Irrottelin samalla männät. Neljästä ensimmäisestä sylinteristä oli kiertokangen laakerit paskana ja kahessa kampiakselin kaulassa pientä jälkeä. Elikkä kiillotukseen menee :-/ samalla kattelin että sylintereihin on tullut pieni rappu, ohan tuolla motilla kuitenkin jo 350tkm takana. Täytyy harkita myös sylintereiden porautusta seuraavaan ylikokoon. Öljypumppu jäi vielä kiinni kun en ulosvetäjää hoksannut ottaa mukaan.
Mutta nyt kuitenkin pehkuihin, aamulla ennen kuutta herätys.
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 15.06.2012, 20:06:01
Piti välillä tuota käyttistäkin roplailla. Ratti täristi niin pirusti moottoritie nopeuksissa ettei sitä viittinyt enää katella. Iskarin yläpään tukikumi oli aivan entinen. Samalla vaihdoin yläpään laakerin. Ei mennyt vaihto aivan kuin elokuvissa kun jousipuristimista loppui pituus kesken. Pikkusen kikkailemalla sain kuitenkin jousen tarpeeksi kasaan ja uudet romut vaihdettua.

(http://i3.aijaa.com/b/00416/10372006.jpg)
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: j_tapio - 15.06.2012, 21:11:53
Piti välillä tuota käyttistäkin roplailla. Ratti täristi niin pirusti moottoritie nopeuksissa ettei sitä viittinyt enää katella. Iskarin yläpään tukikumi oli aivan entinen. Samalla vaihdoin yläpään laakerin. Ei mennyt vaihto aivan kuin elokuvissa kun jousipuristimista loppui pituus kesken. Pikkusen kikkailemalla sain kuitenkin jousen tarpeeksi kasaan ja uudet romut vaihdettua.


Puistele kaikki nivelet läpi jos muutakin vaihettavaa löytyis. Tehään pyöränkulmasäätö joku päivä siinä paikallisessa..  ;)
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 15.06.2012, 21:36:09
Puistele kaikki nivelet läpi jos muutakin vaihettavaa löytyis. Tehään pyöränkulmasäätö joku päivä siinä paikallisessa..  ;)
Eipä siinä pitäis enää väljää olla, jos ei raidetangon ylös/alas liikettä lasketa. Ei tosin vaikuta ajettavuuteen mitenkään.
Muutama viikko sitten vaihdoin alatukivarren tuohon kuskin puolelle. Luulin että ne tärinät sillä lähtis mutta eipä lähtenykkään. Ostin alatukivarren biltemasta ja oikeastaan yllätyin siitä että ainakin alapallo nivel oli rasvattu kunnolla toisinkuin motonetin varret.
Vieläkun viittis käydä ostaan uuden pnp-kytkimen niin jäis nuo satunnaiset käynnistys ongelmat unholaan.
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 17.06.2012, 15:46:51
Tänään kerkesin tallissa vähän touhuta. Irroittelin tuosta projekti autosta turbon ja pakosarjan. Turbo näytti tältä n.30tkm ja 2 vuoden jälkeen.

(http://i3.aijaa.com/b/00022/10380878.jpg)

En tiedä mikä tuossa on tullut kun nuo siivet on päistä nuin rososet, oisko jotain päässyt menemään ilmaputsarin ohi?

Mietin myös tuota sylinterien porautusta ja ylikoon mäntiä olen etsinyt netin syövereistä. Kertokaa mistä saa halvat ja hyvät :D Puran varmaan myös tuon toisen koneen lattialle ja valkkaan molemmista parhaat osat.

Tässä vielä yksi kuva josta tarkimmat huomaavat mitä aletaan seuraavaksi tekemään ;)

(http://i10.aijaa.com/b/00988/10380955.jpg)
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: Makru - 19.06.2012, 17:59:37
Aijai, kutkuttais kyllä itteekin päästä tekemään turbopakosarjaa kasipätkään. Ei varmaan mikään helpoin. Onko tiedossa jo mikä pakosarjan jatkeeksi tulee?
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 19.06.2012, 18:30:17
Aijai, kutkuttais kyllä itteekin päästä tekemään turbopakosarjaa kasipätkään. Ei varmaan mikään helpoin. Onko tiedossa jo mikä pakosarjan jatkeeksi tulee?

