Autoracing  KL-varaosat

855 t5 wannabe race car

  • 45 Vastauksia
  • 18759 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
855 t5 wannabe race car
« : 13.06.2012, 04:59:32 »
Aattelimpa tässä aloittaa tännekkin .  Auto on kauemmin aikaa omistuksessa ollut projekti auto joka on luovuttanut käyttöauto virkansa erinäisistä syistä ;)


Toimittaa puhtaasti harrasteauton virkaa, ei ajettu ollenkaan muutamana viime talvena. Muistaakseni yhden talven olen tällä aikanaan ajellut. Auton käyttö tarkoitus on puhtaasti vain hauskanpitoa varten. Tätä tullaan lähi tulevaisuudessa päivittämään eteenkin tekniikan osalta.
Tässä vähän jo tehdyistä muutoksista.

Alusta:
-Kw v2 korkeus ja jäykkyys säädettävä alusta
-Alumiini alatukivarret joissa uretaani puslat
-Uritetut levyt joka nurkassa, edessä 302mm. Red stuff palat.
-Vanteet on 16" borbet lv5, renkaat 205/50r16

Kori:
-Maalattu matta valkeaksi
-Poikkituet edessä ja takana
-Volvo clear headlights ja jotku tuning takavalot
-Kevennetty jokapuolelta

Sisusta:
-omp puolikuppi penkit
-Luisi ralliratti
-etupenkeistä taakse päin täysin pellillä, ainoastaan kattoverhoilu paikallaan

Moottori/vaihteisto (vaiheessa, lista osista mitä nurkista löytyy)
-cop puolat
-kl racing 60mm cooleri
-h profiili veivit
-holset hx40 super
-ite tehty pakosarja
-998cc suuttimet
-glt kaasuläppä
-glt nokat
-teräs vauhtipyörä 707 asetelmalle






« Viimeksi muokattu: 18.08.2013, 08:07:13 kirjoittanut motocykler »
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #1 : 13.06.2012, 20:31:55 »
Tänään sitten aloin purkamaan aiemmin hankkimaani laakeri vikaista konetta. Purin kaikki apulaitteet pois edestä ja otin venttiilikopan ja nokat pois. Irroittelin myös painimet joiden järjestyksen jo sekoitin  >:( Laittelin ne kuitenkin öljykippoon lillumaan, pitää kattoo jos vaikka uusis samalla nekin. Kantta yritin saada pois, mutta pultit oli niin tiukassa ettei saanut nuilla meikäläisen vehkeillä auki niitä. Täytyy huomenna käydä lainaamassa paremmat työkalut niin saa senkin sitten pois.

Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #2 : 13.06.2012, 20:56:01 »
Onko koneeseen tulossa mitenkin paljon muutoksia? :P ...vai selviikö kaikki vasta aikanaan...
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #3 : 13.06.2012, 21:39:42 »
Onko koneeseen tulossa mitenkin paljon muutoksia? :P ...vai selviikö kaikki vasta aikanaan...

Nyt ensimmäisenä vaihdetaan kaikki laakerit tuohon purettuun koneseen ja samalla hiukan vahvistetaan alakertaa.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #4 : 14.06.2012, 01:41:32 »
Eipä tuo uni tullut yö vuoron jälkeen niin kävin sitten hakemassa työkaluja että sai kannenkin pois. Irrottelin samalla männät. Neljästä ensimmäisestä sylinteristä oli kiertokangen laakerit paskana ja kahessa kampiakselin kaulassa pientä jälkeä. Elikkä kiillotukseen menee :-/ samalla kattelin että sylintereihin on tullut pieni rappu, ohan tuolla motilla kuitenkin jo 350tkm takana. Täytyy harkita myös sylintereiden porautusta seuraavaan ylikokoon. Öljypumppu jäi vielä kiinni kun en ulosvetäjää hoksannut ottaa mukaan.
Mutta nyt kuitenkin pehkuihin, aamulla ennen kuutta herätys.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #5 : 15.06.2012, 20:06:01 »
Piti välillä tuota käyttistäkin roplailla. Ratti täristi niin pirusti moottoritie nopeuksissa ettei sitä viittinyt enää katella. Iskarin yläpään tukikumi oli aivan entinen. Samalla vaihdoin yläpään laakerin. Ei mennyt vaihto aivan kuin elokuvissa kun jousipuristimista loppui pituus kesken. Pikkusen kikkailemalla sain kuitenkin jousen tarpeeksi kasaan ja uudet romut vaihdettua.

Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #6 : 15.06.2012, 21:11:53 »
Piti välillä tuota käyttistäkin roplailla. Ratti täristi niin pirusti moottoritie nopeuksissa ettei sitä viittinyt enää katella. Iskarin yläpään tukikumi oli aivan entinen. Samalla vaihdoin yläpään laakerin. Ei mennyt vaihto aivan kuin elokuvissa kun jousipuristimista loppui pituus kesken. Pikkusen kikkailemalla sain kuitenkin jousen tarpeeksi kasaan ja uudet romut vaihdettua.


