Carcom Oy  Ateho

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 370431 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #60 : 26.04.2011, 09:56:09 »
Ei ole tullut otettua kuvaa, mutta mulla on tuo toteutettu niin, että alatukivarren alta (samasta pultista missä jousi on alapäästä kiinni) lähtee vaijeri ylös kohti runkoaisaa. Aisassa on ylimääräisiä paikkoja (kierrereikiä) mihin saa kiinni toisen pään.

Mahtaako se jousen pultti olla minkä kokonen, ja sit minkä kokonen on se reikä siellä aisassa?
Ihan sillä utelen, jos tuota tilais vaijerit raksihares.comista, niin laittavat niihin päihin sitten silmut, että voi pultilla kiinnittää.
Pitää minun vielä tietysti tässä joku päivä mitata että minkä mittaset vaijerit tartten.
Täytyy sitten vaikka kuvaa pistää, kun oon saanu tehtyä/tekemässä tuota viritelmää, jos jotakuta kiinnostaa  :hello:

Edit:
Mitäs se laki muuten nykyään sanoo tuosta madaltamisesta, että minkä verran sitä saa autoo lyödä tonttiin, jotta katsastaakki vois ilman että vaihtaa alustan aina siks aikaa alkuperäseen ???

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #61 : 26.04.2011, 10:02:15 »
Mahtaako se jousen pultti olla minkä kokonen, ja sit minkä kokonen on se reikä siellä aisassa?
Ihan sillä utelen, jos tuota tilais vaijerit raksihares.comista, niin laittavat niihin päihin sitten silmut, että voi pultilla kiinnittää.
Pitää minun vielä tietysti tässä joku päivä mitata että minkä mittaset vaijerit tartten.
Täytyy sitten vaikka kuvaa pistää, kun oon saanu tehtyä/tekemässä tuota viritelmää, jos jotakuta kiinnostaa  :hello:

Edit:
Mitäs se laki muuten nykyään sanoo tuosta madaltamisesta, että minkä verran sitä saa autoo lyödä tonttiin, jotta katsastaakki vois ilman että vaihtaa alustan aina siks aikaa alkuperäseen ???

Yks vaihtoehto on hakea vaan rautakaupasta vaijeria, parit vaijerilukot ja hitsihepillä vielä varmistaa. Toki jos ylimääräistä on ja aikaa odotella, voi tilata valmiit päillä olevat vaijerit.

Alustan madaltamisessa ei muuta huomioitavaa ole. Maavaraa pitää olla auton alimmasta kohtaa mitattuna 8cm ja jouset eivät saa ulosjoustossa irrota kupeistaan.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #62 : 26.04.2011, 10:23:40 »
Yks vaihtoehto on hakea vaan rautakaupasta vaijeria, parit vaijerilukot ja hitsihepillä vielä varmistaa. Toki jos ylimääräistä on ja aikaa odotella, voi tilata valmiit päillä olevat vaijerit.

Alustan madaltamisessa ei muuta huomioitavaa ole. Maavaraa pitää olla auton alimmasta kohtaa mitattuna 8cm ja jouset eivät saa ulosjoustossa irrota kupeistaan.

Hyvä tietää tuo 8cm, siihen on vielä matkaa vaikka kuinka  :2funny: (Otetaankos siihen muuten mukaan myös pakoputki  ???)
Ja voi kyllä olla, että tilaan nuo vaijerit, kun tuli tällainen sähköposti ->

Lainaus
Moi, äkillisistä riuhtaisuista tulevia voimia on vaikea tietää. Alla esimerkkejä vaijereiden murtolujuuksista.
Murtolujuus suorana:
    3mm    470kg
    4mm    920kg
    5mm    1440kg
    6mm    2070kg
Hinnat 8-20 euroa / kpl.
Vaijereiden päähän tehdään lenkit, josta sen saa kiinnitettyä pultilla.

Että ei nuo nyt niin kalliit ole kun sanoin, että en ole vielä mitannut, että noin 20-40cm väliin ???

Edit:
Mitäs paksuutta muuten ehotatte tuon taulukon perusteella?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 10:25:26 kirjoittanut HRemes »

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #63 : 26.04.2011, 10:50:02 »
Hyvä tietää tuo 8cm, siihen on vielä matkaa vaikka kuinka  :2funny: (Otetaankos siihen muuten mukaan myös pakoputki  ???)
Ja voi kyllä olla, että tilaan nuo vaijerit, kun tuli tällainen sähköposti ->

Että ei nuo nyt niin kalliit ole kun sanoin, että en ole vielä mitannut, että noin 20-40cm väliin ???

Edit:
Mitäs paksuutta muuten ehotatte tuon taulukon perusteella?

Jos pakoputki on auton alin kohta, niin otetaan kyllä mukaan. Ei kyllä ole kalliit vaijerit, kun on kerta valmiilla päillä. Itse ottaisin tietysti 6mm vaijerit. Varmaan ohuemmatkin riittää. Ulosjoustossa et saa ikinä niin suurta voimaa aikaiseksi, että vaijeri poikki napsahtaisi, jos vaan on säikeet ehjät :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #64 : 26.04.2011, 11:52:08 »
Jos pakoputki on auton alin kohta, niin otetaan kyllä mukaan. Ei kyllä ole kalliit vaijerit, kun on kerta valmiilla päillä. Itse ottaisin tietysti 6mm vaijerit. Varmaan ohuemmatkin riittää. Ulosjoustossa et saa ikinä niin suurta voimaa aikaiseksi, että vaijeri poikki napsahtaisi, jos vaan on säikeet ehjät :)

Itekki aattelin, että se varmaan tuo 4mm riittäis iha hyvin, ku niitäki tosiaan tulee 2kpl, 1per puoli, niin onhan siinäki jo murtolujuutta 1840kg.
Niin, aattelin laittaa sit nuo vaierit silleen, että ne ihan vähän pingottas jousia, että ei pääsis niiku ihan kokonaan jousi siihen "lepotilaan" kun ylös nostaa.
Pitää sit putkee nostaa korkeemmalle, kun turbon putki mikä akselin alta kulkee, jos siitäki kerta ottavat  :D

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #65 : 26.04.2011, 14:54:08 »
Itekki aattelin, että se varmaan tuo 4mm riittäis iha hyvin, ku niitäki tosiaan tulee 2kpl, 1per puoli, niin onhan siinäki jo murtolujuutta 1840kg.
Niin, aattelin laittaa sit nuo vaierit silleen, että ne ihan vähän pingottas jousia, että ei pääsis niiku ihan kokonaan jousi siihen "lepotilaan" kun ylös nostaa.
Pitää sit putkee nostaa korkeemmalle, kun turbon putki mikä akselin alta kulkee, jos siitäki kerta ottavat  :D

Jos laitat ne noin niinkuin kuvailit niin rajoitat ulosjouston kokonaan.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #66 : 27.04.2011, 09:31:50 »
Jos laitat ne noin niinkuin kuvailit niin rajoitat ulosjouston kokonaan.

Siis niin siinä on vähän niiku tarkotuski, että ei pääse jouset yhtään liikahtaan, kun nostaa auton ylös, että nuo vaijerit niiku ihan piirun verran pitäis jousia sen verran jännityksessä, että ei pystys heiluttelee niitä, kun nostaa, koska nyt ne lähtee irti niistä yläkupeista tunkatessa  :2funny:
Onhan siinä sit sitä ulosjoustovaraa vaikka kuinka, kun auton laskee alas, niin painuuhan se jousi sentään sen verran kasaan, että ei oo se vaijeri heti kiinni ottamassa.
Ja tällä autolla ei ole tarkotus ajaa enään mitään sora eekoota, vaan pikitiellä kruisailu  ;)

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #67 : 27.04.2011, 13:29:30 »
Tossa on Bamsen asiallisen oloinen toteutus takajousituksesta.



Siis niin siinä on vähän niiku tarkotuski, että ei pääse jouset yhtään liikahtaan, kun nostaa auton ylös, että nuo vaijerit niiku ihan piirun verran pitäis jousia sen verran jännityksessä, että ei pystys heiluttelee niitä, kun nostaa, koska nyt ne lähtee irti niistä yläkupeista tunkatessa  :2funny:
Onhan siinä sit sitä ulosjoustovaraa vaikka kuinka, kun auton laskee alas, niin painuuhan se jousi sentään sen verran kasaan, että ei oo se vaijeri heti kiinni ottamassa.
Ja tällä autolla ei ole tarkotus ajaa enään mitään sora eekoota, vaan pikitiellä kruisailu  ;)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #68 : 27.04.2011, 21:22:05 »
Onko tuo Bamsen ratkaisu ihan katsastusukkoakin miellyttävä, vai onko sillä lain puolesta väliä miten ulosjoustoa rajoitetaan? Olis helppo tehdä just vaikka liinoilla.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #69 : 27.04.2011, 22:39:39 »
Kellään kokemusta tai suoraa vertailupohjaa miten eroaa 200 sarjalaisessa Konin keltaiset tai bilsteinin iskarit toisistaan.. Toiset on säädeättävät ja toiset ei, mutta ulkoisesti toisessa on varsi niin perkeleesti isompi kuin toisessa.. En ole bilsteineillä päässyt ajamaan joten en tiedän. Moiset olisi hyllyssä, mutta en uskalla vaihtaa konien tilalle jos meneekin paskempaan suuntaan..

