RallyBaron  Samppasport

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 370341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #450 : 21.07.2013, 02:04:06 »
Pyöriikö jouset kupeissa? Pistä vähän kirkasta letkua alimmalle jousen kierteelle, tulee se muutama milli jo siitä.

Millanen kyyti noilla jousilla tuli, ei varmaan kauheen pintakova kun on progressiiviset?
Hyvä neuvo, pitääpä viritellä käyttöön  O0

Oikein mukavalta tuntuu alusta, kovahan se on niinkuin matalana pitääkin, mutta ei tosiaan erityisen pintakova. Tykkään kyllä kovasti  S*
240 -86 @buildingbrick240

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #451 : 21.07.2013, 11:01:23 »
Tuli tuossa edellissivulla haukuttua tuota GTS:n sarjaa. Virittelin viime kesänä yläpuoliset GT- raudat, meno parani hieman varsinkin talvella huomasi kuinka jämäkämpi löysästä keulasta tuli. Nyt asentelin alapuoliset GT-raudat. Nyt jouset sekä iskarit alkoivat vasta toimia  :facepalm: Vienä kun puslittaa alustan uudelleen ja tekee persiiseen samanlaisen jäykistys operaation niin alkaa halpiksetkin ehkä olla OK. Tosin eihäm kalliit coil overitkaan varmaan toimi, jos löysä runko antaa montussa myöten :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #452 : 21.07.2013, 13:38:39 »
Juu kova alusta vetelässä kopassa ei varmaan toimi. Itse oon myös aloitellut puslien uusimista, perspuolen teen ensin että saa auton pyörilleen.



Kysymys takajousista, nyt löytyy pätkityt farkun kuormajouset, nehän on kovat ku prkle, mut kun haetaan pitoja taakse niin olisikohan Lesjön takajouset asiallinen budjettiratkaisu?
Iskarit on Avon säädettävät ja takavakaaja Ipd:n 22mm, akselissa torseeni ja tosiaan tekisi mieli saada toimiva alusta asvaltille?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #453 : 21.07.2013, 14:51:34 »
Kyllä ne kuormajousetkin on löysät kun on mutkaradasta kyse, jos vartille niin sitten voi harkita pehmeempiä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa oooozz|

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • Alltbra
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #454 : 21.07.2013, 17:07:58 »
Lesjö on ihan hyvä vaihtoehto taakse kunhan laikkaa pari tiheetä kierrosta pois samalla saa takapään hyvälle korkeudelle.

Kun pitoa haetaan niin mieluusti pikkasen löysempi jousi ja säädettävät iskarit notta saa jäykkyyttä tarvittaessa lisää.
855 T-5R -95 // S80 D5 executive -14

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #455 : 21.07.2013, 18:55:59 »
Ylös leikattu pää ja sen voi vielä muotoilla paremmin kuppiin istuvaksi... Periaatteessa kuitenkin aivan sama miten päin, joku on tehhny toisinkinpäin.

Takana on selkeästi "suipot" jouset alaosastaan.

Itellä on etujoset laikattu kans ylhäältä, istuu jotenki omasta mielestä paremmin.

etujouset on ny vissii samanlaiset kummastakin päästä, ite laikkasin alhaalta, koska kuppi piilottaa laikkauksen paremmin inssiltä, sillon kun vielä jaksoin laikkajousia harrastaa.

Miksi ne pitää piilottaa..?  :idiot2: onhan laikkajouset lailliset näissä vanhemmissa vehkeissä kuhan vain pysyy kupeissa.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #456 : 21.07.2013, 19:07:25 »
Miksi ne pitää piilottaa..?  :idiot2: onhan laikkajouset lailliset näissä vanhemmissa vehkeissä kuhan vain pysyy kupeissa.
Siksi koska mulkku inssi koittaa kaikin voimin heilutella jousta kun se näkee laikatun pään. Sillon kun ei nää niin ottaa nätisti kiinni.

Mietippä kummalla metodilla tulee korjauskehoitus helpommin, nimimerkillä kokemusta on...

Ja se oli muutenkin joku kokoamistekninen ratkaisu että parempi sen "paremman" kiepin olla sielä ylhäällä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #457 : 21.07.2013, 19:33:15 »
Kyllä ne kuormajousetkin on löysät kun on mutkaradasta kyse, jos vartille niin sitten voi harkita pehmeempiä.
Mutkaradalle nimen omaan, vartille ei oo mielenkiintoa.