Puistele kaikki nivelet läpi jos muutakin vaihettavaa löytyis. Tehään pyöränkulmasäätö joku päivä siinä paikallisessa..  ;)

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #7 : 15.06.2012, 21:36:09 »
Puistele kaikki nivelet läpi jos muutakin vaihettavaa löytyis. Tehään pyöränkulmasäätö joku päivä siinä paikallisessa..  ;)
Eipä siinä pitäis enää väljää olla, jos ei raidetangon ylös/alas liikettä lasketa. Ei tosin vaikuta ajettavuuteen mitenkään.
Muutama viikko sitten vaihdoin alatukivarren tuohon kuskin puolelle. Luulin että ne tärinät sillä lähtis mutta eipä lähtenykkään. Ostin alatukivarren biltemasta ja oikeastaan yllätyin siitä että ainakin alapallo nivel oli rasvattu kunnolla toisinkuin motonetin varret.
Vieläkun viittis käydä ostaan uuden pnp-kytkimen niin jäis nuo satunnaiset käynnistys ongelmat unholaan.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #8 : 17.06.2012, 15:46:51 »
Tänään kerkesin tallissa vähän touhuta. Irroittelin tuosta projekti autosta turbon ja pakosarjan. Turbo näytti tältä n.30tkm ja 2 vuoden jälkeen.



En tiedä mikä tuossa on tullut kun nuo siivet on päistä nuin rososet, oisko jotain päässyt menemään ilmaputsarin ohi?

Mietin myös tuota sylinterien porautusta ja ylikoon mäntiä olen etsinyt netin syövereistä. Kertokaa mistä saa halvat ja hyvät :D Puran varmaan myös tuon toisen koneen lattialle ja valkkaan molemmista parhaat osat.

Tässä vielä yksi kuva josta tarkimmat huomaavat mitä aletaan seuraavaksi tekemään ;)

« Viimeksi muokattu: 17.06.2012, 16:18:05 kirjoittanut motocykler »
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #9 : 19.06.2012, 17:59:37 »
Aijai, kutkuttais kyllä itteekin päästä tekemään turbopakosarjaa kasipätkään. Ei varmaan mikään helpoin. Onko tiedossa jo mikä pakosarjan jatkeeksi tulee?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #10 : 19.06.2012, 18:30:17 »
Aijai, kutkuttais kyllä itteekin päästä tekemään turbopakosarjaa kasipätkään. Ei varmaan mikään helpoin. Onko tiedossa jo mikä pakosarjan jatkeeksi tulee?

Kyllä on tiedossa ja siellä se tallin nurkassa laatikossa odottelee. Vähän isonnetaan tuosta 16t:stä, mutta siitä myöhemmin.  :P
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 854 t5 -94 käyttis ja 855 t5 projeti
« Vastaus #11 : 22.06.2012, 10:49:31 »
Eilen tuli taas tallissa touhuttua. Katkoin jämälautaa pikkupätkiksi ja mallailin föönin paikkaa tuonne konehuoneeseen. Paikkakin lopulta löytyi pienen hakemisen jälkeen. Nyt pitäis saada pakosarjan laipat "lukittua" paikoilleen että pääsee katteleen putkien paikkoja. Aattelin hakea töistä puikkokoneen lainaan tuota lukitusta varten. Itsellä ei kotona ole minkäänlaisia metallin liimaus vehkeitä.
Ai niin, kävin myös muutamassa lvi-liikeessä kyselemässä 90 asteen kaaria tuohon sarjan tekoon. Melko tiukilla tuntuu kaaret olevan, jonkunlaisia kaaria tilasin 5 kappaletta, mutta ilmeisesti seinämä on 0.6 milliä ohuempi  ??? Kuulemma maanantaina saa käydä hakemassa sitten näkee käytetäänkö nuita kaaria vai ei.

Tänään myös eri autofoorumeita selailtuani heräsi ajatus kokeilla e85 tuohon käyttikseen. Melkeen voisin tänään käydä kokeilemassa, sais autokin vähän juhannusjuomaa :D Tankissa on arviolta 20l 98:a, ajattelin että jos sotkisin 10l e85 ja katson mitä tapahtuu.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Kävin sitten tankkailemassa tuohon käyttikseen viinaa ja hyvin tuntu pelittävän ensimmäiset 40km  8) No joo onhan se ehkä vähän tehottomampi mutta kyllä tolla vielä kerkee. Ajotietokoneen mukaan ei kulutuskaan muuttunut mihinkään, mutta jatkossa seuraillaan.
Tankissa nyt:
-20l 98e5
-20l re85
-25l 95e10

Laskennallisesti tuossa on n.1/3 etanolia, mutta käytännössä ei. Kokeillaan jonniaikaa miten tuolla pelittää ja lisätään sudetta sitten myöhemmin.

Projektiauto eteni sen verran että sain laipat lukittua paikoilleen. Nyt pääsis sommittelemaan putkien paikkoja. Suoraa putkea täytys vielä hommata, niin vois alkaa kollektoria vääntään.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Coctail kokeiluja on jatkettu ja nyt ajellaan puolet & puolet seoksella, eli puolet tankista e85 ja toinen puolisko 95:sta. Muusta ei kyllä huomaa muuta kuin kulutuksesta joka on ajotietokoneen mukaan 0.7L entistä korkeampi. Käytin tuossa yks päivä myös tulppia pois ja kattelin että tumman harmaat ovat, eli ei ainakaan laihalla vielä käy. Vikakoodeja en vielä ole lukenut, siellä saattaa olla LTFT koodi.

Projekti autoon valmistui yön hiljaisina tunteina kollektori joka ei ole sieltä kauneimmasta päästä :) Yllättävän haastava homma on tuollainen tehä, varsinkin kun ei kunnollisia työkaluja ole. Rälläkkä, rautasaha ja bilteman 4e astemitta ;) Tein jo aikaisemmin ensimmäisen version tuosta kollektorista, mutta se on niin huono ettei sitä tulla käyttämään. Tuo versio kaksi tulee luultavasti käyttöön, ellen sitten innostu vielä tekemään kolmatta.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Tässäpä vielä kuvia kansalle. Ite tekemällä saa semmosenku sattuu tulemaan ;)


Tuohon tuo tötterö pitäs istuttaa.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo