Kulkukoira  Proturbo

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #135 : 27.10.2016, 22:49:36 »
Noni oli aamulla tullut wetteriltä txt-viesti, että termostaatti on saapunut ja kävin sen hakemassa tänään.

Tuossa sunnuntaina aloittelin sitten pikkuhiljaa asentamaan weberiä paikalleen, yhden enemmän webereitten kanssa touhunneen kaverin kanssa juttelin, että miten päin kaasutin pitäisi laittaa. Ohjeissa oli, että pitäisi laittaa ensiöpuoli samoin päin, kuin alunperin eli vivusto olisi tullut tulipeltiin päin, mutta kaveri meinasi, että sillä ei oo tuossa mitään seksuaalista merkitystä, että miten päin se siellä on. Hän on aina laittanut sillain, että saa vivuston yms passaamaan helpoiten.

Ohjeissa oli, että pitäisi 2mm viilata reikiä soikeammiksi, että pulttijako passaa, mutta joko oli surkea viila tai en jaksanut tarpeeksi viilata. Otin sitten porakoneen ja poranterän ja sillä sorvasin fiiberilaipasta reiät soikeaksi. Kaasuttimen reiät porasin suoraan 8mm->10mm. 6mm laippalukkomuttereilla laitoin kaasuttimen kiinni. Laitoin varulta pitävyyden takaamiseksi korialuslevyt alle. Bensanpaineensäätimeen vaihdoin out puolelle 8mm lähdön, kun kaasuttimessa on 8mm lähtö niin saa sopivan kokoisen letkun paikalleen. Bensanpaineensäätimen letkuineen kiinnitin johtosarjaan kahdella p-kiristäjällä, että ei roiku pelkästään letkun varassa. Vaihdoin myös samalla uuden polttoainesuodattimen :) . Jätin nyt toistaiseksi tuon vapour separaattorin paikalleen tuonne imusarjan alle, kun en tiennyt, että kannattako se purkaa pois vai ei. 360-sarjan varaosakuvastossa oli mainittu myös, että se olisi lämmön säätäjä myös :D


Seuraava ongelma tavallaan oli siinä, että virranjakajan alipaineletku oli liian pieni kaasuttimen kylkeen. Tarviketorilta ostin pari letkunpätkää ja supistimen väliin :D


Tänään tappelin tappelin uuden tarvikeimuvaijerin kanssa, kun alkuperäinen imuvaijeri ei yltänyt paikalleen. Purin toissapäivänä alkuperäisen pois ja en huomannut katsoa mitä kautta se siellä koelaudan alla meni. Sen verran tiesin mistä se tuli ulos. En jaksanut enempää sitten tapella vaan otin kytkimen työsylinterin peitelevyn irti ja porasin 10mm reiän ja laitoin läpivientikumin ja vedin sitä kautta kytkinvaijerin vierestä imuvaijerin paikalleen. Imuvaijerin nuppi tuli samalle paikalle missä alkuperäinenkin on. Rikastimenvalo ei nyt toimi, niin suunnittelin tuossa jos patentoisi jonkun ovivalokytkimen rikastimenvalolle.

Isoin ongelma nyt on, kun tuli pieni ajatusvirhe tai katsoin väärin niin tuo alkuperäinen kaasurulla ei nyt passaa, kun tangon laittaa paikalleen niin menee jumiin :D Tuon hommaamani pallopäisen kaasuvivun jos saisi toisin päin niin, että pallo osoittaisi alaviistoon niin ongelma olisi ratkaistu, mutta ei mahdu sen takia koska vivun akselin reikä on väärässä kulmassa.

