Kulkukoira  Proturbo

940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä

  • 61 Vastauksia
  • 10378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« : 02.10.2020, 23:30:04 »
Tällainen tuli uudeksi kuljettimeksi.   



Vuosimalli 1993.  2.3FT.
 
Noin 2 kk kestäneen korjailun ja ennakoivien kunnostusten jälkeen siirtyi minulle toukokuussa 2020. 
Kuntoon laittamisella ei ollut kiire, koska Covid-19 esti reissaamisen aika tehokkaasti.

Edellinen "kuormamuuli" 745 siirtyi elinluovuttajaksi tälle 940FT "turbokamelille" ( kaksikyttyräinen, sillä kärry kulkee mukana noin 90% matkan kaikista ajamistani kilometreistä.)

Hankintavaiheessa oli vain yksi vika. ABS valo paloi kokoajan.   
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #1 : 02.10.2020, 23:48:16 »
08.05.2020

Uljaampi ja lähes ruosteeton ( toisin kuin edeltäjänsä). 
Garrett turbiinilla,jossa ei omamekaanikon mukaan ollut välyksiä havaittavissa.  P>




Noin 277 000 km ajettu:
Kaikki öljyt oli kauheassa kunnossa. Joten kaikki vaihdettiin ja RVS:ät moottori-, laatikko- ja peräöljyn sekaan. Noita koktaileja sekoiteltu ajamalla noin 400km. Ensiviikolla uudet öljyt, mömmöt sekä suodatin moottoriin.

Puristukset joka pytyssä yli 14bar.   O0

eFlexfuel Plus tulee asennettua.   Pieni lisä vääntöpuolelle on ihan kiva, kun kuljetettava massa on yleensä peräkärryn kera 2700-3500kg.  Noin 90% vuosittaisesta ajomäärästä tapahtuu näillä kuormilla.
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #2 : 02.10.2020, 23:56:20 »
09.05.2020

Omamekaanikkoni nyt vihdoin luovutti tämän turbokamelin minulle.   Noin 7 viikkoa piti tuota itsellään tehden iltaisin ja viikonloppuisin kaikenlaista ihan "joutavanpäiväistä turhaa remonttia", sillä kaikkihan sen tietää, ettei tällaisessa vähän alle 30v ( v = vuotias,,,ei venttiilien määrä ;) ) autossa ole mitään korjaustarvetta.
Tämän myynyt ed omistajakin kertoi: " Ainoa pikkujuttu tässä on, että ABS merkkivalo palaa kokoajan."


Oli viallinen ABS-rele.

Omamekaanikon luovuttaessa kulkineen, sain noin 30 kohdan työlistan mitä oli tehty ja jokunen siihen päälle mitä vielä pitää tehdä

Toisen RVS käsittelyn ja muutaman sadan km ajon jäljiltä tokaisi, että aivan selvästi on moottorin ja voimansiirron äänet muuttuneet hiljaisemmaksi ja pehmeämmäksi sekä kone pikkuisen paremmin kaasuun reagoivaksi.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2020, 23:58:03 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #3 : 03.10.2020, 00:03:08 »
edelleen tapahtumapäiväys 09.05.2020

Ennen katsastusta, omamekaanikkoni otti tietty päästöarvot.  Kertoi, että heidän päästömittauksissa usein jo 3-4 vuotta vanhoissakin on kuulemma pahemmat päästöt kuin tässä 940FT:ssä.  Niin ja tämä katsastus mittaus oli tehty ennen toista RVS käsittelyä, eli kone on ilmeisen hyväkuntoinen.

Nyt on manuaalilaatikon käsittelyn jälkeen ajettu runsaat 700km. Voi jummi, että vaihteet toimii ylöspäin ja alaspäin vaihdettaessa nätisti.  :smitten:     Kolmonen aiemmin pikkuisen kakisteli alaspäin vaihdettaessa. Vertailukohtana ennen käsittelyä tekemääni noin 100km koeajolenkin ( kaupunki + kehä 3) aikaiset havainnot.
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #4 : 03.10.2020, 00:12:16 »
02.07.2020

Jakopäänhihnaa vaihdettaessa havaittiin, että nokka-akseli on pikkuisen vaille puoli hammasta pielessä. Kampura-akselin ajoitus kohdistettiin hammaspyörän mukaan, joten kulahtanut rapistuva damperi merkkeineen ei päässyt vaikuttamaan asiaan.   :o 
Kaukaa viisaana ( minäkö,,viisas?   :2funny: )  olin tilannut säädettävän nokkapyörän ja sillä saatiin just kohilleen. Tämän jälkeen eka käynnistys olikin yskähtelyä, kun ecu oli tietty opetellut elämään pielessä olevan ajoituksen kanssa. Ennen hihnan vaihtoa ja ajoituksen kohdistusta kulutus 1-2 hengen kuormalla oli 10 -10.5 litraa / 100km 95E bensalla 80-100km nopeudella ajellessa, ilman peräkärryä.

Alkoi mietityttää mikä saa jaon pieleen noin puoli hammasta?  ???


Katsastukseen ei viety ennenkuin olin hankkinut tällaiset



Nyt on käkkärissä pitoa.

Kiitos tälle foorumille, josta löysin tämän tiedon talvella sivustoa selaillessani.   -H-
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #5 : 03.10.2020, 10:19:18 »
Lainaus
Alkoi mietityttää mikä saa jaon pieleen noin puoli hammasta?
Onko kantta koneistettu reilummin tasopinnasta? Se jakopään kopan muovi voi myös heittää pikkusen jos on vähä vinoon jäänyt (esim. normaalit m6 pultit = ei kohdista sitä muovia).
Ja oliko uudella hihnalla tuo heitto?

Jossai boxer moottoreissa missä on iha mielettömän pitkä remmi, niin uudella hihnalla jako voi heittää toisessa pankissa merkeistä jopa "puolikkaan hampaan" verran. :P

Kunhan enemmän ajoa tulee ysillä, niin kiinnostaisi tietää vähän kulutuserosta seiskaan verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2020, 10:22:06 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #6 : 09.10.2020, 21:33:14 »
En ole kantta irroittanut tahi muutoinkaan tullut mittailtua onko madallettu.  Tuota itsekin tuumin syyksi. Ehkä sit joskus irti.
Jakopoikkeama oli vanhalla ja uudella hihnalla.  Gates hihnoja molemmat. Vanhakin oli kuulemma ed omistajan mukaan muutama kk aiemmin uusittu.  Oman mielenrauhan vuoksi tuli nyt kuitenkin uusittua, hihna, pumppu ja rulla.

Kotipihalla kurkkasin konehuoneeseen ennen korjamolle menoa. Oli jakopään muovisuojan keskellä oleva pultti melkein tippumaisillaan paikoiltaan.  Avasin muovikopan ja hupsista, mitä löysin. 

Onneksi en laittanut käyntiin.   Samantien nettiin ja tilaamaan uudet suojamuovit. 

03.07.2020
940FT-RVS-E85 volle madallettuna jossainpäin Latviaa. Madallussarjana toimii noin 500kg metallituotteita.  Mukana myös peräkärry lastattuna.  Yhteensä kuormaa noin 1400kg kärry mukaan lukien.



Kun auto kuormataan oikein se ei kulje ylpeänä nokka pystyssä, mutta samalla perä maata viistäen.  ::)

Via Balticaa vastatuuleen puskiessa 64% etanolisuhteella ( tietokoneelta katselin. Mun kännykkä ei halua yhtyä flexiboxin kanssa. Läppäri win10:llä yhdistyy kiltisti ) oli kulutus 12 ltr/100km ekan 560km pätkän. En viitsinyt etsiä E85 tankkauspaikkaa Liettuassa, kun sopivasti kohdalle osuneelta huoltamolta sain 95E:tä hintaan 1.02eur / ltr. Liettuassa näkemäni halvin oli 1 eur/ ltr.      Puolassa näkyy olevan 0,95eur/ ltr 95E ja 98E on 0.98eur.





« Viimeksi muokattu: 09.10.2020, 22:22:38 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #7 : 09.10.2020, 21:35:47 »
05.07.2020

Ajoituksen korjaamisen jäljiltä kulutus on samaa luokkaa 1400kg kuorman kanssa peräkärryä kiskoen, kuin mitä oli aiemmin 1-2 hlön kuormalla ajellessa tyhjänä, noin 10.5 ltr/100km, nyt,kun ei ole vastatuuli eikä myötätuuli.
Lienee odotettavissa matka-ajossa tyhjänä samaa kuin vanhalla vaparikone 740:lläni eli noin 7 ltr kulutus.   
« Viimeksi muokattu: 09.10.2020, 21:38:14 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #8 : 09.10.2020, 21:45:38 »
11.07.2020

Paluumatka Slovakiasta (30+C lämmintä) kohti pohjolaa. Puolan läpi ajettaessa kulutus 9.8 ja 10.2 ltr / 100km 95E bensalla.

Pohjois-Puolasta Liettuan pohjoisosaan 333km matka ja tankkaus viimeisellä mahdollisella halppisasemalla. 1eur / litra 95E bensaa. Tällä pätkällä kulutus 8.5 ltr/100km 1400kg kuormalla. Voimakas takavasemmalta puhkuva myrskytuuli tosin auttoi viimeiset noin 200km.   
Tässä nykyisessä turbokamelissa on heppasia noin 40% enempi kuin edesmenneessä vapari 740:ssäni. Kulutus aivan sama. Mäkien nouseminen, ohittaminen ja ylipäätään liikkuminen on paljon jouhevampaa.  Tykkään.   :3/4 jättää sen:

Eipä se 740 vaparissa mikään muu harmittanut, kuin kuorman kera mäkien kipuaminen Tatralla.  40 tonnin rekatkin pyyhki mäissä ohi torvet soiden.   Niin joo,,,ja ne surkeat ajovalot.    :buck2: 
 
Kytkin tuntuu välillä kummalliselta. Pohjaan painamisen jälkeen jalkaa nostettaessa poljin jumittaa toisinaan kesken nousemisen.  Vaihteet toimii ja tuo kulkee kuten pitää.  Piti pikkuisen lisätä myös jarrunestettä, kun merkkivalo syttyi. Ei liene vaarallista. ,,,,,,,,,600km myöhemmin taas ehkä 1 desi jarrunestettä lisää.  Vuotaakohan joku liitos / letku, kun peräkärryn etuseinässä näkyy öljyroiskeita???
« Viimeksi muokattu: 22.11.2020, 20:19:48 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #9 : 09.10.2020, 21:46:53 »
13.7.2020

Kotona ja auto korjaamolle tarkistukseen,kun joutunut jo 3x lisäämään jarrunestettä reilun 1000km matkalla.

Kytkimen työsylinteristä oli männäntiiviste rikki.  Uusittu ja vuoto loppui.    Samalla omamekaanikko irroitti  vaihdelaatikon ja tarkisti kytkimen osat.  Kuin uudet  ja paketti takaisin nippuun ja menoksi.
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #10 : 09.10.2020, 22:00:16 »
5.07.2020

Turkuun ja takaisin pääkaupunkiseudulle.
6km ennen kotipihaa stop merkille pysähtyneenä, kytkin pohjassa.   Siirsin vaihteen ykköselle,,,tai  yritin ainakin.
Keppi heilui ihan hervottomana.  Eikä!  Välitinvivusto on irti?   >:(
Nelonen oli pesässä, joten varovasti vaan ja kyllä se auto paikaltaan nelosellakin lähti ihan nätisti.  Samoin tein ajelin korjaamon pihalle ja soitto omamekaanikolle, joka saapuikin hiukkasen kiroillen takaisin korjaamolle, kun oli juuri päässyt kotipihalleen.

Ja niinhän siinä sitten oli yksi niveltappi pudonnut jonnekin, kun se tappia pidellyt pidätinruuvi oli tietysti pudonnut ensin jonnekin jossain.  Mekaanikko kiroili vähän lisää ja totesi, että nyt #&%#-ruuvi pysyt siellä ja laittoi liimaa kierteisiin. 

Missä kohtaa lienee tappi tippunut. Turusta palatessa kuitenkin. Paluumatkan aikana ei tarvinnut kuin 4:sta ja nappivitosta käytellä, niin sujui ilman kytkintä tuohon pakolliseen pysähtymiseen asti.


PS:
Turku on aina piruillut minulle.  1977-1987  tuli käytyä joka vuosi isoissa kisoissa Kupittaan hallissa. Yhden ainoan kerran osasivat kirjoittaa nimeni oikein tulosluetteloon ja sillä kertaa olivat sitten laittaneet minut turkulaisen urheiluseuran jäseneksi, vaikka olen kokoajan ollut jäsenenä ihan muualla,,, vähintään 100km päässä turuust.    >:(
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #11 : 09.10.2020, 22:15:51 »
16.07.2020

Taas menossa satamaan ja kohti Tallinnaa.  Helsingissä noin 150m ennen sataman lippuluukkua kohti jonotellessa kytkin lerpahti.  Kurkkaus auton alle ja siellä näkyi öljylammikko. :-[
Voi ketku.  Onneksi muut laivalle menijät mahtuivat hyvin ohittamaan.   Siinä puolisentuntia piti odotella, että ruuhka loppui. Ykkönen silmään ja starttimoottorilla liikkeelle ja samalla moottori käyntiin.  Yllättäen Länsisatamasta ja vieläpä ruuhka-aikaan ( kiitos Covid-19) selvisin vain 2 lisästarttauksen kanssa perille korjaamolle muutaman kymmenen km päähän. 
Työsylkän mäntä pullahtanut ulos.

Kytkimen haarukka lähti vetämällä pois M46 laatikosta ilman vastusta.

Vanha 700 elinluovuttaja antoi oman haarukan tähän soppaan.     Ahaa. 940 haarukasta puuttui kiinnipitojousi.



740:n haarukan kanssa työsylkkä sylki sisukset myös ulos.  Ei siis johtunut haarukasta.

Mittailua  M46 vs M47 laatikon kesken. Ihan samalla lailla ja yhtä pitkästi nuo haarukat liikkuu kummassakin, mutta jostain syystä kuitenkin liike on ikäänkuin liian pitkä, kun työsylkän mäntä putkahtaa ulos.   :idiot2:



Jaa, mutta 940:n sylkän työntötanko olikin tee se itse mallia, ja pikkuisen taipunut.  Liekö ollut sama vika ennenkin?    740:stä sama osa, mutta alkuperäisenä sai luvan siirtyä ysiin.

Ei auttanut osien vaihto. Sylinteri tulee liikaa ulos ja vuotaa.

Ok,,,,,sorvi käyntiin ja niin valmistui M10 HST pultista säädettävä jatke, joka asentui kätevästi seitensatkusta ryövättyyn haarukkaan, koska siinä on sopiva reikä valmiina.  Tuli tehtyä myös messinkinen päätyhattu työsylkän männänvarren päähän pidennykseksi sekä liukukappaleeksi, kun en vaan tykkää että teräksinen tappi nitkuttaa teräksiseen vastakappaleeseen. 

Noin 35mm tuli pidennystä systeemiin yhteensä. 






Homma valmistui lauantai illan aikana ja sunnuntaina olikin taas lähtö kärryn kera ilman kuormaa kohti  Riigaa.  Sinne maanantai aamuna Ikeaan keittiökaapisto-ostoksille ja illalla takaisin n.700 lisäkilon kanssa.  Ei ongelmia.         

Nyt on kytkin pelittänyt hyvin. Ei tosin tarvitse polkea kytkintä kuin puoliväliin kun irroittaa. Tarkastettiin myös ettei jää yläasennossa painelaakeri kantamaan.  *taavih->



740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #12 : 09.10.2020, 23:00:56 »
Hovimekaanikkoni tehnyt tähän mennessä:

ABS-releen vaihto   ( Tämä kuulemma ainoa vika mitä autossa oli,,,sanoi myyjä )
ABS sulakkeen vaihto
Etujarrulevyt + palat
Puola ( heikossa hapessa se entinen.  740 elinluovutti oman ihan uuden )
Jakajan kansi ( ihan viimeisillään oli. 740 elinluovutti kannen)
Tulpat (oli väärää tyyppiä asennettuna)
Tulpan ja puolan johdot ( huonossa kunnossa olivat. 74O elinluovutti omat uudet Bougicordit )
Pakoputken kiinnityksen parantelu.  ( Downpipe rämisteli päin auton runkoa )
Taakse pyöränlaakerit
Pohjamassauksien korjailua
Takajousien vaihto ( 740 luovutti vähän käytetyt jousensa)
Peräkärrypistokkeen johtojen kytkeminen oikein. 


Flektin vaihto ( oli alkuperäinen täysin jumissa/jumitettu. Pyöri aina yhtä kovaa kuin koneessa kierrokset. 740 antoi omansa)
Lohkolämppärin tiiviste
Vaihteisto ja peräöljyt  ( hyi minkä näköistä oli vanha)
Ilmansuodatin
Polttoainesuodatin ( 740 antoi juuri uusitun suodattimensa )
Takajarruletkut
Laittomien tuulilasiteippausten ja etusivuikkunoiden tummennusten poisto
Etujarrustuloiden männät vaihtoon. ( olemassa olleet laahasivat pahasti)
Oikean käsijarruvaijerin uusiminen
Käsijarrun kenkien kiristimien asennus. (ilman näitä ei käkkäri pitänyt juuri mitenkään/ ei leimasta läpi.  Kiristimien asennuksen jälkeen käkkärin jarrutusvoima on korkeampi kuin varsinaisen takajarrun.)
Uudet renkaat. Entiset oli suditeltu pahaan kuntoon.
Pinnapulttien uusiminen
Huohotinboxin uusiminen   
Led päiväajovalojen asennus


Kytkentäkaavio


Ovilokeroiden halkeamien korjausliimaus ( näitä pitää minun vielä parannella )
Puhallinkonsolin valot
Kaiuttimen säleikön korjausliimaus  ( ei kestänyt kuin 2kk käyttöä )
Kytkimen tarkastus
Vauhtipyörän vaihto. Autossa ollut on ”pommitettu” miljoonille pikku halkeamille. ( urhea 740 elinluovutti oman vauhtipyöränsä. )




Uusi öljypumppu
Öljypohjan tiiviste:   
Äänitorvet uusittu
Ratin töötti-painikkeen korjaus.  Rattina on aiemman omistajan asentama ”rallyratti”. Ei paha,,,tulee lähemmäs kuskia ja minä saan mukavamman / rennomman ajoasennon käsilleni. Joten pidän tämän toistaiseksi. ;)
Alavesiletkun tilapäinen korjaus  (Päivitetty tieto:   Asennettu 11.11.2020)
Kiilahihnojen uusiminen
Alipaineletkut ym muuta pientä.

