KL-varaosat  Race.fi

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #105 : 29.10.2015, 19:00:49 »
Itellä oli 4 vaihde loota 3200/100km/h ja vitos loodan laitto 2700 tippu ja näin on ollut muutamaan volvoon, mihin oon tehnyt. 3.9 perällä.

Vetokoukku kyllä antaa mukavasti jäykistettä perään, saat varmaan tehdä vetokoukuttoman jäykisteen sinne :D
Okei. En muista ihan tarkalleen noita kierroksia, mutta varmaan tuo 2700 on nykyinen. Perävälitystä en tiedä, kun ei ole tullut käytettyä peräkoppaa auki eikä laskettua. Muistelin, että sen pystyi jotenkin laskemaankin kardaanin ja renkaiden pyörimisestä. Bilteman mittari muistaakseni näytti 200rpm liikaa. :D . Se voi olla, että jonku jäykisteen joutuu sitten laittamaan. Jos ei muuta niin käyttäisi irti tuon vetokoukun ja maalaisi mustaksi, kun on hiukan ruosteessa. Vasta tuli kyllä vaihdettua uusi pistokekkin koukulle sähkövikaa etsiessä.

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #106 : 29.10.2015, 20:23:22 »
Kannattaa se L-nokka vaihtaa johonkin hieman pirteämpään niin on mukava matkustella ympäri Suomea.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #107 : 29.10.2015, 20:38:18 »
Kannattaa se L-nokka vaihtaa johonkin hieman pirteämpään niin on mukava matkustella ympäri Suomea.

Ihan yhtä lujasti se kulkee 100km/h vauhdissa mitä M  ;)
onhan niissä selvästi eroja, ei ne vakiokoneella autuaaksi tee juurikaan
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #108 : 29.10.2015, 22:22:49 »
Kannattaa se L-nokka vaihtaa johonkin hieman pirteämpään niin on mukava matkustella ympäri Suomea.
Tästä tuli mieleen, että muuten missä b200k koneessa on y-nokka/tai mikä määrää sen onko Y vai L taulukon mukaan ? http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm. Haulla vastaan tuli ainakin 700 ja 300-sarjan volvoa. D tai V tai Vx:ää oon haaveillut jossain vaiheessa, mutta vaikka jonku nokan noista ostaisi pitäisi melkein ostaa jo muutakin palikkaa :D
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015, 01:37:31 kirjoittanut Dmies »

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #109 : 30.10.2015, 10:02:19 »
En tiedä onko sattumaa, parissa DL B200K M45 Volvossa ollut L-nokka. GL mallin M47 versioissa ollut Y-nokka.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #110 : 01.12.2015, 21:31:52 »
Nonni tuli parisen viikkoa sitten laitettua volvo seisontaan ja ns talviunille. Vaihtelin tuossa talvirenkaatkin alle jos sattuu innostumaan ajamaan talven aikana. Olisin käyttänyt käynnissä, mutta akku oli lopussa. Tuli tuossa kiinnitettyä huomiota, kun netistä lueskellut volvon iskareista yms, että näköjään on joku edellinen omistaja laittanut oranssit iskarit ainakin takapäähän. Varmaan samalla, kun on laitettu jousien sisälle ne ns vetovaunujouset. 

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #111 : 17.12.2015, 01:55:57 »
Oli kyllä tässä volvon talvilevon aikana tarkoitus tehdä vaikka mitä volvolle, mutta ei ole ollut kyllä oikein inspiraatiota. En tiedä vaikuttaako se, kun ulkona on pimeetä ja kylmää. Sitten, kun ei ole kylmä niin sataa vettä. :D Noh yksi juttu tuli tässä tehtyä, kun kuskin oven sisältä joku jäätyy niin, että kahvasta vetämisen jälkeen lukko ei mene enää lukkoon pakkasilla muuta, kuin sulattamalla lämminvesipussilla. Äiti sitten tokaisi, kun volvo on kotipaikalla talvisäilössä, että auttaisiko jos volvoon virittelisi jotenkin sisätilalämmittimen vänkärinoven välistä. Rupesin sitten miettimään, että jos hommaisi jostain sisähaaroituksen niin ei tarvisi erikseen johtoja viritellä. Uutta sisähaaroitustahan ei tietenkään saa, kun on se volvon brakon-merkkinen lohkolämmitin. Yhestä sisähaara-sarjasta kävin jo kauppaa käyttäjän Lankku kanssa, mutta kävin sitten kysymässä tarviketorilta myös sisähaaroituksen johtosarjaa niin niiltä löytyi varastosta joltain asiakkaalta vaihdossa tullut johtosarja. Sarjassa oli ehyt sisäpistorasia ja mukana tuli myös elementtikaapeli keulaan jossa oli melkein ehyt suojaläppä, kun omasta on joskus mennyt rikki ja joku tehnyt siihen korkin suojaksi.

