Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373639 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #390 : 15.04.2013, 10:05:21 »
Tolpassa 5cm kokonaisjoustovarahan riittää moneen käyttöön hienosti. Rengashan on radalla osa jousitusta.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #391 : 15.04.2013, 11:49:39 »
Tämmönen kokonaisuus nyt edessä paikoillaan.

Joskus vois kokeilla inansa lyhkäsempää pääjousta niin tippus vielä hiukan, mut sit tarvis melkein tolppaa lyhentää, eikä sitäkään paljoa voi ottaa jos ei vaihda vieläkin lyhkäsempiä iskareita.

Hiukan huono kuva, mut en löytäny parempaakaan tähän hätään.


Ja yläpäät.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #392 : 15.04.2013, 12:00:25 »
Laita seuraavaan versioon koiranluu kallistuksenvakaajalle tolpasta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #393 : 15.04.2013, 12:07:50 »
Laita seuraavaan versioon koiranluu kallistuksenvakaajalle tolpasta.
Kuvassa ei oo kallistuksen vakaaja eikä siis koiraluun toinen pää kiinni. Mutta täytyy silti miettiä.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #394 : 15.04.2013, 12:29:16 »
joku 80mm madallus ois varmaan paras ajettava vakiotolpilla.. itellä on yli 100mm madallusta, pelkästään jouset katkottu ja iskarit vaihdettu, eikä mtn ongelmaa leimalla.

Mutta 240:ssä on omaan makuun aika löysä alusta vakiona..vaikkei -100mm alusta oo paras ajettava mutta ainaki vakiota parempi. :) ja on matala.. ::)
meinasin että joku 80-120mm (tai 60-100mm) etupäähän ja taakse 60-100mm (tai 50-90mm) mutta kattoo nyt mitä saa tehtyä.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #395 : 15.04.2013, 16:47:20 »
Kannattaa muistaa kuitenkin että vakiotolpan kokonaisjoustovara on n. 15 cm.

Niin on. Ite en sillon madallusvaiheessa sitä hoksannu ja madalsin vaan yli 100mm ja laitoin pohjaanlyöntikumet. Hyvä ajaa silti, sopiva jäykkä ainaki.. ::) Ihme ja kumma, ei oo kyllä mikään kivireki..jos nousee autosta ja istahtaa konepellin nurkalle niin kyllä sielä on edes jonkin verran joustovaraa.  :pomo:

Takapäätä aattelin laskee vielä, tällä hetkellä vain -30mm..vähä liian korkee mun makuuni. 60mm aattelin..  8)
« Viimeksi muokattu: 15.04.2013, 16:50:33 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Norkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #396 : 15.04.2013, 21:49:26 »
Moro!

Lueskelin topikkia läpi, mutta en kyllä löytänyt omaan tarkoitukseeni sopivaa ratkaisua.

Kerrotaan nyt vähän oman 240 porrasperän käyttötarkoituksesta. Eli olisi tarkoitus ensi talvena ajaa jäärataa, ja sinne pitäisi vähän jäykemmäksi saada tuota. (Mielessä kävi sellainen ratkaisu, että jos vakiojousia lyhentämällä saisi väliaikaiseksi jäykemmäksi ja myöhemmin satsaa enemmän). Sen jälkeen pitäisi auto laittaa kadulle harrasteautoksi.

Topikista löytyi sellaista sillisalaattia kaikista mahdollisista vaihtoehdoista, että tämän lukiopojan pää meni kyllä niin pyörälle että melkein alkoi huimaamaan. Tarkoituksena olisi saada tosiaan matalemmaksi ja ajettavammaksi tuota alustaa. Yhden vaihtoehdon bongasin tuolta joltain sivulta mikä tuntui fiksulta. Taisi olla niin, että eteen V6/Dieselin jouset ja taakse farkun vahvemmat jouset ja sitten korkeapainekaasut. Kaikki siis mallia motonet. Mitkä iskarit sitten eteen?

Ja korkeudesta en osaa sanoa mitään tiettyä, mutta bamsen volvo on suhteellisen hyvänkorkunen omaan silmään. Eli jos ostaisin eteen lyhennetyt GTS-iskarit, niin paljon noista V6/D:n jousista voisi ottaa pois, jotta ajettavuus olisi vielä hyvä ja nokka tippuisi kohtuullisesti. Siis siten, että jouset ei pyörisi tai irtoisi kupeistaan. Sama kysymys koskien takapäätä. Toimisiko tuo kombo kohtuullisena budjettialustana?