Niin ja toki ilmansuodatin puuttuu vielä kokonaan. Mietin tätä http://www.moposport.fi/ilmansuodatin-dgav-dgv-k-65mm-redline, mutta tämä ei kuulema suodata pölyä hyvin, ehkä öljyttynä paremmin. Sovitelaippaakin mietin, että saisi alkuperäisen kopan kaasuttimen päälle.  :idiot2: :idiot2: 
   

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #136 : 28.10.2016, 11:59:50 »


Niin ja toki ilmansuodatin puuttuu vielä kokonaan. Mietin tätä http://www.moposport.fi/ilmansuodatin-dgav-dgv-k-65mm-redline, mutta tämä ei kuulema suodata pölyä hyvin, ehkä öljyttynä paremmin. Sovitelaippaakin mietin, että saisi alkuperäisen kopan kaasuttimen päälle.  :idiot2: :idiot2: 
 


Tuohon kaasuttimeenhan on saatavilla metallista koppaa jossa on putkenlähtö, saa käytettyä alkuperäistä suodatinkoteloa  ;)
http://www.piercemanifolds.com/product_p/99217.090.htm
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #137 : 29.10.2016, 01:07:12 »

Tuohon kaasuttimeenhan on saatavilla metallista koppaa jossa on putkenlähtö, saa käytettyä alkuperäistä suodatinkoteloa  ;)
http://www.piercemanifolds.com/product_p/99217.090.htm
Jotain tuollaista tuossa kattelinkin. Periaatteessa riittäs tuosta tuo laippa jos laittas alkuperäisen kopan sen päälle. Ebay:stä kattelin jo pelkkiä laippojakin, mutta hinta ei oikein miellyttänyt. Vivuston jo tuossa nettiä selatessa löysinkin. Pitää ensiviikolla tilata.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #138 : 03.11.2016, 01:19:41 »
Heh sain kaverilta vinkin, että SA-kaupassa olisi sopiva ilmansuodatinkotelo dgv:lle. :D  Kävinkin eilen ostamassa sen suodatinkotelon+ muuta pientä. Mitään hajua ei oo, että minkä suodatin alunperin on. Aika paljon oli uaz:in osia myynnissä, että voi olla uaz:inkin tai sitten vain joku yleismalli, kun löysin samanlaisen misab:in sivuilta http://misab.se.loopiadns.com/bilder/5000serienbild.jpg. Pikkuisen pitäisi muokata, kun kaasuttimen reikä kotelonpohjassa on juuri väärinpäin, että Ilmanottoputki ottaa kiinni jarrutehostimeen. Voi olla, että jos tuota pyöräyttäisi sorvissa niin saisi kyllä soviterenkaan alkuperäisellekkin suodatinkotelolle :D
   
« Viimeksi muokattu: 03.11.2016, 01:26:10 kirjoittanut Dmies »

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #139 : 03.11.2016, 22:22:54 »
Laita sitten ehdottomasti tuo pakosarjan päältä lämpöä keräävä putki putsarille, muutoin tulee syyssateilla ja räntäkeleillä menolle stoppi, kun vetää kaasarin jäähän.

Parit linkit.
http://www.freetechnics.fi/polttoainepuoli/ilmanpuhdistimet.html

Kaasariin suoraan sopiva putsarikotelo pitäis löytymän Ford Sierroista, missä tämä kaasari on ensiasennusvaihtoehtona.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=24&t=26116
http://image.nettiauto.com/extra/carimg/review/00/00/02/29/71/ford-sierra-moottoritila-70013_l.jpg
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #140 : 04.11.2016, 01:38:13 »
Laita sitten ehdottomasti tuo pakosarjan päältä lämpöä keräävä putki putsarille, muutoin tulee syyssateilla ja räntäkeleillä menolle stoppi, kun vetää kaasarin jäähän.

Parit linkit.
http://www.freetechnics.fi/polttoainepuoli/ilmanpuhdistimet.html

Kaasariin suoraan sopiva putsarikotelo pitäis löytymän Ford Sierroista, missä tämä kaasari on ensiasennusvaihtoehtona.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=24&t=26116
http://image.nettiauto.com/extra/carimg/review/00/00/02/29/71/ford-sierra-moottoritila-70013_l.jpg
Tuohon ilmanputsariin ei saa kiinni sitä lämpöputkea, kun tuo ilmanottoputki osoittaa tulipeltiä kohti, niin piti ottaa se irti. Tosin tää on vaan harrasteauto ja ajelen tällä pääasiassa kesällä niin tuskin sitä lämpöputkea tarvii. Pulttasin kuitenki tänään putsarin paikalleen ainakin kokeeksi.  Eilen tutkin tuota putsaria niin sen pohjasta saisi kyllä sorvattua sovitelaipan alkuperäiselle putsarinkopalle. :)


Noita freetechniksin putsareita oon myös katellut, mutta ovat köyhälle niin kalliita ja sitten nuo halvemmat mitä kattelin niin niissä oli, että Tämä on halpa malli joka ei yritäkään olla paras, mutta silti ihan käyttökelpoista laatua. Hengittää hyvin, eli päästää pölyä melko paljon läpi. Öljyttynä vähemmän.  Kesällä yleensä tulee käytyä mökillä ja tie pölisee sen verran, että pitäisi melkein olla vähän parempi suodatin. Mopo sportissa oli sama malli halvemmalla mitä kattelin freetechniksiltä. http://www.moposport.fi/ilmansuodatin-dgav-dgv-k-65mm-redline. ja tuo Sa-kaupan suodatinkotelo suodattimineen maksoi 15€  :idiot2: Tuo sierran putsarikotelo passaa kyllä tuohon dgv:hen, mutta ei taida mahtua muuten sitten paikalleen. Laitoin tuon ostamani suodatinkotelon kiinni niin öljytikkuun jäi väliä noin sentti.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #141 : 04.11.2016, 06:33:50 »
Laita sitten ehdottomasti tuo pakosarjan päältä lämpöä keräävä putki putsarille, muutoin tulee syyssateilla ja räntäkeleillä menolle stoppi, kun vetää kaasarin jäähän.
Ei tasan vedä. Putki lähti mäelle samaan aikaan DGV:n asennuksen kanssa kesällä 2012 eikä ole ollut mitään ongelmia kaasarin jäätymisestä, vaikka nykyään on imusarjan jäähdytysnestekiertokin tulpattuna. Ja mun 245 on ympärivuotinen käyttöauto.
Jäitä housuun!

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #142 : 04.11.2016, 10:13:42 »
Meillä on ehkä erilaisia kokemuksia kaasarin jäätymisestä. Omakohtaiset kokemukset eivä olleet Volvosta, eikä DGV:stä, mutta samat lainalaisuudet niihin käy.
Ennakoimattomasta stopista toki selviää tupakkitauolla, matka jatkuu kun kaasari sulaa motin lämmöstä. Eipä tuosta tauosta hirveesti haittaa ole, ellei reissu ole kesken synnytyslaitokselle tai jotain.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #143 : 04.11.2016, 17:06:17 »
Itellä ei oo kyllä muuta kokemusta kaasuttimen jäätymisestä, kuin ykköskoppasesta ford fiestasta. Siinä oli ilmanputsarissa alkuperäinen ilmansuodattimen ilmanotto semmoinen 90-asteen putki joka kesäksi suunnattiin sivuun ja talveksi pakosarjaa kohti. Olin 2005 menossa hakemaan kaveria ammattikouluun aamulla, kun sillä oli auto hajalla. Haukiputaantiellä pitkällä suoralla ennen holstinmäkeä meinasi sitten kaasutin jäätyä ja piti ajaa tienlaitaan vähäksi aikaa odottamaan kaasuttimen sulamista. :D  Oli tammikuu ja pakkasta melkein -30 :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #144 : 12.11.2016, 21:18:46 »
Eilen tuli dalhems:iltä ruotsista y-haara sovitin oikeilla kierteillä öljynpainemittarin anturille. Tuli asennettua sitten illalla paikalleen. Vaikka vähän ahdasta meinasi olla, mutta kyllä se sitten sinne laturin ja öljynsuodattimen väliin mahtui.  ;D 2 kupariprikkaa pistin y-haaran ja lohkon väliin, kun jäi osoittamaan laturiin päin ja öljynpainevalon anturi ei olisi mahtunut paikalleen.

Signaalipiuhan olin vetänyt jo aiemmin valmiiksi paikoilleen. Silloin, kun asensin mittariston koelaudalle. Maapiuhan paikkaa mietin pitkään ja lopulta vedin sen sylinterikanteen kiinni. Olisin mielummin laittanut jonnekkin laturin alle piiloon, mutta volvoa ei tällä hetkellä saa montun päälle.


Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #145 : 19.11.2016, 02:34:20 »
Noniin eilen sain kaasuttimen vaihdon ns valmiiksi ja konehuone näyttää tällä hetkellä tältä :D


Maanantaina tuli yleismallin kaasuvipu-sarja kaasutinexpertiltä ja tässä viikolla sitä asentelin. Sarjassa ollut vaijerin kuoren kiinnitys ei oikein vakuuttanut niin laitoin vaijerin kuoren tuommoisella vaijerin kiristämiseen tarkoitetulla pellillä ja pulteilla kiinni tukirautaan. Alunperin vaijerin kuori tuli kiinni sellaiseen mutteriin johon kuori upposi toiselta puolelta puoleksi ja toiselta puolen tuli pelkkä vaijeri ulos. Alkuperäisen kaasuvaijerin säätöjuttu meni rikki muutamaa kokeilua tehdessä niin napsasin vaijerin poikki vaikka oli tarkoitus joku tarvikevaijeri hommata. Tarviketorilta jo kyselin, mutta niillä ei mitään tarvikevaijeria ollut ja b200e:enkin vaijeri oli vähän liian lyhyt. Vaijerin pää on siksi teipattu, kun jouduin katkaisemaan vaijerin kuorta ja alkuperäisessä vaijerissa on metallikuori ja sen päällä metallisäikeet ja sitten musta kumi/muovi päällä niin jäi metallisäikeet törröttämään leikkaamisen jälkeen aika ikävästi. Pitäisi käydä ostamassa oikeat vaijerin kuoren katkaisupihdit. Purin eilen myös alkuperäisen ilmansuodatinkotelon pois  :buck2:

Kaasuvivulle jouduin sitten tekemään myös palautusjousen, kun kaasupolkimessa ei ollut oikein minkäänlaista tuntoa. Pikkuisen saisi olla jämäkämpi jousi. Kaasuvipu-sarjassa oli jousi mukana, mutta se oli niin pitkä ettei passannut tuohon. Tosin suunnittelin, että jos huomenna katkaisi sen jousen ja taiteilisi siitä paremman. Palautusjouselle en oikein löytänyt paikkaa niin tein alumiini latasta tommoisen kiinnikkeen.  :2funny:

Ihan en ole kyllä tyytyväinen tuohon kaasuvipu/vaijeri asennukseen, kun näyttää omaan silmään niin kytöstykseltä/patentoidulta, mutta ei tähän hätään oikein muuta keksinyt tai löytänyt.  >:(  >:(

Niin ja kaasuvaijeria asentaessa nojasin lokasuojaa vasten ja vasemmalla kyynärpäällä otin tukea jostain ja kuului napsahdus. Heti en huomannut, että mistä se kuului. Vähän aikaa siinä puuhattuani huomasin, että puolanjohdosta oli jäänyt pääty kiinni virranjakajan kanteen ja johto oli lähtenyt irti eli olin vahingossa nojannut puolanjohtoon. Onneksi on toinen, kun bougicordin sytytysjohto-sarjassa tuli sekä lohkojakajan, että päätyjakajan puolanjohto mukana. Tosin hajonneenkin pystyisi korjaamaan, kun aukoisi liitintä vähän ja puristaisi johdon takaisin kiinni. Tänään päivällä sitten jos laittaisi lisämittarit takaisin kiinni niin voisi kokeilla käyntiinkin. Johdot on koelaudalla/ sen sisällä irrallaan niin jos nyt tökkäisi akun miinuskengän kiinni niin voisi sulakerasiassa vähän kärähtää  *karkuun->

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #146 : 19.11.2016, 17:39:23 »
Muutama vinkki/ehdotus kun pisti silmään.

