Elekma  Autoracing

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #90 : 07.09.2015, 02:52:00 »
Volvo onkin ollut lähes 1-2 viikkoa telakalla, kun huomasin, että kuskinpuolen raidetangon sisempi nivel on väljä eikä oo ollut tullut hommattua uutta. Huomenna jos kävis hakemassa uuden. Mietin, että kannattaisiko vaihtaa kaikki raidetangon nivelet uusiksi vai pelkästään se kulunut. Keväällä vaihdoin uudet renkaat alle ja käytin suuntauksessa jossa tutkittiin välykset ja sen jälkeen ajanut vähän päälle 3000km niin nyt sitten huomasin, että toisessa sisäpäässä on väljää. Tosin pitäisi tarkastaa, että onko raidetangon ulkopään mutteri kunnolla kiinni. Aikanaan, kun on volvo massattu pohjasta niin on myös hammastanko massattu niin suuntauksessa asentaja joutui kaasupilleillä lämmittämään vänkärinpuolen ulkopään mutteria, kun ei tahman takia kunnolla pyörinyt. Kuskinpuolen ulkopään mutteria ei lämmitetty.

Kuitenkin sen verran liikutin volvoa, että kävin lauantaina ouluhallilla bf-miitissä jossa oli porukkaa ihan mukavasti :) Kuvia miitistä ei olekkaan tällä hetkellä laittaa, kun tuli käytyä sunnuntai-iltana sorsametsällä ja uitin puhelimen umpeen kasvaneessa suojärvessä. Puhelimen piti kestää jopa puoli tuntia 1m syvyydessä :D Pitää huomenissa siirtää muistikortti varapuhelimeen niin saa kuvat ulos.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 20:02:24 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #91 : 07.09.2015, 22:01:02 »
Tänään maanantaina kävin kyselemässä raidetangon sisäpäätä, mutta meni tilaukseen ja tulee vasta ylihuomenna. Käyttöautoon piti hommata pari rengasta niin huomasin, että volvoon ostamillani oz-vanteilla olevissa renkaissa olisi 2 hyvää rengasta jotka vaihdoin sitten nissanin peltivanteille. Huomasin Oz-vanteissa tämmöisen jännän tarran :D


Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #92 : 10.09.2015, 20:09:13 »
Noni eilen vaihdoin raidetangon sisäpään ja ulkopäätä olka-akselista irroittaessa taisi mennä ulkopää rikki, kun olin satavarma, että välys oli pelkästään sisäpäässä. Tänään kävin ostamassa tarviketorilta myös raidetangon ulkopään ja vaihtelin sen ja enää ei ollut välyksiä. Pitäisi käydä joku päivä suuntauttamassa auto vielä. Lauantaina bf-miitistä kotiutuessa nykäisin käsijarrun päälle niin jotain tapahtui jarruissa koska käsijarrukahva hyppäsi rajoittimen yli ja nappia ei saanut enää painettua ja vapautettua käsijarrua. Jonku aikaa ähräsin ja sain käsijarrun toimimaan, mutta ihmeellisen pehmeältä tuntui silti. Tänään käytin kuskinpuolen takajarrulevyn irti ja huomasin heti, että mikä oli vikana. Käsijarrukengästä oli lähtenyt pinta irti  :-\ eli volvo rupesi kehittämään remonttia urakalla.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #93 : 20.09.2015, 22:45:07 »
Noni tuli tuossa vaihdettua käsijarrukengät ja asennussarjat volvoon. Vasemmalta puolelta oli toisesta kengästä pinta irti, oikealla puolella ei oikeastaan ollut mitään vikaa. Katoin myös kenkiä vaihtaessa, että molemmat käsijarrulinkut toimii ja ei ole jumissa. Käsijarrun säätäminen olikin vähän tympeämpi homma, kun ei ollut levyjen sisällä säätöjä vaan säätö tapahtuu ainoastaan käsijarruvaijereista. Vaihtelin myös tänään vanhan tarvike kierroslukumittarin, kun jarrua painaa niin paikallaan olleessa bilteman mittarissa välähtää valot ja huomasin myös, että ajovalot myös välähtää. Pitää testata auttoiko tuo mittarin vaihto vai onko vika jossain muualla. Kattelin samalla sulaketaulun ja jarruvalopolttimot ja takavalojen liittimet.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Kaasuttimen läppä vika
« Vastaus #94 : 24.09.2015, 01:21:16 »
Jonkin aikaa nyt taistellut volvon kylmäkäynnin kanssa. Rikastinvivuston ja seoksien säädön jälkeen on kyllä lähtenyt kylmänä hyvin käyntiin, mutta 2-4 tunnin seisomisen jälkeen rikastin päällä, kun starttaa niin yrittää käyntiin, mutta ei lähde ja rikastin pitää laittaa pois ja kaasulla houkutella käyntiin. Ilman rikastinta lähtee käyntiin, kun kaasupolkimen painaa puoleen väliin normaalisti, mutta käy tyhjäkäyntiä tosi heikosti eli tarvii sitten sen rikastuksen. Tarvike bensapumppu mietityttää kans, kun siinä ei ole juorureikää niin ei nää oikeastaan mistään vuotoa muuta, kuin haistelemalla moottoriöljyä. Alkuperäisen bensapumpun vuodon huomasin, kun tippasi juorureiästä ja bensasuodatin oli lähes tyhjä, mutta viime päivinä bensasuodattimen pinta on heilunut missä sattuu.