Kyllä on tiedossa ja siellä se tallin nurkassa laatikossa odottelee. Vähän isonnetaan tuosta 16t:stä, mutta siitä myöhemmin.  :P
Otsikko: Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 22.06.2012, 10:49:31
Eilen tuli taas tallissa touhuttua. Katkoin jämälautaa pikkupätkiksi ja mallailin föönin paikkaa tuonne konehuoneeseen. Paikkakin lopulta löytyi pienen hakemisen jälkeen. Nyt pitäis saada pakosarjan laipat "lukittua" paikoilleen että pääsee katteleen putkien paikkoja. Aattelin hakea töistä puikkokoneen lainaan tuota lukitusta varten. Itsellä ei kotona ole minkäänlaisia metallin liimaus vehkeitä.
Ai niin, kävin myös muutamassa lvi-liikeessä kyselemässä 90 asteen kaaria tuohon sarjan tekoon. Melko tiukilla tuntuu kaaret olevan, jonkunlaisia kaaria tilasin 5 kappaletta, mutta ilmeisesti seinämä on 0.6 milliä ohuempi  ??? Kuulemma maanantaina saa käydä hakemassa sitten näkee käytetäänkö nuita kaaria vai ei.

Tänään myös eri autofoorumeita selailtuani heräsi ajatus kokeilla e85 tuohon käyttikseen. Melkeen voisin tänään käydä kokeilemassa, sais autokin vähän juhannusjuomaa :D Tankissa on arviolta 20l 98:a, ajattelin että jos sotkisin 10l e85 ja katson mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 22.06.2012, 16:29:11
Kävin sitten tankkailemassa tuohon käyttikseen viinaa ja hyvin tuntu pelittävän ensimmäiset 40km  8) No joo onhan se ehkä vähän tehottomampi mutta kyllä tolla vielä kerkee. Ajotietokoneen mukaan ei kulutuskaan muuttunut mihinkään, mutta jatkossa seuraillaan.
Tankissa nyt:
-20l 98e5
-20l re85
-25l 95e10

Laskennallisesti tuossa on n.1/3 etanolia, mutta käytännössä ei. Kokeillaan jonniaikaa miten tuolla pelittää ja lisätään sudetta sitten myöhemmin.

Projektiauto eteni sen verran että sain laipat lukittua paikoilleen. Nyt pääsis sommittelemaan putkien paikkoja. Suoraa putkea täytys vielä hommata, niin vois alkaa kollektoria vääntään.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 03.07.2012, 05:07:59
Coctail kokeiluja on jatkettu ja nyt ajellaan puolet & puolet seoksella, eli puolet tankista e85 ja toinen puolisko 95:sta. Muusta ei kyllä huomaa muuta kuin kulutuksesta joka on ajotietokoneen mukaan 0.7L entistä korkeampi. Käytin tuossa yks päivä myös tulppia pois ja kattelin että tumman harmaat ovat, eli ei ainakaan laihalla vielä käy. Vikakoodeja en vielä ole lukenut, siellä saattaa olla LTFT koodi.

Projekti autoon valmistui yön hiljaisina tunteina kollektori joka ei ole sieltä kauneimmasta päästä :) Yllättävän haastava homma on tuollainen tehä, varsinkin kun ei kunnollisia työkaluja ole. Rälläkkä, rautasaha ja bilteman 4e astemitta ;) Tein jo aikaisemmin ensimmäisen version tuosta kollektorista, mutta se on niin huono ettei sitä tulla käyttämään. Tuo versio kaksi tulee luultavasti käyttöön, ellen sitten innostu vielä tekemään kolmatta.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 03.07.2012, 17:55:50
Tässäpä vielä kuvia kansalle. Ite tekemällä saa semmosenku sattuu tulemaan ;)
(http://i3.aijaa.com/b/00969/10470264.jpg)

Tuohon tuo tötterö pitäs istuttaa.
(http://i3.aijaa.com/b/00761/10470296.jpg)
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: j_tapio - 04.07.2012, 07:47:07
 P>
Melkonen käppyrä on väännettävä että turbo mahtuu tuolle kohtaa. Sopiiko alavesiputki vielä paikoilleen lohkon sivuun? Hukkaportti nähtävästi tulossa tuohon venakopan tasolle?
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 04.07.2012, 12:27:44
P>
Melkonen käppyrä on väännettävä että turbo mahtuu tuolle kohtaa. Sopiiko alavesiputki vielä paikoilleen lohkon sivuun? Hukkaportti nähtävästi tulossa tuohon venakopan tasolle?