Tavoitteen toteuttaminen on melko mahdoton. Matala, hyvä ja halpa. Mutta toimiiko tuollainen setti kohtuullisesti normi katupelleilyssä ja mutka-ajossa? Myös satunnainen jääratailu olisi mielessä. Suunnitelmana olisi auto turbottaa sitten kun ylimääräinen touhutonni siihen liikenee. Eli myös 200-250hp tehotavoitetta silmällä pitäen, olisiko tuo alusta kohtuullinen.

Kiitokset jo etukäteen! :)

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #397 : 16.04.2013, 10:53:58 »
Laskeppa paljonko eteen tulee coilit maksamaan. Ei tartte kun kerran ostaa. Omalla ostoslistan mukaan investointi on n.380€..tuosta miinustat gts pumput ja uudet jouset, ei erotus varmaan kovin suuri ole.
Ja tuohon 380€ sisältyy 100€ kynäjouset..välillä saa parin 40-50€
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Norkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #398 : 16.04.2013, 20:29:24 »
Millaisia coileja tarkoitat? Kyllähän nuo kynät oisivat tietysti sijoituksen arvoiset. Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #399 : 16.04.2013, 22:54:45 »
Pelaa takapäässä oikein hyvin tuo setuppi.

Poissa T4R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #400 : 17.04.2013, 08:44:16 »
Mitäs katsastusmies sanoo noista laikatuista jousista? Tietty tuntuu olevan aika suuria eroja eri paikkakunnilla ja eri konttoreilla noissa katsastus jutuissa mutta mutta..? :P
Volvo 240 GL 2.3 1988 B230K (BJL-XXX) Myyty
Volvo S60 T5 2001 (RJZ-XXX) Myyty
Volvo S60 T5 2002 Käyttis

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #401 : 17.04.2013, 09:06:39 »
Paikkakuntakohtaisia eroja voi toki olla, mutta sama laki pätee kaikkiin konttoreihin. Jos katkaiset jousen asiallisesti, eikä se pääse ulosjoustossa pyörimään kupissa, niin ongelmia ei tule.

"Auton alustan korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa alentaa tai korottaa enintään 50 mm jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin tai rungon väliin korotus- tai laskupalat. Heiluriakselistolla varustettua autoa ei kuitenkaan saa korottaa."

"Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla.
Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun
automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti
katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."

Mitäs katsastusmies sanoo noista laikatuista jousista? Tietty tuntuu olevan aika suuria eroja eri paikkakunnilla ja eri konttoreilla noissa katsastus jutuissa mutta mutta..? :P
« Viimeksi muokattu: 17.04.2013, 09:09:22 kirjoittanut Morjenz »
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #402 : 17.04.2013, 09:18:18 »
Paikkakuntakohtaisia eroja voi toki olla, mutta sama laki pätee kaikkiin konttoreihin. Jos katkaiset jousen asiallisesti, eikä se pääse ulosjoustossa pyörimään kupissa, niin ongelmia ei tule.

"Auton alustan korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa alentaa tai korottaa enintään 50 mm jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin tai rungon väliin korotus- tai laskupalat. Heiluriakselistolla varustettua autoa ei kuitenkaan saa korottaa."

"Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla.
Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun
automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti
katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."

Ja siis tuo alempi "muu auto" kohta pätee kaikkiin vanhoihin alle -96 (?) vuoden autoihin, jotka ei vaadi EY-tyyppihyväksyttyjä jousia.

löyty tämmönen:

"Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeenkäyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin
soveltuvia alustan madallus - tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa
edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin.
Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien korkeudenmuutos osien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon."
« Viimeksi muokattu: 17.04.2013, 09:24:46 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #403 : 17.04.2013, 09:19:55 »
Oisko se ollu 96 jälkeen valmmistetut automallit, esim V70 jne. -96 kasipätkään ei vissiin tarvi hyväksyntää kun sit on valmistettu jo ennen tuota muutosta.

edit: "1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot"
eli -97 kasipätkään ei tarvi hyväksyntää, mutta -96 V70:iin tarvii.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2013, 09:22:21 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #404 : 17.04.2013, 13:09:23 »
Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? :)

Mulla oli eka versio Motonetin kaasut ja kuormajousi (ei lyhennettynä). Pintakova ja epämukava paketti kaiken kaikkiaan.

Toinen kokeilu Bilsteinin B4 iskarit ja sama jousi. Huomattavasti parempi paketti. Ei mitenkään mukava silti. Pintakovuus
yhä tallella. Kun lastasin konttiin 70 kiloa lisäkuormaa, niin silloin toimi jo kivasti.

En tiedä kuinka tuon kuormajousen lyhennys vaikuttaa ajotuntumaan. Muut kertokoon siitä, jos tietoa omaavat.
Jätä noi Motonetin iskarit ostamatta ja ota vaikka nuo B4:set. Ero noiden välillä on nimittäin suuri.

 

Autoracing  KL-varaosat