Carcom Oy  Ateho

745 4.6T ja Turbo

  • 103 Vastauksia
  • 33394 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #45 : 28.10.2020, 00:34:23 »
Mie ootan penkki lappua ton hx35 kans mahtaa olla melkone moottorisaha :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #46 : 29.10.2020, 00:25:08 »
Tein 2,5" hännän, tarkastelin paikkoja ja otin liikenteeseen. Kävin lyhyen lenkin ja uusi tarkastus. Öljynsuodatinjalan toinen putkiliitos vuoti selvästi, niissä oli vuotoa jo vanhallakin koneella. Kiristin sitä ja kotimatkan jälkeen pinnassa on kevyt hiki. Taidettu joskus käännellä jo sen verran yli ettei tiivisty täysin. Tarkkaillaan tilannetta. Uuden konehuoneen roiskesuojamuovin ostin jo aikoja sitten ja ensilenkin jälkeen laitoin sen paikalleen.




Häntäputki pitää äänet hyvin kurissa, ei mölyä pihalle tai sisälle liikoja. Otin lambda-anturin valkeasta 245:stä ja se osasto on nyt kunnossa. Ruuvailin immun neulaa ja seoksien osalta on tähän tilanteeseen riittävä kompromissi. Lämpimänä käy joutokäyntiä noin 15,5-15,7 AFR, pintakaasulla 14,4-14,7 ja "täyskaasulla" 12,5-13,5 tilanteesta riippuen. Ei ihan mahdottoman huonosti vakiolla 200ET:n boksilla. Jätin hukkaportin tarkoituksella löysälle ja paine nousee hieman ahtomittarin puolivälin yli. 4000rpm kohdilla kuuluu ripaus nakutusta, kokeiltava tiputtaa ennakkoa vaikka nyt kulkeekin muuten aika nöyrästi. Nakutuksen saa toki pois ruuvaamalla immun neulaa, mutta sitten seokset on liian rikkaalla :P

Tankkiin joutuu kurkkaamaan. Painepumppu metelöi siihen malliin kuin olisi aine lopussa, mutta sai tankattua vain 44l. Perässä on sen verran väljää, että nurkka-ajo on jopa pikkaisen ikävää nytkähtelyjen takia. Vaihdoin äsken vielä uudet tulpat. Ennestään kannessa olleiden NGK 8 iridiumien tilalle perus seiskat.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2020, 00:27:20 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #47 : 01.11.2020, 23:52:38 »
Viikolla tuli vajaa 300km eli kohta voisi vaihtaa sisäänajoöljyt pois. Syyläri alkoi vuotamaan vasemmasta päädystä aika reilusti ja suodatinjalan linja tihkuu edelleen.

Tänään pesin ensimmäistä kertaa kunnolla ja vaihdoin Galaxyt alle. Talvirengaskelejä odotellessa pääsi eroon tarvikevanteista. Vaihdoin tuoreen syylärin ja samalla em. 945 T6 muunnoksen alta jääneen mallikohtaisen Do88 välijäähyn. Muistelin että varastonhyllyllä pitäisi olla siistit tarviketakavalot ja sieltähän ne löytyi. Oikea valo vaati vähän operointia, puuttui kaikki kontaktiliuskat ja siirsin ne vanhasta. Sumarin ja pakkivalon pinnatkin oli irti liimauksista ja liimailin ne paikalleen.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #48 : 03.11.2020, 00:14:48 »
Ajettavuuden parantamisessa pääsi töiden jälkeen alulle. Pakko tehdä jotain, oli sen verran veltto ajella.

Keulaan laitoin vanhakoppaisen 965:n etutolpat paremmilla iskareilla ja jousilla lähinnä napojen päivityksen takia. Jousi oli odotetusti paksumpi, vain 0,5mm, mutta auttaa kuitenkin. Uudet 287mm levyt auton omilla satuloilla ja Greenstuffit jotka ehtivät lojumaan hyllyssä joitain vuosia. Em. 965:ssä oli IPD:n vakaajat ja nyt etuvakaaja on tässä paikallaan. Aika heikko keltapassivointi vakaajan korikiinnikkeessä, kauttaaltaan pintaruosteessa vaikkei ollut kauaa käytössä. Takavakaajan laittaa kunhan operoi taka-akselin kanssa.

Etutukivarsien väliset helat ja panhardille tuli uutta uretaania. Kartiohelat sai taas piikata irti pesistään. Siirsin taaemman helan tukiprikkaa vähän eteenpäin casterin(sekä hieman camberinkin) lisäämiseksi ja huomasin vasemman pyörän olevan reilusti edempänä kuin oikea. Mitattava tukivarsien pituudet ja sen jälkeen katsottava siirtääkö oikeaa edemmäs vai vasenta taaemmas. Panhardin helat oli jo ihan loppu ja aiheutti enimmät perän sivuttaisesta löysyydestä.




Ajokorkeuskin tippui samalla suht kohilleen. Jäykemmät takajouset voisi laittaa, nykyiset on ruosteen määrästä päätellen alkuperäiset ja kohtuu rennot. Kuvasta näkyy hyvin miten eteen pyörä tulee.



Loppui ylimääräinen muljuaminen tiellä sekä reilu kulkusuunnan muutos kun kiihdyttää ja löysää. Ajovaloihin laitoin Osram Nightbreaker Laserit jolla pääsi halpispolttimoiden kelmeästä valosta eroon. Releytys vielä ja se osasto on ok. Tärkeimpänä ulkonäköpäivityksenä kaipaisi eteen Add-on kulmapaloja ja joko reiätöntä etuspoileria tai huomiovaloja reikiin. Toinen sumarinjalka on ehjä, toisen saisi vaikka Skandixilta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #49 : 03.11.2020, 22:03:47 »
Nostin taka-akselin englantilaisen kontista ja pistin osiksi. Heppasin lukosta vastapainon kiinni ja harvensin hammaskehästä ylimääräiset pois. Kasatessa rasvasin pyöränlaakerit ja kaadoin öljyt sisään. Vaihdan varmaan myös tukivarret jos niissä olisi paremmat helat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #50 : 04.11.2020, 21:49:16 »
Töiden jälkeen tiputin vanhan taka-akselin pois ja nostelin toisen tilalle. 25 minuuttiin näköjään pudottaa alatukivarsineen kun paikat ei ole jumissa :)) Kasatessa meni vähän pidempään. Vaihtoakselissa ei ole käsijarruvaijerin kiinnityskorvaa joten hommattava kiinnityspanta. Alustavasti harva välitys on toimiva tähän pakettiin ja lukko toimii. Vakaajat on tosiaan 25/25.



Toissapäivänä veti laseja huuruun kotimatkalla ja tänään varmistui hajun perusteella epäilys vuotavasta lämppärinkennosta. Pääsee vaihtamaan senkin.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2020, 21:51:12 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #51 : 05.11.2020, 23:33:58 »
Vaihdoin sisäänajoöljyt pois ja toistaiseksi perus 5W-40 tilalle. Mittasin reaktiotangot edestä ja vasen on viitisen milliä pidempi. Passailtava samanpituisiksi.

Avasin vanhan perän, käytöksen perusteella odotin risaa kitkalukkoa ja sellainen siellä oli. Molemmat tapit toki poikki, mutta kuorien välistä tiirailtuna rattaat näyttäisivät käyttökelpoisilta. Jos kunnostaisi punaiseen 245:een eli kitkalevysarja ja Karpiolan tapit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #52 : 16.11.2020, 23:32:37 »
Lämppärinkennoa odotellessa meni useampi päivä odotettua enemmän. Viime maanantaina lähti Virosta(Aeromotors), tiistaina oli Vantaalla ja sen jälkeen suoritti vielä visiitin Tukholman viereen ja tänään noutopisteessä. Perus muovipäätyinen Mahle/Behr kenno.

Vaihdoin kennon paikalleen heti tänään ja paikallaan oli vielä alkuperäinen. Vuoto ei ollut onneksi kovin paha, eikä lattiamatot ehtineet uimaan kun autokin seisoi kennoa odotellessa. Kanavia puhdistellessa meni silti aikaa. Olisi pitänyt vissiin jättää vuotava syyläri paikalleen, niin lämppärinkenno olisi pitänyt nesteet sisällään :P Uusi pitää toistaiseksi ja voi taas ajella ilman huurteita.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #53 : 18.11.2020, 22:43:34 »
Töiden jälkeen siirrellessä lähivalot ei syttyneetkään ja hetken kaivelun jälkeen syy löytyi vikavalovahdista. Lähivalojen nasta käynyt kuumana eikä siinä ollut kontaktia. Putsaus, vähän vastakappaleen puristelua ja taas palaa. Lämppärinmoottori on alusta asti pitänyt meteliä jos se pyörii vähän pidempään. Mitä sitä vielä uusimaan kun pyörii joten puhaltelin pölyt pois ja voitelin laakerit.

Mitä pidempään katselee, sitä enemmän tekee mieli madaltaa vielä sentti-kaks. Taitaa kohta olla aika siirtää etutolpat punaisen 745:n alta :D Taakse voisi joka tapauksessa hommata lyhemmät (säädettävät)iskarit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #54 : 24.11.2020, 00:02:37 »
Tasakaasulla ajellessa oli jatkuvasti pientä nypytästä ja viime torstaina mittailin sekä taivuttelin tulpanjohtoja. Tuloksena puolanjohto ja kaksi tulpanjohtoa vaihtoon ja sillä loppui. Heti perään huuhtaisin irtoliat päältä, pesin Galaxyt ja vaihtoin alle Aurigat nastakumein. Taakse vaihdan paremmat renkaat kunhan tulee talvisemmat kelit.

La-su yönä oli imaissut akun tyhjäksi. Latauksen jälkeen kaapelit kytkiessä sytytti parkit. Vähän ehti tutkimaan ja toteamaan kumpi puoli aiheuttaa. Tänään katselin tarkemmin ja kiersi koukunjohtosarjan kautta. Pari karvaa otti yhteen ja sehän riittää. Koukunpoiston yhteydessä katkaisin johdot rasian luota ja takaisinlaitto on päässyt viivästymään ::) Konehuoneessa on ollut pientä bensanhajua koko ajan ja lähemmällä tutkailulla kolmosen suuttimen alaosa oli kostea. Nostin kiskon irti ja siihen oli jo vaihdettu tiiviste joskus. Kostui koko ajan vaikka kuivasi eli suutin itsessään vuotaa. Vaihdoin nurkista T6 suuttimet tilalle ja vaikka tuotot on kohtuu lähellä, piti immun neulaa ruuvata ettei käy laihalla. Isommat suuttimet vaihtuu kunhan Microsquirtin saa paikalleen ja se odottaa mappianturin saapumista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #55 : 24.11.2020, 22:17:35 »
Vaihdoin kitisevän laturinhihnan uuteen, siistin bensalinjojen reittejä auton alla ja otin takaa ylimääräisen pätkän pois. Tankkipakettia irrottaessa poistin loput ylimääräiset kajarin/vahvarinjohdot. Näköjään vahvarilta eteen tulleissa kajarinjohdoissa oli kaikkiaan viisi jatkosta, lyhin pätkä takana oli noin 20cm ja liitos sokeripalalla paksumpaan johtoon :D

Tankkipaketti onkin aika karussa kunnossa. Anturin johdot vedetty läpi kannesta pulteilla, pumpunjohdot roikkuivat vapaana eikä tankissa toki ollut pumppuakaan. Mittari sentään näytti kohdalleen. Lähdöt räitty kiinni siten ettei ihmekään että kansi on jatkuvasti kosteana. Yksi lähdön reikä oli hitsailtu umpeen. Jollei huomenna löydy tutulta parempaa aihiota, pitää kokeilla saanko yhdisteltyä tuosta nykyisestä, 700 kaasarin/dieselin ja uusikorisen 960:n tankkipaketista. Multilinkin pakettiahan ei voi käyttää, koska kulma on eri.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #56 : 28.11.2020, 21:41:03 »
Melkein heti koneen kasauksen jälkeen(taisi olla seuraavana aamuna) kylmänä on kuulunut kunnon naputus 2700-3000rpm kohdilla ja se on vaimentunut tai poistunut koneen lämmettyä. Vaikka kovasti kuulostaa kiertokangenlaakerilta, äänen häviäminen/vaimentuminen kuitenkin viittaa ihan selvästi mäntiin. Halusin varmistaa asian joten eilen töiden jälkeen suoritin tarkastuksen. Nappasin kannen turboineen pois, tiputin etupalkin tukivarsien varaan ja otin öljypohjan pois. Kaikki kk-laakerit oli kunnossa ja männätkin oikeinpäin paikallaan. Iso mäntä isolla välyksellä siellä vaan kolisee joten kamat kasaan. Viitikolta piti vielä kysäistä asiaa ja sanoi Wisecoiden kolisevan enemmän kuin muiden. Kiva kun voi nosturilla tehdä, menihän siinä vähän reilu 4h. Ei taida tarvita kovemmilla pakkasilla käynnistää ilman esilämmitystä, voi käydä aika kolina.

Tuttu toi pari tankkipakettia(-88 ja -90) ja löysinkin vielä 80l tankin muovikantisen tankkipaketin. Tänään meinasin ensin vaihtaa kohon jostain noista vanhemmista jotta bensamittarin saa toimimaan oikein, mutta laitoin muovikantisen sellaisenaan. Vaihdoin vain jumeutuneen painepumpun tilalle auton alla olevan. Kävi suoraan pumpun telineeseen ja imupuolen pienellä muutoksella sai karkeasuodattimen paikalleen. Pumppu oli todella äänekäs auton alla ja tankistakin se kuuluu vielä selvästi.

Piti laittaa tankkipaketit riviin nyt kun niitä oli monta erilaista käsillä. Vasemmalla kaasarin tai dieselin, 745:n oma eli -87, laho -88, -90 ja lopuksi 80l tankin.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2020, 21:42:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #57 : 28.11.2020, 22:09:52 »
Siis joo miullakii vinossa wisekot ja oikee pahaa tekee ku jyräyttää tulille mut siintä se vaan tasottuu :D hirvee kalina ...ps millä öljyillä työnnät menee ? Itellä 10w60
« Viimeksi muokattu: 28.11.2020, 22:11:33 kirjoittanut _hape »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #58 : 28.11.2020, 22:23:31 »
Joutokäynnillähän tuossa on ihan ns. normaali enemmän ajetun B2xx kuuloinen mäntien kalina. Muuten on hiljaa paitsi juuri tuolla em. kierrosalueella. Perus 5W-40 ollut nyt, 10W-60 kippaan sisään nyt kun äänenlähde on selvillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #59 : 28.11.2020, 22:55:09 »
Ei nyt tullu selattua takasin päin, enkä muistakkaan oliko tässä öljysumut?
Ne saattais kaiketi vähän auttaa tuohon kolinaan?

10W60 on kyllä aika jäykkää tavaraa kylmillä keleillä ainakin. :D

Lainaus
Kiva kun voi nosturilla tehdä
Ilman nosturia on kyllä melkosta tusaamista tuo auton laitto.. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Kulkukoira  Proturbo