Keltainen Bilsu ei riitä edes vakio Lesjön etujousien kanssa. Pyörä irtoaa tiestä kuopissa. Bilsteinin varsi ei ole mikään paxu, vaan se iskari on väärinpäin niin kuin Volvon DeCarbonit.  Joissakin tolpissa Bilstein on TOSI tiukka siihen iskarin putkeen, tarrat saa ottaa pois ja maaleja raapia. Mitään jaystettä ei saa olla etutolpan sisäpinnalla. Iskarin ulkoputken alapäästä voi joutua ottamaan n. 3 mm pois että saa sen holkkimutterin kiinni.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #70 : 27.04.2011, 23:09:48 »
Onko tuo Bamsen ratkaisu ihan katsastusukkoakin miellyttävä, vai onko sillä lain puolesta väliä miten ulosjoustoa rajoitetaan? Olis helppo tehdä just vaikka liinoilla.

Itse suosittelisin ennemmin tuota Bamsen versiota, kuin vaijereita. Mulla oli omassa 2 satkussa samasysteemi. Ettei olisi tuokin idea kopioitu Amazonista, jossa ko ratkaisu taitaa olla jo tehtaalta.

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #71 : 28.04.2011, 10:17:07 »
Keltainen Bilsu ei riitä edes vakio Lesjön etujousien kanssa. Pyörä irtoaa tiestä kuopissa. Bilsteinin varsi ei ole mikään paxu, vaan se iskari on väärinpäin niin kuin Volvon DeCarbonit.  Joissakin tolpissa Bilstein on TOSI tiukka siihen iskarin putkeen, tarrat saa ottaa pois ja maaleja raapia. Mitään jaystettä ei saa olla etutolpan sisäpinnalla. Iskarin ulkoputken alapäästä voi joutua ottamaan n. 3 mm pois että saa sen holkkimutterin kiinni.
Bilsteinin b6 on saatavalla 4 erijäykkyydellä 200 volvoon. Itsella odottaa b6 pääsyä auton alle. Omien pamppujen jäykkyyttä en muista, mutta olivat ainakin aika arvokkaat.

Poissa -nikke-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
    • Kuvia
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #72 : 01.05.2011, 19:51:19 »
Olisko kellään suositella mitään iskari/jousi kompinaatiota kun pitäis tohon -88 240:iin vähän madallusta keksiä kesän aikana. Auto toimii lähinnä talviautona, niin en halua mitään mahollisimman tiukkaa kivirekeä tehä kuitenkaan. Moni on tainnu madaltaa lyhennetyillä dieselin etujousilla ja lyhennetyillä kuormajousilla, niin kiinnostas minkälainen tuommonen on ajossa?
Volvo 760 B6304+M90+G80 '85, Volvo 242 '82 B5234T+GS6-37DZ projekti
Chevrolet Camaro Iroc-Z '88 Projekti, Plymouth Valiant '65 2d 318+904, BMW 330d '01

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #73 : 23.05.2011, 22:30:42 »
Olisko kellään suositella mitään iskari/jousi kompinaatiota kun pitäis tohon -88 240:iin vähän madallusta keksiä kesän aikana. Auto toimii lähinnä talviautona, niin en halua mitään mahollisimman tiukkaa kivirekeä tehä kuitenkaan. Moni on tainnu madaltaa lyhennetyillä dieselin etujousilla ja lyhennetyillä kuormajousilla, niin kiinnostas minkälainen tuommonen on ajossa?
ainakin vakiota parempi, itsellä vielä vakio  iskaritkin mutta sorvissa lyhennetyt että pysyy jousi paikoillaan tunkatessa
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #74 : 04.06.2011, 17:04:54 »
Semmotta aattelin utella jotta oisko millaset motonetin iskarit sopivat 240 setaniin eteen, jos motonetistä ostais v6/diesel jouset ja pari kolme kiekkaa laikkais poikkee? Jotkut jäykät ois hyvät varmaa?
Sais tuota etupäätä vähä jäykemmäks ku tuntuu omituiselta ku takana on korkeepaine kaasut ja farkun kuormajouset laikattuna ja eessä vakiot  :D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron