Ateho  Elekma

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373354 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #540 : 29.09.2013, 12:54:31 »
Mulla on dieselin laikatut jouset eessä on on matalalempi. Mittaa minkä kokonoinen jousi vielä pysyy paikaan kupeissa. Itse tein näin eikä jousipuristimia tarvinnut ja jousi puristui napakasti kuppien väliin kun kiristi paketin.

Laita sinä se laikattu osa ylöspäin, Itsellä alhaalla ja ikävästi aina kolahtaa kun nostaa auton ylös. Kiinnittää inssin huomion.. Vaikka laillisethan toi pitäs olla kun pysyy tukevasti paikallaan.


ei pysy paikallaan yläpää laikattuna, mulla 5cm lyhennetyt kaasuiskarit ja muistaakseni reilun kierroksen laikatut jouset, hyvin puristu mutta ku vähänajo ni pomppas pois paikaltaa, käänsin jouset ylösalasin eli laikattu osa alaspäin niin nyt on pysyny paikallaan, siellä alhaalla on se hyvä reunus  :buck2:


ps. eihän se oo ku tunnin homma purkaa jouset irti, laikata ja kasata :P

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #541 : 29.09.2013, 13:17:23 »

ei pysy paikallaan yläpää laikattuna, mulla 5cm lyhennetyt kaasuiskarit ja muistaakseni reilun kierroksen laikatut jouset, hyvin puristu mutta ku vähänajo ni pomppas pois paikaltaa, käänsin jouset ylösalasin eli laikattu osa alaspäin niin nyt on pysyny paikallaan, siellä alhaalla on se hyvä reunus  :buck2:


ps. eihän se oo ku tunnin homma purkaa jouset irti, laikata ja kasata :P

Joo itekkin kattelin että vois olla parempi olla laikattu alapuolella.

No ensikertalaisena meni 5h yhen puolen kanssa  :idiot2: Mutta tosiaan nyt menis varmaan paljon nopeemmin kun se ylin pulttikin aukeis varmaan helpommin jne.

Mutta toi korkeus kyllä kiinnostais. Ite nyt mietiskelin että ainakin vois ottaa sen 1,25 kierrosta lisää pois jolloin ois 2,5 kierrosta lyhennetyt.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #542 : 29.09.2013, 13:31:13 »
Joo itekkin kattelin että vois olla parempi olla laikattu alapuolella.

No ensikertalaisena meni 5h yhen puolen kanssa  :idiot2: Mutta tosiaan nyt menis varmaan paljon nopeemmin kun se ylin pulttikin aukeis varmaan helpommin jne.

Mutta toi korkeus kyllä kiinnostais. Ite nyt mietiskelin että ainakin vois ottaa sen 1,25 kierrosta lisää pois jolloin ois 2,5 kierrosta lyhennetyt.


tee niin että kun oot purkanu jousen pois nii laitat ylälautasen paikalleen ja mittaat montako senttiä on se väli siinä ylä- ja ala-lautasella (vedä iskaria vielä varmuudeks ulospäin) ja sitten mittaat jousen mutta jätät jousen vaikka sentin pari verran pidemmäks ku se väli oli, näin ainaki ite tein  ;)


omalla vastuulla sitten  :D

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #543 : 29.09.2013, 13:41:27 »
http://www.lintsi.info/wx/volvo/245/alusta/240_alusta.htm

Täällä ÄrräTonin winkit!

Huomaa kuitenkin että yläjousilautaset ovat erilaiset vasemmalla ja oikealla puolella. Kuskinpuolella on väli pienempi.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013, 13:47:11 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #544 : 29.09.2013, 15:23:50 »
http://www.lintsi.info/wx/volvo/245/alusta/240_alusta.htm

Täällä ÄrräTonin winkit!

Huomaa kuitenkin että yläjousilautaset ovat erilaiset vasemmalla ja oikealla puolella. Kuskinpuolella on väli pienempi.

Juu samaa tuolla tuumittu kuin JoriK tuossa aiemmin. Itse mietin että nyt kun on kasattu uusilla iskareilla ja jousilla niin mikä estäisi nyt ylös tunkattuna mittaamaan jousen pituus ja laikata se sitten sen pituiseksi? Ilmeisesti tälläisellä minimipituudellakaan autoa ei saa ns. liian matalaksi :)

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #545 : 29.09.2013, 19:32:10 »
Juu samaa tuolla tuumittu kuin JoriK tuossa aiemmin. Itse mietin että nyt kun on kasattu uusilla iskareilla ja jousilla niin mikä estäisi nyt ylös tunkattuna mittaamaan jousen pituus ja laikata se sitten sen pituiseksi? Ilmeisesti tälläisellä minimipituudellakaan autoa ei saa ns. liian matalaksi :)


juu ei saa  :D

oma 242 nyt noilla laikatuilla lesjöillä oli navasta kaareen muistaakseni 335mm, eli madallusta 60mm vakiosta edessä, siltikään ei ole vieä tarpeeks matala omasta mielestä. tosin, ajettavuus on huomattavasti parempi ku koskaan ennen  :P


Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #546 : 29.09.2013, 19:45:52 »

juu ei saa  :D

oma 242 nyt noilla laikatuilla lesjöillä oli navasta kaareen muistaakseni 335mm, eli madallusta 60mm vakiosta edessä, siltikään ei ole vieä tarpeeks matala omasta mielestä. tosin, ajettavuus on huomattavasti parempi ku koskaan ennen  :P


Sulla vielä noi 5cm lyhenntetyt iskarit auttaa asiaa. Pitääpä tässä joku ilta ottaa itteää niskasta kiinni ja lyhennellä jousia.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #547 : 18.10.2013, 14:19:50 »
onnistuiskohan tämä näin? kuinkahan jäykät jouset pitäs olla?

240 farkku
8" kynäjouset
900 saban patruunat
5cm tolpista pois
vakio yläpää
ja näitä pari: http://www.tommyrace.fi/kierreholkki-tolppaan-554mm-52mm-l150mm-p-1640.html
240

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #548 : 24.10.2013, 19:06:44 »
Moro!

Aikomuksena olisi tehdä coilit, ja taustatietoja on etsitty jonkin verran.

Etupäähän 9-3 saabin iskarit biltsusta ( ja tolppien lyhennys 3" verran ) ja Rallyracelta kierreholkkisarja. Sitten pitäs kynäjouset hommata lisäksi. Porukka on tuntunut käyttävät 200-400lbs jousia, mutta mikäs mahtas olla sopiva jäykkyys kadulle.. 

Auto tulee olemaan suht matala ~10cm ja wheelgäppi pieneksi. Onko porukalla kokemusta mikä olisi hyvä jäykkyys?  Joutoa siis ei saisi olla kovinkaan hirveästi sisään, mutta ei se kivirekikään saisi olla. Olisi kiva saada erillaisia mielipiteitä asiasta.

Kiitos etukäteen!

Poissa Beris

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
    • Flickr
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #549 : 28.10.2013, 13:28:53 »
Miten täällä porukka toteuttanut noita tolppien lyhennyksiä? Onko tolpan alapäässä joku sauma minkä särkemällä saa ton putken irti?
Lainaus käyttäjältä: The_OttoB
Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #550 : 02.11.2013, 17:17:14 »
Miks se pitäs saada irti? Mikä estää sen lyhentämisen kiinni tolpassa?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #551 : 03.11.2013, 11:06:12 »
Miks se pitäs saada irti? Mikä estää sen lyhentämisen kiinni tolpassa?

Olettaisin kysyjän olettavan ettän tolppaa lyhennetään alapäästä.

Itse lyhensin 900:n tolppia siten, että otin yläpäästä pätkän välistä pois. Eli ensin katkaistaan siitä sisäkierteytetyn osan alapuolelta, niin että yläpää kierteineen irrotetaan ehjänä, sitten tolpasta pala pois ja tämän jälkeen se irrotettu yläpää hitsaten kiinni.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #552 : 04.11.2013, 09:11:12 »
Näin itsekin ajattelin sen toteuttaa. Vielä kaivataan neuvoa kynäjousen vahvuuteen ja pituuteen!

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #553 : 04.11.2013, 12:48:56 »
Jousen pituudet kannattaa mitata kun on kierreholkit ja iskarit tolpassa paikallaan. Sopivan jousen valinnassa auttaa ammattitaitoinen myyjä. Esimerkiksi rallyrace.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Beris

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
    • Flickr
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #554 : 04.11.2013, 21:11:48 »
Juuri tuota hain että pystyykö sitä lyhentämään alapäästä jotenkin siten että yläpää kierteineen säilyy "ehjänä"
Lainaus käyttäjältä: The_OttoB
Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

 

Ateho  Elekma