Pääseehän tuo kaasuvaijerin kiinnityskohta kaasuttimen vivussa "pyörimään"? Ellei, niin siinä tapauksessa kaasuvaijeri ei ole kovin pitkäikäinen.

-taivuttaisin jousen "lattarautaa" alemmaksi, nyt jousi vetää kaasua auki, ei kiinni. Mitä kohtisuorempaan alemmaksi veto suuntautuu, sitä enemmän se vetää kaasuläppää kiinni lähellä kiinniasentoa ja sitä vähemmän se vetää kaasuläppää kiinni "lapikkaan ollessa lattiassa"
-nostaisin kaasuvaijerin kiinnityspistettä ylemmäksi paremman "vipuvoiman" suuntautuvuuden vuoksi
-laittaisin kasuvaijerin kiinnitysruuvin sellaiseksi, joka sallii kiertymisen (vaijeri ei silloin taivu) esim: http://quadrajetparts.com/cable-adapter-swivel-p-1420.html
-jos haluaa hifistellä, niin kikkailisin ainkain pultit noihin vapaisiin reikiin (nuolet kuvassa). Tällä saa vipuvarren voiman melko vakioksi koko kaasupolkimen matkalla. Liitekuvassa yleisesti käytetty puolikaaren muotoinen ohjain, jolla vakioidaan kaasupolkimen kuormaa ääripäiden välillä

Ellet "vakioi" kaasupolkimen voimantarvetta, niin tuolla nykyisellä asetuksella se tuntuu seuraavalta:
-aluksi voimantarve on suuri (huono vipusuhde), sitten se yhtäkkiä kevenee, lopuksi se taas jäykistyy, kun palautusjousi alkaa päkittään todenteolla vastaan. Jos sattuis oleen niin, että mosassa olis hepojoutuja laittaan asvaltti rullalle, niin olis perin kinkkinen ajeltava. Kevyellä kaasulla kaasupolkimen tuntuma olis kulmikas, lähes on/off tyylinen.

Alla kuvat, joissa yritän kökköisellä photosoppaamisella havainnollistaa selostuksia:

Tuon suositellumman mallin mukaan vaijeria mallatessa, vipusuhteen muutokset ovat merkityksettömiä. Se vaan vaatii enemmän vaijerilinjan kikkailua akselistoon nähden, kuten oikeanpuoleisessa kuvassa on esitetty.

Tuossa linkki "vakiovipusuhteen" malliin: https://i.ytimg.com/vi/U_FDnSh89JI/maxresdefault.jpg
Toinen malli kiertyvästä kiinnityspäästä: http://www.rowand.net/Shop/MetalShop/ThrottleLinkageForDualCarbSlant6/1964ValiantCustomEngineThrottleCableBracket10.jpg

Säädä vaijerilinjaa reilusti nykyisestä ylemmäksi siten, että vipu on kaasun auki ja kiinni ollessa läppäakselin suhteen yhtä isolla kulmalla kummassakin asennossa (oikeanpuolimmainen kuva) tai nosta vaijerilinjaa hieman ja tee "vakiointimuutos", sekä laita jousen vetosuunta alemmaksi.






« Viimeksi muokattu: 19.11.2016, 18:24:22 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #147 : 19.11.2016, 20:45:57 »
Muutama vinkki/ehdotus kun pisti silmään.

Pääseehän tuo kaasuvaijerin kiinnityskohta kaasuttimen vivussa "pyörimään"? Ellei, niin siinä tapauksessa kaasuvaijeri ei ole kovin pitkäikäinen.