Kyllä siitä tosiaan melkonen käkkärä tulee, mutta kattelin kuitenkin ettei täysin mahdoton ole. Turboa sovittelin tuohon paikallaan olevan moottorin kylkeen, eli sopii vesi putkikin. Hukkaportti pitäis tulla niin paljon yli kun se vaan mahtuu.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 05.07.2012, 22:24:41
No nythän tuo käyttis tempun teki. Olin ajelemassa töihin ja edessä oli jono joka mateli alle 40km/h. Löysäsin kaasun ja rullailin vähän matkaa nii perskeles sammu moottori. Ohjastin sitten tien laitaan ja kokeilin avaimesta käyntiin, pikkusen hörähti muttei käynnistynyt. Toisella kerralla ei edes yrittänyt. Kokeilin useamman kerran starttailla mutta ei mitään. Nostin sitten konepellin pystyyn ja kattelin ettei mitään johtoja tai letkuja ole irti. Eipä siellä mitään kummallista näkyny. Hyppäsin kuskin paikalle ja käänsin avaimesta niin hörähti käyntiin ja ajelin töihin :idiot2:

Tankissa oli jotain +15 litraa tuota etanoliseosta. Aattelin että jos se siitä teki sen ja kävin tankkaan tankin täyteen normi bensaa. Saattaa myös olla että tuo etanoli on irrottanut jotain sakkaumia tuolta tankista ja tukkinut suodattimen. Pitää vissiin käydä uusi hakemassa. Mietin myös kun tuossa on tuo pnp-kytkin häröilly aina välillä, eli ei käynnisty ennenkun on renkannu vaihekeppiä eestaas. Ei vissiin pitäs kuitenkaan ajosta sammua tuon takia?

Edit:

Lisätään vielä eilisen yön tuotoksia.
(http://i11.aijaa.com/b/00686/10480763.jpg)

Mietiskelin tuossa, että miten nuo putket laittasin kun tuo turbo sattuu olevan jaetulla pakopesällä(juu, tiiän). Pähkäilin niin että laitan 1&2 pytyn tuohon vasemmalle, 5 & 3 oikealle ja nelospytyn tuohon keskelle sillain että se jakaantus vähän molempiin nieluihin. Saa myös ottaa kantaa miten tuo on järkävä tehdä!
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 06.07.2012, 22:04:11
Dodii, kävin hakemassa uuden polttoaine suotimen käyttikseen ja näppäsin se paikalleen. Vanhakaan ei hirveän vanhalta näyttäny, mutta sitä kun ravisteli niin jotakin siellä kuulosti irti olevan?

Tästä intoutuneena kävin eräällä suljetulla alueella pikkusen kaasuttelemassa. Jonku aikaa siinä sora rapisi ja sitten kuului "poks, phiuuuuuh" hölläsin ja katsoin että mittaristossa palaa jäähdytysnesteen vähyydestä varoittava valo. >:( Voi prkl, ajelin sitten sivuun ja kurkin auton alle, että mistä vuotaa. Eipä näkyny mitään auton alla. Auton sisällä taas oli kuin turkkilaisessa saunassa, aivan täynnä, aah niin aromikasta höyryä. Revin lattiamattoja ja suojamuoveja pois siitä lämppärin kennon edestä ja sieltähän sitä vettä tuli. Töihinkin ois reilu puolen tunnin päästä pitäny lähteä. Onneksi kontissa oli vesikanisteri jossa oli vielä muutama litra vettä. Nakkasin ne koneeseen ja ajoin lähimmälle huoltoasemalle hakemaan lisää vettä. Siitä suoraan töihin ja tuolla se nyt parkkipaikalla tiputtelee sitä vettä kuskin jalkotilaan >:( >:(
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: Ökkelö - 06.07.2012, 23:04:37
Haulla koitin en löytäny.
Mikäs tuossa jaetussa pakopesässä on huonoa/haittaavaa 5koneessa?
Ihan vaan mielenkiinnosta :)
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 06.07.2012, 23:22:19
Haulla koitin en löytäny.
Mikäs tuossa jaetussa pakopesässä on huonoa/haittaavaa 5koneessa?
Ihan vaan mielenkiinnosta :)

Jaetussa pakopesässähän on ideana saada turbo heräilemään aiemmin. Koneessa jossa on parillinen määrä sylintereitä ohjataan peräkkäiset pulssit pakopesän kanaviin vuorotellen. 5- koneessahan ei peräkkäisiä pulsseja tule enää toisella kierroksella.

Täysin mutuiluna sanoisin ettei tuosta jaetusta pakopesästä ole hirveästi haittaa 5-koneessa, muttei juuri hyötyäkään. Virtaustahan tuo välissä oleva levy varmaan jonkin verran haittaa. Lisäksi voi olla ettei turbo pyöri tasaisesti vaan nykimällä jos pulssit sattuu peräkkäin samaan nieluun.

Edit:
Niin ja mullahan ei tuossa kollektorissa ole minkäänlaista välilevyä vaan kaikki ampuu aikalailla keskelle. Toki ois varmasti ollu parempi jos putket olis tullut vielä enemmän pystyssä. Sillä ois saanu jaettua pakopulssit paremmin molempiin nieluihin.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 08.07.2012, 12:16:11
Käyttikseen tuli vaihdettua eilen lämppärin kenno. Testilenkillä auto päätti taas sammu kesken ajon. Tällä kertaa sattui olemaan työkalujakin mukana. Irroittelin sen kaasuläpän päällä olevan muovisuojan jotta pääsin kattomaan onko bensakiskossa painetta. Eipä ollu, kuuntelin ettei bensapumppukaan äännä. Sain auton liikkeelle, ajoin kotiin ja vaihdoin bensapumpun releen. Toistaiseksi on toiminu hyvin, tai ainaki melkein. Etu nakutustunnistin herjaa vähän väliä ja samalla sytyttää häirövalon, mistähän lie tuokin johtuu?
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: j_tapio - 09.07.2012, 08:13:17
Lisätään vielä eilisen yön tuotoksia.
(http://i11.aijaa.com/b/00686/10480763.jpg)

Tuossa jos ahtoputken kanssa tulee ahdasta tai liian kuumaan paikkaan ni pyöräytä kompurakotelo alaspäin ja vedä ahtolinja koneen alitse coolerin alareikään. D5 -koneen öljypohjassa ois valmis ura ahtoputken altaviennille ihan takapäässä.

(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Oil-Pan-1271604.jpg)
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: ZuluR - 09.07.2012, 09:37:50
Käyttikseen tuli vaihdettua eilen lämppärin kenno. Testilenkillä auto päätti taas sammu kesken ajon. Tällä kertaa sattui olemaan työkalujakin mukana. Irroittelin sen kaasuläpän päällä olevan muovisuojan jotta pääsin kattomaan onko bensakiskossa painetta. Eipä ollu, kuuntelin ettei bensapumppukaan äännä. Sain auton liikkeelle, ajoin kotiin ja vaihdoin bensapumpun releen. Toistaiseksi on toiminu hyvin, tai ainaki melkein. Etu nakutustunnistin herjaa vähän väliä ja samalla sytyttää häirövalon, mistähän lie tuokin johtuu?

Nakutusantrui on aika "herkkä" ja saattaa tehdä tuota jos sitä ei ole vedetty momenttiin.
Toinen on jos kaapelissa on joku katkos ym.

Mulla oli piuha poikki ja antoi virheen kun ahdot nousi yli 0.5bar.
korjaantu kolvaamalla kaapelit yhteen mistä poikki.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis[etanoli coctail kokeilut] &855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 09.07.2012, 22:44:12
Tuossa jos ahtoputken kanssa tulee ahdasta tai liian kuumaan paikkaan ni pyöräytä kompurakotelo alaspäin ja vedä ahtolinja koneen alitse coolerin alareikään. D5 -koneen öljypohjassa ois valmis ura ahtoputken altaviennille ihan takapäässä.

Itse asiassa katselinkin jo tuota ahtoputken viemistä alakautta, mutta näytti niin toivottomalta että hylkäsin ajatuksen. En kuitenkaan ajatellut asiaa ihan noin pitkälle tuon öljypohjan osalta. Täytyypä käydä kaverin D5:sta tutkimassa kuin paljon siellä on pelivaraa. Nuo mun ahtoputket tulee rosterista, tuo silikoni mutka oli tuossa vain hahmottamassa tilankäyttöä. Katselin että tuommonen 70mm 90 asteen kulmaputki sopii tuohon paikkaan, mutta se täytyy ohjata hiukan sivulle. Se tulee kyllä alle sentin päähän tuosta pakosarjasta, en sitten tiedä kuin lämpimänä se käy :D

Nakutusantrui on aika "herkkä" ja saattaa tehdä tuota jos sitä ei ole vedetty momenttiin.
Toinen on jos kaapelissa on joku katkos ym.

