Samppasport  Futurez

Asennusohjeet: pysäköintilämmitin 091-B VOLVO 850

  • 0 Vastauksia
  • 7844 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Eli tässä neuvotaan kuinka asennetaan ardic 091-B type-4 kellolla automaatti-ilmastoinnilla(ECC) varustettuun volvo 850:seen. Manuaali-ilmastoinnilla/ilman ilmastointia varustetuissa autoissa ainakin puhaltimen "herätejohdon" liittäminen tapahtuu erilailla. Hommaan kannattaa varata aikaa mielellään kokonainen päivä olettaen että homma menee ykkösellä putkeen sekä kärsivällisyyttä vaikka homma onkin "bolt-on" sillä autoa joutuu purkamaan melko laajasti ja nostelemaan. Asentaminen näitä ohjeita noudattaen omalla vastuulla :D

Osat

Poltin kokonaisuudessaan


Johtosarja ja kello



Johtosarjan osat numeroittain:
1. polttimen johtosarjaan tulevat liittimet
2. Virtaliittimet
3. Ilmastoinnin "heräte"
4. lisävarustenappien liittimet(ei käsitellä tässä artikkelissa)
5. Kellon sähköliittimet
lisäksi on vihreä monijohtoinen liitin joka on tässä kuvassa kellossa kiinni


Johtosarjan asentaminen

Johtosarjan asentamiseksi on suositeltavaa purkaa pois:
-Takapenkin oikea istuinosa(pikalukoilla kiinni)
-Kynnysmuovit edestä sekä takaa(edestä lähtee vetämällä irti, takana irroitettava takalaidasta ensin torx ja sitten vetämällä irti)
-Apukuljettajan potkumuovi (torxeilla kiinni etulaidastaan)
-Kojelaudasta tupakansytytin-paneeli, tuhkakuppi(välttämättä ei pakollinen), radioaukko tyhjäksi sekä automaatti-ilmastoinnin säädinpaneeli irti. (torxit avaamalla ja/tai vetämällä irti. ilmastointipaneeli lähtee irti kun laittaa käden radioaukosta sisään ja vetää paneelia ulospäin yksikön takalaitaa hyödyntäen)

Lähdettäessä liikkelle a-pilarin juuresta ensin liitetään päävirtaliitin auton johtosarjan väliin. Ardicin johtosarja siis ryöstää tarvittavat sähköt auton omasta johtosarjasta. Oikea liitin on kiinni puhaltimenkopan kyljessä, liitin auki ja ardicin liittimet väliin. Eli siis Puna-Musta johtoinen liitin.


Sitten vedetään arcidille menevät liittimet kynnyskoteloa pitkin menevää johtokourua myöten. Takapenkin tavarakoukun kohdalla oleva läpivientikumi pois, samoin pohjassa samoilla kohdin oleva läpivientikumi. Ardicin johtosarjassa on vastaavat läpivientikumit valmiina. Liittimet joutuu käyttämään auki jotta johtosarja mahtuu noista aukoista läpi.



Asennuksen lomassa voi vaikka ihastella kotelossa olevia, auton valmistusvuonna painettuja kruunuja  8) Itseltä noita löytyy useammastakin kotelosta  :pomo:


Tämän vaiheen jälkeen siirrytään kojelaudan sähköjen kimppuun. Kellon liitin vedetään tupakansytyttimen kohdille ja seuraavaksi kaivetaan hätävilkkukatkaisin/rele ulos kojelaudasta ja liitetään ardicin liittimet väliin.
Lopuksi liitetään keltainen herätejohto ilmastointiyksikön liittimen A pinniin 2, joka on tyhjä
Lainaus
pin 2 = Digital Timer (Parking Heater) (0v=OFF 12v=ON)



Vääränmallista päätä ei tuohon liittimeen kannata edes haaveilla tarjoavansa eli kannattaa hankkia oikeanmallinen esim. elektroniikkaliikkeestä. Myös volvolla on oma varaosanumeronsta tuolle päälle :)

Lopuksi täytyy kellolle tehdä reikä romulokeron pohjaan sekä kiinnitystapeille että ruuveille omat reikänsä niille merkattuihin kohtiin.


Sitten voikin kasata kaiken sisältä ja pitäisi näyttää suurinpiirein tältä




Vesilinjojen asentaminen

Vesilinjojen asentaminen on hyvä aloittaa tulipellin putkiston asentamisesta.



Putkiston asentamiseksi on irroitettava sisäkennon ylempi letku, joka lähtee irti painamalla muovikynnet pohjaan ja vetämällä letku varovaisesti irti. Varovaisesti koska rakenne on muovia ja menee rikki kuulemma todella helposti ja uusi maksaa mansikoita ja tilausaika on pitkä.
Alkuperäisten ohjeiden mukaan olisi tarkoitus leikata letkun "pikaliitinosa" irti ja liittää jäljelle jäävä osa sitten ardicin putkistoon mutta itse toteudin asian vaihtamalla lohkon ja putkiston välille kokonaan uuden letkun niin alkuperäinen letku säilyi näin ehjänä varalle :)
Ennen putkiston kiinnittämistä tulipeltiin kannattaa kiinnittää kohti ardiccia lähtevät vesilinjat koska putkisto paikoillaan homma on vähintäänkin mielenkiintoinen.
putkistoa laittaessa paikoilleen itse kiinnitin eniten huomiota siihen että putkiston pikaliitin meni paikoilleen helposti ja mahdollisimman vähällä työllä.

Seuraavaksi linjat pitää saada taakse asti ja tässähän on monta mahdollisuutta, voi käyttää letkua koko matkalla tai sitten kuten itse tein eli taivutin putkesta bensalinjoja ja pohjan muotoja seurailevan putkiston jolloin mahdollisesti roikkuvia letkuja on vähemmän.



Yksi huomion arvoinen asia on se kun ovat keksineet laittaa vesipumpun letkulähdön taaksepäin ja polttimen lähdön sivulle että vesiletkut tekevät varmasti tarpeeksi jouhevan kaarroksen jotta vesi virtaa varmasti kunnolla ettei vaan lyttyyn mennyt letku saa ardiccia keittämään ja laukaisemaan ylikuumenemissuojaa.

Toinen ja ehkä se tärkeämpi asia on se että liittää letkut "oikeinpäin" ardicciin, että auton alkuperäinen nesteen kulkusuunta säilyy.



Oikeanpuoleinen putki tulee siis lämmittimeltä ja kuljettaa kuumaa vettä sisätilankennon kautta moottorin läpi palaten sitten "kylmää" linjaa myöten ardicin vesipumpun päähän.


Bensalinjan veto
Bensalinjan veto on helppo joskin vaatii vähän vaivaa. Bensalinjana käytin 700/900-asennussarjan mukana tullutta kovamuoviputkea. Lisälämmitintä varten on tankkiasetelmassa valmis nippa johon pitää vain porata reikä. Mutta reiän poraamista varten on tankkiasetelma nostettava pois paikoiltaan, muovisilppu tankissa ei ole kovin kiva lisä. Eli aivan kuin bensapumppua vaihtaisi :) Porattava reikä kannattaa mitoittaa mahdollisimman naftiksi jotta tiivistys on helpompaa.
Laitoin bensaputken kiinni tankkiasetelman kylkeen kiinni metallisella nippusiteellä siten että letkun pää on ~5cm korkeammalla kuin bensapumpun sihti jotta auto lähtee vielä käyntiin jos bensa on loppumaisillaan. Myös bensansuodattimen käyttö lisälämmittimen bensalinjassa on suositeltavaa.


Ardicin nosto paikoilleen

Ennen paikoilleen nostoa on varmaan järkevintä ilmata jäähdytysnestejärjestelmä.
Ilmaus on sitten ihan kohtuullisen tärkeä ettei ylikuumenemistermostaatti laukea ensistartissa ::) En tosiaankaan tiedä miten se oikeasti kuuluisi tehdä mutta tein sen ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen niin että kun ardic oli vielä lattialla avasin yhden vesipumpulle menevän letkuliitoksen ja tein kanisterista letkujen väliin lisäysnestesäiliön. Sitten pyöritin vesipumppua suoralla virralla niin kauan kuin tarvitsi ja yhdistin letkut takaisin yhteen.

Sitten ardicin johtosarja kiinni pohjasta roikkuviin liittimiin ja bensalinja kiinni niin paketti on valmis nostettavaksi autoon kiinni.
Bensalinjaan kannattaa imeä bensaa valmiiksi ennen kiinni laittoa ettei bensapumpun tarvitse sitten nakuttaa puolta päivää että linjasto täyttyy  ::)

Ardicin asennusrauta tulee toisesta päästään kiinni bensansuodattimen pultin alle ja toisesta päästä pakoputken kannatinraudan alle. Kyseisessä raudassa on myös reikä ja vastaavasti asennusraudassa kierteet vastaavassa kohdassa.




Jäljellä onkin enään kaiken laittaminen lopullisesti kasaan ja starttaukseen valmistautuminen. Kellonaika säädetään ajastimeen painamalla H ja T nappeja pohjassa jonka jälkeen säädetään oikea kellonaika. Ajastuksen ajastus tapahtuu painamalla joko T1 tai T2 nappia jonka jälkeen säädetään haluttu kellonaika ja lämmitin on asetettu. Kellonaikaa voi myös säätää jälkikäteen painamalla ajatettua nappia pohjassa jonka jälkeen kello antaa säätää aikaa. Suorakäynnistyksellehän on se oma nappinsa vasemmassa laidassa :)

Siinä se kai oli kaikessä lyhykäisyydessään. Jos jäi jotain epäselvyyksiä asennukseen liittyen kysykää vaikka yv:llä niin vastailen sitä mukaa ja lisäilen tiedon myös tarvittaessa tänne :)  Jotenkin ei vaan pysty muistamaan joka ikistä yksityiskohtaa vaikka näitäkin ohjeita varmaan vuoden kirjoittelin. Kun itselle asensin tuon ardicin lähes sokkona kun valmiita ohjeita ei ollut joten asennus vei ~kuukauden  :D Joten voi hyvinkin olla että ohjeista puuttuu joku toiselle tärkeä kohta jota itse en tajua selostaa sen tarkemmin kun itselle tuo asennus on nyt melko itsestäänselvyys ja auton parissa ropaaminen jokapäiväistä huvia.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 18:55:29 kirjoittanut JoonasH »

 

Ateho  Elekma