Pikkuisen on yläreunasta lähtenyt muovia irti ja alkuperäinen läpän jousi oli poikki niin kehittelin jostain vanhasta tolppajohdosta jousen sen tilalle. :D Koitin muka vetää sisätilanjohdon alkuperäistä reittiä, mutta vedin johdot sitten niin, että ei olisi niin näkyvillä ja ruuvasin kiinni. Tähän oli joku vetänyt lohkolämmittimen johdon niin, että se ei ollut millään kiinni vaan oli kiilattu seinän ja lasinpesusäiliön väliin ja tietenkin oli hangannut maalipinnan rikki.  >:(

En nyt tiiä onko nuo nyt niin nätisti, mutta on ainakin kiinni kumiklemmareilla. Tuo vastukselle menevä johto oli jo noin niin sille en tehnyt mitään. Alkuperäisen asennusohjeen mukaan olisi pitänyt vetää kiinni lämmityslaitteen metallikiinnikeeseen ja porata lattiaan 3.5mm reijät ja laittaa pistorasia ruuveilla kiinni keskikonsolin etupuolelle. Lämmityslaitteeseen laitoin kumikiristimellä kiinni, mutta en viittinyt porata reikiä ehjään lattiaan niin laitoin reikäpannalla ja kumikiristimellä sisätilalämmitimen pistorasian johdon kiinni tulipellin yhden pultin alle ja pistorasian sijoitin vänkärin jalkatilan oikeaan reunaan lähelle reumaluukkua.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #112 : 17.12.2015, 13:21:29 »
Alkuperäis paikka sisäpistokkeelle on vaihdekepin ja kojelaudan konsolin välissä, kardaanin tunnelin kupeessa ;) uskoisin alkuperäis paikka, ollut näin valmiina useammassa 240
Ilkee tosiaan eheetä peltiä reijittää
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #113 : 17.12.2015, 15:31:37 »
Alkuperäis paikka sisäpistokkeelle on vaihdekepin ja kojelaudan konsolin välissä, kardaanin tunnelin kupeessa ;) uskoisin alkuperäis paikka, ollut näin valmiina useammassa 240
Ilkee tosiaan eheetä peltiä reijittää
Jossain siinä kardaanitunnelin kupeessa sen pitäisi tosiaan olla. Lueskelin noista pdf-asennusohjeista sen sisähaaran asennuksen ennen, kuin hommasin sarjan (vaikka yleensähän suomalainen ensin tekee ja lukee sitten vasta ohjeet  ;D ) Alunperin oli suunnitelmissa laittaa sisäpistoke keskikonsolin taakse siihen reiän kohdalle mistä tulee se vänkärin lattiasuulake esille. Suunnittelin, että olisin reikäpannan toisen pään laittanut lämmityslaitteen korvakkoon kiinni ja toisen pään verhoillut jollain kutistesukalla ja pultannut sisäpistokkeen siihen kiinni, mutta panssarikaapeli oli niin pitkä, että sitä ei olisi saanut mitenkään järkevästi kiinni mihinkään.
http://www.240.se/litteratur/8-87-14.pdf Sisätilanpistoke
http://www.240.se/litteratur/8-87-16.pdf Lohkolämmitin.
Tuossa lohkolämmittimen ohjeessa oli, että pitäisi sahata pieni pala pois maskin metallireunasta pois 86-> :D En ymmärrä miksei sitä oo voinut vetää vaan puskurin alapuolelle niin, kuin joku oli tehnyt tuohon mun volvoon, kun siinä pistokkeessa on vedenpoisto reikien paikat molemmilla puolilla. :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #114 : 17.12.2015, 21:14:11 »
En tiedä onko sattumaa, parissa DL B200K M45 Volvossa ollut L-nokka. GL mallin M47 versioissa ollut Y-nokka.
Katselin tässä noita tiedostoja netistä niin tässä vihreäkantisessa kirjassa Specifikationer 240 1975-1985  http://www.240.se/litteratur/tp30176_6.pdf oli sivulla 42 mainittu, että
B 200 K
Norden + Overseas: Y
Europa (ej Norden): L 
En nyt tiiä voiko tähänkään niin sokeasti luottaa :D
 

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #115 : 19.02.2016, 21:28:51 »
Nonni volvokin on ansaitulla talvilevolla, mutta vaihdoin uuden laturin eilen. Oli aikaisemmin vääntöä siitä tässä tai toisessa topicissa siitä, että valot valot välähtää, kun jarrua painaa, että se johtuisi rikkinäisestä lataussäätimestä niin se oli yksi syy miksi laturia rupesin vaihtamaan ja sitten pääsyy oli, että laturin laakerit oli ihan romuna ja välystä paljon.  :idiot2: Laturia vaihtaessa ihmettelin, kun uuteen laturiin ei johtosarja oikein tahtonut asettua ja kondensaattorin johto ei oikein meinannut yltää niin, että olisi saanut sen mustan muovihatun paikalleen. Kuvia sitten katsoessa huomasin, että uudessa laturissa on hiili/säädin paketti ja + liitinpultti eripaikassa mitä alkuperäisessä niin sillä se johtosarjan pidike laturin perään ei sovi samaan paikkaan samalla lailla. :D