RVS mömmöt moottoriin, perään ja laatikkoon.  ( Jo vajaan 400km ajon jälkeen havaittu vaihteisto- ja moottoriäänien vaimeneminen. Näin ilmoitti mekaanikko, joka on tällä ajellut noin 2kk ajan päivittäin)

Jakohinhnan, vesipumpun ja rullan uusiminen.
Samalla asennettu säädettävä nokkapyörä, koska vanhan kiinteän kanssa oli vajaan puolihammasta pielessä.
Kampiakselin hihnapyörän kumi aika mujuna.  (Päivitetty tieto:   Asennettu 11.11.2020.  Samalla uusittu myös pultti)

Tuulilasi uusittu 12.8.2020   Tuli vihreäsävyinen lasi aika tummalla yläreunan aurinkoraidalla. Samalla ikkunankehyspellistä putsasivat ruostekohdat ja vetivät primerin.  Hienoa että jotkut firmat vielä huolehtii. Kovin usein jo kuulee,että vähät välitetään jos ikkunanvaihdon yhteydessä löytyy ruostetta.   


Öljypumppua vaihdettaessa öljypohjasta löytyi uimari. Mutteri,,, pikkuisen lytyssä.   :o
Samanlaisia muttereita käytetään imusarjassa.  Minun ja omamekaanikon arvaus on, että joku on joskus koettanut vaihtaa huohotinpöntön irroittamatta imusarjaa.  On ehkä saanut pöntön pois, mutta ei uutta tilalle. ,,,Sitten irroittanut imusarjan ja se mutteri,joka on juuri siinä pöntön kohdalla,,on lipsahtanut huohotinreiästä öljypohjaan.  ::)







« Viimeksi muokattu: 22.11.2020, 20:26:26 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #13 : 10.10.2020, 15:32:47 »
Tehtävää:
Helmojen kunnollinen massaus

Oven alareunan sisäpuolelta ruosteen poistoa ja maalausta

Konehuoneessa muutama kohta. Pintaruosteen poistaminen ja maalaus.

Wiina virityksen loppuun saattaminen ( asennettu säädettävä eFlexPlus. Ennakon muuttaminen tekemättä. Sitä ennen en koske wiinaboxin säätöihin. )

Työvalot taakse yläkulmiin peruutusvalojen antamaa "valoa" tehostamaan.

Kitkalukon hankinta ja asennus

Molemmissa takakulmissa olevat järsityt antenniasennusreiät siistitään / peitelevyjen tekeminen ja toiseen niistä asennetaan uusi antennipiiska radiolle. 
Onko peltiä järsiviä oravia olemassa? Sen näköistä jälkeä, että taitaa olla. :2funny:   
Oikeassa takakulmassa veikkaan olleen NMT-antenni.   

Kuskinpuolen antenniaukko


Apparinpuoleinen antenniaukko


Alavesiletkun hankkittu. Asentaminen vielä hoitamatta.


Tällekin pitää jotain tehdä



Tämä tehty. Konehuone siivottu.

« Viimeksi muokattu: 22.11.2020, 20:28:38 kirjoittanut 740_Arkku »
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940FT farkulla kurvailua ja muuta pientä
« Vastaus #14 : 10.10.2020, 15:47:20 »
Kuskinpuolen antennireikä on niin ylhäällä,että en keksinyt miten sisäpuolelta pääsisi laittamaan mutterin kiinni, kun yhtään reikää takapilarissa ei ollut lähelläkään asennusreikää.   :-\

Todennäköisesti männänrenkaiden vaihtaminen pakosarjan kautta olisi helpommin toteutettavissa, kun antennimutterin asentaminen tähän kohtaan.
Samaan tulokseen on tullut joku aiempi omistaja/asentaja, sillä antennijalka oli liimattu silikoonilla. Tällöin ei ole peltiin kontaktia, joten kuuluvuuskin oli mitä sattuu.

Antennille tuli tehtyä tällainen patenttiratkaisu.   8)
Maalia pois, jotta pelti tuli esiin.  Kontaktitahnaa. RST korialuslevyyn kiinni antennijalka. Aluslevyn reunoille butyylimassa tiivisteeksi ja rst-peltiruuveilla kiinni koriin. 
Antenniksi tuli noin 70cm teräspiiska. Jo alkoi radiokanavat kuulua.  *taavih->


740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

 

Futurez  Kulkukoira