Kaasutin ja kylmäkäynti asiaan olenkin saanut jonkinverran hyviä vinkkejä ja neuvoja tältä foorumilta. On pitempi aika, kun viimeksi on tarvinut rapata kaasutin vehkeitä niin ei tahdo muistaa kaikkea. Eilen käyttelin volvoa pihamaalla illalla ja huomasin, että kaasuttimen (solex cisac) kakkoskurkku ei aukea ollenkaan vaikka kaasun painaa pohjaan. Toisella kädellä painoin rullasta kaasua ja toisella väänsin vivusta/vivustosta mikä menee kakkoskurkun läpälle ja läppä liikkui eli läppä ei ole jumissa. Ilmeisesti vika on kakkoskurkun vivustossa tai vivuston säädössä. Osaisiko joku sano miten tuota pystyy säätämään tai säätöarvoja. Ainoa ruuvi minkä äkkiseltään löysin mistä kakkoskurkun aukeamista voisi säätä on kai kuvassa nro:47, kun kaasutin on vielä paikallaan niin oli hankala nähdä. Pitää joku päivä ottaa irti, kun ehtii. 
http://www.volvowholesalepartsdirect.com/a/Volvo_1987_24023l-DownDraught-Carb/_51507_5696110/Carburetor/GR-46870.html (koneen koko ja vuosimalli on väärä, mutta kuitenkin näkee mitä osaa tarkoitan)

Jonkun vihreänkirjan löysin netistä, mutta siinä käsiteltiin sitä vanhempaa korkeanmallin solexia. Oli mainittu, että läppien säätöihin ei saisi mennä koskemaan. :D Sivulla 98 oli käsitelty ilmansuodatinkotelon vahapatruunaa, en kyllä tiedä voisiko lämpötilat muka pitää paikkansa. http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP11740-2_carburetted_fuel_systems.pdf
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 01:50:27 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #95 : 28.09.2015, 00:41:10 »
Tässä muutaman päivän pähkäillyt kaasuttimen kanssa ja hyviä neuvoja taas saanut. Sain jotenkuten kakkoskurkun toimimaan ja pystyy aikalailla normaalisti ajelemaan. Oli ykköskurkun joku mutteriholkki päässyt löystymään myös. Sitä kiristäessä huomasin myös, että kakkoskurkun läppäakselin välistä vuotaa bensaa ja imuvuotoja tarkistaessa ei muualla ollut vuotoa, kun kakkoskurkun akselissa. Akseliin, kun suihkutti jarrukliineriä niin kierrokset putosi tosi alas. Pitäisi ilmeisesti sitten talvilevon aikana hommata joko uusi kaasutin tai koittaa elvyttää toisella cisac:illa. Vaihtoehtoina olisi 1.alkuperäinen uusi cisac ruotsista. 2.weberin dgv. 3. Korkean mallin käytetty cisac joka on varastossa. 4. Parempi läppäakseli toisesta kaasuttimesta. Korkean mallin cisac:in purin eilen atomeiksi ja jos huomisen aikana saisi pestyä sen kunnolla ja tehtyä vaikka tiivistepaperista uuden tiivisteen kannen väliin tämä voisi olla väliaikainen ratkaisu asiaan jos alkuperäinen kaasutin lakkaa kokonaan toimimasta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #96 : 30.09.2015, 20:14:41 »
Pari päivää nyt pessyt ja rakentanut varaosakaasutinta kuntoon joka on näemmä solex cisac 34/34 z4. Saapa nähdä toimiiko vai vuotaako, ainakaan akselit ei tuntunut väljältä. Näytti aiemmin vuotaneen joko kannentiivisteen välistä tai sitten tulvinut vaan yli. Oli mennyt kaasuttimen ja bakeliitin välistä tiiviste näköjään joskus jollain rikki ja sopivasti oli joku reikä ollut mistä hörppi ilmaa ja oli tiivistetty punaisella tiivisteliimalla ja pultilla.


Tiiviste tuli raapusteltua itte. Kävin tänään sitä varten ostamassa reikämeistisarjan ja kierrelukitetta läppien ruuveihin.