Mulla oli piuha poikki ja antoi virheen kun ahdot nousi yli 0.5bar.
korjaantu kolvaamalla kaapelit yhteen mistä poikki.

Eilen kokeilin heilutella sitä anturin piuhaa. Justiinsa sain käden sinne imusarjan alle mahtumaan. Nyt on toistaiseksi pysynyt pois tuo vikakoodi.  Aiemmin tuo tuli yleensä silloin kun lähdin kiihdyttämään esim. liikennevaloista. Ahtoja en hoksannut katsoa, mutta ei varmasti ainakaan tuota 0.5bar. Tällä hetkellähän tuo käyttis on vakio-ohjelmalla, että aikalailla maksimi ahdot on tuo puoli baaria.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis & 855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 20.07.2012, 15:02:05
Pientä päivitystä:

Käyttiksellä on tullu ajeltua ihan normi 95:lla, vaikkei käynti ongelmia olekkaan enää ilmennyt. Ihmetyttää vain kun ajotietokoneen ilmoittaman ja todellisen kulutuksen ero on 0,9l kun etanoliseoksella se oli jotain 0,2l  :idiot2:

Viime yön pikkutunneilla tuli väännettyä tällainen valioyksilö.

(http://i5.aijaa.com/b/00705/10561988.jpg)
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis & 855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: Makru - 23.07.2012, 20:23:02
Hyvältä näyttää  O0
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis & 855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 02.08.2012, 06:26:43
Eipä oo paljon tapahtunu. Pakosarja pitäis hiekkapuhaltaa ja sitten maalata. Tänään alkaa kesäloma niin jos sitä tässä loman aikana jotain kerkeis tehä. Aattelin ainakin keretä koneen nostamaan pois ja yhdistellä nuista kahdesta koneesta yhden.

Käyttis on nyt myynnissä myyty, tarvitsin kuitenkin farmaria ja sellainen on jo hommattuna.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis & 855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 03.08.2012, 20:19:26
.
Otsikko: Vs: 854 t5 käyttis & 855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: Makru - 03.08.2012, 20:34:00
No huh huh  :idiot2:
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti[pakosarja askartelu]
Kirjoitti: motocykler - 09.10.2012, 12:14:40
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista

Pieni motivaatio tauko ollut :D Osia on kyllä tullut tallin nurkkiin haalittua.
Tuon projekti audin kasailin ja se on taas liikenteessä ja alustavasti kauppojakin on jo hierottu. Nuilla audin myynti rahoilla voisin kustantaa uudet männät tuohon volvoon. Toisaalta taas sain hankittua lohkon mikä vatisi vain kevyen hoonauksen. Tuolla lohkolla, vakiomännillä ja uusilla männänrenkailla voisi päästä vähän halvemmalla. Kattoo ny.
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 09.05.2013, 09:35:38
Jaahas taas on päiviä vierähtänyt luvattoman paljon eteenpäin. Juuri mitään ei ole tapahtunut, muutakuin että varaston hyllylle on ilmaantunut uusia osia.

Moottorin osia on tallin lattia täynnä kun kaksi moottoria olen purkanut ja kolmatta kasaamassa.

Laitoin aiemmin ostaamaani lohkoon kampiakselin paikoilleen. Kävin paikallisesta autotarvikkeesta hakemassa uudet runkolaakerit ja flexigaugea. Välykset oli kohdallaan niin laitoin paketin nippuun. Lainasin myös eräältä volvoharrastajalta kaikki öljypumpun hilut jotka siihen vaihdoin ja nakkasin paikoilleen.

Seuraavaksi tarttis varmaan alkaa männänrenkaita metsästämään. Mistä?

Ajattelin myös kokeilla mitata kiertokankien alasilmät tuolla flexigaugella, jos näyttää että on heittoa niin sitten koneistamon kautta.
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: hevonen - 09.05.2013, 10:05:59
Seuraavaksi tarttis varmaan alkaa männänrenkaita metsästämään. Mistä?
Olis kuule semmonen kutina takaraivossa että jotkut audin vitoskoneen renkaat sopis, hintaluokka varaosaliikkeessä n. 85€ sarja.
Sitten vaikka tommoset http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=105_875_951&products_id=7364
Oisko sarja alle 150€ kuluineen?
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 09.05.2013, 11:33:31
Olis kuule semmonen kutina takaraivossa että jotkut audin vitoskoneen renkaat sopis, hintaluokka varaosaliikkeessä n. 85€ sarja.
Sitten vaikka tommoset http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=105_875_951&products_id=7364
Oisko sarja alle 150€ kuluineen?

Muistelen kans että jossain audissa oisko ollut 3p tai 3b moottori jossa samanlaiset rinkulat. Mutta varmistus olisi toki kiva saada.
Tuossa linkittämässäsi puljussa ei näytä olevan renkaita kuin 2.0 ja 2.5 moottoreille
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 09.05.2013, 13:08:14
Niin ja tuli muuten semmonen vielä mieleen että kestääköhän tuommonen normaali öljynkestävä tiivisteliima tuolla lohkon ja laakerirungon välissä? Vai pitääkö alkaa vielä raapimaan pois ja laittaa tilalle volvon omat mönjät.
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: hevonen - 09.05.2013, 14:50:17
Muistelen kans että jossain audissa oisko ollut 3p tai 3b moottori jossa samanlaiset rinkulat. Mutta varmistus olisi toki kiva saada.
Tuossa linkittämässäsi puljussa ei näytä olevan renkaita kuin 2.0 ja 2.5 moottoreille
Hömm, anteeks häiriö mutta eikös siellä lue early t-5 models?
Esim tuo:  B5234FT engines.
Onks sulla joku muu kone?

Liippaiskohan mitenkään liki? Volkkaritiskiltä tosin saa varmaan halvemmalla... :P
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 09.05.2013, 15:14:35
Hömm, anteeks häiriö mutta eikös siellä lue early t-5 models?
Esim tuo:  B5234FT engines.
Onks sulla joku muu kone?

Liippaiskohan mitenkään liki? Volkkaritiskiltä tosin saa varmaan halvemmalla... :P

No niinhän siinä näkyy lukevan kun tarkemmin katsoo  :-[
B5234ft tuossa on.
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 15.05.2013, 23:40:31
Pistin sitten tilauksen tuonne volvopartsonlinelle männänrenkaista kun samoilla postikuluilla sai kannen tiivisteet ja kampiakselin stefat. Tilasin vielä samaan konkurssiin teräs vauhtipyörän 707 asetelmalle.

Huomenna pitäisi wetterin tiskillä käydä asioimassa ja tilailla loput o-renkaat, tasotiivistettä, yms. Jos jollain sattuu olemaan varaosanumerot tai kuva mistä ne selviää niin helpottaisi ainakin tiskillä asioimista. Samalla reissulla vois paikallisesta tarvike puljusta hakea kannenpultit ja ööh.. Mitähän vielä?.
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 25.05.2013, 00:18:12
Osat tuli tontille. Koitin laittaa öljypumpun puoleista kampiakselin stefaa paikoilleen mutten saanut sitä asettumaan. Tein kaljatölkistä kartion jolla sitä koitin paikalleen punnertaa siinä onnistumatta. Käytin sitten öljypumpun vielä pois ja samalla rikoin sen ison o-renkaan siitä :) Pitää koittaa kehitellä joku asennus kaulus tuolle.

Kävin myös hakemassa veivit koneistamosta. Kaikissa alasilmissä oli heittoa ja kaikki jouduttiin hoonaamaan. Ois varmaan kannattanu käydä toisella koneistamolla, niinkuin alunperin suunnittelin. Nyt oli tarkistuksen ja hoonauksen hinta 22e per veivi.

Mäntiä olen kokeillut putsailla hammasharjalla ja bensalla muttei niitä puhtaaksi saa. Pitää varmaan käydä jotain tehokkaampaa ainetta hakemassa (v-power nitroa :D)
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: j_tapio - 25.05.2013, 00:23:08
Kokeileppa mäntiin maalinpoistoainetta (samaa kuin tiivisteen irrottaja).
Otsikko: Vs: 855 t5 projeti
Kirjoitti: motocykler - 18.08.2013, 07:18:28
Lomat lomailtu ja arki koittaa taas. Lisäksi talon korjaus jäissä kroonisen rahapulan takia joten aikaa jää myös harrastaa  :)

Se kampiakselin stefa mitä kokeilin asentaa oli väärän kokoinen, ostin alkuperäisen stefan ja se meni paikoilleen kuin itsestään. Laitoin myös uuden O-renkaan öljypumppuun sen rikkomani tilalle.

Eilisen illan saldo. Sain männät ja veivit paikoilleen sekä öljypumpun imuputken. Pitää vielä käydä yksi O-rengas hakemassa niin saa öljypohjankin kiinni.

Niin ja onnistuin rikkomaan jakopään muovisuojan. Eli jos pyörii nurkissa ylimääräisiä niin tarjoa.

Otsikko: Vs: 855 t5 wannabe race car
Kirjoitti: Morjenz - 19.08.2013, 14:13:44
Yksi hyvä konsti mäntien puhdistamiseen on laittaa aimo loraus Pinelineä kuuman veden sekaan. Antaa mäntien liueta kymmenisen minuuttia, niin voi rätillä pyyhkiä karstat pois.
Otsikko: Vs: 855 t5 wannabe race car
Kirjoitti: motocykler - 19.08.2013, 15:45:07
Yksi hyvä konsti mäntien puhdistamiseen on laittaa aimo loraus Pinelineä kuuman veden sekaan. Antaa mäntien liueta kymmenisen minuuttia, niin voi rätillä pyyhkiä karstat pois.

Jep, sain männistä karstat pois bensalla, bräklinillä ja armottomalla hankaamisella. Kävin kuitenkin tänään ostamassa motonetistä tehopesua joka ilmeisesti vastaa pinelineä. Sillä pitää koittaa saada kansi ja öljypohja puhtaaksi.

Ostin myös sen puuttuvan o-renkaan ja venttiilien hiomatahnaa. Purin eilen toisesta kannesta venttiilit pois, oisko ollut 17. venttiili mitä päästelin irti kun huomasin että siinä kannessa on paininkupin kolossa pahat orkoset. Päätin sitten että otan tällä viikolla toisen kannen työn alle. Siinä oli venttiilit niin karstaiset että oli mahdoton sanoa oliko venttiilin päässä kuoppa vai ei :D
Otsikko: Vs: 855 t5 wannabe race car
Kirjoitti: j_tapio - 19.08.2013, 17:39:04
PineLinellä lähtee kyllä hyvin öljypohjat ja kannet puhtaiks ku se hiukan syövyttää alumiiniä. Pari päivää ku kansi lilluu tehopesuliuoksessa ni kaikki pinnat on peittautuneet mataksi.
Otsikko: Vs: 855 t5 wannabe race car
Kirjoitti: motocykler - 20.08.2013, 15:46:41
Eilen illasta kotiin päästyäni laitoin tyhjään 18l maaliämpäriin 2 litraa pinelineä ja loput vettä. Puotin kannen sinne lillumaan ja aamulla kun katsoin niin puhdasta tulee. Kaikki karstat oli venttiileistä liuennu. Käänsin kannen toiste päin niin saa toinenkin puoli liota. Vosin yrittää kuvia lisäillä tässä kun kerkeää.

Paljonkohan tollanen vakio kansi kestää antaa jengaa enneku porsii?
Otsikko: Vs: 855 t5 wannabe race car
Kirjoitti: motocykler - 10.07.2015, 21:16:32
On tullut tätä hiljaiseloa vietettyä pitkän aikaa. Projekti on edennyt aika hitaanpuoleisesti rahallisen ja ajallisten vaikeuksien takia. Kone alkaa kuitenkin olla jo nipussa.

(http://s15.postimg.org/5es11alfb/Kuva0199.jpg) (http://postimg.org/image/5es11alfb/)

Suurimmat ostolistalla olevat osat olis vielä jakopää + hilut, kytkin, moottorinohjaus ja luultavasti laatikkoon lukko. Sitten alkas olemaan kalleimmat osat kasassa.

Pienempiä juttuja mitä pitäs tehdä on öljykierto turbolle ja jäähdyttäjälle. Myös bensalinjakin on mietinnässä että jääkö vakio vai laitanko senkin uusiksi.

Mitenkäs muut ovat tehneet öljynjäädyttimen lähdön? Vakiona oleva putkiviritys ei oikein herätä luottamusta. Kierrettävät hydrauliliittimet ja kierteet palikkaan? täytyykö silloin siitä letkulähtö palikasta hioa tavaraa pois että saa sen reiän syvennyksen tasalle ja kierteet siihen? Katselin jo töistä liittimiä mutta ovat ilmeisesti jollain tuumakierteellä eikä vastaavaa kierretappia löydy.