-taivuttaisin jousen "lattarautaa" alemmaksi, nyt jousi vetää kaasua auki, ei kiinni. Mitä kohtisuorempaan alemmaksi veto suuntautuu, sitä enemmän se vetää kaasuläppää kiinni lähellä kiinniasentoa ja sitä vähemmän se vetää kaasuläppää kiinni "lapikkaan ollessa lattiassa"
-nostaisin kaasuvaijerin kiinnityspistettä ylemmäksi paremman "vipuvoiman" suuntautuvuuden vuoksi
-laittaisin kasuvaijerin kiinnitysruuvin sellaiseksi, joka sallii kiertymisen (vaijeri ei silloin taivu) esim: http://quadrajetparts.com/cable-adapter-swivel-p-1420.html
-jos haluaa hifistellä, niin kikkailisin ainkain pultit noihin vapaisiin reikiin (nuolet kuvassa). Tällä saa vipuvarren voiman melko vakioksi koko kaasupolkimen matkalla. Liitekuvassa yleisesti käytetty puolikaaren muotoinen ohjain, jolla vakioidaan kaasupolkimen kuormaa ääripäiden välillä

Ellet "vakioi" kaasupolkimen voimantarvetta, niin tuolla nykyisellä asetuksella se tuntuu seuraavalta:
-aluksi voimantarve on suuri (huono vipusuhde), sitten se yhtäkkiä kevenee, lopuksi se taas jäykistyy, kun palautusjousi alkaa päkittään todenteolla vastaan. Jos sattuis oleen niin, että mosassa olis hepojoutuja laittaan asvaltti rullalle, niin olis perin kinkkinen ajeltava. Kevyellä kaasulla kaasupolkimen tuntuma olis kulmikas, lähes on/off tyylinen.

Alla kuvat, joissa yritän kökköisellä photosoppaamisella havainnollistaa selostuksia:

Tuon suositellumman mallin mukaan vaijeria mallatessa, vipusuhteen muutokset ovat merkityksettömiä. Se vaan vaatii enemmän vaijerilinjan kikkailua akselistoon nähden, kuten oikeanpuoleisessa kuvassa on esitetty.

Tuossa linkki "vakiovipusuhteen" malliin: https://i.ytimg.com/vi/U_FDnSh89JI/maxresdefault.jpg
Toinen malli kiertyvästä kiinnityspäästä: http://www.rowand.net/Shop/MetalShop/ThrottleLinkageForDualCarbSlant6/1964ValiantCustomEngineThrottleCableBracket10.jpg

Säädä vaijerilinjaa reilusti nykyisestä ylemmäksi siten, että vipu on kaasun auki ja kiinni ollessa läppäakselin suhteen yhtä isolla kulmalla kummassakin asennossa (oikeanpuolimmainen kuva) tai nosta vaijerilinjaa hieman ja tee "vakiointimuutos", sekä laita jousen vetosuunta alemmaksi.
Tuota "lattarautaa" ei voi taivuttaa, kun se on alumiinia ja murtuu. Olisin vetänyt palautusjousen suoraan alaspäin, mutta ei ollut kiinnitys paikkaa ja viitsinyt ruveta tekemään imusarjaan reikiä ja tällä tarkoitan sitä, kun jossain on otettu imusarjan päästä alipainetta ja niissä on lommin vieressä pari 6mm kierteellistä reikää valmiiksi. Vaijerin kiinnitys ei pääse pyörimään, kun se oli tarkoitettu pultattavaksi kiinni ja se vaijerinkuoren pidikemutterin oli tarkoitus pyöriä. Tuo kiinnikelatta jolla vaijerinkuori on kiinni on sen verran heppoista, että vaijeri pääsee elämään siinä. Tuosta kaasupolkimen tuntumisesta en tiedä kun se  aluksi tuntuu löysältä ja sitten, kun kakkoskurkku avautuu niin tuntuu jäykemmältä. Katkaisin sen asennussarjan mukana tulleen vaijerin ja laitoin sen paikalleen niin poljin tuntui nyt aikalailla samalta, kun alkuperäisellä kaasurullalla. Vaijerisarjan asennusohje http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240/IMG_5045.JPG?img=smaller
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 02:44:27 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #148 : 28.11.2016, 22:15:11 »
Ajattelin vaihtaa ehkä paremman kaasuvipusysteemin tuon vaijerijutun tilallle. Viime viikolla tuli aircoolet:ilta tämmöinen kaasuvipu http://www.aircooled.fi/tuote/3865/kaasuvivuston-vipu-cb. Piti vähän katkaista päästä, että mahtui paikalleen ja eihän tämä ollut weberiin niin reikä oli pikkusen liian pieni. Viilaa vähäsen näytin reiälle niin rupesi passaamaan. :D