Tämä ulkopuoli ei ihan niin hyvin lähtenyt puhtaaksi, mutta onpahan nyt pesty ja putsattu.

« Viimeksi muokattu: 30.09.2015, 20:20:38 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #97 : 10.10.2015, 02:20:09 »
Olen koittanut tässä etsiä vikaa siihen, että kaikki valot välähtää, kun jarrua painaa. Olen käyttänyt takalampuista kaikki polttimon pitimet irti, liittimet irti ja katsonut maakohdat. Ajovalojen liittimet käytin myös irti, sulakerasian tarkastin ja käytin jarruvalojen, parkkien ja ajovalojen sulakkeet irti, enkä huomannut mitään ihmeellistä tai vikaa. Ite mietin vielä, että voisiko vika olla jarruvalokatkaisiassa, perävaunupistokkeessa. Perävaunupistokkeen katsoin, ei näkynyt hapettumaa, mutta hiekka/savipölyä oli jonkin verran kertynyt tai sitten voisiko lisämittareiden kytkennät aiheuttaa välähtämisen, tosin kaikkien kolmen mittarin virta on otettu sulakkeesta nro:13 mistä volttimittarin alkuperäisessä asennusohjeessa on mainittu ja mittareiden valaistus on otettu keskikonsolin valolle menevästä johdosta.

Tuon jälkeen olen vielä pessyt perävaunupistokkeen jarrukliinerillä ja rasvannut aseöljyllä. Jarruvalokatkaisijan vaihdoin tiistaina ei vaikutusta. Pikkuserkku ehdotti, että maavika jarruvalokatkaisijassa ja ite mietin joko akkua tai virtalukon pohjaa. Virtalukonpohjaa veikkasin sillä, että lauantain kylillä istuessa jossain vaiheessa käytin virtoja pois ja laitoin sitten takaisin siihen asentoon missä pitäisi mankan lähtä päälle niin ei tapahtunut mitään ja käytin virtoja pois ja takaisin niin rupesi toimimaan. Ekaa kertaa kyllä teki noin. Sunnuntaina sitten epäilin vähävirtaisuutta, kun aamulla mökiltä starttasin niin vähän sahautti niin nopeusmittarin neula kerkes nousta johonki 50km/h ja sitten lähtikin käyntiin. :D

Jarruvalokatkaisijan maajohtoa koitin etsiä, mutta en löytänyt ja alkoi käymään kylkeen sen verran, kun oviaukossa makasin, että ajattelin jättää sen etsimisen myöhemmäksi. Sen verran löysin, että jarruvalolle menee kytkentäkaavion mukaan vihreäpunainen johto sulakerasialta ja toinen johto joka menee on sininpunainen ja sen verran näin, että se sinipunainen menee isoon teipattuun johtosarjaan. Yksi mikä pitäisi katsoa on vasemman takavalon johdotus/ perävaunupistokkeen johdot, kun huomasin, että takalampun kiinnityspulttiin menee joku keltavihreä johto joka on jonkuverran hapettuneen näköinen. Pitäisi kokeilla myös ottaa huomiovalot pois käytöstä ja kokeilla, että välähtääkö jarrua painaessa.

s73

  • Vieras
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #98 : 10.10.2015, 08:12:35 »
Siirrä se takavalon maajohto johonkin toiseen kohtaan.
Muistanko väärin vai oliko umpion kiinnitysruuvit valettu umpioon kiinni? ???

Onko akulta mitään maajohtoa moottoriin?
Voisi olla löysällä moottorin puolelta tai hapettunut.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #99 : 10.10.2015, 10:11:07 »
Multa ainankin menee akun miinusnavan johto suoraan lohkon kylkeen.

Mulla tuli flashback-muisto tuosta kaasarin kuvasta mieleen, sillonku mulla oli b19k ja Lahteen piti mennä. 40 litraa soppaa Imatralta Lahteen :buck2: :2funny:

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #100 : 10.10.2015, 13:04:12 »
Siirrä se takavalon maajohto johonkin toiseen kohtaan.
Muistanko väärin vai oliko umpion kiinnitysruuvit valettu umpioon kiinni? ???

Onko akulta mitään maajohtoa moottoriin?
Voisi olla löysällä moottorin puolelta tai hapettunut.
Pitäisi katsoa minkä maajohto on se takavalon kiinnityspultissa. Ihan tarkkaan en muista lähtikö tässä 240 valossa vai 740 valossa irti yksi kiinnitysruuvi irti mutterin mukana, kun hajoittamolta tuli yhen kerran väärä umpio ja se kiinnityruuvi meni kyllä takaisin ihan kiertämällä. Akulta menee alkuperäiset maajohdot toinen runkoon ja toinen lohkoon. Ainakaan päällisinpuolin ei näy hapettumaa. Kireyden voisi tietenkin vielä varalta tarkistaa.
Multa ainankin menee akun miinusnavan johto suoraan lohkon kylkeen.

Mulla tuli flashback-muisto tuosta kaasarin kuvasta mieleen, sillonku mulla oli b19k ja Lahteen piti mennä. 40 litraa soppaa Imatralta Lahteen :buck2: :2funny:
Heh keskikulutus on ollut kohdallaan :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #101 : 29.10.2015, 01:05:21 »
Noniin tässä vähän aikaa kysellessä ja testaillessa vinkkien perusteella ilmeisesti laturin jännitteensäädin aiheuttaa tuon valojen välähtämisen ja alkaa vissiin olemaan laakeritkin laturissa aika finaalissa. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1715.0 tästä topicista luin ja mittailin latausta.

Ja laturin tehon tarkastuksen voi tehdä helposti kotikonstein mittaamalla akun napajännitteen auton käydessä, ja kaikki sähköiset kuluttajat päällä (puhaltimet, lämmittimet, pitkät valot / sumarit jne.) . Jos laturi ja säädin on kunnossa, ei napajännitteen pitäisi pudota alle 14 voltin. Jos taas jännite alkaa hiljalleen laskemaan, ei laturin teho riitä paikkaamaan suurta kulutusta, eli laturi on ehtoo puolella.
Muistaakseni lepojännite oli 12.25v ja lataus tyhjäkäynnillä 14.43v ja kaikki kuluttimet, kun laittoi päälle niin jännite tippui 13.50v ja siitä pikkuhiljaa 13.25v, sen pitempään en sitten jaksanut seistä siinä volvon vieressä. Kaikki kuluttimet oli päällä niin laturista rupesi kuulumaan tyhjäkäynnillä niin, kuin joku sorvaisi metallisorvilla jotakin :D eli uutta laturia ehkä tilalle.

Viime sunnuntaina oli melko sumuinen ilma niin kävin kuvailemassa volvoa martinniemessä. Aikaisemmin viimeviikolla pesin ja vahasin volvon wetvaxilla niin oli kerrankin puhdas auto :)
Taustalla pitäisi olla meri :D

Vanha saharakennus.

Maanantaina tilasin volvoon uudet puuhelmi istuinsuojat ja eilen kävin hakemassa matkahuollosta ja asensin paikalleen. Valmistajaa ei ollut mainittu, mutta valmistuttaja oli joku suomalainen firma. :D :D Ihan hyvän oloiset oli, ei hajonnut ainakaan ekalla kokeilu kerralla :D Äidille näitä näytin niin se meinasi, että samalla tavalla valmistettu mitä ennen, kun meillä oli aikanaan vanhassa transportterissa samantapaiset keltamustat puukuula istuinsuojat.


Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #102 : 29.10.2015, 14:16:19 »
Hyvinkö jaksaa vetää vitosvaihteella? Kuluttaako nyt matkassa vähemmän  :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #103 : 29.10.2015, 17:49:26 »
Hyvinkö jaksaa vetää vitosvaihteella? Kuluttaako nyt matkassa vähemmän  :D
Hyvin kai se vetää, ei ole ainakaan tarvinut ohittaessa hirveästi pykältää pienemmälle, koneen pitäisi olla vielä suhkoht kunnossa. Kaasutin, kun toimisi oikein niin vetäisi vielä paremmin. Matka-ajoa tulee ajettua aika harvoin. Ainut pitempi matka oli kesällä Oulujärvelle ja silloinkin oli kolmosen tulpanjohto rikki niin aikalailla sama kulutus oli. Ns päivittäisessä ajossa/moottoritie ajossa helpotusta toi tuo viitosvaihde, kun kierrokset ei huuda lähes tapissa. Muistaakseni kierrokset tipahti moottoritie ajossa 4000->2800rpm. Voi olla, että muistan nuo kierrokset väärin, kun oli kesällä 2 eri kierroslukumittaria kiinni ja toinen muistaakseni ei näyttänyt ihan oikein noh joka tapauksessa mukavampi ajaa, kun kone ei huuda korvanjuuressa :D :D 

Vetämisestä tuli myös mieleen, että olen miettinyt sitä, että ottaisiko tästä vetokoukun nyt kuitenki kokonaan pois. Tulee niin harvoin tarvittua ja toisessa autossa on myös koukku jos myöhemmin sitä tarvitsisi.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #104 : 29.10.2015, 18:19:40 »
Itellä oli 4 vaihde loota 3200/100km/h ja vitos loodan laitto 2700 tippu ja näin on ollut muutamaan volvoon, mihin oon tehnyt. 3.9 perällä.

Vetokoukku kyllä antaa mukavasti jäykistettä perään, saat varmaan tehdä vetokoukuttoman jäykisteen sinne :D
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

 

Kulkukoira  Proturbo