Autodiagnoosi  Carcom Oy

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 370279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #585 : 05.02.2014, 13:37:45 »
Mulla ainakin on ihan vaan sopiva holkki siellä välissä. Ei paras ratkaisumalli, mutta toistaiseksi on ollut toimiva.
ok. Eikös tuossa ole sitte periaatteessa orkkispituinen iskari, ainoa ero on että joustovara on lyhempi?
Näin nopeesti mietittynä.
Ideana olis ottaa vietereistä pois 3 tai 4 kieppiä ilman että jousi heiluu kun rungosta nostaa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #586 : 05.02.2014, 13:57:24 »
ok. Eikös tuossa ole sitte periaatteessa orkkispituinen iskari, ainoa ero on että joustovara on lyhempi?
Näin nopeesti mietittynä.
Ideana olis ottaa vietereistä pois 3 tai 4 kieppiä ilman että jousi heiluu kun rungosta nostaa.


Ei, koska ulosvedettynä pituus on suunnilleen yhtä paljon lyhempi, kun patruunakin. Mulla on muistaakseni 1,5 kierrosta lyhennetty lesjö, ja se pysyy nippanappa tuolla iskarilla vielä paikallaan. Eli oikeastaan enempää ei saa madallettua tuolla patruunalla "helposti". Keula ei pohjaa missään tilanteessa, eikä ole mikään kivirekikään.

Tuossa pomon ottamassa kuvassa näkyy aika hyvin keulan korkeus.



Seuraava vaihe itsellä varmaankin on se saabin patruuna joka on vielä lyhempi. Mutta sitten samalla tarvii jo muokata tolppaa muutenkin.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #587 : 05.02.2014, 14:21:24 »

Ei, koska ulosvedettynä pituus on suunnilleen yhtä paljon lyhempi, kun patruunakin. Mulla on muistaakseni 1,5 kierrosta lyhennetty lesjö, ja se pysyy nippanappa tuolla iskarilla vielä paikallaan. Eli oikeastaan enempää ei saa madallettua tuolla patruunalla "helposti". Keula ei pohjaa missään tilanteessa, eikä ole mikään kivirekikään.

Tuossa pomon ottamassa kuvassa näkyy aika hyvin keulan korkeus.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Seuraava vaihe itsellä varmaankin on se saabin patruuna joka on vielä lyhempi. Mutta sitten samalla tarvii jo muokata tolppaa muutenkin.
eli sulla siis -40mm - 1,5kieppiä?
mulla oli viime talvena 3,5kieppiä otettu vakio jousista ja keula oli ihan ok korkeudessa.
mites toi käytännössä toimis jos hitsaa vaan ton kierreosan alemmas? Tietty antaa rauhassa jäähtyä ettei "karkastu". Kuitenki noihin tolppiin on tulossa kierreholkit kunhan nyt saa ensin leimaan ton (takapäähän tuli astran iskarit joten sen vuoksi keulaa pitää saada alemmas).
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #588 : 05.02.2014, 14:24:33 »
eli sulla siis -40mm - 1,5kieppiä?
mulla oli viime talvena 3,5kieppiä otettu vakio jousista ja keula oli ihan ok korkeudessa.
mites toi käytännössä toimis jos hitsaa vaan ton kierreosan alemmas? Tietty antaa rauhassa jäähtyä ettei "karkastu". Kuitenki noihin tolppiin on tulossa kierreholkit kunhan nyt saa ensin leimaan ton (takapäähän tuli astran iskarit joten sen vuoksi keulaa pitää saada alemmas).


Joo...jotakuinkin näin. Noista jousista vaan ei ihan 100% varmuutta ole, mutta luulisin että -40mm lesjöt.

Kyllähän se noinkin toimii varmasti....kunhan vaan hitsari luottaa itseensä :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #589 : 05.02.2014, 14:36:33 »
Kyllähän se noinkin toimii varmasti....kunhan vaan hitsari luottaa itseensä :)
8) juu..katellaan virrat kuntoon ja esabin puikkokone kuumaks :)

mikähän mahtaa olla pyörän navasta kaareen vakio alustalla? Jostain jöysin että 390mm etu ja 350mm taka. Tota takapäätä pikkusen epäilen..on meinaan takapäätä pudotettu 3kierroksen verran ja navasta kaareen on n.340mm

onko tossa volvossa joku spesiaalivakaaja takana..paksuus oli 19mm (1030) ja toisesta perästä (1031) mittasin ni oli 17mm vakaaja
« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 23:30:55 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa volholisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #590 : 07.02.2014, 22:34:30 »
Mites se oli että bilsteinin b6 pysty sorvaamaan lisää kierrettä mutta b8 ei?



Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #591 : 17.02.2014, 15:14:51 »
Mitäs lyhyempiä iskareita porukka on laittanu takapäähän?
Astra g:stä jotkut sanoo ainakin ettei riitä vaimennusteho ja on löysä. Onko muita vaihtoehtoja?

Tällä hetkellä edessä Audi 80 iskarit ja vakio pituiset (ja hieman kuoleentuneet) jouset eli esijännitystä löytyy aika reilusti.
Silti tuntuu etupää löysältä. Mitä jäykempiä jousia porukka laittanut vakioiden tilalle?
Onko nuo motonetin madallusjouset jäykemmät kuin turbon omat?

Sitten laajempaa kuvaa. Muuttuuko kierrejousi jäykemmäksi kun sitä lyhennetään?
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #592 : 17.02.2014, 16:06:22 »
onko tossa volvossa joku spesiaalivakaaja takana..paksuus oli 19mm (1030) ja toisesta perästä (1031) mittasin ni oli 17mm vakaaja

Vähä myöhässä tulee vastaus, mutta turbon (23/21mm) vakaajat on. Liekö GLT:ssä ollut myös paksummat vakaajat tehtaalta tullessa.


Tällä hetkellä edessä Audi 80 iskarit ja vakio pituiset (ja hieman kuoleentuneet) jouset eli esijännitystä löytyy aika reilusti.
Silti tuntuu etupää löysältä. Mitä jäykempiä jousia porukka laittanut vakioiden tilalle?
Onko nuo motonetin madallusjouset jäykemmät kuin turbon omat?

Sitten laajempaa kuvaa. Muuttuuko kierrejousi jäykemmäksi kun sitä lyhennetään?

Kyllä nuo motonet / lesjö jouset ihan kohtuulliset on varsinkin vähän lyhennettynä. Vähän minkä kukakin mieltää jäykäksi.....kyllä niissä silti vielä joustoa on. Takajouset noissa lesjö-seteissä yleensä on liian löysät.

Ja kyllä jousi "muuttuu" jäykemmäksi kun sitä lyhennetään.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa samperi50

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #593 : 17.02.2014, 18:36:17 »
Tällä hetkellä esijännitystä on 8,5cm ja vakio iskareilla oli 2,5cm.
Esijännitystä on omaan korvaan tällä hetkellä aika paljon.

Jos laikkaan jousista noin 6cm pois, jolloin esijännitystä olisi 2,5cm.
Muuttuisiko alusta tuolloin jäykemmäksi? Aivan hiukan saisi vielä madaltuakin.

Menee aika paljon jo fysiikan puolelle, eikä omat aivot enää tahdo riittää.
Autokaan ei vielä liiku, joten en maantielle ole päässyt kokeilemaan.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2014, 18:47:33 kirjoittanut samperi50 »
Volvo 244 vm. -81 turboprojekti

Poissa Beris

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
    • Flickr
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #594 : 18.02.2014, 12:54:13 »
Ota kiekka tai kaks pois ja ihmettelet sitten miltä tuntuu. Ei ole vielä vaaraa että menee "liian" tonttiin  :2funny:.... Kyllä sä muutoksen huomaat siinä jäykkyydessä, mutta ei siitä mitään kivirekeä tule.
Lainaus käyttäjältä: The_OttoB
Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 240 lyhyemmät etuiskarit
« Vastaus #595 : 19.02.2014, 22:14:19 »
Missähän automallissa mahtaisi olla 240:sen etupään perssoneihin sopivat lyhkäsemmät etuiskarit madallusta ajatellen?

Hommaa jeesaisi, jos joku tietäisi suoraan/pienellä modifioimalla käypäset patruunat, tai vaihtoehtoisesti pystyisi mittaamaan perssonitolpan sisähalkaisijan, patruunan ulkohalkaisijan + mitan ulos ja sisäänpainettuna.

Ei oikein hotsittaisi alkaa vakiopatruunoita sorvaamaan...

Saabin iskareita nuo käyttää noissa.

Tuolta kun jaksat lukea ja selata niin löytyy konin numerot yms.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85793


Hyvää inffoa.

Nyt mietityttää paljonko nuo iskarit sitten on lyhyemmät?

Ymmärsinkö oikein, jos luulen että 3" eli n. 7.6cm?  :o
Puhutaanko tuolla nytten sitten kokonaispituudesta, vaiko patruunan rungon pituudesta?

Kuulostaa melko reilulta lyhennykseltä vakioon nähen.





Elikkä melko reippaasti.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014, 22:27:58 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #596 : 19.02.2014, 23:14:47 »
On vaan kovin löysät arvoiltaan noi Saabin pumput.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #597 : 22.02.2014, 03:32:19 »
Onko kukaan lyhentänyt taka-alatukivarsia 240ssä? Tällä tavoin saisi pyörää eteenpäin ja asettumaan paremmin. Turbobricks foorumilla oli joku tehnyt kyseisen operaation, eli 20mm pituudestä pois ja hitsuutellut takaisin kasaan. Itsellä olisi ko. Homma edessä, ja tähän liittyen kaikki neuvot ovat tervetulleita :)

Toiseksi, miten tuo coilien toteuttaminen eteen onnistuu vakioyläpäillä? Eli leikkelemättä koria.. Monet kun asentaa samalla yläpäihin säädettävät levyt camber&caster säätöjä varten. Rallyracelta oon noita holkkisarjoja ja jousia tsiigannut ja coilit tuntuisi järkevältä vaihtoehdolta kun tämänhetkisellä lyhennetty iskari ja laikkajousi meiningillä alkaa jo jouset pyöriä kupeissaan ja pitäs päästä vielä maata kohti :D
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 10:57:02 kirjoittanut stuge »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #598 : 22.02.2014, 09:25:52 »
Entäs jos poraisi alapuslan reiän toiseen kohtaan tukivartta?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #599 : 22.02.2014, 09:56:10 »
Entäs jos poraisi alapuslan reiän toiseen kohtaan tukivartta?

Sekin on käynyt mielessä, silloin pitää kyllä tukkia se vanha reikä taikka muuten käy vahinko  ;D

 

RallyBaron  Samppasport