KL-varaosat  Race.fi

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 372960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #210 : 07.08.2012, 01:33:38 »

vakiojouset takana...

amismadallus...


etupää, vakiojouset


eteen vaatis sikana madallusta, keulii ihan törkeästi tuo auto, etupää varmaan 150mm korkeammalla mitä takapää.

aattelin eteen laikkaa, 2 kierrosta, taakse vahvistetut farmarin jouset, jotta muuttuis keulimisesta päinvastaiseen.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012, 01:35:55 kirjoittanut Mrop »

Poissa T-Mu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #211 : 07.08.2012, 07:15:27 »
Edestä sai itellä ottaa helposti sen 2 kierrosta ja silti vielä puristuksissa kuppien välillä. 2 kierrosta edestä pois + kiisselin kuormajouset kierroksen lyhennettyinä on aikalailla tasapuolinen korkeudeltaan. Melkein vaatis vielä kuitenkin edestä sen verran kuin voi ottaa pois, että tulis semmonen vähän tyylikkäämpi lievä etukeno :)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #212 : 08.08.2012, 00:07:29 »
tiisselin jousista sai ainakin laikata 2 1/4 kieppiä että pysy vielä kupissaan, muistaakseni 2 3/4 niin alko katsuri mussuttaa et on vähän löysässä jousi  :2funny:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #213 : 08.08.2012, 01:11:50 »


Tätä on käytetty ennenkin vertailukohtana, tuollaisen saa vakiolla etupäällä ja katkomattomilla kuormajousilla sekä kaasuiskareilla.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #214 : 08.08.2012, 07:05:54 »
hyvä kuva, selityksen kanssa. hyvä kuva muutonki :D

eli omassa tapauksessa kuormajousilla ois mahdollista saada "hyvään korkeuteen" renkaan pinta on lokarin tasalla, kun takana kuorman määrä on vakio kokoajan.

etupäähän laikkaa.

onko nuo kuvassa olevat vanteet 14" vai 15", säilöässä 14" virgokopiot ja oon miettinyt näyttääkö liian pillereiltä farkun alla.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #215 : 08.08.2012, 12:16:24 »
Originaalit 14" Scorpiuksethan nuo. Jotenkin 240 onnistuu olemaan näyttämättä naurettavalta noinkin pienillä vanteilla vaikka auto on kokoluokkaa rahtilaiva, en välttämättä lähtisi kokeilemaan samaa jollain vitossarjan Bemarilla.

Korkeuserosta kuormajouset vs. vakiot löytyy sen verran mittausdataa että minulla oli tuossa hetken aikaa uudet vakiojouset ja kaasuiskarit, sittemmin jouset vaihdettiin kuormajousiin ja iskarit pysyivät samoina. Perä nousi vajaan neljä senttiä tuohon "XC-lookiin" ja olin tyytyväinen kun auto alkoi näyttää terveeltä. Kuormattuna ero saattaa olla vielä suurempi.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #216 : 11.08.2012, 22:13:57 »
Edit: vastaus löytyi jo :)
« Viimeksi muokattu: 11.08.2012, 22:19:32 kirjoittanut Volvopoju »

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #217 : 18.08.2012, 20:00:00 »
Mikä olis helpoin tapa päästä laikkaamaan jousia? Tartteeko ottaa koko tolppa pois, vai saisiko jousen iru vähemmällä purkamisella?

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #218 : 18.08.2012, 20:09:52 »
Mikä olis helpoin tapa päästä laikkaamaan jousia? Tartteeko ottaa koko tolppa pois, vai saisiko jousen iru vähemmällä purkamisella?
Itte oon laikannu niin että jousipuristimilla vaan jousi kasaan ja rälläkkä käyntiin. Siis siten että jousi on tolpassa ja tolppa autossa. Onnistuu hyvin.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #219 : 18.08.2012, 20:19:51 »
Unohtu vielä kysyä, että onkos siellä tolpassa lovet pitämässä jousia paikallaan? Eli pitääkö katkoa aina koko kierros vai voiko pätkiä 1/3 kierrosta jne. ?

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #220 : 18.08.2012, 20:27:08 »
Itte oon laikannu niin että jousipuristimilla vaan jousi kasaan ja rälläkkä käyntiin. Siis siten että jousi on tolpassa ja tolppa autossa. Onnistuu hyvin.
Ainakin 700-srj etujousia kun laikkasin tällä tapaa, niin laikka ja jousi pamahti naamalle ::)
Helpoin on auto ilmaan, pyörä pois ja rälläköit sitten jousen johonki n. puoleen väliin poikki. Sitten pyörää kiinni ja auto alas. Nopeaa ja ei lentele laikanpalaset ja jouset silmille.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #221 : 18.08.2012, 20:44:23 »
Eikös tuolloin jää terävät reunat jouseen, jotka ei ole hyväksi lautasille?

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #222 : 18.08.2012, 21:23:30 »
Eikös tuolloin jää terävät reunat jouseen, jotka ei ole hyväksi lautasille?
Ihan yhtä terävät reunat siihen jää tuolla Kiskonkin tyylillä.
Ja mulla ei ainakaan mitään ongelmaa ollut terävyyden kans.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #223 : 18.08.2012, 23:50:27 »
Tarpeeksi pieneen läjään kun vetää niin ei pamahtele mihinkään ja katkaistun pään saa pyöristettyä. Kokemusta on 240:stä ja vanhakeula960:stä, vakiovieterit lähtökohtana.

Omalla vastuulla tietenkin..
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #224 : 19.08.2012, 18:57:01 »
Tuli tehtyä omaan 242 alusta "uusiksi" viikonlopun aikana.


Eli edessä on motonetin halvimmat nesteiskarit audi 80 vm. 1972-1978 (sovitettu holkeilla ja prikoilla) ja vakiojousi katkaistuna 31/4, pikkusen heiluu/pyörii kupissa. Saisi olla dieselin jouset niin olisi hyvä.
Takana on motonetin halvimmat kaasuiskarit opel astra g sedaniin tarkoitetut (sovitettu pikku poraamisella) ja vakiojousi katkaistuna 21/4, hieman löytyy esijännitystä koska jousi on pitempi kuin iskari mutta se on vain hyvä. Takapää on sopivan jämäkkä muttei kuitenkaan kivireki, erittäin hyvä normaali maantieajoon. Mainittakoon vielä että tuli tehtyä tuplavakaajat eteen ja taakse, kaikki 19mm paksuja ja ohjautuu ja pystyy ajamaan mutkat suhteellisen lujaa.  8)
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

 

Proturbo  Autodiagnoosi