Uudessa laturissa ei tullut uutta kondensaattoria mukana niin sekin piti ottaa vanhasta tarviketorin tiskillä.. tosin tarviketorin myyjä meinasi, että ei välttämättä tarvi tuota kondensaattoria, että sehän on vaan häiriönpoistaja ja ilman sitä kuuluu pooki vaan vähän huonommin. Meinasin tuumata kyllä, että mielummin kuuntelen musiikkia häiriöttä ja toiseksi en kuuntele koskaan pookia  :nohnoh

Tänään sitten kokeilin volvoa käyntiin niin en hoksannut ennen starttia katsoa, että välähtikö silloin valot, mutta jostain syystä ekalla startilla startti/kone pyörähti muutaman kerran ja lopetti starttaamisen ja kohta jatkoi taas eli piti tauon vaikka väänsin kokoajan avainta  :nuhtelu sen jälkeen lähti kyllä ihan normaalisti käyntiin, kun kokeilin muutaman kerran. Sitten volvoa irti pihasta repiessä kokeilin niin valot välähtää edelleenkin, kun jarrua painaa. Savimaa, kun on niin tahtoo vähän painua volvo kuoppiin :D  Sori, kun tuli taas niin paljon paskaa tekstiä :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #116 : 17.03.2016, 02:23:01 »
Dodii tuli pari viikkoa sitten hommattua käyttäjältä jar-ii volvoon pikkuratti, puskuri/etuspoileri ja solexin kaasutin imusarjoineen. Pitäisi tuossa jaksaa myös ottaa alatukivarsi edestä irti ja käydä prässäyttämässä uusi pusla siihen ja jos tässä viikonloppuna ehtisi niin alkaisi muokkaamaan takavalot eli jättäisi piirilevyt pois ja tekisi johdoilla niin, kuin tässä http://www.k-jet.org/articles/projects/hard-wiring-tail-lights/. Samalla aattelin muokata takaparkit niin, että molemmilla puolilla palaa 3 parkkia ja takasumari kuitenkin toimii normaalisti. :) Solexin kaasutinta pesinkin tässä viikolla jo ja tein uuden tiivisteen kaasuttimen kannen väliin :)

Aluksi oli vähän paskainen tuo kaasutin, mutta kyllä se sieltä lian alta löytyi. :D


Ryyppyläpän alipainekalvo oli rikki niin pitäisi jostain löytää ehyt semmoinen. Korkeanmallin kaasuttimessa joka oli varastossa oli ehyt, mutta sitä muovilukitetta irroittaessa tuli viilto kalvoon  :-\  En hoksannut aluksi, mutta voisi ehkä lähtä paremmin lyöntituurnalla irroittamalla, kun tuli vaan meisselillä kammettua irti. Autossa jossa tämä kaasutin on ollut on näemmä ollut ilmastointi. Jätin sen alipainekalvo jutun pois niin pitäisi siitä katsoa passaako kalvo tuohon ryyppyläpän kalvon tilalle. Niin ja pitäisi jostain löytää kumitulppia, kun tässä kaasuttimessa on 3 alipaine lähtöä jotka on merkattu vihreällä, punaisella ja mustalla renkaalla ja vanhassa on vaan yksi lähtö niin tulppaisi nuo ylimääräiset.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #117 : 05.04.2016, 19:58:34 »
Jotakin on tässä tullut puuhasteltua. Töihin pääsyn jälkeen ei ole oikein jaksanut iltasella puuhastella, mutta olen nyt väkertänyt takavaloihin uudet johdotukset piirilevyjen tilalle. Ei mitenkään hienot tullut, mutta pääasia, että valot toimii. Samalla, kun tein johdot piirilevyjen tilalle muokkasin valot niin, että takana palaa 6 parkkivaloa ja sumari toimii molemmilla puolilla edelleen. Tätä muokkausta varten hommasin wetteriltä uudet farmarin 2-napaiset lampun kannat.


Hommasin myös wetteriltä uuden ryyppyläpän kalvosarjan kaasuttimeen, kalvosarjassa siis kalvo ja sen varsi+jousi. Emäntä toi töistä sopivat kumitulpat ylimääräisiin alipainelähtöihin niin tarvisi enää hommata uusi o-rengas tiiviste kaasuttimen ja ilmansuodatinkotelon kopan väliin.


Vaihdoin eilen myös käyttäjältä jar-ii:lta ostamani pikkuratin paikalleen. Katoin korjausoppaasta, että keskimutteri piti vääntää 60nm kireyteen. Oli jotenkin oudon tuntuinen, kun ei enää ollut hirveää ruoria mistä ohjata :D Tosi tyytyväinen, kyllä tuohon pikkurattiin. :)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #118 : 05.04.2016, 20:05:43 »
joo kyllä se iso on jotain järkyttävää :2funny:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #119 : 05.04.2016, 20:46:41 »
Hienoa jos oli iloksi  :) onhan se vähän näpsäkämpi ohjata  :2funny:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

 

Futurez  Kulkukoira