Laitoin alkuperäisen kaasurullan paikalleen ja lauantaina kävin hakemassa jar-ii:lta ehjän kaasuvaijerin, kun tarviketorilta ei saanut b200k:hon passaavaa kaasuvaijeria tai edes kirja ei tuntenut. Muihin moottorimalleihin olisi kyllä saanut. Sitten tein kierretangosta ja unibal-nivelestä tangon kaasurullan ja kaasuttimen väliin.

Pikkuisen tuntuu raskaalta painaa kaasua. Voi johtua tangon kulmasta, kun tuli niin alaviistoon tai sitten siitä, kun en ole vielä säätänyt vaijeria, kun pitäisi tietää minkälainen välys pitäisi vaijerissa/tangossa olla. Free technics:in ohjeissa oli, että Varmista ettei vaijeri jää vetoon, eli ettei poljin tee isompaa liikettä, mihin kaasarin vivut riittävät.    :idiot2:  :idiot2:

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #149 : 01.12.2016, 21:30:21 »
Eilen käytin volvoa ensimmäisen kerran kaasuttimen vaihdon jälkeen. Säätelin kaasurullaan omasta mielestä sopivan välyksen ja vaijerin säätelin siihen kohti missä se oli aikaisemmin ollut, kun muovissa näkyi vaalea jälki. Käyttelin lämpimäksi ja säädin tyhjäkäynnin kohdalleen. Pitää keväällä sitten käyttää päästömittauksessa ja säätää seokset kohdalleen. Pitäisi ilmeisesti vielä säätää kaasuakin, kun 2-kurkku ei kerkeä aueta nätisti kaasua painaessa juuri yhtään, kun löytyy jo rajoitin :D  tosin en tiedä tarvisikokaan paikallaan kierrättäessä, muistelin, että solexilla piti painaa kaasu ihan pohjaan ennen, kuin tuli rajoitin vastaan.

Sammuttamisen jälkeen sitten huomasin, että bensapaineensäätimen in liitosnippa vuotaa bensaa välistä. Kävin tänään hakemassa tarviketorilta 8mm nipan sen 6mm tilalle ja 7mm letkua. Se 6mm liitosnippa oli paineensäätimen mukana tullut ja epäilin jo silloin, että pitääköhän ja tarviketorilla ei ollut muuta, kuin 8mm nippoja. Tarviketorilla ollessa muistin, että siihen in-liitäntään tulee letku polttoainesuodattimelta, että eihän sen nipan välttämättä tarvi olla 6mm, kun polttoainesuodattimeen voi liittää myös 8mm letkun. :2funny:  Tarpeeksi putkiteippiä nipan ympärille ja rupesi pitämään.

Pitäisi varmaan seuraavaksi hommata radion yläpaikkaan 3 lisämittarin paneeli ja siirtää radio alas, kun hommasin alapaikkaan sopivan 700-sarjan radionkehyksen. :) Sitten pitäisi vielä jaksaa vetää takakaiuttimuen alkuperäinen johtosarja paikalleen ja pähkäillä laitanko jonkun uuden mp3 soiitimen vai volvon cr-906 paikalleen.

E:Laitan tähän itselleni muistiin, että dgv:n suuttimet ennen säätöä on pääsuutin:150/150. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 60/60
« Viimeksi muokattu: 21.01.2017, 20:09:31 kirjoittanut Dmies »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron