Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Taavi.H - 03.04.2021, 19:43:41

Otsikko: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 03.04.2021, 19:43:41
Tuollainen otsikossa mainittu Volvo sitä tuli hankittua. Hybridiä olin katsellut jo jonkun aikaa ja ensisijaisesti bensahybridi oli listalla, mutta oma budjetti ja Volvo merkkinä ei vielä oikein natsannut yhteen. Tarkoitus oli toki lykätä hankintaa vielä hetken, jotta manuaalivaihteisella V70:llä saadaan kortti ajettua nuoremmankin pojan kanssa. Mutta sitten tuo tuttu ja foorumin yhteistyökumppaninakin tunnettu Miksu (Carcom) pisti omansa myyntiin ja hetken neuvottelujen ja arvontojen jälkeen kävin kuitenkin tämän ostamassa. Hyvin huollettu ja kunnon varusteilla niin ostopäätös oli helppo. Mittarissa 230tkm.

Päältäpäin se on...noh, sininen ja Volvo V60. :D

(https://i.imgur.com/IiLa2VV.png)

Ja tietenkin se merkittävin ero tavanomaiseen V60 malliin löytyy sieltä kuskin puolen etulokarista:

(https://i.imgur.com/qsAKySS.png)

Tumma sisusta ja mustat nahkapenkit. Kovin kauas ei siis V70 maailmasta siinä suhteessa hypätty:

(https://i.imgur.com/UDnkFVe.png)

Konttitilaahan tässä ei ole oikeastaan lainkaan (varsinkin jos V70 vertaa) mutta eipä sitä enää nykyään juuri tarvi.

(https://i.imgur.com/mW1ZX0L.png)

Takapenkille tähän mahtuu jopa vähän paremmin kuin tuossa V70:ssä, mikä ei sinänsä ole vielä kovin suuri ihme, V70 takapenkki on jalkatiloiltaan lähinnä naurettava noin isossa autossa.

Alkuperäiset kattokaiteet löytyy sekä niihin sopivat Volvo original kattotelineet. Sinne katolle sitten boksia jos reissuun lähtiessä meinaa tavaratila kesken loppua. Katolta löytyy myös sähkötoiminen kattoluukku.

(https://i.imgur.com/NtD8Mzg.png)

Niin ja niitä varusteita...en osaa sanoa mitä kaikkea näissä on missäkin paketissa ollut, mutta ei nyt ihan huonoilla varusteilla kuitenkaan tämä ole. Turvallisuus / ajomukavuuspuolelta löytyy kaarrevalot, adaptiiviset valot, adaptiivinen cruise, BLIS, City safety (?), kaistavahti, parkkitutkat edessä ja takana sekä kamera takana. Sisältä lämmitettävä ratti, lämmitettävät sähkösäätöiset etupenkit (kuljettajan muistilla), Sensus (joku) jossa se Android myös rootattu, bluetooth/aux/usb liitännät. Niin ja tietysti Volvo on Call. Ihan kaikkeen ei ole vielä ehtinyt perehtyäkään ja ei tämä muutenkaan mikään kattava lista ole. :D

Dieselveroa tällaisessa maksaa tavallaan turhaan varsinkin nykyisellä ajoprofiililla, mutta toisaalta verot yhteensä on miltei parisataa pienemmät kuin tuossa V70. Suurin osa ajoista meillä on kuitenkin haarukassa 25-40km joten hybridistä päästään toden teolla hyötymään. Hienosti sujuu työmatka ja kauppareissut pelkällä sähköllä. (tosin vallitsevasta tilanteesta johtuen ei juuri työmatkoja tule kun etätöissä ollaan)

Ja kyllähän tuo dieselkoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä varsin maukkaasti tätä liki kahden tonnin pikkuautoa liikuttaa. Power-nappia kun painaa ja sitten lämä tiskiin niin hienosti Volvo liikahtaa. Tuon kanssa pitää vaan muistaa, että jos alkumatka on säästelty sähköllä ja dieselkone on kylmä, niin välttämättä ei ole kovin hyvä idea samantien pistää kaikkia tehoja käyttöön. Toki matka-ajoon se Hybrid-tila lienee muutenkin järkevämpi? No, matka-ajoa ei tällä vielä ole ehditty kokeillakaan, pelkkää nurkissa pyörimistä.

Tästä yksilöstä oli jo pari arvokasta komponenttia vaihdettu hiljattain eli se surullisen kuuluisa kompressori sekä generaattori. Jonkinlaisia mahdollisuuksia olisi siis päästä siedettävillä huoltokustannuksilla jatkossa. *kop kop*

Tällä hetkellä pihasta löytyy vielä kolme ajossa olevaa Volvoa, mutta V70 lähtee myyntiin kunhan pojalla on kortti taskussa. Ja vanhemman pojan muuttaessa pois kotoa lähitulevaisuudessa, ajatus on siirtyä perheessä yhden auton taktiikkaan. Työnantajalta saan kohtapuoleen sähköpyörän työsuhde-etuna, joten sillä sitten Taavi polkee töihin jos Volvo on muiden käytössä! :D
 
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: TOK - 03.04.2021, 20:03:13
En nyt haluais manata mitään, mutta sähköpyörä on kätevä olla olemassa  :)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 03.04.2021, 20:09:25
En nyt haluais manata mitään, mutta sähköpyörä on kätevä olla olemassa  :)

:D

Voi olla että tuo S60 jää edelleen pihaan, mutta seisomaan/varalle. Ei siitä kukaan kuitenkaan enää mitään oikeaa rahaa maksa.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 03.04.2021, 22:46:58
Pistä sitten tietoa kulutuksesta, sähkö ja yhteis. Mielenkiintoista kuulla kuinka edullista tuollaisella on päästellä. :)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 03.04.2021, 22:55:21
Tää on jotenkin niin pahamaineinen välimalli että pakko seurata ja pitää peukkuja
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Ristus - 04.04.2021, 10:08:22
Juu olis kiva kuulla muutakin kuin kompuran hajoamis raportteja että millainen on... Ja sitähän tässä saatiinkin jo. Hyvän värinen kuvasta riippuen tuo sävy vaihtelee...
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 04.04.2021, 11:26:14
Kertoilen tässä kulutusdataa kun sellaista kertyy.

Tosin sähkön kulutuksen raportointi lienee aika haastavaa. Pitäisi jotain kulutusmittaria värkkäillä varmaan pistokkeen ja kotilatauslaitteen väliin. Ainakaan tässä "nurkka-ajossa" ei ole mitään tarvetta latailla maksullisista. Reissussa ehkä?
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: razori - 04.04.2021, 11:27:05
Pitääpä tulla potkimaan renkaita  :)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 04.04.2021, 11:38:49
Pitääpä tulla potkimaan renkaita  :)

Tervetuloa! Pistä jotain viestiä jonkun kanavan kautta etukäteen että minä ja auto ollaan varmasti paikalla sekä akut on ladattu! :)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: völvöxc60 - 04.04.2021, 12:46:40
Onnittelut kauppakassista 8)
Itsellä ei ollut mitään vikaa 2v/50tkm matkalla. Keskikulutus tuolla 50tkm otannalla oli muistaakseni 2,6l/100km. Akku ns loppu, niin pääsi sellaiseen 5 litran maantiekulujtukseen, joten senkin osalta taloudellinen peli :)
Ainut mikä tuossa otti päähän oli polttomoottorin käynnistyminen, kun tuolla sähköllä oli mukava ajaa. Kesällä onnistu, mutta talvella joutui kuuntelemaan 5 sylinterisen ääntä kylmemmillä keleillä.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Turska - 04.04.2021, 18:19:41
Mitäs ominaisuuksia sillä sensuksen roottauksella saa käyttöön?
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 04.04.2021, 19:39:19
Mitäs ominaisuuksia sillä sensuksen roottauksella saa käyttöön?

Lähinnä sen että saa asenneltua Play-kaupasta sovelluksia. Toki aika vanha Android tuossa on joten ei siinä toimi monien sovellusten nykyversiot.

Mutta Torque Lite toimii ja sillä saa tuosta näytöstä lisämittariston. Ja lukeehan sillä toki geneeriset vikakooditkin tarvittaessa. OBD-palikka toki pitää olla kiinni.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.04.2021, 20:43:01
Mites waze??  ::) Sehän olis hyvä tuossa kun ei kuumentaisi kännykän akkua
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 04.04.2021, 22:46:28
Mites waze??  ::) Sehän olis hyvä tuossa kun ei kuumentaisi kännykän akkua

Pitää muuten kokeilla!
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 05.04.2021, 00:02:50
Tosin sähkön kulutuksen raportointi lienee aika haastavaa. Pitäisi jotain kulutusmittaria värkkäillä varmaan pistokkeen ja kotilatauslaitteen väliin. Ainakaan tässä "nurkka-ajossa" ei ole mitään tarvetta latailla maksullisista. Reissussa ehkä?

Eikö auto itse kerro paljonko on ladattu?

... akut on ladattu! :)

Sähköautoilun ongelmia että pääsee koeajolle! :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 05.04.2021, 08:35:37
Eikö auto itse kerro paljonko on ladattu?

Jaa-a, enpä osaa tuohon vastata. VoC ei ainakaan kerro muuta kuin että on ladattu täyteen tai kuinka kauan vielä kestää että ladattu täyteen.

En ole vielä tosin kahlannut kaikkia valikoita...
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: JuHaU - 05.04.2021, 11:22:31
Tähän taisi tulla virtajohto mukana erikseen pyytämättä.

Toivotaan, että edessä on huolettomia latauksia ja vähän dieselin käryä.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 05.04.2021, 11:31:06
Tähän taisi tulla virtajohto mukana erikseen pyytämättä.

Toivotaan, että edessä on huolettomia latauksia ja vähän dieselin käryä.

Jopa kaksi virtajohtoa. Eli toinen kotilatausta varten max 16A suko-type 2 ja toinen perus type2 julkisia latauspisteitä varten.

Tähän asti olen vältellyt Seinäjoen Ideaparkia mutta nyt olis hyvä syy käydä siellä kaupassa ja syömässä. Siinä kun on muutama kymmenen ilmaista type 2 latauspistettä. Ja saa vielä suht lähelle ovea parkkiin.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 05.04.2021, 14:58:30
Jaa-a, enpä osaa tuohon vastata. VoC ei ainakaan kerro muuta kuin että on ladattu täyteen tai kuinka kauan vielä kestää että ladattu täyteen...

Ajopäiväkirjan kun otti VoCista käyttöön niin saa tällaisia rapsoja puhelimeen:

(https://i.imgur.com/qoBwAsm.jpg)

Pitääkin sanoa käyttäjänimimerkki jopatsulle että Pure-moodi päälle kun kauppareissuja ajetaan! :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 05.04.2021, 22:38:13
Jaa-a, enpä osaa tuohon vastata. VoC ei ainakaan kerro muuta kuin että on ladattu täyteen tai kuinka kauan vielä kestää että ladattu täyteen.

En ole vielä tosin kahlannut kaikkia valikoita...

Voi tietty olla ettei kerro. Nuo uudemmat sähköhärpättimet kertoo montako kWh:ta on sisään työnnetty.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 08.04.2021, 06:53:16
Voi tietty olla ettei kerro. Nuo uudemmat sähköhärpättimet kertoo montako kWh:ta on sisään työnnetty.

Tuo VoCin ajopäiväkirja tosiaan kertoo tietyn ajomatkan virran käytöstä, energian talteenotosta ja myös dieselin kulutuksesta.

Ja näköjään kun dataa oli kertynyt, myös tällainen graafi oli tarjolla:

(https://i.imgur.com/laNvmF8.jpg)

Mitattu data! S*
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 08.04.2021, 12:51:16
Tuo VoCin ajopäiväkirja tosiaan kertoo tietyn ajomatkan virran käytöstä, energian talteenotosta ja myös dieselin kulutuksesta.

Mutta ei näemmä kerro sitä mitä seinästä on tullut.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 08.04.2021, 13:13:59
Mutta ei näemmä kerro sitä mitä seinästä on tullut.

Nope.

Enkä myöskään tiedä että laskeeko tuohon Webaston käyttöä mukaan lainkaan. Sillä itse asiassa on ihan merkitystä dieselin kulutuksen luvuissa kun pääosa ajellaan sähköllä.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 08.04.2021, 13:27:48
Enkä myöskään tiedä että laskeeko tuohon Webaston käyttöä mukaan lainkaan. Sillä itse asiassa on ihan merkitystä dieselin kulutuksen luvuissa kun pääosa ajellaan sähköllä.

Väitän että laskee koska auton väylässä kiinni. Erään toisen konsernin tuotteet laskee ainakin. :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 08.04.2021, 13:41:40
Väitän että laskee koska auton väylässä kiinni. Erään toisen konsernin tuotteet laskee ainakin. :D

Voisihan tuon testata. Pistää aamulla esilämmityksen käyntiin mutta ajelee pelkällä sähköllä. Sitten tarkistaa mitä näyttää lukemat. :)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2021, 08:37:11
Voisihan tuon testata. Pistää aamulla esilämmityksen käyntiin mutta ajelee pelkällä sähköllä. Sitten tarkistaa mitä näyttää lukemat. :)

No tein vähän tikusta asiaa ja sanoin vaimolle että älä kävele tai pyöräile, mä nakkaan sut töihin sähköllä! :D

(https://i.imgur.com/u73ftPd.png)

Ota tuosta nyt sitten selvää. Noin 15-20 minuuttia esilämmitin Volvoa ja sammutin Webaston vähän ennen kotipihaa. Pure päällä koko ajan ja diesel ei käynnistynyt kertaakaan.

Pitää tehdä vielä toinen testi tänään jossa ei pidä ajossa webastoa päällä lainkaan ja katsoo mitä se ilmoittaa. Tuo <0,1 voi olla myös nolla tai sitten voi olla olematta. :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 09.04.2021, 08:49:51
Pitää tehdä vielä toinen testi tänään jossa ei pidä ajossa webastoa päällä lainkaan ja katsoo mitä se ilmoittaa. Tuo <0,1 voi olla myös nolla tai sitten voi olla olematta. :D

Teet vielä kolmannen testin missä et lämmitä ollenkaan ja ajat pelkällä sähköllä. Näät onko polttoaineen kulutus silloin tasan nolla. :juhau: :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.04.2021, 08:56:56
Ardic ainakin kuluttaa 0.6l tunnissa, Webasto varmaan samoilla hehtaareilla niin vartin poltolla ei tosiaan montaa litraa pitäisi palaa
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2021, 09:05:00
Ardic ainakin kuluttaa 0.6l tunnissa, Webasto varmaan samoilla hehtaareilla niin vartin poltolla ei tosiaan montaa litraa pitäisi palaa

Jos nyt oikein googlasin, niin Thermo Top V (se tässä kai on?) kuluttaa täysteholla juurikin tuon verran. Luultavasti siis kokonaisuudessaan aamulla käytin noin 0,2l dieseliä Webastolla lämmitykseen, joten *jos* tuo <0,1l on jotain muuta kuin nolla, niin se sisältää ainoastaan ajon aikaisen polton.

Koska en tiedä, laskeeko tuo VoC kulutusta suutinten aukiolosta, polttoaineen virtauksesta vai mistä sekä kävikö laite aamulla jollain muulla kuin täysteholla niin...

Teet vielä kolmannen testin missä et lämmitä ollenkaan ja ajat pelkällä sähköllä. Näät onko polttoaineen kulutus silloin tasan nolla. :juhau: :D

Näinhän se täytyy tehdä! :D :juhau:

(https://memegenerator.net/img/instances/22188797/we-do-it-for-science.jpg)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2021, 11:31:17
Nyt on lisää dataa. Nakkasin pojan ruokatunnilla koululle ja tein tästä kaksi eri matkaa. Menomatkaa varten lämmitin autoa hieman etukäteen, mutta otin lämmityksen pois vähän ennen lähtöä. Paluumatkalla (sammutin auton välissä, jolloin tallentui seurantaan kaksi eri matkaa) ajoin edelleen pure-moodissa, mutta laitoin automaatin lämmityksessä/ilmastoinnissa päälle jolloin käyttää webastoa (ainakin sisätilat olivat lämpimämpiä ja asiaan kuuluvaa ääntäkin kuului).

Molemmilta matkoilta polttoaineenkulutus "alle 0,1l".

Joten pitää vielä kokeilla kokonaan ilman lämmitystä, mutta sen teen vasta vähän lämpimämmillä säillä. :desire:
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: TOK - 09.04.2021, 14:23:41
Ainakin T8:ssa lämppärin kulutus ei näy VOCissa, mutta auton näytöltä kun katsoo "kuskin suorituskykyä" niin siellä se näkyy pylväissä.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: hessu80 - 09.04.2021, 16:29:13
Helpoiten webaston kulutuksen näkymättömyyden saat selville, kun esilämmität tunnin.
Ajonaikainen webaston kulutus sen sijaan saattaa olla keskinäytön pylväissä mukana, ainakin SPA-alustaisissa on ehkä niin, kuten TOK tuossa jo tuumi.

Itse en antaisi kovin suurta arvoa noille VOC:n tai auton ajotietokoneen ilmoittamille kulutuksille, koska ne ovat poikkeuksetta ainakin vähän alakanttiin. Todellisen sähkönkulutuksenkin saat selville vasta, kun laitat kwh-mittarin ennen latauslaitetta.

Itse olen ihmetellyt monta kertaa sitä, kun auto mittaa kulutuksia monella eri tavalla. V90:ssä on kulutusnäyttö mittarin reunassa, keskinäytössä ja VOC:ssa. Kaikissa on eri kulutuslukema ajon jälkeen. VOC näyttää yleensä pienintä lukemaa. Tankata pitää kuitenkin aina enemmän kuin yhdenkään laskurin mielestä on kulunut nassetta.   
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2021, 17:34:17
Enemmän tämä on toki tällaista viihdettä, VOC tuskin tosiaan on kovin tarkka mittausmenetelmä.

Tankkauksista saan helposti luotettavaa dataa. Ja tuo sähkön ja dieselin suhde on se mikä on mielenkiintoista seurattavaa oikeasti. Olettaisin että se noin kohtuudella pitää paikkansa?
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Divi - 09.04.2021, 17:49:27
Tyylikäs tekniikanluovuttaja hottentottiin!  8)
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 11.04.2021, 20:41:59
Pitihän se tämäkin huuhtaista kun tilaisuus tuli. Pesemiseksi ei uskalla sanoa ettei lampaankarvakinnastelijat suutu! :D

(https://i.imgur.com/A825K21.jpg)
(https://i.imgur.com/67wEnLB.jpg)

Jopatsu on tällä ajanut varmaan enemmän kuin minä. :D Mutta reilu 500 kilsaa nyt ajettu ja ihan hyvältä vaikuttaa kaikin puolin. 62% sähköä / 38% polttoainetta VOCin mukaan.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2021, 08:25:52
Reilu neljä kuukautta ja vajaa 10tkm tällä on nyt ajettu. Pääosin huolettomia kilometrejä, mitä nyt renkaiden (vanteiden) kanssa tuli vähän jumppaa. Yksi kesärenkaiden vanteista otti vähän osumaa kanttariin ja vaatii oikaisua. Noh, tämä ratkaistiin toistaiseksi siten, että koska molemmat rengassarjat olivat jo vaihtokunnossa (talvirenkailla olisi nyt vielä ehkä kauden ajanut, muttei ne enää priimat olleet) niin talvivanteille vaihtui uudet kesärenkaat. Ne toiset vanteet ovat työn alla eräässä yhden miehen firmassa.

Parkkitutkat satunnaisesti temppuilee, hälyyttelee turhista. Mutta sen kanssa nyt voi elää. Samoin helteillä huomasi, että peruutuskameran signaali joskus pätkii. Jännästi se loppui kun kelit vähän viilenivät. Mutta jotain kontaktivian alkua siellä jossain varmaan on?

Tänään pamahti aamulla tauluun ilmoitus "lähivalot vaativat huollon" tjsp. Volvo Car -sovellus ilmoittelee "polttimot korvaa" :D Ja kun ihan itse käveli auton eteen, niin apukuskin puolella näyttäisi olevan lähivalojen polttimo pimeänä. Seuraavaksi pitääkin siis perehtyä, että millaiset polttimot tuonne kääntyvien linssien taakse menee ja miten umpio irroitetaan vaihtoa varten? Vähän helpompaa kait pitäisi olla kuin tuon P2 alustaisen kanssa jossa koko puskuri irroitetaan... :D

Josta puheen ollen, V70 on edelleen pihassa kun S60 on ollut tässä pitkän sitkeässä (=motivaatiota puuttuu) remontissa. Ja myös tuleva autotarve on vielä hieman kysymysmerkki. Noh, näistä kirjoittelen jossain kohtaa lisää tuonne toiseen topiciin.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.08.2021, 08:31:06
Omaa V60 katselin, niin kaksi tikkua umpion päältä ylös, niin umpion lähtee vetämällä ulos. ???

Minua kanssa kiinnostaa, mikä xenon-polttimo sieltä löytyy. Jossain vaiheessa täytyy vaihtaa kumminkin. Ohkekirja ei ilmoita xenon-polttimon tyyppiä.  >:(
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2021, 08:37:14
Ohkekirja ei ilmoita xenon-polttimon tyyppiä.  >:(

Jep, tämä on näitä "Vie Volvo valtuutettuun merkkihuoltoon polttimon vaihtoa varten" -tapauksia.

Mutta jos se noin helppoa on irroittaa, niin jaksaisikohan jo lounaan aikana irroitella ja katsoa mitä se on syönyt. Noh, katsotaan miten päivä etenee, raportoin sitten asiasta.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: -jadi- - 10.08.2021, 08:46:23
D3S sieltä löytyy.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2021, 08:48:47
D3S sieltä löytyy.
Just olin samaa kirjoittamassa

Ja polttimon vaihto todella helppoa. ne kaksi liuskaa vetästä ylös ja ottaa umpio pois paikoiltaan.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.08.2021, 08:50:51
D3S sieltä löytyy.

Kiitän. -H-
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 10.08.2021, 08:57:34
Mutta jos se noin helppoa on irroittaa

Kyllä se näyttäs olevan... :)

https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v60/2013w46/yllapito-ja-huolto/valot/polttimon-vaihto---valonheitin
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2021, 08:57:56
D3S sieltä löytyy.
Kiitän. -H-

Kuten myös! -H-

Noh, taidan kuitenkin ottaa irti umpion jo tässä etukäteen ja perehtyä tilanteeseen. Kotona etätöissä kun ollaan, niin hyvä tarkistaa asioita etukäteen ennen kauppaan menoa. Pitää nyt katsoa jos vaikka muitakin polttimoita tässä uusisi talven edellä.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: VäLKKy - 10.08.2021, 08:58:29
Ja polttimon vaihto todella helppoa. ne kaksi liuskaa vetästä ylös ja ottaa umpio pois paikoiltaan.

Niin noh, sähköliitin kannattaa kans irroittaa :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2021, 09:01:22
Kyllä se näyttäs olevan... :)

https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v60/2013w46/yllapito-ja-huolto/valot/polttimon-vaihto---valonheitin

No ehkä tuo on tosiaan helpompi kuin "neljä pulttia irti ja paina vetari pois navasta" -tyyppinen laakerinvaihto! :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2021, 09:30:19
Niin noh, sähköliitin kannattaa kans irroittaa :D
Teoriassa liitintä ei ole pakko irroittaa että voi polttimon vaihtaa, mutta helpottaa kun voi umpion ottaa sisälle pöydälle :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: JuHaU - 10.08.2021, 09:46:07
Hyvä tarkistaa asioita etukäteen tässä  talven edellä.

Kuten naftasuodatin, joka kuuluu teillä Pohjanmaalla joka syksyiseen talvihuoltoon. :juhau:
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2021, 10:16:55
Kuten naftasuodatin, joka kuuluu teillä Pohjanmaalla joka syksyiseen talvihuoltoon. :juhau:

:tykkää: :D



No kävin tässä joutessani irrottelemassa tuon umpion. Prosessi on helppo, mutta toinen sokka jäi vähän kanittamaan. Ja kun ei suostunut pienellä vääntelyllä ja kääntelyllä irtoamaan, päätin lisätä voimaa ja *ping* sanoi lukituslipare ja lensi tietysti kaaressa moottoritilan pohjalle:

(https://i.imgur.com/8y916pg.png)

No, umpio kuitenkin saatiin irti ja myös liitin irroitettua.

Itse polttimon vaihto toki vaatii vielä neljällä ruuvilla (T20 taisi olla) olevan kannen irroittamisen sekä itse polttimon lukituksen vapauttamisen kahdesta muovisesta ulokkeesta vastapäivään kääntämällä vajaan neljänneskierroksen. Ja D3S polttimo siellä tosiaan luuraa.

(https://i.imgur.com/GefmoYi.png)

Noh, ei muuta kuin hakemaan polttimoita (kyllä se toinenkin puoli tässä vaihtuu samalla) ja sopiva työkalu millä saa ongittua sen lipareen pois moottoritilasta.



Kaukovaloissa näkyy olevan oletuksen mukainen H9 halogeeni. Siihen voisi vaihtaa jossain kohtaa samat Osram Cool Blue Boostit mitkä vaihdoin myös V70 keulalle taannoin. Ei pahaa sanottavaa niistä.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: h4nkki - 10.08.2021, 10:58:47
Hieno peli Taavilla! Onnea ja pientä kulutusta! -H-
Mielenkiinnolla seuraillut D6 kokemuksia, ja ristiriitainen auto itselle. Toisaalta houkuttelisi kovasti, ja oli taannoin jo kaksi päivää ajossakin, mutta ei vielä ole laukaissut ostopäätöstä..  :-\
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2021, 11:14:52
Hieno peli Taavilla! Onnea ja pientä kulutusta! -H-
Mielenkiinnolla seuraillut D6 kokemuksia, ja ristiriitainen auto itselle. Toisaalta houkuttelisi kovasti, ja oli taannoin jo kaksi päivää ajossakin, mutta ei vielä ole laukaissut ostopäätöstä..  :-\

Kiitos! Aika vähällä tässä on toistaiseksi päästy. Ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus on vaihdellut 2,8 ja 3,8 litran välillä. Riippuen vahvasti siitä, onko tehty pitkiä matkoja vai ei.

Jos ajoprofiili on lähinnä pitkiä matkoja niin eihän tämä kannata. Vastaava diesel on siinä kohtaa järkevämpi ratkaisu. Mutta kun itselle nykyään ajot ovat pääosin muutamia kymmeniä kilometrejä per päivä, tämä kannattaa hyvinkin. Ja kun tosiaan kyseinen yksilö oli historialtaan hyvin tunnettu ja kalliita kohteita jo rempattu, niin ostopäätöksen uskalsi hyvinkin tehdä.

Tarkoitus olisi käydä vielä radallakin kokeilemassa miten tämä möhkö liikkuu. Painopiste on kyllä alhaalla, mutta sitä painoa silti riittää... :D
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 11.08.2021, 12:32:53
Eilen haettiin polttimot ja sopiva noukkimistyökalu sen moottoritilaan pudonneen lipareen onkimiseksi talteen. Eipä tuossa mitään sen ihmeellisempää ollut, polttimot kiinni ja umpiot paikalleen sekä pimeän tultua pieni testilenkki.

Sitä jäin miettimään, että kalibroituuko noi kääntyvät valot automaattisesti oikein? Väkisinkin ne vähän kääntyivät polttimoa vaihtaessa. Testilenkillä kaikki näytti kyllä olevan ihan ok, mutta....
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: h4nkki - 11.08.2021, 15:10:22
Eilen haettiin polttimot ja sopiva noukkimistyökalu sen moottoritilaan pudonneen lipareen onkimiseksi talteen. Eipä tuossa mitään sen ihmeellisempää ollut, polttimot kiinni ja umpiot paikalleen sekä pimeän tultua pieni testilenkki.

Sitä jäin miettimään, että kalibroituuko noi kääntyvät valot automaattisesti oikein? Väkisinkin ne vähän kääntyivät polttimoa vaihtaessa. Testilenkillä kaikki näytti kyllä olevan ihan ok, mutta....
Ainakin omassa V70:ssa kun olen polttimoa vaihdellut, niin on kääntyilleet myös, ja en ole mitään erillistä kalibrointia tehnyt/ teettänyt.
Hyvin on pelanneet.  :P

Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.08.2021, 15:11:47
Ihme jos niitä ei pidä kalibroida jotenkin, kun jo p2-volvossa olen vidalla kalibroinut perus-xenoneita
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: h4nkki - 11.08.2021, 15:19:42
Ihme jos niitä ei pidä kalibroida jotenkin, kun jo p2-volvossa olen vidalla kalibroinut perus-xenoneita
Millä tavalla tarve ilmeni vanhemmassa? Menikö siis polttimon vaihdon myötä jotenkin säädöt sekaisin?
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.08.2021, 15:21:29
Millä tavalla tarve ilmeni vanhemmassa? Menikö siis polttimon vaihdon myötä jotenkin säädöt sekaisin?

Siinä on vain ylös-alas-menevät xenonit ja ilman kalibrointia en saanut ihan niin ylös kuin lain puolesta olis ollut mahdollista. Käytännössä uusi anturi ja sen kiinnitys oli vähän eri asennossa kuin aiempi
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Huikkoster - 11.08.2021, 18:46:04
Noissahan on kahdesta eri asiasta kyse. Jos korkeusanturi muuttuu erilaiseksi niin tottakai pitää kalibroida.

Mutta tässä lampunvaihdossa tapahtuneen polttimon kääntymisen kalibrointi tapahtuu joka kerta kun auton käynnistää.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.08.2021, 19:11:35
Nuo oman valothan tehtaalta tultuaan startissa myös menee ylös-alas, kai se karkea kalibrointi on tms. Lopetti kyllä tuon liikkeen jonkun anturivaihdon jälkeen, ota noista selvää. Voiko vinossa paikallaan olevaa polttimoa kääntelemällä kalibroida muuten kuin kokeilemalla kääntää kunnes kopsahtaa umpion laitaan? Jos ei ole optista kalibrointia. Asia ei ole mulle tärkeä et mun puolesta voidaan jatkaa ..
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Taavi.H - 11.08.2021, 22:47:44
Mutta tässä lampunvaihdossa tapahtuneen polttimon kääntymisen kalibrointi tapahtuu joka kerta kun auton käynnistää.

Näin vähän arvelinkin, kiitoksia! -H-
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.08.2021, 10:59:01
Nuo oman valothan tehtaalta tultuaan startissa myös menee ylös-alas, kai se karkea kalibrointi on tms. Lopetti kyllä tuon liikkeen jonkun anturivaihdon jälkeen, ota noista selvää. Voiko vinossa paikallaan olevaa polttimoa kääntelemällä kalibroida muuten kuin kokeilemalla kääntää kunnes kopsahtaa umpion laitaan? Jos ei ole optista kalibrointia. Asia ei ole mulle tärkeä et mun puolesta voidaan jatkaa ..
Kalibrointi tosiaan tehdään vain jos tasoanturit menee vaihtoon tai alusta kokee huomattavia muutoksia. Lähtökohtaisesti poltin tulee laittaa oikeaan asentoon (joita on vain yksi), eikä käännellä umpion sisällä. Ei tarvitse mitään erillisiä kalibrointeja. Valokuviota ei oikeaksi saa jos poltin on vinossa.  Kokemukset P2-P3 V70 xenoneista.
Otsikko: Vs: Sähkönsininen kauppakassi V60 D6 PHEV 2014
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.08.2021, 19:46:48
Kalibrointi tosiaan tehdään vain jos tasoanturit menee vaihtoon tai alusta kokee huomattavia muutoksia. Lähtökohtaisesti poltin tulee laittaa oikeaan asentoon (joita on vain yksi), eikä käännellä umpion sisällä. Ei tarvitse mitään erillisiä kalibrointeja. Valokuviota ei oikeaksi saa jos poltin on vinossa.  Kokemukset P2-P3 V70 xenoneista.

Onko se kuvio semmoinen viiva jos on vinossa? Tuosta on jopa kokemusta