Lesjö on ihan hyvä vaihtoehto taakse kunhan laikkaa pari tiheetä kierrosta pois samalla saa takapään hyvälle korkeudelle.

Kun pitoa haetaan niin mieluusti pikkasen löysempi jousi ja säädettävät iskarit notta saa jäykkyyttä tarvittaessa lisää.
Just tämän takia otin tuon vakaajasetinkin missä on ujompi takana, luisupulkassa pitäis sitten olla se 25mm.

Noh, ehkä liipasen vielä kierroksen pois noista kuormajousista ja pistän niillä nippuun. Nopeahan ne on vaihtaa jos Lesjöitä vielä valmistetaan kun auto saadaan liikkumaan omin voimin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #458 : 21.07.2013, 20:03:49 »
onhan laikkajouset lailliset näissä vanhemmissa vehkeissä kuhan vain pysyy kupeissa.

Mikä se raja nyt olikaan, kun ei pompannut mieleen? Vuoteen 1993 saakkako se laikkaus oli laillista vai mitenkä?
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #459 : 21.07.2013, 20:34:14 »
Mikä se raja nyt olikaan, kun ei pompannut mieleen? Vuoteen 1993 saakkako se laikkaus oli laillista vai mitenkä?

Eikö se ole joko 96 / 98 ? En muista enää..  :idiot2: Sillon kun autoihin on vaadittu EY-tyyppihyväksytyt jouset..löytyy Finlexiä lukemalla.

Siksi koska mulkku inssi koittaa kaikin voimin heilutella jousta kun se näkee laikatun pään. Sillon kun ei nää niin ottaa nätisti kiinni.

Mietippä kummalla metodilla tulee korjauskehoitus helpommin, nimimerkillä kokemusta on...

Ja se oli muutenkin joku kokoamistekninen ratkaisu että parempi sen "paremman" kiepin olla sielä ylhäällä.

No tottahan tuo..riippuu vähä inssistä. Mä katkasin ja viimeistelin sen pään niin että istuu hyvin sinne ylös, mut samapa tuo. Joku vain sano että ylhäältä parempi katkasta, eikä ollu aikaisempaa kokemusta niin tein sitte niin.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #460 : 21.07.2013, 22:57:14 »
Hyvä neuvo, pitääpä viritellä käyttöön  O0

Oikein mukavalta tuntuu alusta, kovahan se on niinkuin matalana pitääkin, mutta ei tosiaan erityisen pintakova. Tykkään kyllä kovasti  S*
Tykkäsin kauheesti noista Kaw-jousista 960 alla. Pistää vakavasti harkitsemaan jos hommais sarjan 242:n kans Lesjöitten tilalle.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #461 : 22.07.2013, 01:24:40 »
Mikä se raja nyt olikaan, kun ei pompannut mieleen? Vuoteen 1993 saakkako se laikkaus oli laillista vai mitenkä?

Itse itselleni vastaten:

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä.

Lisäksi:

TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Ja vielä:
Vaihdettujen tai muutettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat. Jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista. Riittävä esijännitys on tarkastettava täydessä ulosjoustossa.
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #462 : 22.07.2013, 15:17:19 »



Mistä näihin tolppiin saa noita kierreholkki sarjoja, lautamäiltä kyselin mutta sano ettei oo kun 50.5mm sisähalkasian holkkeja myytävänä ja nämä ei kuulemma mahdu 240 etutolpan päälle. Vai voiko tuota tolppaa kaventaa niin paljon tuolta holkin matkalta että saisi sen hitsattua kiinni?

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #463 : 22.07.2013, 15:53:09 »
http://www.rallyracefin.fi/

Mitoista en tiedä, en ole mitannut mutta tavaraa pitää ilmeisesti ottaa pois.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #464 : 22.07.2013, 15:58:48 »
N.1mm pitää muistaakseni halkasijasta ajaa kamaa pois tolpasta. Sorviin nuo on hieman hankalahko kiinnittää olka-akselin kanssa joten itse vedin ihan rättilaikalla+rälläkällä vähän kerrallaan. Ja "viimeistelin" hieman hienommalla laikalla sitten. Tuli jopa odotettua siistimpi jälki. Ja rallyracen holkit on täälläkin.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Kulkukoira  Proturbo