Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Huikkosterin 242 GT -80

  • 140 Vastauksia
  • 28457 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #90 : 23.08.2021, 19:39:29 »
Tässä tuli poliisilta 170€ verran terveisiä että ajelin liian kovaa. Kävi ilmi että mittari näyttää 10% liian vähän. Miksi?

Renkaat 185/65R15
Perävälitys laskurin mukaan 4.11
M46
Mailimittari
 ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #91 : 23.08.2021, 20:10:56 »
Jos trippi näyttää oikein, on todennäköisesti vaan viisarin asento pielessä. Nosta pysäytinneulan yli, jotta näät todellisen nollakohdan. Nosta viisari varovasti pois, kasaa oikeaan kohtaan ja nosta takaisin stopparin taa.

Jos trippikin heittää ja heitto on kokoajan tasaiset 10%, niin epäilisin väärää perävälitys/vaihteisto komboa. Laatikon pyörittäjäratas ja perävälitys pitää olla samaa paria.

Muoks: Eikö tässä kuuluisi olla 195/60 rengas? Toisaalta vaan pahentaisi tilannetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3445
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #92 : 23.08.2021, 20:24:46 »
Eikös näitä GT malleja tullut myös 14" vanteilla ?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #93 : 23.08.2021, 21:38:25 »
Kyllä nuo renkaat lähellä alkuperäiskokoa on. 195/60R15 on alkuperäiset.

Mietin itsekkin neulan asentoa mutta heitto on prosentteja, eli pienissä nopeuksissa heittää vähemmän kuin isoissa.

Nyt on lyhin perä joten jos siellä on pidemmän perän pyörittäjä niin... Pidemmällä perällä kardaani pyörii hitaampaa samassa vauhdissa joten mittaria pitää pyörittää nopeampaa.

4.11 ja 3.73 on noin 10% ero. Jos yhtään tajuan matematiikkaa tähän aikaan päivästä niin siellä on 3,73 perän ratas. :)

Pitääpä tutkia löytyykö mistään noita rattaita.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #94 : 24.08.2021, 01:17:34 »
Eikös se nyt ole nimenomaan niin päin että kun perävälitystä lyhennetään suhteessa alkuperäiseen kokoonpanoon niin mittari alkaa näyttää liikaa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #95 : 24.08.2021, 04:15:31 »
Kyllä. Luulen että perä on vakio mutta jos laatikko tai pyörittäjä on vaihdettu niin sinne voi olla eksynyt 3.73 pyörittäjä joka on paljon yleisempi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #96 : 24.08.2021, 05:51:22 »
Työmatka oli gps:llä 28,7km ja trippimittarilla 28,0km. ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #97 : 24.08.2021, 07:08:29 »
Tuossa dataa. 4.1 välitystä ei Vadiksen mukaan ole.
Skandix myy joitain rattaita, ovat aika kalliita.



Mikä r-numero on nopeusmittarissa?



« Viimeksi muokattu: 24.08.2021, 07:16:39 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #98 : 24.08.2021, 08:08:41 »
Eli 3.91 ratas on oltava myös 4.1 perän kanssa?

r0.980

Onko mahdollista että nopeusmittarissa olisi likaa tmv joka aiheuttaa että näyttää liikaa? Välillä mittari väpättää mutta ei paljoa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #99 : 24.08.2021, 13:15:33 »
Minulla on Amazonissa 140:n 4.1 perä ja AW70 niin siinä on 21-hampainen (380982) ratas. Sama hammasmäärä oli myös Aman M40:ssä 4.1 perällä.
Sen verran joskus selvitin niin r-0,585 = 20-hampainen (380981) 3.91 ja r-0,605 = 19-hampainen (380980) 3.73.
Tuota sinun r-lukua ei ole tullut vastaan.

Chevyssä myös neula väpätti, niin pesin vaijerin ja öljysin, loppui väpätys.

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #100 : 24.08.2021, 14:14:42 »
Olisko 0.98/1.609=0.609.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #101 : 24.08.2021, 15:57:51 »
Koska tuo matkamittari on hyvin lähellä oikeaa niin ongelman pitäisi olla mittarissa itsessään. Väsynyt jousi jolloin nousee enemmän kuin pitäisi?

Olen kyl suunnitellut että vaihtaisin kilometrimittarin. Pitääkös siinä ottaa tuo r luku huomioon?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #102 : 24.08.2021, 17:14:51 »
Voihan se olla puhdistuksen tarpeessa.

Kyllä, kaikki pitää olla "samaa sarjaa", perävälitys, ratas laatikossa ja nopeusmittari (r-luku).

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #103 : 31.08.2021, 05:31:53 »
Perjantaina oli laskenut jäähdytinnesteitä paisarillisen parkkipaikalle. Näyttää tulevan vesipumpulta. Loppupäivän - eilisen iltapäivän ei vuotanut. Sunnuntaina kirrasin vesipumppua kanteen ja havaitsin että uus pumppu vinkuu. Kuin kuiva stefa ääntäisi. Nyt se pitää sitten vingahduksen aina kun käynnistää.

Ja nyt oon tekemässä lähtöä töistä, puoli paisaria maassa. :idiot2:

Ei tee painettakaan että siitä johtuisi. Vaihdanpa vesipumpun uusiksi. Ihan jo vinkumisen takia.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #104 : 18.10.2021, 12:40:39 »
Hän on nyt virallisesti talviteloilla. 239500 mailia mittarissa eli reilu 4000km tuli ajettua.


Ehkä ens kesänä ei ajettais ihan noin paljoa vaan pistäis kuntoon tiedossa olevia vikoja.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2021, 15:05:27 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Kulkukoira  Proturbo